Gå til innhold

The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt


Lucille

Anbefalte innlegg

Lucille skrev (På 1.8.2022 den 11.23):

Dag 4. Dette skal jeg jobbe med i dag 1. august: "Give yourself credit". Det betyr å gi meg selv anerkjennelse når jeg får noe til.

 

Dette er fremdeles vanskelig å huske. Jeg er litt bedre, men det glipper ofte. Det er særlig utfordrende å rose seg selv for det jeg gjør bra i perioder der det glipper på mye, fordi jeg er redd for at det skal bli en sovepute hvis jeg roser meg selv, når jeg egentlig burde være mer kritisk.

Da er det viktig å huske at grunnen til at man skal gi seg selv anerkjennelse, tror jeg, er at det bidrar til positiv forsterkning. Det betyr ikke at jeg ikke kan analysere hva som går galt, men det er ekstremt viktig å fokusere på det som jeg gjør som er bra.

Så her kommer det som er bra idag, og i den siste tiden:

Jeg har stort sett klart å holde på adferdsreglene mine hele høsten. Det er bare den siste uken det har glippet, og her sitter jeg på første søndag i advent og bruker masse tid på å snu bunken og begynne på nytt. Det er bra, og jeg fortjener ros for det.

Med mindre enn en håndfull unntak, der alle var på cafe siste 7 dager, så har jeg spist lavkarbo med masse grønnsaker til lunsj hver eneste dag  i hele høst, og jeg har sittet ned mens jeg spiste. Uansett hvor travelt det har vært på jobb, så har jeg ikke en eneste gang tydd til en rask løsning, type løp inn i kantinen og kjøp en baguett som spises stående eller løpende. Når de andre deltagerne i møter jeg har vært i har gjort nettopp det, så har jeg stått i det, tålt sulten og ventet med å spise til jeg faktisk hadde tid til å sitte ned med et måltid av god kvalitet. Det har vært veldig vanskelig noen ganger, men jeg har lært meg å lage omelett med salat til på under fem minutter når møtene kommer tett som hagl på hjemmekontordager. Jeg har jo faktisk gjort en kjempejobb med dette hele høsten #stolt

Jeg har vært flink til  å planlegge reiser og restaurantbesøk mange ganger, selv om jeg ikke har gjort det hver gang.

De gangene jeg glipper, har jeg vært flink til å komme tilbake til opplegget uten å bruke glippen som unnkyldning til å skeie ut fullstendig.


 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lucille skrev (På 2.8.2022 den 14.02):

Dag 5. Dagens oppgave er å øve på å spise langsomt med oppmerksomhet (mindfullness).

Dette blir det vanskeligste for meg hittil i programmet, og sannsynligvis en av de største utfordringene totalt sett på disse seks ukene.

Jeg spiser fort. Jeg spiser så fort at jeg ofte blir flau når jeg er ute med venner eller kolleger. Jeg må konsentrere meg for å sette ned tempoet, og ofte kommer jeg ikke på det før jeg ser at jeg har to biter igjen på tallerken, mens de andre knapt har begynt. Det er likevel ikke så farlig på restaurant, som hjemme. På restaurant er det verste som skjer at jeg spiser opp absolutt alt som er på tallerken. Men i hjemmet er det et problem, fordi den som spiser fort, rekker å spise mye og forsyne seg flere ganger.

Dagens øvelse er å setet ned tempoet,samtidig som man skal fokusere på hver bit. Helst ved hvert måltid, men minst ett. Jeg har familie, og innser umiddelbart at jeg ikke kan gjøre denne øvelsen når vi spiser middag sammen. Men jeg spiser lunsj alene hver dag, så denne uken skal jeg ta den øvelsen hver dag til lunsj.

J

Dette er fort å glemme i en travel hverdag ,og særlig når man spiser sammen med andre. Likevel, det har ikke blitt den uoverstigelig store hindringen som jeg tenkte i august. Jeg får det til bedre enn jeg gjorde før, men det er fremdeles mye å gå på her. Det vanskeligste er å huske det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (På 5.8.2022 den 12.23):

Dag 8: Dagens oppgave er å sette av tid i kalenderen til slanking. Programmet krever at man setter opp en detaljert dagsplan. Merker at jeg kjenner på litt motstand her. Jeg liker å holde dagene fleksible, samtidig som de er nokså like, så jeg ser ikke helt poenget. Men ok, jeg skal jo følge dette til punkt og prikke.

Først må man sette av tid til å planlegge, handle og lage mat. Det er ikke aktuelt for meg, for det første fordi jeg skal følge den samme dietten som jeg har fulgt de siste 14-15 månedene, så de rutinene er satt. Tre dager i uka spiser jeg lunsj i kantinen, og kan uansett ikke detaljplanlegge hva jeg spiser - det kommer an på hva de har.. 

Så må jeg sette av tid hver dag til å gå gjennom dagens oppgave og refleksjoner morgen og kveld. Jeg pleier alltid å bruke mye tid både morgen og kveld på kaffe/te/aviser/en stille stund for meg selv, så det er naturlig for meg å inkorporere disse oppgavene i de vanene jeg allerede har. Mulig jeg må kutte ned på nettaviser og KG og sånn, men heller det enn å stå opp tidligere!

Så må man sette av tid til trening. Nå har jeg bladd fremover i boka, og vet at jeg må sette opp en treningsplan som en dagsoppgave ganske snart, så foreløpig nøyer jeg meg med å konstatere at jeg vet at jeg har tid. Det er ikke (lenger) mangel på tid som gjør at jeg ikke trener, nå som barna er store. Dvs jeg vet at jeg kommer til å ha tid i hverdagen det neste året, men jeg vet ikke hvor mye av den tiden som blir spist opp av slankekurset jeg skal ta over 8 uker. Jeg vet at jeg må sette av tid to kvelder i uken i åtte uker til kursaktiviteter.

 

Jah. Sette av tid til prosessen. Det er nettopp dette jeg ikke har gjort i det siste. Jeg brukte veldig mye tid på prosessen i august og september. Det ble så mye at jeg fikk ikke gjort andre ting jeg liker å gjøre, som f.eks lese bøker, og det ble jeg lei av. De siste ukene har det vært for travelt med andre ting., så jeg fikk ikke engang deltatt på samlingene på det dyre kurset jeg meldte meg på. Fra den ene grøfta til den andre..

Jeg ser at jeg må begynne å sette av litt tid daglig igjen til nødvendig refleksjon + tid til mosjon + tid til søvn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

vips så gikk det to måneder...

Status er at den gode planen min om å planlegge julen nøye, ikke gikk så bra. Dvs jeg rakk ikke å repetere de gode kapitlene i the Diet Trap og legge en detaljert plan basert på den, som jeg hadde tenkt. Dermed gikk jeg inn i julen med en halvveis utformet plan som jeg kun hadde i hodet, men bevæpnet med de gode vanene jeg lærte meg i høst.

Så resultatet er ikke helt krise på vekten, men det er litt krise ift prosessen. Fordi - bortsett fra de vanene som var helt automatiserte (sitt ned, spis langsomt), så skled den ene vanen etter den andre ut i glemselen.

Jeg forsøkte litt halvhjertet å ta det opp igjen rett etter nyttår, men jeg gjorde ikke det jeg burde, som er å sette meg ned, lese motivasjonslisten, lage en plan for neste døgn og så begynne på ny.

Men idag har jeg gjort det jeg må. Jeg har leste hele min egen dagbok fra A til Å, og jeg er så glad for at jeg har lagt så mye arbeid i den, for det var jo mye enklere å skumme gjennom mine egne referater i dagboken, enn å lese bøkene på nytt.

Jeg har gjort opp status, og jeg har lagt en plan.

Status

Vekt: Da vi gikk inn i adventstiden hadde jeg gått ned seks kilo, etter å ha gått opp og ned igjen 2 kilo i en travel 4-ukers periode i oktober/november. Ila. advent og jul har jeg lagt på meg drøyt 2 kilo igjen. SÅ det er liksom de samme to kiloene opp og ned, og som jeg tenkte i høst da dette skjedde, så er jo ikke to kilo i seg selv et urovekkende resultat etter julefeiringen. Det er jo svært lite i forhold til hva jeg veier, og hva jeg skal ned. Men det er altså 1/3 av de stakkars seks små kiloene jeg gikk ned i høst, og det kjenner jeg er litt demotiverende.

Prosess: Noen av de nye vanene jeg laget i høst er heøt automatiserte, f.eks sitte ned og spise med oppmerksomhet. Men jeg har røket på den med å ikke spise noe som ikke var planlagt, og så er det jo slik når prosessen glipper, at man slutter å bry seg. Så det har tatt meg tid å komme til dagen idag, og sette meg ned og gjøre opp status.

Plan

På an igjen! 

Idag har jeg lest motivasjonslisten min (står i ett av de første innleggene) , som jeg skal gjøre to ganger hver dag.

Jeg har tatt frem journalen og laget en plan for dette første døgnet, og før jeg legger meg skal jeg evaluere dagen i dag og legge en plan for imorgen.

Jeg har fulgt planen til punkt og prikke idag.

Jeg har lest gjennom hele dagboken for å repetere opplegget, og merket meg noen punkter jeg skal se nærmere på i dagene som kommer.

Mens jeg gjorde det,  husket jeg noe viktig, som jeg har glemt fullstendig, og det er å rose meg selv for det jeg gjør som er bra:

Idag har jeg gjort jobben med å sette meg inn i dette på ny
Jeg har fulgt planen, og jeg har fulgt alle reglene
Jeg har til og med husket å rose meg selv for at jeg husker å rose meg selv!!!

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg tatt utskrift av hele dagboken min, og laget noen lister og sjekklister og maler for planlegging av utfordrende situasjoner, som er basert på ting jeg gjorde og skrev om i høst.

Jeg har fått meg en treningskamerat, som jeg har forpliktet meg til å trene med to ganger i uken, og vi begynte i dag.

Nå har jeg vært og handlet inn det jeg trenger til kveldsmåltider som er innenfor planen min. 

Jeg har kommet til at selv om jeg ikke detaljplanlegger alle måltider (bl.a. fordi jeg har et repertoir jeg velger mellom til lunsj og kvelds), så er jeg nødt til å legge en mer detaljert plan for når/hvor/hvorfor jeg kan unne meg noe søtt, for det er det søte jeg har slitt med i det siste.

Iskremdesserten på mandagen ligger fast, men neste mandag skal jeg veie den. Lørdagsgodt når familien har filmkveld ligger og fast, men her er det mange grep jeg kan ta. F.eks. lage franskbrente mandler istedet for å kjøpe chips. Det er fremdeles fett og sukker, men det er sunt fett og jeg har plass til nøtter i kostholdet. Og så er det ikke ultraprosessert. Jeg trenger litt rom for kanelsnurrer. To ganger i måneden kanskje, på kafebesøk alene slik at jeg får spist den med oppmerksomhet,

Ellers i dag har jeg gått tilbake til dag 41, som var den nest siste dagen i programmet, for å rekapitulere Becks råd og huskeliste for veien videre. Den ser slik ut:

Dag 41 handler om hvordan man skal ta med seg de nye vanene og det man har lært videre i prosessen. Beck peker på at man må øve og øve, og at strategiene man har lært i programmet må brukes, noen av dem resten av livet. 

Beck anbefaler følgende huskeliste i den videre prosessen:

Daglig:
- hold et sunt kosthold med begrenset antall kalorier
- tenk deg om før du putter mat i munnen
- sitt ned hver gang du spiser noe, og spis langsomt og med oppmerksomhet
- spis til du er litt/passe mett
- følg med på hva du spiser gjennom dagen
- gi deg selv ros og anerkjennelse
- få inn hverdagsaktivitet
- ha motsvar til saboterende tanker

Mellom daglig og ukentlig:
- vei deg minst en gang i uken (men gjerne daglig)
- snakk med veilederen din hver uke
- trening/mosjon minst tre ganger i uken
- fortsett å sette av tid og overskudd til slankeprosessen
- les responskortene når du trenger det
- bruk anti-cravingteknikkene
- bruk 7-spørsmålteknikken når du er opprørt
- forbered deg mentalt til spesielle anledninger
- forsøk å løse problemene istedet for å trøstespise
- ikke sett livet på vent

Når du trenger det (daglig, ukentlig, sjeldnere - men absolutt hver gang det er i ferd med å skli ut.
- planlegg  det du spiser (kan gjøres mentalt så lenge det fungerer, men med en gang du er i ferd med å skli ut: Skriv det ned). Ikke velg dette vekk. Dette må jeg gjøre nå, til jeg er inne i det igjen
- registrer det du spiser  (kan gjøres mentalt så lenge det fungerer, men med en gang du er i ferd med å skli ut: Skriv det ned)  Ikke velg dette vekk. Jeg må logge i myfitnesspal noen dager
- med en gang du begynner å streve: Gå tilbake til å lese responskortene daglig.  Ikke velg dette vekk. Denne vanen må jeg drille inn nå

Typiske saboterende tanker, med forslag til motsvar:

Dette er for mye arbeid.
Svar: Det er viktig for meg å gå ned i vekt, og det stemmer at det krever mye arbeid. Men det vil være verd innsatsen.

Jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg trenger ikke å krysse av på en to do-list:

Svar: Hva er problemet? Bedre å være på den sikre siden. Det er like sannsynlig at jeg faktisk trenger listen til å holde meg motivert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fulgt planen min, og husket å spise langsomt med oppmerksomhet til hvert måltid, husket å fylle halve tallerken med grønnsaker, husket at det er brisk knekkebrød og ikke brød som er det gode valget til kvelds, husket at jeg ikke skal spise noe som ikke er planlagt.

Idag fikk jeg nye joggesko og nytt treningstøy i posten. Jeg har laget en plan for å få trening og mer aktivitet inn i hverdagen. Nå skal jeg sette meg ned og lage et pilatesprogram for meg selv. Men først skal jeg lese motivasjonslisten 🙂

Jeg har ikke vært flink nok til å legge meg tidligere, fordi jeg har hatt bøker å lese og masker å strikke. Men, jeg har lært både av Beck og på WeightWellness at det er viktig med egenomsorg, så jeg skriver det på "Enhance your Life"-kontoen 🙂

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag idag, og jeg hadde faktisk nådd målet mitt for denne uka. Var litt skeptisk siden vekta var litt opp i går. Jeg logget maten min i myfitnesspal i går, og det var litt høyere enn anslaget jeg gjorde i hodet, så det var en nyttig øvelse, og en påminnelse om at det er viktig å gjøre innimellom. Hadde ikke ventet å gå ned i vekt idag pga det, og at vekta var litt opp i går. Men det har jeg jo opplevd før - at det er når man spiser litt mer og ikke minst får nok søvn (for i går greidde jeg å legge meg tidlig), så vises det på vekta. 

Tror jeg skal ha mer fokus på søvn og lese meg litt opp på dette med stresshormoner og vekttap.

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (På 6.8.2022 den 11.43):

Vekten min var begynt å bevege seg oppover til nye rekorder tidligere i sommer, men nå har oppgangen stagnert og jeg ser en tendens nedover. Jeg veier meg hver dag, så jeg må ta tallene med en klype salt. Men tendensen er tydelig - ikke lenger oppover, men flater ut og begynner så vidt å peke nedover.

Jeg har vært nøye med å gjøre alle oppgavene mine daglig, og har vært mer nøye med kosthold enn jeg har vært tidligere i sommer, men uten at jeg har begynt på seriøs slanking ennå. Jeg er fremdeles i en planleggingsfase (dvs de første 14 dagene av programmet er definert som planlegging).

Dag 9: Dagens oppgave er å lage en treningsplan.

Etter to år på hjemmekontor har jeg mistet de gode vanene jeg hadde tidligere, og særlig merker jeg faktisk tapet av hverdagsaktiviteten. Før pandemien var jeg veldig bevisst på å utnytte alle små muligheter som dukket opp i hverdagen til å bevege meg mer, og den vanen er borte. Jeg har i tillegg hatt det ekstremt travelt på jobb disse årene, og det har blitt en unnskyldning for å droppe turer og pilates.

I løpet av våren i år kjente jeg at kroppen ropte etter aktivitet - ikke fordi jeg tenkte på vekttap, men fordi jeg følte meg stiv og støl og svak og ute av form. Dørstokkmila har aldri vært høyere.

Min hverdag i 2020-2022: Hjemmekontor. Beveget meg mellom stua og kjøkkenet. Brukte bil overalt.

Min ønskehverdag: Jeg sykler til jobben på elsykkel, jogger tre ganger i uka (mellom 5 og 9 km per gang), trener pilates og styrketrening

Første steg på veien mot ønskehverdagen: Parker bilen. Sykle til jobben på elsykkel, ta buss de dagene været er ufyselig. Inkorporer alle de gode vanene jeg hadde tidligere mtp hverdagsaktivitet. Begynne å gå tur x antall ganger i uke (her skal jeg tenke på et antall km per uke). Begynn med pilates/styrketrening med egen kroppsvekt hjemme. Må lage et system for å huske det.

Neste steg på veien: Ta meg sammen og finne et styrketreningstilbud med trener for middelaldrende sveklinger. Når jeg anser det trygt for knær og hofter: Begynne et joggeopptreningsprogram (må nok 15-20 kg ned i vekt først). 

Jeg satt først opp som et mål at jeg skal skifte ut elsykkelen med vanlig sykkel etterhvert, men der har jeg ombestemt meg. Elsykkelen er en game changer i forhold til å ønske å sykle til jobben - den gir bare glede, mens vanlig sykkel fordrer et system med klesskift/dusj på jobben og mye styr som jeg har prøvd før, og som, for å være realistisk, dreper sykkelgleden.

Uansett. Når hverdagen begynner mandag om en uke, er den konkrete planen:

- elsykkel til jobb (inntil tre dager per uke, mulig unntak for dårlig vær),

- gå tur (min vanlige rute i nabolaget på ca 5 km) de dagene jeg har hjemmekontor.

- gå tur minst en av dagene i helgen

- begynne så smått med noen styrke/pilatesøvelser hver dag, bygge opp gradvis

Justert treningsplan:

Mandag
55 min gå tur

Tirsdag
50 min sykle til jobben
25 min tredemølle
30 min pilates

Onsdag
50 min sykle til jobben
30 min pilates

Torsdag
50 min sykle til jobben
25 min tredemølle
30 min pilates

Fredag
55 min gå tur

Lørdag
30 min pilates

søndag
55 min gå tur

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av opplegget er å holde fast ved noen daglige gjøremål, som skal hjelpe å bygge nye vaner og endre tankesett.

Det ene er å planlegge, og det andre er å reflektere over hvordan planen for dagen gikk. Det er ikke alltid jeg husker det, og jeg har droppet journalen jeg fikk på kurs for den hadde for mange spørsmål som ikke passet meg så godt. Så istedet for journalen, har jeg laget en daglig sjekkliste basert på Beck, som jeg innimellom husker å gå gjennom. Ambisjonen er å huske den hver dag. Kanskje hjelper det på hukommelsen om jeg skriver litt om det her.

Så - idag krysser jeg av JA på at jeg har spist sittende, langsomt og oppmerksomt, gitt meg selv anerkjennelse gjennom dagen, veid meg,håndtert sult og sug, spist til faste måltider, fulgt matplanen og gjennomført planlagt mosjon.

Det jeg IKKE har gjort er å lese motivasjonslisten min, og jeg har heller ikke lest påminningskortene.

Det siste spørsmålet er om jeg har lest, eller laget nye, det Beck kaller "verd-det"-minner. Det er det ikke såofte jeg gjør, men idag har jeg det:

Jeg er ikke noe turmenneske av natur, og har lav terskel på å finne på unnskyldninger for å droppe den daglige turen i nabolaget. Jeg har noenn faste turer jeg går, av litt varierende lengde, men de fleste tar en snau time. Jeg liker godt disse turene, og jeg liker rutinen med å gå samme rute ofte, men jeg er likevel snar til å komme opp med en unnskyldning for å la være. Dagens hovedunnskyldning var at det er kaldt og surt og var meldt sterk vind med kuling i kastene. Vind er det verste jeg vet, så terskelen var allerede høy. I tillegg hadde jeg streng tatt ikke tid, fordi jeg måtte rekke et møte. Akkurat det med for lite tid er jo og en unnskyldning jeg har en tendens til å ønske velkommen.

Meeen - jeg liker jo å si til meg selv at jeg mener det når jeg vil ha en mer aktiv livsstil, og jeg har kjøpt en haug med nytt treningstøy, så det var i grunnen ikke noe annet å gjøre enn å trø på meg den nye thermal tightsen og gå ut i kulingen. Jeg var kjempeheldig og traff en luke med sol og oppholdsvær, og fikk masse deilig dagslys. Fordi jeg hadde dårlig tid, måtte jeg velge en tur jeg ikke vanligvis velger, som er kortere  (45 minutter istedet for en time), men tyngre fordi den har en del motbakker. Det gikk opp for meg idag at jeg har mer eller mindre ubevisst automatisert en vane med å velge lettere turer.

Men idag tok jeg den litt kortere, men tyngre turen, og fikk opp pulsen. Ekstra bonus var det at den korte turen går i terreng som er i ly for vinden, i motsetning til de andre rutene. Alt i alt var jeg meget fornøyd med at jeg kom meg over dørstokkmila, og særlig at jeg gjenoppdaget den kuperte ruten OG at jeg oppdaget at jeg har lurt meg selv med å velge lettere ruter. Bonus: Den mer kuperte turen gjorde mye bedre for en sliten rygg, enn den lette ruten.

Var det verd det? 

Absolutt, jeg tar samme tur i morgen.

Endret av Lucille
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg la på meg et par kilo i julen, og da 1. januar kom (følte jeg at) jeg gikk tilbake til hverdagsvanene, selv om det var litt halvhjertet. Men vekten stabiliserte seg likevel på det nye høyere nivået de første tre ukene i januar, helt til jeg satt meg ned for halvannen uke siden og repeterte det jeg lærte i høst, og begynte på nytt. Selv om jeg ikke føler at jeg har gjort noe særlig med kostholdet den siste uken, så er det likevel "noe" jeg gjør annerledes, for nå er vekta på vei ned, og jeg er i rute (litt foran faktisk) til ukesveiingen i morgen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forsiktig hei fra meg til deg her inne 👋 Ville bare si at jeg har lest dagboken din, og syns det er spennende å lese vinkelen til noen som har fulgt Beck. Jeg har faktisk den rosa boka der selv! Og en gang i tiden begynte jeg å lese den... husker jeg lagde slike kort også. Det var mye klokt som ble skrevet der, men jeg falt bare helt av pga. mange forskjellige ting. Men kanskje jeg burde ta det opp igjen... Nå er jeg jo i gang med små skritt for å forandre livsstilen min, så da er det nok mange momenter fra Beck jeg burde ta med meg.

Takk for at du er en inspirasjon!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Et lite forsiktig hei fra meg til deg her inne 👋 Ville bare si at jeg har lest dagboken din, og syns det er spennende å lese vinkelen til noen som har fulgt Beck. Jeg har faktisk den rosa boka der selv! Og en gang i tiden begynte jeg å lese den... husker jeg lagde slike kort også. Det var mye klokt som ble skrevet der, men jeg falt bare helt av pga. mange forskjellige ting. Men kanskje jeg burde ta det opp igjen... Nå er jeg jo i gang med små skritt for å forandre livsstilen min, så da er det nok mange momenter fra Beck jeg burde ta med meg.

Takk for at du er en inspirasjon!

tusen takk for hyggelig tilbakemelding!! Gøy å høre fra flere som har lest boka! jeg merker jo at jeg faller av stadig vekk, men det går litt kortere tid hver gang å komme tilbake til tankegangen 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det fire uker siden jeg startet programmet mitt igjen, og de første par ukene mente jeg at jeg så fremgang. Men, det var nok ønsketenkning,  for tallenes tale er klar: Etter fire uker med full fokus på programmet, der jeg har kuttet raske karbohydrater, passet på kaloriene, logget maten i myfitnesspal og øket den fysiske aktiviteten betydelig, så sier vekta (jeg bruker gjennomsnittstall over 7 dager) at jeg har gått ned 272 gram.

Jeg føler meg opprådd og motløs idag. Jeg vet ikke helt hvilke flere grep jeg skal ta.

Men jeg gir jo ikke opp.

Jeg har bestilt to bøker av Jason Fung, the Obesity Code og en bok om periodisk faste. Tror de handler om hormoner og overvekt, og hvordan få ned insulinet i kroppen. Antar det dreier seg om lavkarbo og periodisk faste.

I tillegg googlet jeg for å finne ut hva som finnes av hjelp i min by. Nå har jeg prøvd Weight Wellness sitt online kurs, og jeg har prøvd kursene som kommunen tilbyr gjennom frisklivsentralen, men ingen av disse svarte til mine behov.

Jeg kom over en artikkel som handlet om hvilken hjelp helsevesenet kan gi, og det er jo - surprise! - ingenting, hvis du ikke ønsker operasjon. Og operasjon er helt uaktuelt.  Men artikkelen nevnte et opplegg som sykehuset her har henvist til, som heter Bærekraftig helse, der man betaler for noen timer med individuell tilpassing hos ernæringsfysiolog og personlig trener. Det koster 4000 kroner. Jeg har tatt kontakt.

Har tenkt å logge maten supernøye i myfitnesspal fremover, og be om konkret  tilbakemelding på det h*n ser der. For jeg har ikke tenkt å betale en ernæringsfysiolog for å gi meg en halvveis individualisert spiseplan basert på en one size fits all plan bygget på de offisielle norske kostrådene. Jeg trenger å vite hvorfor jeg ikke går ned i vekt på det kostholdet jeg har, når jeg bruker alle triksene i boka til Beck til å faktisk holde det.

Og når det gjelder den treningen, så har jeg ikke noe særlig tro på trening for vektnedgang, men jeg er 50+ og kjenner at kroppen begynner å knirke, så det er på tide å legge ned en skikkelig innsats for å ha et godt grunnlag for at kroppen skal fungere i fremtiden.

Glemte en ting. Etter programmet skal jeg gi meg selv ros + lete etter "verd det"-øyeblikk: Jeg begynte jo for et par uker siden med den tyngre versjonen av hverdagsturen min. Jeg har vært flink, synes jeg, og brukt dagene med hjemmekontor til å ta denne turen hver dag før jeg spiser noe, og fokusert på å gi på litt i motbakkene. I forrige uke var jeg hos fastlegen og fikk henvisning til fysioterapeut pga smerter i beinet som jeg har hatt de siste månedene. Men det var litt flaut da jeg satt hos legen og måtte erkjenne at jeg har faktisk ikke vondt lenger. 

Er det treningen som har hjulpet? jeg tror kanskje det.

I dag er det stiv kuling og piskende regn, og jeg har sovet elendig de siste nettene pga noe vondt som skjedde forleden. Det var ikke fristende å gå tur, men jeg gjorde det. Var det verd det?

Ja

Endret av Lucille
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig frustrerende når man ikke føler man får igjen noe valuta for den innsatsen man har gjort! Vi er jo programmerte til å bry oss ganske mye om den vekten... fordi vi vil bli lettere. Men er jo veldig bra at du ikke har vondt i beinet lenger da! Kanskje man bare må se på "de små tingene" som betalingen enn så lenge, så har jeg all tro på at vektnedgangen vil gjøre seg gjeldene etterhvert. Man må bare ikke gi opp...

Jeg har egentlig heller ikke tro på trening for vektnedgang. En gang gikk jeg ned 10 kg på 3 måneder med null trening - det var utelukkende endring av kost. Så jeg har hengt meg opp i det. Trenger ikke trening. Men synet på det har endret seg nå. Etter stillesittende pandemi og svangerskap her på min kant, så føler jeg at musklene mine har svunnet hen, og jeg har dårligere livskvalitet på grunn av det. Har fått rare smerter, mye er slitsomt osv. Innser at kroppen min skal jeg ha noen år til, så da må den bli sterkere. Jeg kjenner også på at når jeg har gått tur, vært på treningsenter o.l så får jeg energi av det. Energi jeg kan bruke til å planlegge og lage bedre måltider - som gir bedre kosthold og igjen vekttap. Så det er nok bare vinn-vinn om vi klarer å holde oss i aktivitet! :klem: Heia oss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Det er utrolig frustrerende når man ikke føler man får igjen noe valuta for den innsatsen man har gjort! Vi er jo programmerte til å bry oss ganske mye om den vekten... fordi vi vil bli lettere. Men er jo veldig bra at du ikke har vondt i beinet lenger da! Kanskje man bare må se på "de små tingene" som betalingen enn så lenge, så har jeg all tro på at vektnedgangen vil gjøre seg gjeldene etterhvert. Man må bare ikke gi opp...

Jeg har egentlig heller ikke tro på trening for vektnedgang. En gang gikk jeg ned 10 kg på 3 måneder med null trening - det var utelukkende endring av kost. Så jeg har hengt meg opp i det. Trenger ikke trening. Men synet på det har endret seg nå. Etter stillesittende pandemi og svangerskap her på min kant, så føler jeg at musklene mine har svunnet hen, og jeg har dårligere livskvalitet på grunn av det. Har fått rare smerter, mye er slitsomt osv. Innser at kroppen min skal jeg ha noen år til, så da må den bli sterkere. Jeg kjenner også på at når jeg har gått tur, vært på treningsenter o.l så får jeg energi av det. Energi jeg kan bruke til å planlegge og lage bedre måltider - som gir bedre kosthold og igjen vekttap. Så det er nok bare vinn-vinn om vi klarer å holde oss i aktivitet! :klem: Heia oss!

ja, helt enig. Akkurat det kjenner jeg på og,  at kroppen fungerer dårligere etter tre år med mye hjemmekontor. Jeg mistet hverdagsaktiviteten (som jeg pleide å være nøye med å optimalisere) under pandemien, i tillegg til at jeg fikk det veldig travelt på jobb de årene og året etter, og da nedprioriterte jeg mosjon og trening. Jeg er av natur mye mer interessert i stillesittende aktiviteter som lesing og strikking, enn i mosjon og trening, så når jeg skal gi meg selv egentid og egenomsorg, prioriterer jeg det jeg liker best før det jeg liker mindre. Så det å gå tur er et overskuddsfenomen for meg, det er noe jeg forsåvidt liker godt, men det er ikke førstevalget. Men nå sier kroppen fra, med små vondter både her og der, så det må jeg gjøre noe med, uavhengig av vekt.

Idag har jeg syklet til jobben + gått en halvtime på tredemølle før lunsj, så jeg er litt fornøyd med seg selv.

Heia oss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag hadde jeg planlagt å ta en kaffe og en kanelsnurr på cafe, og det har jeg gjort til tross for den dårlige fremgangen i det siste.

Det handler om at det er lov med planlagte utskeielser, og det handler om at jeg ikke skal straffe meg selv med å ta vekk en planlagt kosestund.

Tilfeldigvis har jeg både syklet til/fra jobb idag + gått en økt på tredemølle, så det gikk faktisk opp i opp kalorimessig, men det er bare en bonus.

Jeg skal ikke bruke kanelboller som belønning for trening, jeg skal ikke inndra kanelboller som straff og jeg skal ikke gjøre meg fortjent til dem. En kanelbolle er en kanelbolle, og ikke et instrument for belønning eller straff.  Det er bare en bolle. Og jeg har lov å spise boller uten noe mer om og men, så lenge det er planlagt og ikke hele tiden.

Var det verd det?

Ja

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at det som er planlagt ikke er en utskeielse. Sistnevnte ord er så negativt ladet, og vi trekker oss lett ned om vi bruker det. Føler oss dårlig... svak viljestyrke osv. Men det er ikke sant! Det må være veldig lov å spise noe man har planlagt og gledet seg til. Tror ikke vi kommer oss igjennom livet uten. Så jeg syns du har veldig riktig tilnærming til den kanelbollen :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Veiedag. Ser litt lysere på prosessen idag enn for et par dager siden. Ned 1,2 fra forrige torsdag og 1,5 siste to uker.

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert ukesresultat!! :heiajente: Kjenner absolutt til det at motivasjonen er sterkere når man føler man får valuta i prosessen. Fortsett sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser fremgang nå. Jeg logger all mat, og går en tur på 45 min nesten hver dag, og følger alle Beck-reglene. Årets laveste resultat idag, og et forsiktig hurra for det.

MEN.

Og det er et stort men: Jeg er tilbake til den vekten jeg hadde i midten av desember, og det betyr at jeg har brukt over to måneder på å gå ned i vekt etter jul, og det betyr jo at jeg i realiteten har stått stille i to og en halv måned.  Jeg har alltid sagt at det er ikke så farlig om man legger på seg en kilo eller to i julen, for de kommer raskt av igjen. Men de gjør jo ikke det når de roter til prosessen så gedigent som dette. Og dessuten var det ikke "en kilo eller to", det var 3 kilo, og det er en ganske stor andel av de totalt seks kiloene jeg har greidd å lirke av siden august.

Neste jul må jeg gjøre det jeg droppet denne gangen, og det er å legge en ganske detaljert plan basert på rådene i the Diet Trap. Og det skader ikke å legge en liten plan for påsken heller.

Endret av Lucille
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...