Gå til innhold

The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt


Lucille

Anbefalte innlegg

Så bra du fikk en positiv overraskelse på veiedagen :klemmer:
Det er nok en god del av oss som ikke akkurat raser ned i vekt nei... jeg er der nå at jeg må akseptere å være fornøyd dersom jeg klarer å gå ned 1 kg pr. måned... Men sånn får det bare være da. Det er like viktig for meg å gå ned i vekt på en måte jeg kan leve med, ettersom jeg ikke orker å leve på diett, være sulten osv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (1 time siden):

Så bra du fikk en positiv overraskelse på veiedagen :klemmer:
Det er nok en god del av oss som ikke akkurat raser ned i vekt nei... jeg er der nå at jeg må akseptere å være fornøyd dersom jeg klarer å gå ned 1 kg pr. måned... Men sånn får det bare være da. Det er like viktig for meg å gå ned i vekt på en måte jeg kan leve med, ettersom jeg ikke orker å leve på diett, være sulten osv.

 

hvis jeg bare hadde klart å slå meg til ro med at 1 kilo per måned var nok, istedet for å gi opp i frustrasjon, så ville jeg jo nådd målet mitt for mange år siden. Det ville tatt tre år å nå målet, og det har jeg ikke tolerert, så jeg har gått inn i en syklus med forsøk- gi opp - forsøk - gi opp istedet, og på den måten har jeg brukt langt flere år (enn tre)  på å stå og hakke på samme sted.

Jeg føler meg jo litt dum 🙈

Endret av Lucille
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (8 minutter siden):

hvis jeg bare hadde klart å slå meg til ro med at 1 kilo per måned var nok, istedet for å gi opp i frustrasjon, så ville jeg jo nådd målet mitt for mange år siden. Det ville tatt tre år å nå målet, og det har jeg ikke tolerert, så jeg har gått inn i en syklus med forsøk- gi opp - forsøk - gi opp istedet, og på den måten har jeg brukt langt flere år (enn tre)  på å stå og hakke på samme sted.

Jeg føler meg jo litt dum 🙈

Jeg vet, akkurat samme her!! Jeg har "brukt 20 år på å slanke meg", og resultatet er at jeg veier 30 kg mer nå enn jeg gjorde for 20 år siden :roll: Sier seg selv at metoden har vært helt feil... derfor vi må finne nye veier og nye stier. Jeg hang meg opp på nyåret her at hvis jeg vil ha andre resultater enn jeg har fått før, så må jeg gjøre noe annet enn jeg har gjort før. Og det er nok helt klart derfor jeg fortsatt er her. Aldri noensinne har jeg sittet i november tidligere og følt at jeg "fortsatt henger med" på en god livsstil som jeg startet med i januar. Har alltid falt av til påske, maidagene, sommerferien osv... Men det å ikke knekke totalt sammen når resultatene ikke står til forventningene er en av de nye tingene jeg har gjort i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For et par uker siden logget jeg årets laveste vekt, men etter det har den sneket seg opp og ligger ganske fast en kilo over.

Jeg er inne i årets travleste periode, med omtrent null fritid, og i helga var jeg på dugnad tre fulle dager. Det blir det mye tullespising og null trening av. Jeg følger fortsatt CERG-opplegget, og har ikke droppet en eneste økt ennå, bortsett fra et par ganger det de kaller "helgeutfordring", som er å å være i aktivitet en time i løpet av helgen.  Jeg har oppfattet disse helgeutfordringene som ekstra, som jeg kan flytte på uten å ødelegge programmet. Så denne helgens helgeutfordring ble det rett og slett ikke tid til, og jeg flytter den til neste helg.

I går startet jeg uke 10 i CERG-opplegget med intervalltrening og styrketrening, og er fornøyd med det.

Til helga er jeg ferdig med arrangementet jeg jobber med, så da blir livet normalt igjen. Planen da er å sette meg ned med Becks bok om Diet Traps, og lage en slagplan for desember. Det gjorde jeg ikke i fjor, og det har jeg angret mye på. I mellomtiden har jeg jo og lest the Hungry Brain, der forfatteren peker på hvor viktig det er å håndtere julekiloene, fordi det er de som gjør at vekta sniker seg oppover over tid, og gjør at kroppen venner seg til en høyere vekt. 

Jeg har alltid mistenkt at det er noe grunnleggende galt med leveregelen  " det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår, men det du spiser mellom nyttår og jul som betyr noe", og det bekrefter Guyenet i the Hungry Brain.

Så i år skal jeg ha en plan for desember, i tillegg til at det jeg eventuelt legger på meg i julen skal av før 1. februar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er veldig flink som klarer å holde deg til de planlagte øktene, på tross av at det er en travel tid for deg! 👏 Og veldig lurt å ha en plan for desember altså. Skal suge til meg all tips jeg.... jeg tror også det er viktig å ikke la det skli helt ut, for det gjør så mye med hodet - i tillegg til litt ekstra på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)

og tilbake igjen....

Jeg var mye syk i slutten av november, og falt ut av treningsopplegget, og med advent og jul og ny runde med sykdom, kom jeg først i gang igjen for halvannen måned siden. I høst kom jeg til uke 10 eller 11 i CERG-opplegget, og fordi jeg falt ut så lenge, så begynte jeg helt på nytt med uke 8 for halvannen måned siden. Men nå er jeg syk igjen, så det er to uker siden forrige treningsøkt, så jeg står fremdeles og hakker på uke 11. SKulle begynt på uke 12 for et to uker siden, og fullført uke 14 akkurat i tide før påske. Så frustrerende.

Jeg har lagt på meg de samme gamle 3-4 kiloene i vinter, men er ihvertfall stabil, og gikk ikke fullstendig overbord i julen.

Jeg er tilbake i gode vaner, og fokuserer på kosthold.

Imorgen skal jeg av gårde og ta blodprøve, for å sjekke om jeg har klart å få ned kolesterolet de siste 5-6 månedene. Det har altså seilt opp som et mer interessant helsemål enn vektnedgang. Men jeg vet jo at vektnedgang i seg selv er positivt for kolesterolet.

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff så fælt at du har vært så mye syk da :klem3: sånt tærer skikkelig på, og man har som oftest nok med å holde hodet over vannet med det man gjøre da. Det er jo kjempebra at du ikke har gått opp veldig mye opp i vekt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

jeg har kommet i gang med treningsprogrammet mitt igjen, og jeg har startet sykkelsesongen. Seks mil har det blitt på sykkel denne uken, så det var en bra start. 

Jeg regner med at dette hjelper i forhold til å få fokus tilbake igjen,

Jeg snublet over en tråd på Kosthold og livsstilsforumet, og det er et forum som jeg har et elsk-hatforhold til. Det er knapt grenser for hvor mye vås man må vasse gjennom der, før det kommer noe nyttig, men denne gangen var det verd det, for jeg ble oppmerksom på noen artikler som jeg ikke hadde lest før, om  sparebluss og hvordan en person som har gått ned i vekt har lavere forbrenning enn en person med samme vekt som ikke har veid mer før. Dette har jeg lest om før ifm artikler om the Biggest Loser-studien, men nå kom jeg over et par veldig fine artikler i Aftenposten, som lenket videre til en artikkel i Lancet. Der var og en kalkulator som beregner hvordan man mer realistisk responderer på forskjellige nivåer kaloriunderskudd. Dette var en giga a-haopplevelse. Dvs det forklarer det jeg erfart over en årrekke, uten at jeg har forstått hva som skjedde. Eller ikke skjedde.

Jeg poster lenkene her, så jeg kan finne tilbake til dem:

https://www.aftenposten.no/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1T6y_fnlRDBFH89B3ZTDR2LOZSAfyaZs5srUjNGE7WfT6pBH6nNhefDxo_aem_AZfgd_CmqNrqXA4qFCehGzUaT6052Ckl5S0zGpcOsqX1X8lvNxxCjoXTvO-U6CFWULo2y9r_IAhXmlIQ7e-0Q6da

https://www.aftenposten.no/sprek/i/A3b6An/hvor-viktig-er-spareblusseffekten-etter-et-vekttap-eksperten-svarer?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2qh_QzIZAoN0YDYEyY8j3JzEY8y-bCWXqdLIyTaNL2ksO36_q44WYREeY_aem_AZergk0Y-0C9EaDH4_RJTYW5fDxn9zvbnC6HL0vlVzADmJblBx5Hq2kkPsi1gxmSQHFfxuQg15mM4_4AUuimjDRw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessante artikler :nikke:

Og så fint å se deg tilbake her igjen, i gang med trening og sykling og alt :klem: Ting er litt lettere når man ikke er syk og våren banker på døra ja! 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og lest og analysert og helt sikkert overtenkt, om vekt og vekttap i mange år. Det kommer vel av at det er så vanskelig å få resultater.

Uansett, det jeg har kommet til etter all grublingen, er at jeg har problemer med porsjonskontroll, som igjen kommer av at jeg har vanskelig for å bli - hva skal jeg si - fornøyd når jeg spiser. Det er nesten det samme som mett, men ikke helt det samme.

Diskuterte det med mannen idag. Han er, og har alltid vært, slank. Han spiser mye mer enn meg til frokost og kvelds, men til middag spiser vi enten helt likt, eller jeg spiser mer. To store forskjeller på oss, er at det er han som lager middagsmaten. En annen forskjell er at han passer veldig godt til beskrivelsene av en supersmaker, og jeg passer godt til beskrivelsen av en undersmaker.

Han mener det har med hva som fyrer opp belønningssenteret i hjernen, og han mener at han blir mer fornøyd enn meg av middagsmåltidet, fordi det er han som lager middagen, og da har han allerede stått i og kjent på matens lukt og tekstur, og kommer til bordet halvmett. Jeg husker og den ahaopplevelsen det var å lese om undersmakere og supersmakere for noen år siden, der det var en teori om at undersmakere spiser mer fordi de (vi!) trenger mer mat for å bli tilfreds.

Idag hadde jeg en interessant matopplevelse. Jeg kjøpte et stykke røkt villaks på REKO-ringen forleden, som vi hadde til lunsj idag. Vi spiser svært lite laks, for vi opplever oppdrettslaksen i butikkene som litt nasty. Det hender vi kjøper salmalaks, men ikke ofte.

Men idag var det altså villaks, og den var en åpenbaring, for den var jo helt uten synlig fett. Tror ikke jeg har hatt villaks mer enn et par ganger siden 80-tallet, og dette var virkelig noe helt annet enn selv den beste salmalaksen. 

Men det jeg skulle frem til, som altså var så interessant for meg, var at jeg ble så fort mett av den. Og fornøyd. Jeg trengte ikke å spise opp, og nå er det gått over en time og jeg er fremdeles mett og fornøyd. Den var mye dyrere enn vanlig laks, men hvis den virkelig er dobbelt så mettende, så er det jo verd pengene. 

Jeg forstår ikke hvorfor jeg opplever laks med mindre fett som mer mettende enn den fetere laksen, og det var da mannen kom med innspillet om hjernen og belønningssenteret. Jeg tror kanskje han er inne på noe, og det er jo et poeng vi har hørt i debatten om ultraprosessert mat.

 

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...