AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #61 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Så du tenker om barn er med hjem fra skolen ikke er sulten? De skal sitte sulten på et rom å kjenne matlukten mens resten spiser? Har de med venner hjem fra skolen skal de ha mat. Hadde aldri s endt barnet mitt med et annet barn hjem fra skolen om de ikke fikk mat. Noe annet er det om 2-3 venner faller innom på ettermiddagen mens vi skal spise middag, men har vi nok så får de jo. Anonymkode: ece97...bf2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #62 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Holder dere foreldre noe slags "regnskap" over hvor mange middager dere serverer barnas venner ,og hvor mange middager barnet blir servert hos venner? Har dere betydning for hvor mye og hva dere serverer barnas venner? Serverer dere Grandiosa hvis barnet ditt fikk servert kamskjell hos vennen? Anonymkode: afc5c...483 Nei ingen regnskap , hvorfor skulle man føre det? Anonymkode: 670ab...857 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #63 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei ingen regnskap , hvorfor skulle man føre det? Anonymkode: 670ab...857 jeg som ikke selv har barn tenker at man som forelder kanskje kan føle at man kommer i en slags takknemlighetsgjeld hvis barna får veldig mye dyr mat hos venner mens det er enkelt og billig det man selv tilbyr. Og hva hvis barnet ditt spiser mye hos venner, men at de ikke er like mye på middag hos din familie? Føler dere at det kan bli skjevt? Anonymkode: afc5c...483 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #64 Skrevet 16. august 2022 Er det så stor forskjell på å la barnets venn vente på rommet mens familien spiser, versus det å sende barnet hjem når det er middag? Det er vel litt av samme greia? Anonymkode: afc5c...483 2
Arkana Skrevet 16. august 2022 #65 Skrevet 16. august 2022 Ja, alle som er hos oss ved middagstid får tilbud om middag. Ofte vet jeg på forhånd når det skjer, men det hender rett som det er at det dukker opp ekstra barn. Noen ganger kan jeg enkelt spe på middagen vi allerede har planlagt, mens andre ganger er det så mange ekstra at det ikke går og da har jeg noen lettvinte middager i fryser og skap klar til slike anledninger og så utsetter vi bare den planlagte middagen til dagen etter. For meg føles ikke dette som en forpliktelse, jeg gjør det fordi jeg vil ha et hyggelig og gjestfritt hjem hvor barnas venner alltid er velkomne. 4
Merlin Skrevet 16. august 2022 #66 Skrevet 16. august 2022 (endret) Da barna hadde venner med hjem fikk de alltid mat, frokost , middag og kveldsmat. Kjøleskap og fryseboks var åpent for alle. Den ene gjesten, sønn av en alenemor , spiste så mye at vi lurte på om han fikk mat hjemme . I min egen oppvekst på syttitallet var det ikke vanlig å bli bedt inn på mat. Endret 16. august 2022 av Merlin 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #67 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): jeg som ikke selv har barn tenker at man som forelder kanskje kan føle at man kommer i en slags takknemlighetsgjeld hvis barna får veldig mye dyr mat hos venner mens det er enkelt og billig det man selv tilbyr. Og hva hvis barnet ditt spiser mye hos venner, men at de ikke er like mye på middag hos din familie? Føler dere at det kan bli skjevt? Anonymkode: afc5c...483 Det er vel helle motsatt, barna foretrekker billig mat som pølser og pannekaker og sånt og spiser helst der de får servert dette. De foreldrene som serverer hjemmelaget mat fra grunnen med mye grønnsaker til blir sittende å spise alene om barna får velge helt selv hvor de spiser. Anonymkode: 01862...4f9 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #68 Skrevet 16. august 2022 Merlin skrev (1 minutt siden): Da barna hadde venner med hjem fikk de alltid mat, frokost , middag og kveldsmat. Kjøleskap og fryseboks var åpent for alle. Den ene gjesten, sønn av en alenemor , spiste så mye at vi lurte på om han fikk mat hjemme . I min egen oppvekst på syttitallet var det ikke vanlig å bli bydd inn på mat. Men da høres det ut som dere var godt bemidlet. Ikke alle kan tilby alt dette. Anonymkode: afc5c...483 2
Million Skrevet 16. august 2022 #69 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Man gor beskjed til barna før de drar til venner, aldri vært noe problem rundt her hvertfall Anonymkode: 670ab...857 Som jeg nevnte i stad, så var ofte ungene her direkte fra skolen/SFO, uten å ha vært hjemme og snakket med foreldrene først. Foreldrene var jo som regel ikke hjemme før en del senere, da de naturligvis var på jobb. Jeg jobbet ikke, så jeg var hjemme når barna kom. Kanskje kom ungene til oss klokka to eller tre, og det er ikke så mange foreldre som slutter på jobb så tidlig at de er hjemme når ungene kommer da. 1
Cornix Skrevet 16. august 2022 #70 Skrevet 16. august 2022 Det var normalt da jeg var barn. Om jeg hadde hatt barn selv hadde jeg selvfølgelig tilbudt gjestene mat. 1
Lonelily Skrevet 16. august 2022 #71 Skrevet 16. august 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Dette høres vel ut som gode grunner til å gi mat tenker jeg Anonymkode: 670ab...857 Ja, og det er derfor hun er her så mye også (og får mat). Her har det vært mye inne i bildet utover dette, hun har ikke vært verdens enkleste å ha som "ekstra barn". Jeg strekker meg lenger enn langt, både fordi hun er bestevennen til barnet mitt og fordi jeg tror hun trenger en trygg havn. Hun kan fortelle meg alt og vi har nærmest et mor-datter forhold, men jeg trenger virkelig en pust i bakken innimellom! 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #72 Skrevet 16. august 2022 Tilbyr alltid mat til gjester. Ser på det som en selvfølge. Har imidlertid ett unntak og det er nærmeste nabogutt. Han spiser hjemme 👍 Anonymkode: 7c0a8...36d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #73 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Da kan en vel dele kyllingfileten i biter og lage en gryte? Samme med fisk. Spe på med ekstra ris eller hva enn hadde tenkt å ha ved siden av. Anonymkode: da020...1df
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #74 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Kommer an på Anonymkode: e6881...6b7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #75 Skrevet 16. august 2022 Hvis det er planlagt besøk så får de alltid tilbud, og 90 prosent av gangene ellers også. Men det er ikke alle middager vi har så mye ekstra, feks hvis vi skal ha rester eller noe jeg vet holder til bare oss 4. Da sender jeg vennene som bor i gata hjem for å spise middag også møtes de etterpå igjen👍 Anonymkode: 816fd...b03
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #76 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): jeg som ikke selv har barn tenker at man som forelder kanskje kan føle at man kommer i en slags takknemlighetsgjeld hvis barna får veldig mye dyr mat hos venner mens det er enkelt og billig det man selv tilbyr. Og hva hvis barnet ditt spiser mye hos venner, men at de ikke er like mye på middag hos din familie? Føler dere at det kan bli skjevt? Anonymkode: afc5c...483 Nei det tenker jeg virkelig aldri over Anonymkode: 670ab...857
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #77 Skrevet 16. august 2022 Nå er du vel litt sent ute til festen, dette har vært diskutert før🤪 Men ja, selvfølgelig får barnas venner tilbudt mat. Men jeg husker selv på 90-tallet at det ikke var en selvfølge, jeg har sitti på noen barnerom og ventet på at de skulle bli ferdig med å spise… Anonymkode: 3d230...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #78 Skrevet 16. august 2022 Jeg pleier faktisk å be dem spørre sine foreldre først (tenker at foreldrene jo sannsynligvis vil se barnet sitt, når det har vært hos oss siden klokka 10.00). Eller hvis det er barnehagebarn så ringer jeg og spør. Men hvis det er smoothie e.l. så spør jeg ikke, selv om det jo er ganske mettende det også. Noen ganger, hvis det er nærmeste nabo, så sender jeg dem faktisk bare hjem. Anonymkode: 9d850...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #79 Skrevet 16. august 2022 Million skrev (22 minutter siden): Som jeg nevnte i stad, så var ofte ungene her direkte fra skolen/SFO, uten å ha vært hjemme og snakket med foreldrene først. Foreldrene var jo som regel ikke hjemme før en del senere, da de naturligvis var på jobb. Jeg jobbet ikke, så jeg var hjemme når barna kom. Kanskje kom ungene til oss klokka to eller tre, og det er ikke så mange foreldre som slutter på jobb så tidlig at de er hjemme når ungene kommer da. Men man snakker el uansett med barna sine då de vet hvor barna drar etter skolen? Anonymkode: 670ab...857
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #80 Skrevet 16. august 2022 Som regel, men nabobarna drar ofte hjem for å spise og så komme tilbake. Anonymkode: 0ecea...d78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå