Gå til innhold

The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt


Lucille

Anbefalte innlegg

et par ting til som jeg tar med meg fra The Hungry Brain:

- julekiloene

Guyenet forklarer lipostatsystemet, som  "forsvarer" den vekten vi har, bl.a. med å svare med intens sultfølelse som får hjernen til å tro at vi sulter når vi går ned i vekt (the starvation response), men også motsatt vei med at den hindrer bratt vektøkning når vi overspiser mye over tid. Det er likevel sånn, sier han, at når vi overspiser mye over en periode, så vil noe av den vekten vi legger på, bli permanent. Det finnes tall som viser at folk legger mst på seg i julen, og det er typisk disse julekiloene som blir værende, som gjør at vi skyver dette tallet oppover over år. Hans tydelige råd er vi bør ta tak i julekiloene med veldig høy prioritet!!

- fremtidsjeget og system 1 og system 2

Når hjernens underbevisste, automatiske, impulsive system 1 for beslutninger, vil ha oss til å spise mat som har høy belønningsfaktor, så er det avgjørende at vi klarer å aktivere det rasjonelle system 2 til å motarbeide denne impulsen. System 1 er nemlig rigget slik at det overvurderer verdien av tilfredsstillelsen kakestykket gir, mens det kraftig undervurderer verdien av effekten på helse og midjemål i fremtiden (det Guyenet kaller ditt "fremtids-jeg"). System 2 trenger da et argument som veier tyngre enn den forbigående fristelsen, og det er her Guyenet anbefaler at man lager seg et sterkt og levende indre bilde av sitt fremtids-jeg, som man skal visualisere i møtet med fristelser, slik at system2 kan overliste system1.

Dette er jo lagt på vei det samme Beck er inne på, når hun sier at det er viktig å lese motivasjonslisten ofte.

 

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plan for lørdag, med løpende evaluering i kursiv:

Vekt idag 97,2

Mat:

1. Omelett til lunsj og pizza til middag. Ikke kvelds. Husk masse grønnsaker. Porsjonskontroll. Spis grønnsakene først, og frukt kun som dessert eller del av måltid. Unngå ultraprosesserte matvarer.

Har vært flink til  ha masse grønnsaker til måltidene i dag. Kuttet ned til 2 pizzastykker, og hadde salat ved siden av. istedet for å spise 3 eller 4 stykker (4 stykker = halv medium pizza).  Hadde en del quinoa i salaten for å gjøre den mettende. Fungerte kjempebra. Sto i mot fristelsen til å ta et tredje pizzastykke, fordi jeg kjente at det var en vane og en craving, og ikke reell sult.

Har spist ultraprosessert mat i dag, i form av glutenfri pizzabunn, pepsi max, chips, sjokolade og lakrisbåter.

2. ikke spise noe som ikke er planlagt, herunder ingen mellommåltider. Lørdagsgodt er lov.

Check

Trening:
3. gå en tur ble ikke tid
4. Hverdagsaktivitet - hagearbeid - ja. Mange timer

Søvn:

helg er helg...

Mindset:

5. Sitte når jeg spiser, samt spise langsomt og med oppmerksomhet: Ja. Spesielt fornøyd med at jeg ikke stappet noe som helst i munnen mens jeg laget mat. Var på vei mange ganger, men stoppet
6. Lese motivasjonslisten og responskortene nei
7. Lage et sterkt, mentalt bilde av meg selv som 10 og 30 kilo lettere, jf Hungry Brain nei
8. Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg, og reflektere over verd det-øyeblikk ja
9. Planlegge og evaluere pr døgn ja
10. Lag ny treningsplan nei
11. Lag ny matplan som inkluderer mye grønnsaker, proteiner og nøtter. ja
 
Holder jeg fokus?

ja!

 

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du orker å skrive litt rapport/bokomtale! Finnes nok mye spennende litteratur der ute, men personlig klarer jeg ikke lese engelske bøker 🙈 Greit med litt oppsummering sånn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for søndag, med løpende evaluering i kursiv:

Vekt idag 97,4

Mat:

1. Omelett til lunsj. Husk masse grønnsaker. Porsjonskontroll. Spis grønnsakene først, og frukt kun som dessert eller del av måltid. Unngå ultraprosesserte matvarer.

ok

2. ikke spise noe som ikke er planlagt, herunder ingen mellommåltider. ok


Trening:
3. gå en tur  fikk ikke tid
4. Hverdagsaktivitet - hagearbeid - mange timer, hele dagen

Søvn:

5. ikke kaffe etter kl 14 ok
6. ikke skjerm etter kl 23 ok
7. i seng senest kl 00.00 ble 01.00

Mindset:

5. Sitte når jeg spiser, samt spise langsomt og med oppmerksomhet: ok
6. Lese motivasjonslisten og responskortene nei
7. Lage et sterkt, mentalt bilde av mitt fremtidsjeg, jf Hungry Brain nei
8. Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg, og reflektere over verd det-øyeblikk ok
9. Planlegge og evaluere pr døgn ok
10. Lag ny treningsplan nei
11. Lag ny matplan som inkluderer mye grønnsaker, proteiner og nøtter. nei
 
Holder jeg fokus?

ja

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om å ha fokus og hva jeg gjør når jeg ikke har fokus:

Akkurat nå har jeg fokus. Jeg logger maten, og jeg skriver planer og nitidige evalueringer av hvert døgn, og jeg står standhaftig i mot alle fristelser og jeg holder alle reglene. Jeg leser bøker om overvekt og jeg skriver masse i dagboken min, og jeg bruker enormt mye mental kapasitet på prosessen. Det blir lite igjen til annet.

Og det virker. Jeg raser ikke akkurat ned i vekt, men jeg lirker av noen gram og snegler meg nedover. Og litt opp. Og litt ned. Så det virker.

Helt til jeg blir sliten av det, og blir ufokusert.

Og hva gjør jeg da?

Jeg kan begynne med hva jeg ikke gjør: Jeg binger ikke på salt og søtt og fett. Jeg har ikke overspisingsepisoder. Jeg kaster ikke alle reglene over bord.

Jeg spiser mitt vanlige, sunne kosthold, og jeg holder reglene om å sitte, spise langsomt med oppmerksomhet. Men jeg veier ikke maten, og jeg logger ikke maten, og jeg harmindre fokus på porsjonskontroll. Jeg gjør stort sett gode matvalg. Noen ganger unner jeg meg en kanelbolle eller en lakrisis. Jeg sklir kanskje ut av mosjonsrutiner. Eller ikke. Det er mer knyttet til årstid egentlig. Jeg leser romaner istedet for slankebøker, jeg går i teateret og jeg bruker den mentale energien min på jobb, litteratur og relasjoner.

Og så går jeg opp i vekt, langsomt, litt under radaren. Men opp.

Jeg opplever at forskjellene mellom fokus og ikke fokus er ganske små med tanke på hva jeg spiser og hvor mye jeg mosjonerer. Men resultatet er altså motsatt.

Og så opplever jeg at det er vanskelig å holde dampen oppe når det krever så mye mental energi, i forhold til resultatet.

Jeg har ikke begynt å skli ut ennå. Men jeg kjenner på lengselen etter å være opptatt av noe annet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for mandag, med løpende evaluering i kursiv:

Vekt idag 97,5

Mat:

1. Omelett til lunsj. Husk masse grønnsaker. Porsjonskontroll. Spis grønnsakene først, og frukt kun som dessert eller del av måltid. Unngå ultraprosesserte matvarer. Idag er det is til dessert, og jeg skal i forening i kveld, så pass på.

2. ikke spise noe som ikke er planlagt, herunder ingen mellommåltider. 


Trening:

3. Hverdagsaktivitet - hagearbeid

Søvn:

5. ikke kaffe etter kl 14 
6. ikke skjerm etter kl 23 
7. i seng senest kl 00.00 

Mindset:

5. Sitte når jeg spiser, samt spise langsomt og med oppmerksomhet: 
6. Lese motivasjonslisten og responskortene 
7. Lage et sterkt, mentalt bilde av mitt fremtidsjeg, jf Hungry Brain 
8. Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg, og reflektere over verd det-øyeblikk 
9. Planlegge og evaluere pr døgn 
10. Lag ny treningsplan 
11. Lag ny matplan som inkluderer mye grønnsaker, proteiner og nøtter. 
 
Holder jeg fokus?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøver meg noen dager uten de detaljerte dagsplanene, for jeg merket at jeg begynte å klippe&lime og automatisere, og da forsvinner jo poenget. Men jeg holder fokus!!!

Idag er det veiedag, og vekta viser 97,5, så da har jeg nådd delmålet mitt om ett BMI-poeng ned, til 35. Neste delmål er BMI 34, som er 94,7 kilo.

Jeg målte meg med målebånd på fire faste målepunkter i går, og det var interessant. Forrige måling var tilbake i februar. Jeg hadde gått ned et par cm rundt bryst og hofter, så det var ikke så mye, men hele 8 cm rundt magen og 4 rundt midjen. Bra start på dagen 🙂

Jeg sykler til jobben, men har ikke gjort noen annen trening i det siste. Grunnen er at jeg har latt hagen bli fullstendig overgrodd denne vanskelige våren, men nå har jeg tatt ordentlig tak, og brukt veldig mange timer på hagearbeid hver dag siste uke. Trøster meg med at det er fysisk aktivitet som jeg kjenner godt i musklene.

Endret av Lucille
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

og vips gikk det nesten fire måneder....

Men Rocambole var ikke død. Og Lucille gir ikke opp.

Forsommerens vektnedgang stagnerte i løpet av sommeren, uten at jeg egentlig kan peke på hva som skjedde. Eller,det kan jeg sikkert, men jeg orker ikke å bruke mer tid på overtenking. Jeg har gått litt opp, og er der tilbake der jeg var for ett år siden. Det er jo deprimerende. Men jeg er ikke helt der oppe som jeg startet på min all time high vekt for 14 måneder siden, og det er jo positivt. Alwway look on the bright side of life!!

Vanene har sklidd litt ut. Men istedet for å begynne i vaneenden av problemet, har jeg startet et annet sted denne gangen: Med å begynne på ny på treningsopplegget til NTNU, CERG, og følge det slavisk denne gangen. Det betyr at jeg skal ta øktene på de dagene som programmet sier, uten å begynne å flytte på dem etter vær og vind og andre planer. Nå er CERG-øktene det første jeg setter på planen for uken, og alle andre planer må tilpasses treningsøktene, istedet for motsatt.

Det funker, for nå har jeg fullført tre uke til punkt og prikke.

Jeg har alltid sagt at jeg ikke tror på trening som slankeverktøy, og det gjør jeg fortsatt ikke i forhold til kalorier forbrent.

Men jeg velger å fokusere på det av et par andre grunner, der det første og viktigste er å komme i god fysisk form, fordi jeg er midt i livet og formen kommer til å bli veldig viktig i årene som kommer. 

For slanking har det den betydningen at 1) muskler brenner mer enn fett, og 2) det å fokusere på trening vil forhåpentligvis inspirere til å ta tak i vanene på nytt. Men den aller viktigste grunnen til å trene, er det jeg skrev om i omtalen av boka til Stephan Gruyenet før sommeren: At trening er et verktøy for å motarbeide hjernens signaler og lipostaten og alt det der. Husker ikke detaljene, men jeg skal repetere dem nå.

Og så fikk jeg et lekkert vintage skjørt i posten idag, som viste seg å være to nummer for lite fordi det var merket med italienske størrelser, og det er jo et lotteri, så nå henger det utenpå skapet som motivasjon!!

 

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake :duskedame:

Jeg har samme syn på trening som deg, og Beck er jo veldig på at trening er veldig sunt og bra - så jeg skrev et innlegg om det i dagboken min her tidligere i år. Jeg går stadig tilbake på det og leser, for jeg syns det ligger mye bra i det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjedelig, men for å komme inn i mentaliteten igjen, må jeg tilbake til de detaljerte dagsplanene med løpende evaluering en periode.

Plan for tirsdag, med løpende evaluering i kursiv:

Vekt idag 99,3

Mat:

1. Lunsj - kantine, suppe og/eller salat. Husk masse grønnsaker. Porsjonskontroll. Spis grønnsakene først, og frukt kun som dessert eller del av måltid. Unngå ultraprosesserte matvarer.

Linsesuppe til lunsj, med litt kikerter, pastinakk og rødbeter ved siden av. Godkjent på alle punkter.
Middag - ok

2. ikke spise noe som ikke er planlagt, herunder ingen mellommåltider. 

Gikk ikke helt etter planen. Jeg mottok et dødsbudskap i går kveld, og det er ikke trøstespising, men jeg fikk en trang til å holde meg litt travel og en trang til å holde sønnen min tett inntil, og en trang til å la livet handle om noe mer enn slanking,  så jeg lagde epecrumble og kakao til kvelds til ham og meg. For å ha en fin stund med ham. Det fremsto som rett der og da.

Trening:

3. Fridag fra CERG. Sykle til jobben. Det var ekstrem motvind, så for første gang fikk jeg pulsen opp selv om det er el-sykkel

Søvn:

5. ikke kaffe etter kl 14 -ok
6. ikke skjerm etter kl 23 - nei
7. i seng senest kl 00.00 - nei

Mindset:

5. Sitte når jeg spiser, samt spise langsomt og med oppmerksomhet: OK
6. Lese motivasjonslisten og responskortene OK
7. Lage et sterkt, mentalt bilde av mitt fremtidsjeg, jf Hungry Brain OK
8. Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg, og reflektere over verd det-øyeblikk OK
9. Planlegge og evaluere pr døgn OK
10. Lag ny treningsplan - det er CERG
11. Lag ny matplan som inkluderer mye grønnsaker, proteiner og nøtter. Ha særlig fokus på å komme tilbake til gode valg om kvelden - nei
 
Holder jeg fokus?

Ja

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjedelig, men for å komme inn i mentaliteten igjen, må jeg tilbake til de detaljerte dagsplanene med løpende evaluering en periode.

Plan for onsdag, med løpende evaluering i kursiv:

Vekt idag 99,8

Mat:

1. Lunsj - hjemmekontor, omelett og salat. Husk masse grønnsaker. Porsjonskontroll. Spis grønnsakene først, og frukt kun som dessert eller del av måltid. Unngå ultraprosesserte matvarer.

 

2. ikke spise noe som ikke er planlagt, herunder ingen mellommåltider. 

NB Foreldremøte i kveld - ikke spis twisten eller kaken

Trening:

3. Dagens CERG-økt er ganske enkel - gå en tur som varer minst en time

 

Søvn:

5. ikke kaffe etter kl 14 
6. ikke skjerm etter kl 23 
7. i seng senest kl 00.00 

Mindset:

5. Sitte når jeg spiser, samt spise langsomt og med oppmerksomhet: 
6. Lese motivasjonslisten og responskortene 
7. Lage et sterkt, mentalt bilde av mitt fremtidsjeg, jf Hungry Brain
8. Gi meg selv positiv anerkjennelse for gode valg, og reflektere over verd det-øyeblikk 
9. Planlegge og evaluere pr døgn 
 
Holder jeg fokus?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink! Er så lurt å reflektere over dagen på forhånd. Er jo oftest der man tar de feile valgene - når man ikke har tenkt over ting på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk kjapt å glippe på planleggingen denne gangen, men det skjedde for mye i forrige uke, blant annet med et dødsfall i omgangskretsen, så slankefokuset glapp. Det vil si det glapp på den måten at jeg ikke prioriterte å lage planer og evalueringer i dagboken min. Men det glapp ikke på selve vanene i noen stor grad, jeg holdt meg stort sett i skinnet. 

Det som går veldig bra for tiden er trening. Jeg elsker CERG-opplegget. Øktene er korte, ukompliserte og effektive, og jeg har greidd å overholde det at de skal ha høyeste prioritet på de dagene som programmet sier, og jeg flytter ikke på dem. Jeg liker at jeg har en fast plan, der jeg slipper å lure på om jeg skal trene eller ikke, eller tenke på hva jeg skal trene.

Jeg fikk en liten skade for et par uker siden, og var engstelig for å bli satt ut av spill en periode, men det ser ut til at det går seg til. Det som er litt utfordrende er at det er vanskelig å få høy nok puls i intervalløktene uten å jogge, og jogging ville jeg helst unngå mens jeg er så tung, fordi det er så stor risiko for skade. Jeg jukser det til med at jeg kun jogger når jeg absolutt MÅ det,  for å få opp pulsen, og det begrenser seg til et par minutter i strekk på flat mark, og så går jeg i motbakkene, og i pausene mellom internvallene. Jeg er i uke 4 nå. Samtidig har jeg begynt å skru ned effekten på elsykkelen, så beina får jobbet mer når jeg sykler til jobben.  

I kveld satt jeg på golvet og brettet en drabelig haug med klær. Jeg måtte stadig på beina for å legge ting på plass, og plutselig gikk det opp for meg at jeg reiser meg så lett fra golvet som jeg ikke har gjort på flere år. Rett opp, og uten å støtte meg på noe. Det var en helt fantastisk følelse å kjenne på en slik hverdagsaktivitet at trening hjelper.

Det var et giga verd-det-øyeblikk!!

Endret av Lucille
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har fått meg en ubehagelig oppvekker i dag.

For to år siden la jeg om kostholdet mitt til moderat lavkarbo, men jeg var litt skeptisk, så før jeg begynte dro jeg til legen og målte kolesterol, blodsukker og blodtrykk for å ha et utgangspunkt å måle helseeffekten mot. Resultatene jeg fikk var gode, og jeg skrev allerede i et av mine første innlegg i dagboka at jeg ikke kan bruke helse som motivasjon for vektnedgang, for jeg var jo så frisk og sunn som jeg kunne bli.

Nå har jeg målt kolesterolet på ny, og resultatet etter på to år på litt halvhjerta moderat lavkarbo, er at resultatene ikke er gode lenger, kolesterolet er for høyt, og nå må jeg ta grep for å få det ned.

Så i kveld har jeg lest og lest, og nå må jeg rable ned noen notater mens jeg har dette friskt i minne. Jeg må finne ut hva som gikk galt, og lage en strategi for å få det ned.

Jeg ble først i villrede, for når jeg leser om kolesterolsenkende tiltak, så kommer "unngå mettet fett" veldig høyt opp på lista. Og bortsett fra at jeg ikke har vært redd for å bruke fet ost, eller steke i smør, så er det ikke spesielt mye mettet fett i mitt kosthold, verken i form av frityr, rødt kjøtt eller bacon, eller ultraprosesserte produkter. Lavkarbo har for meg handlet mer om å unngå karbo enn å tilføre fett. Bortsett fra ost, bruker jeg ikke spesielt mye melkeprodukter i kostholdet.  Jeg har vært nøye med å få fett i kostholdet fra olivenolje, rapsolje og nøtter.

Men så leste jeg videre, og tiltak nummer to som kommer veldig høyt på lista, er å spise mer fiber. Og jeg tenker at det er nok heller der det ligger. Jeg har jo hatt perioder der jeg har logget maten min i Myfitnesspal, og der får man en oversikt over sammensetningen av kostholdet. Hver gang har jeg tenkt med meg selv at jeg sliter med å få i meg nok fiber på lavkarbo.

Det tredje er trening, og ja, det har jeg ikke vært god på de siste par årene av pandemien. Det har jp vært et tema i dagboken min.

Det fjerde er at vektnedgang i seg selv er kolesterolsenkende, så der var det nok et spark bak, og nå skal helse inn på listen over motivasjon for å gå ned i vekt, og motivasjon for å trene.

Så er det en matvare som blir nevnt som spesielt kolesterolsenkende, og det er havre. Og det slår meg at før den gode målingen for to år siden, så spiste jeg havregrøt til frokost hver bidige dag, men den vanen kuttet jeg helt da jeg endret kosthold.

Jeg har seks måneder før jeg skal måle på ny hos legen, og jeg skal ikke ha medisin for dette, så da må det snus med livsstilsgrep. 

Så, her er min plan for veien videre (første utkast), der jeg beholder periodisk faste og råvarebasert mat (ikke ultraprosessert mat), og fortsetter å unngå raske karbohydrater :

 1.   Trening er første forsvarslinje

2.    Vektnedgang betyr noe i seg selv ift kolesterol

3.    Logge i Myfitnesspal og følge med på fiber og fett

4.    Fokus på fiber. Spis 500 g grønnsaker per dag, et eple hver dag, belgfrukter, og det grove rugbrødet jeg pleide å spise før lavkarbo. Og ta tilbake havregrøten, hver dag, til kvelds. Jeg trenger ikke å begynne med frokost igjen.

5.     Bytt til Vita hjertego Provital hvis jeg absolutt må ha smør/margarin. Steke i rapsolje.

6.     Hvis jeg spiser brød, er pålegget sardiner, eller tunfisksalat med ricotta, eller cottage cheese

7.  Mandler og/eller valnøtter hver dag. Pesto er bra.

8.  Masse grønnsaker – tenk fiber. Særlig gulrøtter, blomkål, avokado. Aubergine. Dessuten eple. Kiwi. Bær

9. Om egg og mettet fett: Det er viktigere å kutte mettet fett, enn egg

 

Endret av Lucille
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode refleksjoner og vurderinger! Så flott at du tar grep og gjør justeringer i kostholdet. Skikkelig fint å lese dine betraktninger :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ms. Steele skrev (12 timer siden):

Her var det mange gode refleksjoner og vurderinger! Så flott at du tar grep og gjør justeringer i kostholdet. Skikkelig fint å lese dine betraktninger :klappe:

 

Amatariel skrev (4 timer siden):

Ja virkelig, flott refleksjon og gode planer fremover :nikke:

tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, det er motiverende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fredagsrefleksjoner

Idag er jeg fornøyd med:

- at vekten endelig er på vei nedover igjen etter å ha stått stille siden juni
- at jeg har gjennomført seks uker av treningsopplegget CERG til punkt og prikke - nesten
- at jeg har blitt bedre på å fokusere på dagliglivets hverdagsaktivitet - dvs mindre lat! 
- at jeg fortsatt sykler til jobb på fine dager, selv om det er langt ut på høsten nå
- at jeg ikke brukte mat som trøst eller belønning da hverdagene var masete denne uken
- at jeg kastet en pose godteri jeg snublet over på rommet ti len av ungene uten å smake
- at jeg stort sett har gjort gode matvalg ift kolesterol
- at jeg har prioritert å kjøpe klær i god kvalitet i den størrelsen jeg bruker akkurat nå, selv om jeg ønsker å gå ned i vekt

Jeg skal utdype litt. Det siste, det med klæne, er viktig for meg fordi det viser at jeg har klart å vri motivasjonen min fra "fine klær" til helse. Jeg har gått rundt og trodd at det eneste som motiverer meg til vektnedgang er forfengeligheten, men det viser seg jo gang på gang at forfengeligheten ikke er en sterk nok motivasjon.

Det er faktisk helse som er hovedmotivasjonen, selv om jeg skrev i et av mine første innlegg i dagboken at helse ikke fikk plass blant mine topp 20 motivasjonsfaktorer en gang!

Det med klærne er også viktig, fordi jeg må venne meg av med å sette livet på vent mens jeg venter på å gå ned i vekt. Nå har jeg brukt mye penger på klær jeg ønsket meg, i den kvalitet jeg ønsker meg, og paradokset er at jeg håper de snart er for store! Men jeg er fornøyd med at jeg klarte å kjøpe dem uten å føle at jeg har gitt opp. Hvis Når de blir for store, så har jeg en plan. Jeg kan selge dem på finn eller tise. Utvalget av brukte klær av god kvalitet i pluss-størrelser er så forsvinnende lite, at jeg regner med at de er lettsolgte. Uansett har jeg kjøpt meg symaskin og sykurs, så jeg regner med at jeg snart er en omsømsmester!!

Vektnedgangen og kostholdet. Det er jo interessant at det endelig løsner litt for meg samtidig som jeg droppet lavkarbo og gjeninnførte havre i kostholdet for å få ned kolesterolet. Men jeg tror egentlig ikke det er selve maten som forklarer forskjellen, men innsatsen og motivasjonen. Jeg hadde fokus på prosessen før sommeren, og nådde min årslaveste vekt i juni. Dessverre stagnerte det i sommer, og jeg har strevd med å komme tilbake. Jeg har ikke gjort noen store feil, eller hevet innpå med mat i sommer, men jeg har bare ikke vært spesielt fokusert. Litt sånn meh liksom. Så vekta snek seg oppover ca 3 kilo og ble stående der, men nå er jeg på vei ned mot der jeg var i juni. Jeg har byttet ut omeletten med havregrøt og grovbrød. Strever litt, for jeg kjenner her jeg sitter at havregrøten jeg spiste til lunsj ikke metter like godt som omeletten jeg pleide å lage. Selv om jeg blander inn cottage cheese for å gjøre den mer mettende. Men for all del - det er 7 timer siden lunsj, jeg har ikke hatt et mellommåltid og jeg har trent, så det er jo lov å være sulten.

CERG. Det har vært viktig for meg å prioritere treningsøktene veldig høyt, for å bygge en vane. Som en del av vanebyggingen har jeg hatt en regel om at jeg skal ta hver økt på den ukedagen programmet foreskriver, selv om det ikke passer spesielt godt. Jeg har gjort et par unntak. Det ene var en dag som gikk med til begravelse. Da tok jeg økta dagen etter. Og denne uka er det fire økter (mot normalt tre), og det greidde jeg ikke pga travelt på jobb i går. Så idag har jeg trosset motviljen min mot høstvær, kuling og 4 grader,  og trødd på meg ull og fleece og gjennomført gårsdagens 4x4 økt. Imorgen skal jeg ta den økten jeg egentlig skulle tatt i dag, og så er jeg i rute igjen. Neste uke er siste uke i første 7-ukersbolk. Jeg merker godt at jeg har blitt sterkere i beina, og at formen er bedre.

Noen av intervallene jogger jeg nå. Det føles litt "ulovlig", pga risikoen for skader når jeg er så tung, men det er nødvendig for å få opp pulsen. Jeg kjenner at jeg har veldig vondt under hælen, mistenker plantar fascitt, men jeg velger å ignorere det. Hjertehelse er viktigere enn hælen! Idag begynte kneet å murre litt, og det er verre. Jeg tør ikke ignorere et kne som krangler. Krysser fingrene for at det går seg til. 

Alt i alt vil jeg si at jeg ikke har gitt opp, og det blir ikke wegovy på denne siden av jul!!

 

Endret av Lucille
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veiedag, og jeg er positivt overrasket. Nå skal det ikke så mye til, for jeg er vant til å tenke på meg selv som en person som ikke kan gå ned i vekt uansett hva jeg gjør, men nok om det. Jeg nerdet litt med tallene og excelskjemaet mitt, og noterer meg at da jeg begynte på CERG-opplegget gikk vekta litt ned, dvs en kilo den første uken, før den flatet ut igjen. Men så, etter en måned på CERG-opplegget, kom den dagen jeg fikk svaret på kolesteroltesten, og droppet lavkarbo, og etter det har vekten gått ned med to og en halv kilo på tre uker, og for meg er det betydelig. Jeg ser at andre folk går ned en kilo per uke, men jeg er sånn som må akseptere 200 gram per uke som bra, så to og en halv kilo på tre uker er veldig bra. Veldig usikker på hva den store forskjellen i kostholdet egentlig er, bortsett fra at jeg spiser en porsjon havregryn per dag. Dessverre opplever jeg at jeg går rundt og er mer sulten enn jeg var på omelettregimet mitt, og mer fysen på kvelden, så jeg må nok justere litt. Har spist veldig mye grønnsaker i det siste, da.

Uansett, 97 kilo idag, og det er årslaveste. Med det har jeg, nok engang 🙈, nådd delmålet mitt om ett BMI-poeng ned, til 35. Neste delmål er BMI 34, som er 94,7 kilo.

Endret av Lucille
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...