AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #41 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Gir til barna å spiser noe annet selv etter middagen 🤷♀️ Er ikke alle barn som får servert middag hjemme… vi er privilegert nok til å kunne lage middag 7 dager i uken + drikke brus og spise lørdags snop. Anonymkode: 3cd93...748 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #42 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tror ikke dette er like stort fenomen lenger. Men husker at jeg på 90-tallet måtte vente på venners rom mens de spiste middag med familien. Eller noen ganger sitte med dem ved bordet, uten å få noe servert. Hvis det var planlagt beøsk, fikk vi selvsagt alltid mat. Anonymkode: 0b5a3...ce2 Det opplevde jeg også! Anonymkode: e9b81...a8e
Polyester Skrevet 16. august 2022 #43 Skrevet 16. august 2022 Husker jeg kom over videoer om dette på tiktok og folk i kommentarene anklaget de som lot barn vente på rommet fordi de skulle spise hjemme for psykopater og at de aldri skulle vært i nærheten av barn. 😂 Det var skikkelig morsomt å se hvor mye de overreagerte, spesielt de fra midtøsten og afrika, hvor kulturen er at de er veldig gjestfrie. 2
GammelKaktus Skrevet 16. august 2022 #44 Skrevet 16. august 2022 Føler ikke på en forpliktelse, det sier seg selv at jeg byr på middag når de er her, hadde vært rart å ikke gjøre det. Her har vi som regel tidlig middag og så de som vil ha rekker å blir sultne og spise hjemme om det må det og. 😄 Mitt barn blir og alltid tilbudt middag når han er hos venner. Når jeg var ung så var det ikke uvanlig at vi måtte vente på rommet mens de andre spiste middag, skikkelig ubehagelig så det hadde jeg ikke utsatt noen for selv.
NiceOrNothing Skrevet 16. august 2022 #45 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Hvis barn var med rett fra skolen fikk det selvsagt mat . Hadde jeg ikke nok middag , ble det tilbudt noe annet , ostesmørbrød evnt brødskiver . Oftest hadde vi nok til et par ekstra 😊
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #46 Skrevet 16. august 2022 Polyester skrev (Akkurat nå): Husker jeg kom over videoer om dette på tiktok og folk i kommentarene anklaget de som lot barn vente på rommet fordi de skulle spise hjemme for psykopater og at de aldri skulle vært i nærheten av barn. 😂 Det var skikkelig morsomt å se hvor mye de overreagerte, spesielt de fra midtøsten og afrika, hvor kulturen er at de er veldig gjestfrie. Jeg hadde en pakistansk venninne i etasjen over i blokka. Selv om det luktet mye krydder og god mat , så kan jeg ikke huske at de var så ivrige etter å tilby meg mat. Jeg følte vel at de helst ville være i fred. Så da gikk jeg raskt ned igjen når det nærmet seg middag. Anonymkode: afc5c...483 1
Hensatt Skrevet 16. august 2022 #47 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Venter med middagen eller lager mer mat tilbehør; deler opp grønnsaker, brød til etc. 1
Furstina Skrevet 16. august 2022 #48 Skrevet 16. august 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Oftast lagar jag alltid för mycket mat för att ha i matlådor i kyl eller frys. Annars gör jag som andra ovan har skrivit; fyller ut med andra saker. Har jag bara fyra kycklingbröst så skivar jag dem, lagar en gryta med grönsaker och ris/pasta/bulgur till. Kar jag för lite köttfärs/köttdeig till köttfärssås så fyller jag ut den med tex rivna morötter. ingen middagsmeny är så fast att den inte kan ändras. Är det rester-dag som det är kbt om så kanske jag fyller på med några kycklingvingar eller köttbullar från frysen. Det är aldrig tomt på alternativ i vår frys. 2 1
Polyester Skrevet 16. august 2022 #49 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde en pakistansk venninne i etasjen over i blokka. Selv om det luktet mye krydder og god mat , så kan jeg ikke huske at de var så ivrige etter å tilby meg mat. Jeg følte vel at de helst ville være i fred. Så da gikk jeg raskt ned igjen når det nærmet seg middag. Anonymkode: afc5c...483 Min opplevelse av de fra klassen som var fra andre kulturer er det motsatte, jeg fikk alltid mat (og det var alltid godt). De hadde som regel bra med penger i familien så det manglet ikke noe hos de og de hadde råd til å tilby meg og, kanskje det er der forskjellen ligger? 1
Lonelily Skrevet 16. august 2022 #50 Skrevet 16. august 2022 Barn på besøk får selvfølgelig mat. Er besøket avtalt snakker jeg også med barnet på forhånd for å høre hva de liker å spise Men nå er datteren min stort sett med ei venninne. Hun endte med å spise lunsj, middag og kvelds her nesten hver dag et halvt år i strekk. Da ble jeg lei. Foreldrene ringte aldri etter henne, kom også hver lørdag og fikk godteri (fortalte senere at hun sparte pengene hun fikk hjemme til lørdagsgodt). Hun bor rett borti gata, tar 2 min å løpe hjem, så nå sender jeg henne hjem for å spise innimellom. Hadde aldri latt et barn sitte på rommet og vente. Hvis jeg får overraskelsesbesøk av nabojenter og ikke kan tilby middag så gir jeg beskjed om dette og sender de hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #51 Skrevet 16. august 2022 Polyester skrev (2 minutter siden): Min opplevelse av de fra klassen som var fra andre kulturer er det motsatte, jeg fikk alltid mat (og det var alltid godt). De hadde som regel bra med penger i familien så det manglet ikke noe hos de og de hadde råd til å tilby meg og, kanskje det er der forskjellen ligger? ja som regel var de utenlandske familiene veldig opptatt av å gi mat. Særlig en venninne fra Sri Lanka gjorde store øyne da hun ikke forsto at hun hadde gitt meg så sterk mat at jeg tømte hele juiceflaska hennes. Men akkurat denne pakistanske familien? Jeg vet ikke helt om de hadde noen faste middagstider eller spiste veldig sent. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe mat der utenom bursdagsfeiringer. Det var selvfølgelig ikke sånn at jeg satt på rommet hennes. Anonymkode: afc5c...483
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #52 Skrevet 16. august 2022 Lonelily skrev (1 minutt siden): Barn på besøk får selvfølgelig mat. Er besøket avtalt snakker jeg også med barnet på forhånd for å høre hva de liker å spise Men nå er datteren min stort sett med ei venninne. Hun endte med å spise lunsj, middag og kvelds her nesten hver dag et halvt år i strekk. Da ble jeg lei. Foreldrene ringte aldri etter henne, kom også hver lørdag og fikk godteri (fortalte senere at hun sparte pengene hun fikk hjemme til lørdagsgodt). Hun bor rett borti gata, tar 2 min å løpe hjem, så nå sender jeg henne hjem for å spise innimellom. Hadde aldri latt et barn sitte på rommet og vente. Hvis jeg får overraskelsesbesøk av nabojenter og ikke kan tilby middag så gir jeg beskjed om dette og sender de hjem. Hva sier du til nabojenta? At du ikke har nok mat til henne? Eller at du ikke har råd til det? Anonymkode: afc5c...483
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #53 Skrevet 16. august 2022 Million skrev (30 minutter siden): Er du virkelig så firkantet? Ungene vet da ikke alltid hva foreldrene hjemme har planlagt akkurat den dagen, og om dette er en ja-dag eller nei-dag til å spise borte. Eller mener du at unger kategorisk aldri skal kunne si ja til å spise hos venner?? Hos oss kom ofte ungene inn rett fra SFO og skole, og ble værende til middag uten å ha vært hjemom og spurt foreldrene først. Så da ringte jeg. Det kostet ingenting å ta den telefonen, og foreldrene ble fornøyde over å ha blitt spurt. Man gor beskjed til barna før de drar til venner, aldri vært noe problem rundt her hvertfall Anonymkode: 670ab...857
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #54 Skrevet 16. august 2022 Blizz1 skrev (28 minutter siden): Da gir man ungene noe brødmat, frukt e.l og tar middagen senere. Ungene skal ikke måtte gå timevis uten mat dersom de er der lenge. Enig med deg Anonymkode: 670ab...857
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #55 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Da tar jeg brødskiver selv Anonymkode: 670ab...857
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #56 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vokste opp på 1980-tallet og slik jeg minnes det så spiste man hjemme. Alle mine venninnebesøk under middag var at de ringte på 5 min før middag startet, eller mens vi spiste. Da var det å vente på rommet. Nå når jeg selv er mor og poden starter på skole neste år så tenker jeg at jeg selvsagt vil inkludere besøk i middag. Men må avklares med familien og helst ikke 3-4 stykker i slengen 🙂 Anonymkode: 97a89...5a1 Jeg vokste ikke opp sånn på 80-tallet Anonymkode: 670ab...857 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #57 Skrevet 16. august 2022 Husker jeg satt ved middagsbordet til venninna mi mens hun og foreldrene spiste middag. Som oftest fikk jeg ikke mat. MEGET spesielt. De hadde god råd med enebarn. De ga alltid sin egen unge det beste av to alternativer hvis feks hun skulle få en god kjeks og jeg en dårlig (banalt eksempel, men dere skjønner typen foreldre). Hos min familie var vi tre barn med foreldre med vanlig/dårlig råd på 90-tallet og alle på besøk fikk mat og alle var velkomne. Et sånt hjem skal jeg også skape for vår sønns venner Anonymkode: 18678...cef 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #58 Skrevet 16. august 2022 Lonelily skrev (7 minutter siden): Barn på besøk får selvfølgelig mat. Er besøket avtalt snakker jeg også med barnet på forhånd for å høre hva de liker å spise Men nå er datteren min stort sett med ei venninne. Hun endte med å spise lunsj, middag og kvelds her nesten hver dag et halvt år i strekk. Da ble jeg lei. Foreldrene ringte aldri etter henne, kom også hver lørdag og fikk godteri (fortalte senere at hun sparte pengene hun fikk hjemme til lørdagsgodt). Hun bor rett borti gata, tar 2 min å løpe hjem, så nå sender jeg henne hjem for å spise innimellom. Hadde aldri latt et barn sitte på rommet og vente. Hvis jeg får overraskelsesbesøk av nabojenter og ikke kan tilby middag så gir jeg beskjed om dette og sender de hjem. Dette høres vel ut som gode grunner til å gi mat tenker jeg Anonymkode: 670ab...857 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. august 2022 #59 Skrevet 16. august 2022 Avtalte besøk får alltid mat. Tilfeldige blir som regel tilbudt, men ofte skal de spise hjemme, så de sitter heller og venter, evt. kommer tilbake senere. Jeg foretrekker selv at ungene spiser middag hjemme med mindre annet er avtalt. Kjipt å lage middag til hele familien og så har ungene allerede spist et annet sted. Da kunne man like gjerne bare smurt en brødskive til seg selv
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #60 Skrevet 16. august 2022 Holder dere foreldre noe slags "regnskap" over hvor mange middager dere serverer barnas venner ,og hvor mange middager barnet blir servert hos venner? Har dere betydning for hvor mye og hva dere serverer barnas venner? Serverer dere Grandiosa hvis barnet ditt fikk servert kamskjell hos vennen? Anonymkode: afc5c...483
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå