Gå til innhold

The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt


Lucille

Anbefalte innlegg

👏 for årets laveste vekt!
Men jeg skjønner hva du mener. Psyken min tuller det også mye til for meg når det gjelder vekttall og fortiden. Vanskelig å rope hurra for å gå fra tre- til tosifret, fordi jeg var jo på tosifret i november. Vanskelig å rope hurra for vekttallet jeg har nå, for jeg var jo lettere i fjor på denne tiden. Osv. osv :roll: Vi er vår verste fiende! Jeg tror vi bare må stikke fingrene i ørene når det gjelder fortiden og kun tenke fremover. Nå er vi denne vekten, men vi skal nedover. Legge en god plan for typiske høytider o.l som gjør at vi pleide å få problemer høres veldig lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (13 minutter siden):

👏 for årets laveste vekt!
Men jeg skjønner hva du mener. Psyken min tuller det også mye til for meg når det gjelder vekttall og fortiden. Vanskelig å rope hurra for å gå fra tre- til tosifret, fordi jeg var jo på tosifret i november. Vanskelig å rope hurra for vekttallet jeg har nå, for jeg var jo lettere i fjor på denne tiden. Osv. osv :roll: Vi er vår verste fiende! Jeg tror vi bare må stikke fingrene i ørene når det gjelder fortiden og kun tenke fremover. Nå er vi denne vekten, men vi skal nedover. Legge en god plan for typiske høytider o.l som gjør at vi pleide å få problemer høres veldig lurt ut.

ja, det er sant, det er utrolig lett å lure seg selv!! Jeg har hatt en tendens til å ikke "regne med" de siste 10-15 kiloene, for de er jo så nye, så de må jo bare forsvinne av seg selv liksom 🙄 Men de er jo akkurat like forbanna vanskelige å få av som de "gamle" kiloene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg har vært litt ute av det denne våren pga alvorlig sykdom og dødsfall i nær familie.

Det begynte i februar, på den tiden da jeg skrev i dagboken her at jeg skrev at jeg skulle kontakte de som hadde det opplegget som heter Bærekraftig helse for å melde meg på + at jeg hadde bestilt et par bøker av Jason Fung.

Bøkene har kommet, jeg har ikke lest dem og hadde helt glemt dem, men jeg fant dem da jeg leste bakover i dagboken min her.

Jeg tok kontakt med Bærekraftig helse i februar og fikk litt god dag mann økseskaft-svar ift påmelding, og har glemt å følge det opp i alt annet som har skjedd.

Jeg har ikke avskrevet det opplegget, men i mellomtiden har jeg begynt på et 7-ukers treningsprogram som NTNU har utviklet, og det ser veldig lovende ut. Dvs det ser enkelt og effektivt ut, og jeg klarer å integrere det i hverdagen på en god måte tror jeg. Hadde allerede begynt å trene to ganger per uke med kolleger, pluss at jeg går tur med en venninne en gang per uke,  så jeg skal integrere 7-ukersprogrammet i det opplegget jeg allerede hadde begynt på.

Foreløpig har jeg bare gjennomført uke 1, for jeg brukte all min tid i uke 2 på sykehuset, så nå tenker jeg tror jeg skal legge det til side til etter begravelsen, og så begynne helt på ny igjen. Dette er et opplegg jeg skal gjennomføre for å bli sterk og sunn, ikke for å slanke meg. 

Og slankingen? Jeg har gått opp og ned og opp ned de samme to kiloene hele våren. Har som sagt kommet i gang med trening både med kolleger og turer med en venninne, og har ikke hatt store utskeielser i matveien, men heller ikke fokus på slanking.

Den siste uken har jeg sitter på sykehuset og våket, og det hendte at en tanke streifet meg om at kunne jo unne meg noe søtt som trøst i en vanskelig situasjon, men det fremsto umiddelbart som helt absurd. Hvordan hjelper det med en kanelbolle når et familiemedlem dør liksom. Jeg takker Judith Beck for min mentalitetsendring. Det endte med at jeg spiste svært lite den uken, og det hjalp utrolig godt at jeg hadde sultøvelsene til Beck og noen måneder med periodisk faste under beltet, for det gjorde det ganske enkelt å være i den situasjonen uten å styre med mat. Jeg trengte ikke å bruke tid på å gå hjem og spise middag, eller kjøpe noe usunt i kiosken på sykehuset, når jeg nå vet at jeg tåler å være sulten. Så, jeg takker Judith Beck for det og. Endte med at jeg gikk ned to kilo den uken.

Ellers?

Jeg følger serien til Else Koss Furuseth med stor interesse. Den blir diskutert i en tråd som ikke er på kostholdsforumet, men på tv-forumet.

Jeg har vurdert, men slo fra meg, om jeg skulle lese denne boken: https://www.goodreads.com/book/show/58438618-glucose-revolution .

Men det tror jeg at jeg skal revurdere, etter at jeg leste om legene i Kåfjord som har testet opplegget: 

https://www.kafjord.kommune.no/cppage.6592966-422935.html?fbclid=IwAR1vNOegLBwSUycRx_YnOUocrleZ5GvHB_547sLQFUdNk0GQtHF5mqx9Kmw

Jeg ser at jeg har lagt en bok til inn i leselista mi, uten at jeg husker hvorfor: https://www.goodreads.com/book/show/29243729-the-hungry-brain

Men denne her, som handler om søvn i forhold til vekt, skal jeg bestemt lese, for der tror jeg det ligger en nøkkel: https://www.goodreads.com/book/show/37534452-the-circadian-code

Jeg tror alle disse boktipsene kommer fra den gode og grundige  artikkelserien i Harvest Magazine om fedmemysteriet: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/hvem-er-beskyttet-mot-overvekt

Men nå, akkurat idag, befinner jeg meg i det vakumet som er mellom dødsfall og begravelse og folk sender blomster. Og så er det noen som sender Morgenlevering, for de tenker vel at det bli litt mye blomster. Og det gjør det jo. Men blomster har jo den fordelen at det ikke frister å spise dem 😂. Så idag har jeg spist to croissanter og fire makroner til frokost, fordi de sto på trappa da jeg våknet. Og jeg vet jo at de er sendt i kjærlighet og omtanke, og jeg blir oppriktig glad, men jeg tror bare det er et tidsspørsmål før det blir vanlig å ta inn i dødsannonsene: "Vennligst ikke send croissanter til hjemmene" 🙄.

Endret av Lucille
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at du er i sorg sorrowsmiley2.gif.d9462a7d472dc1e79ab62e44d080c555.gif Kan ikke forestille meg hvor tungt det er, og veldig forståelig at mange andre ting kommer lenger bak i rekken. Håper begravelsen blir verdig og fin, og at du kan se fremover etter det. Uansett veldig godt gjort å ikke gå opp mange kilo i en slik unntakstilstand. Men viser at mentaliteten jobber bra som du sier.

Er jo veldig spennende med litteraturen du har funnet frem. Sikkert mye bra å suge til seg der.

Jeg har også begynt å se Helsekost Furuseth (skrev nylig et innlegg i tråden der om hva jeg syns).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Så trist å høre at du er i sorg sorrowsmiley2.gif.d9462a7d472dc1e79ab62e44d080c555.gif Kan ikke forestille meg hvor tungt det er, og veldig forståelig at mange andre ting kommer lenger bak i rekken. Håper begravelsen blir verdig og fin, og at du kan se fremover etter det. Uansett veldig godt gjort å ikke gå opp mange kilo i en slik unntakstilstand. Men viser at mentaliteten jobber bra som du sier.

Er jo veldig spennende med litteraturen du har funnet frem. Sikkert mye bra å suge til seg der.

Jeg har også begynt å se Helsekost Furuseth (skrev nylig et innlegg i tråden der om hva jeg syns).

takk, @Amatariel. Ja, det har vært en berg- og dalbane av håp og sorg denne våren, så jeg har jo ikke hatt fokus. Men da er det veldig interessant å se at noen vaner og tanker faktisk er automatiserte.

Jeg tenker at selv om jeg føler at jeg ikke klarer å holde meg til opplegget hele tiden, og selv om jeg ikke har gått ned mer enn 5 kilo siden august, så har denne våren likevel vist at den jobben jeg gjorde i høst med Becks opplegg faktisk har gitt resultater. Jeg har endret mentalitet. Ikke så mye som jeg hadde håpet, men likevel avgjørende i forhold til hvordan jeg tenkte for et år siden. Det er virkelig interessant, og det gir jo motivasjon til å ta fatt i opplegget - nok en gang!!!
Jeg minner meg selv om at jeg hadde mange mislykkede forsøk på røykeslutt, før jeg fikk det til. Men det var læring i hvert mislykka forsøk, og det kan jeg få til med dette og.

Jeg så innlegget ditt tråden om Helsekost Furuseth. Det er en veldig fin serie!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ett av målene mine med dette opplegget, var å komme inn i bunaden igjen. Jeg bestemte meg 17. mai i fjor at jeg aldri mer skal gå i kjole på 17. mai. Innen 17. mai 2023 skulle jeg enten kunne gå i bunaden min, eller akseptere at jeg er som jeg er, og sy ut vesten.

Hvordan gikk det?

Jeg begynte jo på dette opplegget i august, og trodde virkelig at jeg skulle gå ned de 10 kiloene jeg anså som kritiske for å komme inn i bunaden, og helst 15, så den kunne være litt behagelig i tillegg. Dermed har jeg ikke gjort noenting for å sy ut vesten, men det kom jeg ikke på før det var noen dager igjen til 17. mai. What to do?

Jeg tenkte at det var helt håpløst, men kvelden før tok jeg den frem og prøvde den likevel. Jeg har bare gått ned 4-5 kilo, og det var ikke nok, det visste jeg jo. Men det viste seg at det var nok til at jeg kunne få den på meg med litt juks og noen justeringer. Jeg fant frem en skikkelig kraftig sikkerhetsnål til å sikre den i livet, og flyttet noen hemper og noen knapper, og på den måten klarte jeg å bruke den. Det er ikke en permanent løsning, men det funket den ene dagen. Oppsiden var at jeg måtte begrense matinntaket hele dagen, og sømmen på vesten revnet ikke før i bilen på vei hjem 😂

Jeg lo høyt i gjenkjennelse da jeg så siste episode av Helsekost Furuseth, der Else legger ut kjolen hun hadde som mål å komme inn i!

Ellers?

Jeg har begynt på et 7-ukers treningsprogram som NTNU har utviklet. Det heter CERG.  Står om det her: https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram Det

"CERGs 7-ukers treningsprogram er en sju uker lang reise mot bedre kondisjon og helse. Dette programmet passer for både dere som hater å trene, og dere som elsker det."

Det begynte bra, men så skjedde alt dette med sykdom og dødsfall og begravelse, og jeg falt ut av den nye vanen, og har problemer med dørstokkmila, så jeg har begynt på uke 1 i det opplegget tre ganger nå, og idag skulle jeg begynne på uke 1 nok en gang, men jeg kjenner at jeg brygger på en halsbetennelse, så jeg vet ikke helt.

Jeg skal gjennomføre dette treningsprogrammet, men jeg trenger litt mer tid enn de 7 ukene. Jeg har og kommet inn i en god vane med  å gå tur med en venninne, så det er bra.

Jeg skal nok en gang friske opp Beckopplegget. Mange av vanene er automatisert, men noen er det ikke, og det er de som går på porsjonskontroll. Jeg har luket vekk alle uvaner som går på spontan spising og cravings, og lært meg å tåle sult mellom måltidene, og det er lett å hoppe over frokost. 

Det som står veldig klart for meg nå, er at mitt problem er porsjonskontroll til lunsj og middag, fordi jeg strever med å føle meg fornøyd og mett. 

Jeg skal gi det en ny sjanse, men jeg har og kommet til et punkt jeg aldri hadde forestilt meg, og det er at jeg vurderer å gå til legen og snakke om Wegovy. Det sitter veldig, veldig, veldig langt inne, fordi jeg ikke vet om jeg kan tolerere bivirkningene. Men jeg ser og at det er et legemiddel som går direkte på det jeg etterhvert har kommet frem til er hovedproblemet mitt, så jeg kan ikke lenger late som det ikke finnes.

Jeg skrev i et av de tidligste innleggene i dagboka her at jeg ikke motiveres av helse, da overvekten min ikke har virket inn på helsen min så langt. Men jeg vet at fedme er knyttet til kreft, og det har jeg aldri tenkt på før, men jeg tenker mye på det nå etter det som har skjedd. Det endrer ihvertfall hvordan jeg tenker om nytte og risiko av Wegovy i forhold til risiko knyttet til fedme.

Ellers har jeg, som den nerden jeg er, kjøpt tre nye bøker om overvekt, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker å lese mer om dette nå. Vi får se. Det er the Glucose Revolution, the Hungry Brain og the Circadian Code. Den siste handler vel ikke direkte om vekt,men indirekte gjennom hva søvn betyr for vekttap.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å høre oppdatering fra deg :klem: Jeg tenker at det er det tydeligste tegnet på at man er her i prosessen enda. Og jeg vil gjerne fortsatt følge deg! Ingen tvil om at det vi ser for oss av prosess her ikke er gjort på 1-2-3.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg repetert opplegget ved å lese gjennom hele dagboken min, for å huske reglene og prinsippene og komme inn i mindsettet igjen. Det var nyttig. Jeg er så glad for at jeg la en del arbeid i dagboken min i høst, for det hjelper enormt når jeg faller av og skal tilbake igjen.  Nå har jeg funnet frem de daglige sjekklistene som jeg laget i januar. Jeg har lest motivasjonslisten min to ganger i går og 1 gang idag, og jeg har lest responskortene mine. 

Jeg øvde meg på porsjonskontroll i lunsjen ved å forsyne meg med med en litt mindre porsjon enn vanlig i salatbaren. Den var ca 20 prosent mindre, men jeg la til et eple. Fordi jeg har er en nærmest religiøs tro på eplets betydning for helsen 😂!!

Halsbetennelsen ser ut til å gli over, så det lønnet seg å droppe trening i går og idag for å la kroppen fokusere på å bli frisk. Tenker jeg er i gang igjen med CERG-treningsopplegget på torsdag.

Jeg veide meg i dag morges. Ti ganger. Og fikk ti ulike resultater, som varierte med halvannen kilo, innenfor 30 minutter, så jeg må huske å kjøpe nytt batteri til vekten og se om det hjelper. Så jeg vet faktisk ikke hva jeg veier idag. Men jeg vet at jeg får plass til hele hånden innenfor linningen på buksa som var litt trang i livet for noen uker siden. Det er jo mulig at den bare har videt seg ut i bruk, og vil gå inn i vask, men jeg nyter nå følelsen likevel!!!

Ellers må jeg skrive ned en påminnelse til meg selv: Etter sommeren må jeg vurdere om jeg likevel skal melde meg på kurs i mindful eating, som jeg tidligere har slått fra meg. Det  begynner 28. august. Jeg må også, etter sommeren, ta kontakt for å melde meg på Bærekraftig helseopplegget, men ikke før jeg har gjennomført treningsprogrammet CERG.

I tillegg, nå med en gang, skal jeg begynne å lese litt igjen, men ikke så mye hver dag som jeg gjorde i høst, for da gikk jeg lei. Det er lov å bruke lang tid.

I denne rekkefølgen:

1. Repeter the Diet Trap i god tid før sommerferien
2. the Circadian Code
3. The Hungry brain
4. The Obesity Code
5. The Glucose Revolution
6. Jason Fungs bok om faste

The Glucose Revolution kommer langt ned på listen fordi jeg har fått det for meg at den er skikkelig kjedelig. Men jeg har allerede implementert et par prinsipper som jeg tror kommer fra den, og det er å alltid spise grønnsakene først i måltidet, og når jeg spiser frukt så er det som dessert, ikke som et mellommåltid.

Jeg gir meg selv et klapp på skulderen for at jeg er tilbake i salen, og aldri gir opp!!!

Jeg minner meg selv om det er viktig å lykkes nå, for hvis ikke skal jeg be legen om Wegovy til høsten. Trusselen om Wegovy er min Ulysseskontrakt!!!! (men han heter ikke Ulysses på norsk, han heter Odyssevs. Måtte bare få sagt det!!!)

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare klapp på skulderen men stor applaus! 👏 Du er kjempeflink! Veldig lurt med denne dagboken ja, så er det ikke så vanskelig å gå tilbake å lese hva en selv skrev.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Beck og Weight Wellness fremhever hvor viktig det er å planlegge og å evaluere, samtidig som man kun fokuserer på det man kan gjøre innenfor de neste 24 timene. Jeg har en daglig sjekkliste som jeg krysser av på, men nå har jeg lest min egen dagbok to ganger, og ser at jeg har nytte av å skrive tekst, og ikke bare sette kryss på en liste. Så:

Siste 36 timer:

I går og hittil idag har jeg fulgt matplanen min, og det er bra, men med ett unntak som ikke var bra, og det var at jeg spiste en banan mellom lunsj og middag. Det er i utgangspunktet ikke forbudt med banan i mitt kosthold, absolutt ikke! Grunnen til at det likevel ikke var ønskelig med den bananen, er at jeg ikke skal spise mellommåltider, jeg vet at sulthormonet ghrelin synker hvis jeg lar være å gi etter for sulten, jeg skal ikke spise noe som ikke var planlagt, for da styrker jeg gi-etter-muskelen istedet for motstandsmuskelen, og jeg skal kun spise frukt i forbindelse med et måltid.

Det som var bra idag var at jeg har helt automatisert regelen om å snu meg vekk fra fristende bakverk i kantinen.

I går kveld og i formiddag droppet jeg planlagt trening fordi jeg brygget på en halsbetennelse. Den er helt borte nå, så det var et riktig valg.

I går og idag har jeg husket å fylle halve tallerken med grønnsaker til lunsj og middag, og jeg hadde grønnsaker til kvelds og. Jeg husket å spise grønnsakene før jeg spiste de andre ingrediensene. Jeg hadde et eple til lunsj idag, i direkte tilknytning til lunsjen. Jeg kuttet lunsjporsjonen min idag med ca 20% i forhold til vanlig.

I går tok jeg et aktivt valg om å fokusere på nytt på opplegget mitt, og jeg leste hele dagboken min to ganger for å komme inn i mindsettet, og jeg leste motivasjonslisten min to ganger hver dag + responskortene og jeg har skrevet nye innlegg i dagboken.

Jeg tok et aktivt valg om å kutte den nye uvanen med en ispinne hver dag, som jeg har lagt meg til siste uke. Det er også slutt på å snoke i skapene, som jeg har gjort et par ganger den siste måneden.

Jeg har husket å rose meg selv for de gode valgene jeg gjorde i går og hittil i dag.

Plan for de neste 24 timer:

Jeg skal passe på at kveldsmåltidet mitt i kveld er lavkarbo. Jeg skal ikke hoppe over det selv om jeg føler meg mett nå, men jeg kan gjøre det nokså lite.

Jeg skal sykle til jobben imorgen, og gå tur i morgen kveld.

Jeg skal spise suppe til lunsj i kantinen, hvis det er en jeg liker. Hvis ikke skal jeg spise salat, og fortsette med den nye porsjonsstørrelsen.

Jeg skal spise sittende, langsomt og med oppmerksomhet. Jeg skal ikke spise mellommåltider, og ingen ultraprosesserte matvarer. Jeg skal ikke spise noe som ikke er planlagt.

Jeg skal begynne å se litt på de fem-seks bøkene jeg har liggende om dette temaet.

Få nok søvn.

Jeg skal følge de reglene som jeg vet er der for å hjelpe med å forsterke nye vaner: Lese motivasjonslisten, lese responskortene, gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg + planlegge og evaluere døgnet.

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (På 23.5.2023 den 20.23):

Både Beck og Weight Wellness fremhever hvor viktig det er å planlegge og å evaluere, samtidig som man kun fokuserer på det man kan gjøre innenfor de neste 24 timene. Jeg har en daglig sjekkliste som jeg krysser av på, men nå har jeg lest min egen dagbok to ganger, og ser at jeg har nytte av å skrive tekst, og ikke bare sette kryss på en liste. Så:

Løpende evaluering av 24-timersplanen jeg la i går kveld:

Jeg skal passe på at kveldsmåltidet mitt i kveld er lavkarbo. Jeg skal ikke hoppe over det selv om jeg føler meg mett nå, men jeg kan gjøre det nokså lite. Check

Jeg skal sykle til jobben imorgen, Nei, våknet med hodeverk og hoste
og gå tur i morgen kveld. gjort avtale om tur torsdag istedet

Jeg skal spise suppe til lunsj i kantinen, hvis det er en jeg liker. det var det ikke
Hvis ikke skal jeg spise salat, check
og fortsette med den nye porsjonsstørrelsen. Var ørlite mindre enn før, men ikke 20 prosent mindre

Jeg skal spise sittende, Lunsj-ja, middag-ja
langsomt og Lunsj-nei, ble opptatt av praten, middag-ok
med oppmerksomhet. Lunsj-nei, ble opptatt av praten, middag - ok
Jeg skal ikke spise mellommåltider, check
og ingen ultraprosesserte matvarer. Lunsj-ok. Til middag fiskekaker med 80% fisk, melk og krydder. Men så - helt nederst på ingredienslista: E407, dvs karragenan. Ble så sykt skuffa!!!! Har sendt mail til produsenten.
Jeg skal ikke spise noe som ikke er planlagt. check

Jeg skal begynne å se litt på de fem-seks bøkene jeg har liggende om dette temaet. Begynt å lese The Hungry Brain. Den virker veldig bra.

Få nok søvn. Nei, la meg for sent. "Måtte bare". Trøtt idag

Jeg skal følge de reglene som jeg vet er der for å hjelpe med å forsterke nye vaner:

Lese motivasjonslisten, Check
lese responskortene, Check
gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg har vel mest drevet med selvpisking idag...
+ planlegge Check
evaluere døgnet. Check

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Om mål og vekt.

Jeg har tidligere tenkt at denne dagboken ikke handler om antall kilo, men om prosessen. Og det gjør den jo, men hvem er det jeg tror jeg lurer . Selvfølgelig handler det om kilo og BMI-poeng og!

Beck sier man bare skal sette små og kortsiktige mål, dvs neste 5 pund (=ca 2,5 kilo) Dette har jeg oversatt til BMI-poeng, for de går omtrent på det samme intervallet.

Men, jeg var hos legen og målte meg forleden, og da viste det seg til min store overraskelse at jeg er to cm høyere enn det jeg alltid har trodd!! Og det betyr at jeg faktisk ikke hadde BMI på over 37 mer enn en eneste dag i fjor sommer, så det var jo bra, og det betyr jo og at jeg må regne om alle målene mine.

 Jeg trodde at jeg akkurat nå strevde mot 36, men det målet har jeg altså nådd uten å vite det, og nå er det 35 jeg sikter mot 😂

Så da blir målene jeg strekker meg mot slik:

BMI       Tilsvarer vekt       Mål                                 Dato oppnådd

37          103,4                                                             31.7.22

36          100,4                                                             30.8.22

35          97,5                       1.6.23                             5.11.22 og 5.6.23 og 2.11.23

34          94,7                       1.12

33          92                          1.1.24

32          89,3                       1.2

31          86,5                       1.3

30         83,6                        1.4

29         81                           1.5

28         78                           1.6

27         75,3                        1.7

26         72,4                        1.8

25         69,6                        1.9

24         67                            1.10

23         64,2                        1.11

 

Endret av Lucille
Justert datoene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for neste 24 timer, med løpende evaluering i kursiv:

Mat:

- kvelds idag, senest kl 21, lavkarbo - check
- lunsj, suppe og/eller salat, reduser porsjonen jeg ble syk, så det blir omelett hjemme heller. Hadde halv mengde ost i, og det var like godt.
- middag, reduser porsjonen check
- ikke spise noe som ikke er planlagt check
- ikke mellommåltider check
- ikke ultraprosessert mat check
- spis grønnsakene først - check
- frukt kun som dessert check

Trening:

- ikke sykle pga forkjølt og nok andre planer
- morgen: CERG-økt dag 2 droppet fordi jeg ble hjemme syk
- kveld: Gå tur i kupert terreng har avlyst, for jeg er ikke i form idag. Eller, ikke avlyst, bare utsatt til en annen dag

Søvn:

Gikk ikke helt etter planen, fordi jeg ble liggende våken med litt feber og tørrhoste. Men er hjemme fra jobb, så jeg sov til 11. Trøtt likevel.

- ikveld i seng før kl 24 - den ble 00:20, men det er jo en forbedring
- ikveld ikke skjerm etter kl 23 skrudde av kl 23.15, det er bra
- ikke koffein etter kl 14 check

Mindset:

Sitte når jeg spiser  check
Spise langsomt check
Spise med oppmerksomhet check
Lese 1 kap i the Hungry Brain check
Lese motivasjonslisten check
Lese responskortene nei. Men har bestilt nye kort, for å jobbe aktivt med dem.
Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg check
Evaluere siste 24 t check
Planlegge neste 24 t check

Vekt - torsdag er veiedag. Det ble 98,5

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5330337_Fiskeburger-Hyse-og-Torsk-440g-Fiskeriet-440g_SJOFRISK-NORGE-AS_1N.png

Vi hadde disse til middag i går. Vi har dem egentlig ganske ofte, sikkert en gang i uken. Det er Remas egen merkevare, og de har fått toppscore av både forbrukerrådet, og bramat og de har en kort ingrediensliste som inneholder fisk, helmelk, tapiokastivelse og krydder. Veldig bra. Men det jeg har oversett er at helt sist står det E407, som er karragenan, og jeg ble så skuffet, at jeg sendte Rema en mail om det. I formiddag fikk jeg svar, og de skriver:

REMA 1000 skal kutte ut karragenan i alle eksisterende egne merkevarer innen utgangen av 2023. Dette og mye annet kan du lese mer i ansvarsrapporten vår for 2022 om ønskelig: https://www.rema.no/ansvar-i-rema-1000/ansvarsrapporter/

Så det var jo en god nyhet!

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har endret tittelen på dagboka mi, fra "the Beck Diet Solution - 6 ukers program" til "The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt."

Det er fordi det seksukersprogrammet ble jeg jo ferdig med i september, samtidig som jeg fortsetter med prinsippene fra programmet på ubestemt tid. Ideen er jo at jeg skal oppnå en mentalitetsendring, som er stabil. Samtidig leser jeg mange andre bøker, og har mange flere verktøy i verktøykassa enn bare Becks opplegg.

Jeg har tenkt litt på dette med mentalitetsendring. Mange ganger gjennom dagboka har jeg sammenlignet med røykeslutten jeg gjennomførte for 20 år siden. Det fremstår som helt merkelig for meg idag at jeg var en røyker. En storrøyker. Jeg vil at det skal bli like fjernt for meg at jeg var en person med fedme.

Men Beck nevner et annet eksempel, ifm. No Choice-regelen tror jeg, og det er at det skal bli like selvsagt og automatisert å si nei til fristelser, som det er å pusse tennene om kvelden. Det er jo ikke sånne at vi veier for og imot tannpussen - vi bare gjør det. Slik vil jeg har det med matvalg og.

Jeg har nettopp begynt på the Hungry Brain av Stephan J. Guyenet, og har bare lest ett kapittel, men han trekker frem det Daniel Kahnemann forklarer i boka Thinking fast and slow, som var så populær for noen år siden, om at hjernen har to måter å ta beslutninger på. Den ene er rasjonell og foretar veloverveide valg, mens den andre tar raske, impulsive valg basert på følelser. Jeg tror jeg aner hvor han vil med dette 🙂

Uansett. Jeg har over år greidd å automatisere en del valg, som ikke lenger er valg, men helt selvsagte "dette gjør jeg ikke-situasjoner".

Jeg har laget en liste med ting jeg strevde med tidligere, som nå er like selvsagte å si nei til,  som det er å pusse tenner. Jeg minner meg selv på at jeg ikke lenger faller for følgende fristelser, fordi eksemplene viser meg at dette får jeg jo til:

- sigaretter
- en pakke med lapper alene i bilen, når jeg er småsulten på vei hjem fra jobb
- eller en hel smurt lefse beregnet på en familie :rødme:
- en sjokolade hver gang jeg handler
- en Kick eller Hobby istedet for den sjokoladen, mens jeg tenker at det er jo bare xx kalorier
- smågodt hver dag, som jeg gjorde i fødselspermisjon
- vaniljefudge som lørdagsgodt
- to porsjoner fersk pasta til middag når jeg er hjemme alene
- pepsi max hver dag
- spise rester fra barnas tallerkner
- middagsrester om kvelden
- sjokoladekake, cookies, flap jacks eller annet bakverk i kantinen
- kaker og snop som folk setter på kaffestasjonen
- kuleis hos Møvenpick hver gang jeg går forbi

Alt dette er uvaner som jeg ikke lenger har. Klapp på skulderen for den jobben jeg har gjort med dette opp gjennom årene.

Det store spørsmålet er hvorfor jeg likevel har gått opp i vekt, samtidig som jeg har kuttet disse uvanene????

 

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra at du har automatisert så mange valg! Det utgjør utrolig mye. Vi mennesker er vanedyr og vi er født med et beskyttelsesinstinkt. Alt som er uvant og endring av vaner kan hjernen tenke er skummelt. Skummelt = fare. Det må beskyttes mot. Men vi må rett og slett skape nye tankestier i hjernen vår, og det er ikke gjort på 1-2-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Det er kjempebra at du har automatisert så mange valg! Det utgjør utrolig mye. Vi mennesker er vanedyr og vi er født med et beskyttelsesinstinkt. Alt som er uvant og endring av vaner kan hjernen tenke er skummelt. Skummelt = fare. Det må beskyttes mot. Men vi må rett og slett skape nye tankestier i hjernen vår, og det er ikke gjort på 1-2-3.

nei, det er sant. Jeg synes dette med automatiserte valg og det du sier om å skape nye tankestier i hjernen er utrolig interessant. Og det hjelper jo enormt! jeg husker kurslederen på røykesluttkurset sa at det  å avlære en vane som vi er motivert for å avlære, krever x antall gjentagelser. Dessverre husker jeg ikke tallet. Det var ikke supermye. Ti eller femten kanskje? mens det krever litt flere repetisjoner hvis vi ikke er motiverte. Men fremdeles mulig. Det jeg opplevde, som viser at det stemmer, var at det var mye enklere å avlære seg daglige røykevaner, de jeg trodde skulle bli vanskeligst, fordi jeg nådde det antallet repetisjoner raskt. De sjeldne situasjonene tok lengre tid, som røyken på stranda om sommeren for eksempel, eller nyttårssigaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er interessant. Dette har jeg lært om hjernen i forbindelse med denne prosessen:

1. Hjernen din gjør akkurat det den tror at du ønsker eller vil at den skal. 
2. Nedre del av hjernen din er programmert til å drive oss bort fra smerte, og mot det som føles godt. Mot det trygge, og bort i fra det utrygge.
3. Hvordan du føler deg er bare resultatet av to ting: ordene du sier til deg selv og bildene du maler opp i tankene dine.
4. Hjernen din er programmert til å skape vaner, spare energi og gjøre ting trygt for deg. Den ønsker å repetere det du gjør for å effektivisere alt du gjør.

Så man trenger verktøy for å bryte mønster.
Si til deg selv daglig hva du vil ha - med å være spesifikk, skap følelser i deg og tegn opp bilder for deg  selv.
Koble følelser av smerte med å bli der du er, og følelser av glede og nytelse til dit du skal.
Endre tankene og setningene du har rundt endringen du skal gjøre, så de spiller på lag med hjernen din.
Bryt mønstre: gjør det kjente ukjent og det ukjente kjent.
De vanene du har nå som ikke er bra for deg trenger å miste sin kraft over deg ved at du repeterer de nye vanene du heller ønsker å ha.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Ja det er interessant. Dette har jeg lært om hjernen i forbindelse med denne prosessen:

1. Hjernen din gjør akkurat det den tror at du ønsker eller vil at den skal. 
2. Nedre del av hjernen din er programmert til å drive oss bort fra smerte, og mot det som føles godt. Mot det trygge, og bort i fra det utrygge.
3. Hvordan du føler deg er bare resultatet av to ting: ordene du sier til deg selv og bildene du maler opp i tankene dine.
4. Hjernen din er programmert til å skape vaner, spare energi og gjøre ting trygt for deg. Den ønsker å repetere det du gjør for å effektivisere alt du gjør.

Så man trenger verktøy for å bryte mønster.
Si til deg selv daglig hva du vil ha - med å være spesifikk, skap følelser i deg og tegn opp bilder for deg  selv.
Koble følelser av smerte med å bli der du er, og følelser av glede og nytelse til dit du skal.
Endre tankene og setningene du har rundt endringen du skal gjøre, så de spiller på lag med hjernen din.
Bryt mønstre: gjør det kjente ukjent og det ukjente kjent.
De vanene du har nå som ikke er bra for deg trenger å miste sin kraft over deg ved at du repeterer de nye vanene du heller ønsker å ha.

mange fine poenger her. Nummer 1 tenker jeg er vel nettopp det jeg prøver å få til med Beckopplegget. Og nummer 4 går jo rett på dette med å automatisere vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg skrev lenger oppe, har jeg øvd en del på forskjellige situasjoner, der jeg bare sier nei.

Eller egentlig sier jeg ikke nei en gang - de er så automatiserte at det ikke en gang oppstår et valg. De rett og slett angår meg ikke.

Jeg kan øve inn flere av disse, men det løser ikke hovedproblemet mitt, som er porsjonskontroll.

Jeg har prøvd alle tricksene i boka: Mindre tallerkner, øvelser i mindful eating, hele konseptet med å spise langsomt og oppmerksomt, øvelser som går på sult og metthet. Det er sikkert mye å hente på å gå dypere inn i dette, men det er så tungt.

Jeg har og prøvd å fortelle meg selv at jeg rett og slett bare skal ta mindre porsjoner. Men det er vanskelig når man står i en konkret situasjon. Hva er en "porsjon"? hvilken porsjon ønsker jeg meg? hvor mye mindre skal jeg ta? hva er nok? hva er for lite? hva er for mye?

Det slo meg i dag at jeg har faktisk greidd å redusere porsjonene mine på et par helt konkrete måter:

Når vi har ris til maten, så har vi (alle i familien) vendt oss til å spise svært lite ris. To-tre spiseskjeer hver. Det har blitt automatisert. Samme med poteter. Jeg tar 1. Eller to hvis de er bitte små.

Min faste hjemmekontorlunsj, som er omelett med salat, har jeg også vennet meg til å lage på ett egg mindre enn i fjor. Det er automatisert. Idag prøvde jeg den med halvparten av ostemengden jeg pleier å bruke. Det gikk helt fint.

Når vi har taco, tar jeg en lefse mindre enn jeg gjorde i fjor. Hvis jeg vil ha mer fyll, spiser jeg det uten lefse.

Jeg tar ett pizzastykke mindre enn i fjor på lørdagene.

Jeg har pleid å tenke på "porsjoner" og "porsjonskontroll" som hele mengden av mat i et måltid, men kanskje kommer jeg lenger med å ta det litt babysteps, en ingrediens av gangen?

Endret av Lucille
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...