Gå til innhold

tilbyr dere middag til barnets venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

syns det er merkelig at voksne folk ikke skjønner at det kan oppleves ekstremt ubehagelig for et barn å bli sent inn på et rom alene for å vente eller sitte med en brødskive mens resten av menneskene rundt bordet hygger seg med varm mat. Som @Trolltunge nevnte; man føler seg fort veldig liten. 

Er man så kjip at man ikke klarer å koke litt mer pasta/poteter og fordele kjøttet så det rekker til en liten munn til en gang innimellom burde man heller avtale med eget barn at det ikke får ha med gjester hjem spontant. Ærlig talt 

Anonymkode: 2941a...81b

Syns du det? Jeg ville tenkt at det var verre (for barnet) å bli møtt med et strengt nei, enn "Ja, dere kan leke fram til middag, men så må du hjem." Jeg ville heller ikke (selv som barn) syntes det var noe videre å bli invitert til middag og så oppdage at mor i huset satt og spiste knekkebrød fordi jeg hadde fått hennes porsjon. Da ville jeg nok ha foretrukket å kose meg med middag hjemme hos mine egne foreldre, der jeg visste det var beregnet mat til meg.

Anonymkode: 01862...4f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns du det? Jeg ville tenkt at det var verre (for barnet) å bli møtt med et strengt nei, enn "Ja, dere kan leke fram til middag, men så må du hjem." Jeg ville heller ikke (selv som barn) syntes det var noe videre å bli invitert til middag og så oppdage at mor i huset satt og spiste knekkebrød fordi jeg hadde fått hennes porsjon. Da ville jeg nok ha foretrukket å kose meg med middag hjemme hos mine egne foreldre, der jeg visste det var beregnet mat til meg.

Man må jo ikke si noe som helst strengt? man kan si til barnet sitt at det ikke passer med besøk den dagen dersom man vet man har lite mat/si at det passer å leke frem til dere skal spise.
Og nå er det vel fåtallet som er så fattige at de selv må spise knekkebrød (det vanlige er vel å spe på tilbehøret, som jeg skrev) - men dersom det er tilfellet og mor setter seg rundt spisebordet og demonstrativt spiser knekkebrød syns jeg mor gjør en dårlig jobb med å få barnet til å føle seg velkomment. 

syns faktisk det er dårlig folkeskikk og si ja til gjester når man har tenkt til å behandle de annenrangs. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes for å være ærlig at man gjør seg selv ganske vanskelig eller har ekstremt vondt i viljen ved å hevde at det aldri kan være spontane middagsbesøk for man har bare nøyaktig mengde mat hjemme til enhver tid og det finnes ikke en eneste liten smule ekstra til andre. Dette er hele poenget med fryser, at man kan ha ekstra mat liggende som ikke blir dårlig. Det er på ingen måte vanskelig å ha mat tilgjengelig til ekstra barn og samtidig være opptatt av å unngå matsvinn. Dette handler ikke om matsvinn eller fryserkapasitet, det handler om hva slags hjem man ønsker å ha. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må jo ikke si noe som helst strengt? man kan si til barnet sitt at det ikke passer med besøk den dagen dersom man vet man har lite mat/si at det passer å leke frem til dere skal spise.
Og nå er det vel fåtallet som er så fattige at de selv må spise knekkebrød (det vanlige er vel å spe på tilbehøret, som jeg skrev) - men dersom det er tilfellet og mor setter seg rundt spisebordet og demonstrativt spiser knekkebrød syns jeg mor gjør en dårlig jobb med å få barnet til å føle seg velkomment. 

syns faktisk det er dårlig folkeskikk og si ja til gjester når man har tenkt til å behandle de annenrangs. 

Ok. Jeg syns det er greit å invitere til en ting (leking en times tid), men ikke en annen (middag). 

Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg synes for å være ærlig at man gjør seg selv ganske vanskelig eller har ekstremt vondt i viljen ved å hevde at det aldri kan være spontane middagsbesøk for man har bare nøyaktig mengde mat hjemme til enhver tid og det finnes ikke en eneste liten smule ekstra til andre. Dette er hele poenget med fryser, at man kan ha ekstra mat liggende som ikke blir dårlig. Det er på ingen måte vanskelig å ha mat tilgjengelig til ekstra barn og samtidig være opptatt av å unngå matsvinn. Dette handler ikke om matsvinn eller fryserkapasitet, det handler om hva slags hjem man ønsker å ha. 

Helt enig. Er en viss type mennesker som syns det er innafor oppførsel å være så lite gjestfrie 

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Ingen her sier at det aldri er nok, bare at det noen ganger ikke er nok. Noen ganger er man jo alt i gang med å lage middagen når et barn kommer på besøk f.eks., da syns jeg det er greit å be dem komme tilbake etterpå.

Skrevet
Arkana skrev (14 minutter siden):

Så utrolig enig

Anonymkode: 670ab...857

Skrevet

Tidligere fikk alle middag her. Ringte og hørte med foreldrene først. Men etter å ha laget 15-20 middager og mat etter skolen ekstra i uka måtte vi sette strek. Det ble for dyrt og tidkrevende å holde på sånn. Barna og vennene var kun hos oss. Nå må de avtale besøk med middag på forhånd, eller så sier vi at feks onsdag kan vi lage middag til alle.

Anonymkode: 09c34...f19

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...