Gå til innhold

tilbyr dere middag til barnets venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. 

#Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG

Er dette rart for dere eller helt normalt? 

Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen?

Anonymkode: afc5c...483

Jeg har ikke barn, men da jeg var ung(!) fikk vi i alle fall alltid middag når vi var på besøk hos venner om ettermiddagen, og de fikk selvfølgelig når de var hjemme hos oss. Dette gjaldt uansett om besøket var avtalt på forhånd eller ikke. Likens fikk vi kvelds hvis vi var der om kvelden. 

Jeg hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger før jeg tilbydde vennen middag. Selvfølgelig skal han få det! Det skulle bare mangle, og å lage mat til én ekstra er null stress. Syns det er mer rart om vennen blir forvist til rommet under middagen, det er nesten litt dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 5f58e...30d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tenker jeg å. Har man ikke råa til å lage middag til besøket som er avtalt så får man heller si nei til besøk, eller avtale etter middagstid 🤷‍♀️

Anonymkode: 3cd93...748

Husker også godt som liten noen foreldre som var sånn. Man skulle hentes send på kvelden og fikk ikke mat. Da ble det med det ene besøket. Vi snakket om det og ungen fikk ikke besøk av andre heller. 

Husker også ei til som lå mye på sykehus. Hun fikk jo godteri poser i gaver stadig vekk. Og hadde en skuff full av godteri, hun spiste av selv. Men dele ville hun ikke. Ikke så mye som en liten knupp. Greit nok om hun ikke ville, dele. Men å sitte å spise foran oss. Hun fikk ikke besøk mer hun heller. Husker det endte med at vi ble da beskyldt for å fryse henne ut. Så jeg sa at hun var gjerrig og hun var slem og jugde til mora si om at vi hadde sagt ting om henne mens vi var der, om vi ikke gjorde akkurat som hun ville. Og at mora hennes kjeftet på oss hele tiden. Minst 3‐4 ganger hver gang. Jeg hadde vel et frivillig og et ufrivillig besøk der. Siste turen gråt jeg meg hjem igjen. Og var tydelig på at dit skulke jeg aldri igjen , og hvis de prøvde å presse meg tilbake til galehuset så rømte jeg. Så godt mulig det også er medvirkende til at jeg ikke ønsker kontakt med folk som ikke deler middag. Når man er invitert til middagstid og over tid. De tenker bare på seg selv  og evner ikke å ta hensyn. Jeg var i skoletiden ei fattiglus selv. Men fikk jeg besøk til middag, så fikk de litt mat, selv om jeg måtte spise bare brødskiver noen ekstra dager i mnd. Og ble det for ille, så gikk det fint å invitere seg selv på middag når det var tomt for mat og penger.

Så ja, jeg ser på folk som ikke deler middag som smått gale. Ofte de folka også som klager over å ikke få servert i samme setting selv.  Nabo barn må jo hjem til middag. Og evnt tar en tlf og spør om det er greit å servere  middag om de ønsker det selv

Anonymkode: 2f801...4b0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står ikke på gjestfriheten min her, men som oftest er middagen handlet inn for hele uka og den er beregnet for 2 voksne og våre 3 barn. Dette på grunn av

1- økonomi. Vi ukeshandler og planlegger handlelista nøye for å kunne holde matbudsjettet vårt. Nå har jo matprisene gått opp kraftig også

2- matsvinn. Hva gjør dere som har overflod med middag de dagene det ikke er venner til middag? Kaster dere restene?

vi bor i et boligfelt og det er venner inn og ut huset her nesten hver ettermiddag (spontanbesøk, venner som ringer på). Av og til tilbyr jeg middag hvis vi har noe jeg enkelt kan lage mer av (lage litt ekstra pannekakerøre), enkelte ganger har jeg tatt meg ei brødskive så det skal bli nok middag til besøket og av og til sier jeg at «hei! vi skal spise nå men Line kommer ut og leker snart 🙂»

Synes ikke det er riktig at vi foreldre skal gå sultne eller gi bort middagene våre flere ganger i uka til naboungene. Vi er slitne etter jobb og gleder oss til en god middag vi også, som er nøye planlagt og kjøpt inn med penger som vi jobber for. 
Ingen av barna i nabolaget her er vanskeligstilte eller går sultne hvis de ikke får mat hos oss.

om det er avtalt besøk- ha med ei venninne hjem fra skolen f.eks så er selvfølgelig middag til gjesten medregnet i middagsplanene når vi handler inn

Anonymkode: c1098...055

Men da bør du kjøpe inn litt ekstra om du skal be venner over etter skoletiden. Ellers bør du virkelig la være å ha andres barn der på det tidspunktet.  Man føler seg i tillegg til å være ganske sulten,  som man kjenner ekstra på med matlukta i tillegg,  at man er avvist. Så blir ikke positivt for dine barn om du gjør sånt. De andre kommer til å ta avstand fra barna dine før eller senere

Anonymkode: 2f801...4b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 24 år gammel og var god venninne med ei på barneskolen for 13år ish siden som bodde i et stort hus og hadde foreldre som tjente langt over snittet på bygda, så jeg vet at de hadde god råd. De visste også at jeg kom fra en dårlig familie med dårlig råd og jeg var ofte hos de for jeg så på de som en bonusfamilie til tider. Da jeg var på besøk hos de så måtte jeg hver gang sitte på en skrivepult ved middagsbordet og vente på at de ble ferdigspist. Det var ekstremt ubehagelig. 

Anonymkode: cb33e...c15

• Hjerte 3
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Du må da ringe hjem til barnets foreldre først, og spørre om barnet kan spise hos dere!?? Du vet jo ikke hva de har planlagt og kjøpt inn av middag hjemme. 

Jeg har gitt mange unger middag hos oss i min sønns oppvekst, men regelen var å ALLTID ringe foreldrene deres først og spørre om det var greit. Vi fikk stort sett alltid ja, men en sjelden gang var svaret faktisk at nei, vi vil at han kommer hjem til middag fordi bla-bla-bla. 

Så at du bare fôrer andres unger uten å spørre først, synes jeg er merkelig. En gang hadde jeg et barn på besøk som jeg gjorde unntak fra regelen om  å ringe først, fordi det var et midt-på-dagen-mellommåltid, og jeg ga barna et fruktfat. Oppskåret frukt og druer.... da moren kom for å hente barnet ble hun ganske oppgitt, fordi sønnen var faktisk allergisk mot druer! Det kunne hun fortalt om jeg ringte, men av en eller annen grunn sa ikke sønnen dette til meg. Han var gammel nok til å kunne si i fra om sånt, men han spiste druer. Jeg merket ingen reaksjon, men den kan jo ha kommet senere.

Ring foreldrene først og spør, før du fôrer andres unger!

Eh, nei, jeg ringer selvfølgelig ikke foreldrene og spør om barna kan spise hos oss. I de fleste tilfeller er foreldrene bare takknemlig for det (foreldre til allergibarn gir jo beskjed hva barnet ikke tåler…) 

Man lærer seg raskt hvem man bør sende hjem for å spise og hvem som kan spise hos oss.. 

Anonymkode: 71012...00e

Skrevet
Trolltunge skrev (9 timer siden):

Ja, men det var jeg for lydig til å gjøre når besøket var avtalt frem til bestemt tid. 

Var lenge var du hos vennen? Spiste du middag  da kom hjem eller gikk du sulten resten av kvelden?

Skrevet

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? 

Anonymkode: d460c...5b5

Da gjør jeg som forslått, deler i skiver/biter og så legger jeg til litt ekstra grønnsaker og ris/poteter/pasta. Det hender av og til det er så mange ekstra barn at det ikke er nok å bare spe på med litt ekstra og da utsetter vi den planlagte middagen til dagen etter og så har jeg alltid et eller annet i fryseren som egner seg til å lage til mange på sparket. Det kan være f.eks. hjemmelaget kjøttsaus (og så koker jeg pasta til), eller fiskekaker og hamburgerbrød (jeg har alltid salat, diverse grønnsaker og noe jeg kan lage dressing av i kjøleskapet) eller jeg tiner noen pølser og lager ovnsomelett (har alltid egg, grønnsaker og ost i kjøleskapet). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var lenge var du hos vennen? Spiste du middag  da kom hjem eller gikk du sulten resten av kvelden?

Husker ikke helt, men kanskje til kl 18/19.

Jeg fikk mat hjemme. Min mor ble ganske forbanna da hun fikk vite dette etter en tid. Hos oss fikk alltid venner middag. Det var det vanlige, om folk hadde trang økonomi eller god, og denne familien var velstående. Hvilket medførte at jeg trodde jeg ikke fikk middag fordi jeg ikke var fin/dannet nok til å sitte ved bordet deres. Jeg ble ikke bare sulten av dette, men fikk ganske vonde tanker om å ikke være bra nok. 

• Hjerte 3
Skrevet

Selvsagt får alle ungene som er her rundt middagstid tilbud om mat. Som @Arkana forslår er det bare å dele kyllingfileter ol i mindre biter og spe på med mer grønnsaker, pasta ol. Kan evt lage posetomatsuppe til forrett så blir alle mette. Hvis det er krise spiser jeg mindre selv slik at det er nok til alle.

Skrevet

Vi tar opp fisk/kjøtt/ting fra frysen dagen i forveien, og kjøper akkurat nok til at alle i familien blir mette. Vi er veldig obs på å unngå matsvinn. 

Og nei, da har vi ikke masse mat til overs så det bare er å komme innom uanmeldt på middag. 

Er besøket avtalt på forhånd, så får barnet middag. Blir det bare spontant med hjem fra skolen, får barnet tilbud om en skive eller noe sånt, mens vi andre spiser middag. 

Det er jeg vokst opp med, og tok aldri skade av å spise en skive eller vente på rommet (som jeg som regel foretrakk). 

Heldigvis er det vanligst at besøk avtales. Jeg liker ikke ha masse andre barn rundt bordet når vi skal spise som familie - det er familietid for meg.

Anonymkode: 4f39a...7dc

• Liker 2
Skrevet

Tilbyr stortsett alltid middag til venner som er på besøk, enten det er avtalt besøk eller ikke. Har vi lite mat, tar vi opp noen pølser fra fryseren eller spiser litt mindre selv (vi voksne altså). Unntaket er kanskje nabobarnet som er her mye av dagene og som kan løpe hjem på 10 sekunder, men også hun får innimellom tilbud om mat. Elsker når Vi er mange rundt bordet og det hender vi har to bordsettinger for å få plass til alle 😂

Anonymkode: a1203...6f3

Skrevet

Da jeg var barn var det vanlig å vente på rommet. Det var helt ok, gjorde meg ingenting.

Vi beregner middag til husets gjester og evt. avtalte besøk. Hvis det kommer barn uanmeldt har vi i utgangspunktet ofte ikke nok mat. Da har vi gjort det sånn at vårt barn og vennen spiser etter oss, og da kan vi også supplere med ekstra mat hvis nødvendig. Det at de spiser etter oss er også lettere med tanke på å få plass til alle rundt bordet. Ikke alltid at gjesten vil spise hos oss heller.

Anonymkode: 1ce91...6a8

• Liker 3
Skrevet

Vi har lite frysermat, lite plass på kjøkkenet til lager av tørrvarer og liker ikke å lage mye rester så jeg vil gjerne vite på forhånd om det blir ekstra barn til middag.  I dag serverer jeg hamburger, har fire burgere og fire brød til oss fire. I går lagde vi indisk middag- det ble ingen rester… I morgen vet jeg at det kommer   noen til middag så da lager jeg pasta som kan drøyes mer ut.

Mange har masse barn i nabolaget som er inn og ut av døra flere ganger i uka- helt forståelig at nabobarn kommer innom. Barna har ingen nabobarn slik at det kommer sjelden noen uplanlagt hit. Ungene kan ta med seg noen fra skolen, men de sier fra og vi sier hvor lenge de kan være og om det passer med middag eller ikke, men ingen sitter på ungenes rom og venter mens vi spiser. En av ungene har alltid trening eller kamp hver dag hele uka slik at middag aldri er til samme tid- alt mellom 16-19, så ungene må også planlegge for måltider og derfor har de lært seg å spørre før noen kommer hit. 

I dag har eldste med noen hjem etter skolen, men ikke til middag siden de skal på trening.  De finner brød, pålegg og drikke i kjøleskapet.

Anonymkode: 2fb66...2c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eh, nei, jeg ringer selvfølgelig ikke foreldrene og spør om barna kan spise hos oss. I de fleste tilfeller er foreldrene bare takknemlig for det (foreldre til allergibarn gir jo beskjed hva barnet ikke tåler…) 

Man lærer seg raskt hvem man bør sende hjem for å spise og hvem som kan spise hos oss.. 

Det burde du, med mindre barna det er snakk om er tenåringer. Mange familier har middagsplaner eller de ønsker en viss kontroll over barnas kosthold (som at de må spise en del grønnsaker og ikke pølser og fiskepinner hver dag). Eller de har invitert bestemor for eksempel til middag og ønsker at barna også skal være med på familiemiddagen. 

Det koster deg svært lite å ringe og spørre. Har barna egen telefon eller smartklokke kan du be dem ringe selv.

Anonymkode: 01862...4f9

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri falle meg inn å ikke tilby mat. Syntes det  virker smålig og egoistisk å ikke tilby noe. Helt greit å spørre foreldre om det er greit ungen spiser hos oss, men utgangspunktet vil jeg alltid gi noe mat om barnet har besøk. 

• Liker 3
Skrevet

Dersom det har vore nok middagsingrediensar i kjøleskapet til at eg kunne lage nok til ein ekstra, har eg gjort det. Av og til har det blitt nokre rare kombinasjoner for å kunne mette fleire enn planlagt...  Enkelte gongar har eg spurt om gjesten vil ha noko anna, frukt eller eit knekkebrød etc, dersom eg ikkje har nok middag. Har prioritert å mette mine eigne med middag først, dersom det har vore lite. Gjestane skal jo av og til heim og ete middag der;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det burde du, med mindre barna det er snakk om er tenåringer. Mange familier har middagsplaner eller de ønsker en viss kontroll over barnas kosthold (som at de må spise en del grønnsaker og ikke pølser og fiskepinner hver dag). Eller de har invitert bestemor for eksempel til middag og ønsker at barna også skal være med på familiemiddagen. 

Det koster deg svært lite å ringe og spørre. Har barna egen telefon eller smartklokke kan du be dem ringe selv.

Oh no. Er foreldrene så rigide får de heller gi beskjed. Når barn er på besøk hos oss tilbyr vi de mat. Jeg ringer ikke foreldrene og spør om jeg kan gi barnet mat… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. 

#Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG

Er dette rart for dere eller helt normalt? 

Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen?

Føler ingen forpliktelser, men spør alltid om de vil spise med oss! Ordner alltid sånn at det blir nok til alle.

Barna mine er ungdommer, så er ofte uplanlagt besøk her, og jeg syns det er så kjekt at de vil være her, så prøver å vise at de er hjertelig velkommen!❤️ 

Anonymkode: e1b15...db9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mitt barn får beskjed om det ikke får dpise hos sndre , det går fint

Anonymkode: 670ab...857

Skrevet

Nei, hos oss får de ikke middag. Skal de ha middag, må de gå hjem og spise.

Anonymkode: c2fe9...933

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...