Trolltunge Skrevet 16. august 2022 #81 Skrevet 16. august 2022 Ja det gjorde jeg alltid. Under oppvekst hadde jeg en venninne hvor jeg måtte vente på rommet når de spiste, selv om det var avtalt besøk direkte fra skolen, og jeg selvfølgelig også var skrubbsulten. Det husker jeg for godt til å utsette barn for. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #82 Skrevet 16. august 2022 Trolltunge skrev (17 minutter siden): Ja det gjorde jeg alltid. Under oppvekst hadde jeg en venninne hvor jeg måtte vente på rommet når de spiste, selv om det var avtalt besøk direkte fra skolen, og jeg selvfølgelig også var skrubbsulten. Det husker jeg for godt til å utsette barn for. Tror jeg hadde dratt hjem jeg da Anonymkode: afc5c...483
Trolltunge Skrevet 16. august 2022 #83 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror jeg hadde dratt hjem jeg da Anonymkode: afc5c...483 Ja, men det var jeg for lydig til å gjøre når besøket var avtalt frem til bestemt tid.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #84 Skrevet 16. august 2022 Det var helt vanlig da jeg var liten. Venninna satt på rommet mens jeg spiste. Anonymkode: 935ee...a23 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #85 Skrevet 16. august 2022 Står ikke på gjestfriheten min her, men som oftest er middagen handlet inn for hele uka og den er beregnet for 2 voksne og våre 3 barn. Dette på grunn av 1- økonomi. Vi ukeshandler og planlegger handlelista nøye for å kunne holde matbudsjettet vårt. Nå har jo matprisene gått opp kraftig også 2- matsvinn. Hva gjør dere som har overflod med middag de dagene det ikke er venner til middag? Kaster dere restene? vi bor i et boligfelt og det er venner inn og ut huset her nesten hver ettermiddag (spontanbesøk, venner som ringer på). Av og til tilbyr jeg middag hvis vi har noe jeg enkelt kan lage mer av (lage litt ekstra pannekakerøre), enkelte ganger har jeg tatt meg ei brødskive så det skal bli nok middag til besøket og av og til sier jeg at «hei! vi skal spise nå men Line kommer ut og leker snart 🙂» Synes ikke det er riktig at vi foreldre skal gå sultne eller gi bort middagene våre flere ganger i uka til naboungene. Vi er slitne etter jobb og gleder oss til en god middag vi også, som er nøye planlagt og kjøpt inn med penger som vi jobber for. Ingen av barna i nabolaget her er vanskeligstilte eller går sultne hvis de ikke får mat hos oss. om det er avtalt besøk- ha med ei venninne hjem fra skolen f.eks så er selvfølgelig middag til gjesten medregnet i middagsplanene når vi handler inn Anonymkode: c1098...055 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #86 Skrevet 16. august 2022 Klart det. Om vi har akkurat nok til familen til middag, så slenger jeg sammen noe ostesmørbrød eller en tortillapizza. Og Toro tomatsuppe liker alle barn. Anonymkode: cbf92...5f6 1 1
Mamajune11 Skrevet 16. august 2022 #87 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja Såklart! Jeg er ufør alenemor, så har ikke råd men jeg hopper gjerne over et måltid for å kunne tilby mitt barns venner middag mens de er her. Anonymkode: db721...93f ♥️
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #88 Skrevet 16. august 2022 Tilbyr så klart middag. Barn spiser heller ikke mye så det spiller ingen rolle. Det jeg IKKE gjør er å tilby annen mat til noen som ikke liker maten. Husker fra egen oppvekst at venner til middag var uaktuelt for de aller fleste familier. Hadde en bestevenninne jeg var sammen med omtrent hver dag i årevis, men vi spiste aldri hos hverandre. Selv når vi sov i telt i hagen så gikk vi hver til vårt til måltider. Is kunne man få en sjelden gang. Eller saft. Anonymkode: cdcdc...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #89 Skrevet 16. august 2022 Ja, tilbyr mat, men dersom besøket ikke er avtalt på forhånd med foreldrene, ber jeg også barnet høre hjemme først om det er ok. Anonymkode: 512f5...643 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #90 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Forkastelig og ufint å sende noen på rommet mens de andre i husset spiser. Enten sender man ungen hjem for å spise middag hos seg selv (stort sett med uanmeldte nabobarn-besøk), eller så gir man den mat. Men sender ikke et menneske i skammekroken på den måten. Synes det er helt uhørt uhøflig og gjerrig og ufint. Anonymkode: 633d6...ad3 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #91 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tilbyr så klart middag. Barn spiser heller ikke mye så det spiller ingen rolle. Det jeg IKKE gjør er å tilby annen mat til noen som ikke liker maten. Husker fra egen oppvekst at venner til middag var uaktuelt for de aller fleste familier. Hadde en bestevenninne jeg var sammen med omtrent hver dag i årevis, men vi spiste aldri hos hverandre. Selv når vi sov i telt i hagen så gikk vi hver til vårt til måltider. Is kunne man få en sjelden gang. Eller saft. Anonymkode: cdcdc...a7b Barn spiser ikke så mye, tuller du? Min tynne 8 år gamle unge spiser lett 300 gram biff, for eksempel, eller to biter laks... Anonymkode: 633d6...ad3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #92 Skrevet 16. august 2022 Det var vanlig på 90-tallet. Jeg har mange ganger ventet på rommet fordi venninnen min har spist middag. Innimellom måtte venner gjøre det hos meg også. Vi hadde dårlig råd, så alle fikk bare en liten porsjon middag og måtte spe på med brødskiver med smør for å bli mett. Så det var ikke så mye å dele, egentlig. Jeg har mye bedre råd enn hva min mor hadde, så det er en selvfølge at gjester får mat. Anonymkode: 8d101...a25 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #93 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? Anonymkode: d460c...5b5 Da deler man kyllingen/fisken i skiver og fordeler. Finner frem eller lager litt mer tilbehør. Evt kan man lage en suppepose i tillegg. Det er da null problem. Anonymkode: 84324...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #94 Skrevet 16. august 2022 Høres pussig ut. Jeg serverer middag til den som er med hjem. Jeg er ikke som mine foreldre/forrige generasjon som føler at de må tilby et eller annet hvis de får uventet besøk. Uansett om det er barn eller voksne som plutselig står på døra, så drar jeg ikke fram kaker og twist. Har ikke lyst å ødelegge for måltidene hjemme hos dem, og så synes jeg det er en uting at det må være søtt/mat når man samles. Men vanlig middagsmat etter skolen må de da få. De spiser uansett ikke så mye. mange som er kresne, og jeg har funnet ut at min er i grunn ikke så kresen som jeg trodde før hun begynte å få besøk av de fra barnehagen. 😊 Jeg var barn på 90-tallet og har aldri opplevd å ikke få middag når jeg var med noen hjem. Anonymkode: 327e9...715
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #95 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Barn spiser ikke så mye, tuller du? Min tynne 8 år gamle unge spiser lett 300 gram biff, for eksempel, eller to biter laks... Anonymkode: 633d6...ad3 Da er det noe galt med din tynne 8 åring, det er ikke normalt. Du bør kanskje gi mat litt oftere og ikke tillate så store porsjoner. Det er alt for mye, selv for en voksen. Anonymkode: 84324...cbd
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #96 Skrevet 16. august 2022 Ja, jeg har alltid tilbudt min sønns venner mat hos oss, selv om jeg er ufør og fattig. Det handler om å respektere barn på lik linje som voksne. Jeg ber ikke min voksne venn sitte og vente i stuen mens jeg selv spiser middag med familien på kjøkkenet. Da gjør jeg det ikke med barn heller. Anonymkode: ceb8e...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #97 Skrevet 16. august 2022 Kunne aldri latt barnet sitte på rommet mens vi andre spiser mat 🥺 Her lager vi som regel mer enn nok middag uansett, men skulle vi hatt litt lite så tenker jeg at jeg heller hadde stått over middagen selv og tatt meg en skive senere, eller lagd opp noe ekstra (fiskepinner, pasta og pølser er noe vi alltid har liggende). Ved planlagt besøk etter skole/ barnehage tenker jeg det er en selvfølge at barna skal få middag servert Anonymkode: 3cd93...748 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #98 Skrevet 16. august 2022 Det rar jeg som en selvfølge når barna er på besøk. Med mindre de bor i huset siden av og ikke avtalt. Forventer også at mine får litt middag, når de blir med noen hjem etter skolen og skal hentes etter middagstid. Får jeg vite det at min unge hat sittet sulten å ventet på et rom. Da er det slutt på denslags besøk der iallefall. Så smålig kan man da ikke være Anonymkode: 2f801...4b0 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #99 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det rar jeg som en selvfølge når barna er på besøk. Med mindre de bor i huset siden av og ikke avtalt. Forventer også at mine får litt middag, når de blir med noen hjem etter skolen og skal hentes etter middagstid. Får jeg vite det at min unge hat sittet sulten å ventet på et rom. Da er det slutt på denslags besøk der iallefall. Så smålig kan man da ikke være Anonymkode: 2f801...4b0 Rar =tar Anonymkode: 2f801...4b0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #100 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det rar jeg som en selvfølge når barna er på besøk. Med mindre de bor i huset siden av og ikke avtalt. Forventer også at mine får litt middag, når de blir med noen hjem etter skolen og skal hentes etter middagstid. Får jeg vite det at min unge hat sittet sulten å ventet på et rom. Da er det slutt på denslags besøk der iallefall. Så smålig kan man da ikke være Anonymkode: 2f801...4b0 Det tenker jeg å. Har man ikke råa til å lage middag til besøket som er avtalt så får man heller si nei til besøk, eller avtale etter middagstid 🤷♀️ Anonymkode: 3cd93...748 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå