Ulven Skrevet 2. juli 2022 #81 Del Skrevet 2. juli 2022 Så lenge avdøde ikke har skrevet noe om hvem som har ansvar for begravelsen, er det enken som har ansvaret og bestemmer tid og sted. Så har enken bestemt seg for at hun vil begrave mannen sin den 8, er det slik det blir. I min verden er en ferie ikke en gyldig grunn for å utsette en begravelse med 2 uker, men der er vi selvfølgelig forskjellige. Min mening er allikevel at sorgarbeidet oftest først kommer skikkelig i gang etter begravelsen, og at en slik lang ventetid dermed ikke er gunstig for de etterlatte. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #82 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi var en tett familie på tre. Jeg mamma og pappa. I over 30 år. Broren min er bare min halvbror og har ikke hatt sååå mye kontakt med min far. det er vondt når det oppstår slik krangling i familien, når man alt i alt skal stå sammen i en slik situasjon. Nja...da har dere vel ikke stått så mye sammen som familie hvis denne broren din er utelatt?? Da er det vel en i familien som ikke har vært inkludert siden han ikke hadde såååå mye kontakt med din far? Og det er jo ikke akkurat bra. Men man drar ikke til syden på sin fars dødsleie uansett. De fleste har vel reiseforsikring...skulle tro den dekket det hele? Anonymkode: 9bd52...519 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #83 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg var nylig i en begravelse hvor det gikk 16 dager mellom død og bisettelse. vet ikke hvorfor det gikk såpass lang tid. Men vet i fra begravelser i nær familie at det er dager presten har fri og om man ønsker et tidspunkt på ettermiddagen for at folk som kommer langveis fra skal rekke frem blir disse tidspunktene ofte opptatt enkelte dager. Det er ikke enkelt å få alt til å klaffe i løpet av en uke feks. Vi brukte veldig lang tid på å finne passende sanger, bilder i programmet, artist, skrive taler, klær som skulle brukes av den avdøde osv. for å gi en best mulig verdig begravelse i det vi mente var i avdødes ånd. Begravelse er veldig følsomt for nær familie. Selvsagt kan din bror og familie i utgangspunktet utsette ferien men kanskje det er årsaker til at de ikke vil gjøre det. Føler med deg ♥️ Anonymkode: 4d9f2...d5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #84 Del Skrevet 2. juli 2022 Ulven skrev (8 minutter siden): Så lenge avdøde ikke har skrevet noe om hvem som har ansvar for begravelsen, er det enken som har ansvaret og bestemmer tid og sted. Så har enken bestemt seg for at hun vil begrave mannen sin den 8, er det slik det blir. I min verden er en ferie ikke en gyldig grunn for å utsette en begravelse med 2 uker, men der er vi selvfølgelig forskjellige. Min mening er allikevel at sorgarbeidet oftest først kommer skikkelig i gang etter begravelsen, og at en slik lang ventetid dermed ikke er gunstig for de etterlatte. Du har rett i at enken er den som bestemmer begravelse og tidspunkt. I dette tilfellet er jo da ikke enken i familie til ts sin bror, og her er det snakk om å være fleksibel. En forhåndsbestilt ferie, er absolutt ikke grunn til å avbestille her, forholdene tatt i betraktning. Anonymkode: 10b29...9f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 2. juli 2022 #85 Del Skrevet 2. juli 2022 Odine skrev (1 time siden): Pga hva? Jeg har vært i begravelse 14 dager etter dødsfall fordi pårørende hadde familie å vente på. Gravplassloven åpner for å gi unntak fra 10 dagersregelen om det foreligger tungtveiende grunner for det. Da blir spørsmålet om ferieavvikling er tungtveiende grunn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #86 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var nylig i en begravelse hvor det gikk 16 dager mellom død og bisettelse. vet ikke hvorfor det gikk såpass lang tid. Men vet i fra begravelser i nær familie at det er dager presten har fri og om man ønsker et tidspunkt på ettermiddagen for at folk som kommer langveis fra skal rekke frem blir disse tidspunktene ofte opptatt enkelte dager. Det er ikke enkelt å få alt til å klaffe i løpet av en uke feks. Vi brukte veldig lang tid på å finne passende sanger, bilder i programmet, artist, skrive taler, klær som skulle brukes av den avdøde osv. for å gi en best mulig verdig begravelse i det vi mente var i avdødes ånd. Begravelse er veldig følsomt for nær familie. Selvsagt kan din bror og familie i utgangspunktet utsette ferien men kanskje det er årsaker til at de ikke vil gjøre det. Føler med deg ♥️ Anonymkode: 4d9f2...d5e Og i tillegg når man skal ha minnestund på en restaurant så er det ikke lett å finne et tidspunkt restauranten kan holde stengt noen timer samme dag og ikke for lenge etter begravelsen … Det er et puslespill for å få alt til å klaffe .. Anonymkode: 4d9f2...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #87 Del Skrevet 2. juli 2022 Kondolerer❤️ Som en annen skriver her inne så er det loven som bestemmer hvor lang tid det skal gå fra dødsfall til bisettelsen. En ferietur er nok ikke grunn nok til å få utsettelse. Din bror får selvfølgelig pengene igjen når han han kan fremvise lege erklæring/dødsattest. Anonymkode: f29c6...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #88 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kondolerer❤️ Som en annen skriver her inne så er det loven som bestemmer hvor lang tid det skal gå fra dødsfall til bisettelsen. En ferietur er nok ikke grunn nok til å få utsettelse. Din bror får selvfølgelig pengene igjen når han han kan fremvise lege erklæring/dødsattest. Anonymkode: f29c6...940 Vi avtalte bare med kirken når vi ønsket begravelse. Trengte virkelig ikke begrunne at vi ønsket den 3 uker etter dødsfallet. Var ingen problem å få det til Anonymkode: ed7b4...629 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akryl Skrevet 2. juli 2022 #89 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mistet pappa til komplikasjoner i går.. lungebetennelse, oppå kreften. jeg så han dø😭 og det var traumatisk i seg selv. Aldri sett noen dø før, og spesielt en jeg elsket så høyt har gjort at jeg ikke får bildet ut av tankene. Jeg og mamma sov med han på sykehuset de siste dagene. Vi trodde han skulle klare å komme seg over den lungebetennelsen, da verdiene hans var blitt stabile igjen, men nei... 😭😭😭 jeg hylgråter og har det så vondt. Tanken på å aldri få se han igjen eller høre de vittige spøkene hans. Det lindrer ikke smerten at jeg har dødsangst for hva som finnes etter heller. jeg går rundt å blir gal snart. Aldri opplevd slik sorg. Jeg er utrøstelig. i dag fikk jeg også beskjed fra broren min(som ellers ikke har vært så nær min far) om vi kunne utsette begravelsen til over 2 uker !! Selvom det er vanlig å gravlegges etter en. Jeg vil ikke at pappas kropp skal ligge i kjelleren i over 14 dager pga han og familien skal til varmere strøk, bade og sole seg?!? Nå har det da oppstått konflikter i familien grunnet det. Men jeg synes det er heller opp til oss og bestemme. Mamma som var gift med han i 33 år og jeg som bestandig!! Har vært der og hjalp han til siste slutt. Føler det er å ikke respektere pappa. fikk til svar at «du må skjønne at vi har en 70 000 krs tur Som venter». Selvom jeg sa man kan avlyse når det er nært dødsfall i familien. Fått en del uhyggelige meldinger i dag Ifølge dette😭 Anonymkode: 00ebc...aa8 70000 er utrolig masse penger. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #90 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kondolerer❤️ Som en annen skriver her inne så er det loven som bestemmer hvor lang tid det skal gå fra dødsfall til bisettelsen. En ferietur er nok ikke grunn nok til å få utsettelse. Din bror får selvfølgelig pengene igjen når han han kan fremvise lege erklæring/dødsattest. Anonymkode: f29c6...940 Takk❤️ ja jeg leste meg også opp på dette. Og en ferie er ikke en tungtveiende grunn. Nå er det mamma (enke) som har fastslått datoen. Så egentlig, med dato og at man skal gravlegges innen ti dager, har vi alt på det tørre. Burde kanskje bare få det skriftelig så de skjønner det selv. For da er det ikke på oss lenger Anonymkode: 00ebc...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #91 Del Skrevet 2. juli 2022 Akryl skrev (1 minutt siden): 70000 er utrolig masse penger. Nå får man disse pengene igjen på forsikring ved bevis av dødsattest. Anonymkode: 00ebc...aa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #92 Del Skrevet 2. juli 2022 Kondolerer. Jeg hadde ikke utsatt begravelsen. Men jeg hadde ikke engasjert meg noe mer om hva din bror gjør. Anonymkode: a1307...d3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #93 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk❤️ ja jeg leste meg også opp på dette. Og en ferie er ikke en tungtveiende grunn. Nå er det mamma (enke) som har fastslått datoen. Så egentlig, med dato og at man skal gravlegges innen ti dager, har vi alt på det tørre. Burde kanskje bare få det skriftelig så de skjønner det selv. For da er det ikke på oss lenger Anonymkode: 00ebc...aa8 Godt dere har alt på det tørre da. Stebror kan sikkert lese reglene på nett selv, uten å få det skriftlig. Mange utsetter begravelse, pga div., men det gjelder jo mer nære familier da. Anonymkode: 10b29...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #94 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk❤️ ja jeg leste meg også opp på dette. Og en ferie er ikke en tungtveiende grunn. Nå er det mamma (enke) som har fastslått datoen. Så egentlig, med dato og at man skal gravlegges innen ti dager, har vi alt på det tørre. Burde kanskje bare få det skriftelig så de skjønner det selv. For da er det ikke på oss lenger Anonymkode: 00ebc...aa8 Ja, det synes jeg du bør gjøre. Gjør et ærlig forsøk, skriftlig, og la din bror få innsyn i kommunikasjonen. Blir det avslag, har du i hvert fall gjort det du har kunnet. Anonymkode: 744c2...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #95 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan til en viss grad forstå din bror. Han tenker og agerer irrasjonelt, det kan være hans måte å reagere på. Uansett er det sånn at det ikke er opp til dere, uansett om dere så hadde ønsket, å skulle utsette en begravelse såpass lenge. En gravferd skal etter loven finne sted innen 10 virkedager etter dødsfallet. Man kan ved særlige behov søke om utsettelse, men jeg personlig tviler på at sydenferie er begrunnelse god nok. Du trenger ikke ta denne kampen. Lovverket tar den for deg. Anonymkode: 744c2...81a Om det er sånn, så er det bedre å bruke det som argumentasjon ja enn å beskylde han for å ikke bry seg osv. Ikke gjør saken noe verre enn den er. Forhåpentligvis vil dere heller finne støtte i hverandre enn å lage konflikt. Dere alle har det nok litt vanskelig i den situasjonen og det er ikke en konkurranse. Anonymkode: 20801...d22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #96 Del Skrevet 2. juli 2022 Synes egentlig du er lite raus med din bror her. Prøv å tenk deg til hvordan han har hatt det oppgjennom. Du sier at du, din mor og din far har vært en familie. Hvorfor har ikke din bror vært en del av dette? kan være mye såre følelser fra hans side som dukker opp nå. jeg var i utlandet da en besteforelder døde. I samråd med familien og bestefars barn (onkler og tante), ble begravelsen utsatt så lenge som mulig så jeg fikk avsluttet oppholdet og ikke reiste hjem tidligere. Ingen mente at jeg var egoistisk av den grunn. De alle mente at bestefar ville ønsket at jeg fikk gjort reisen ferdig. Jeg er veldig takknemlig for det enda i dag<3 Anonymkode: 2c9c4...7d9 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #97 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mistet pappa til komplikasjoner i går.. lungebetennelse, oppå kreften. jeg så han dø😭 og det var traumatisk i seg selv. Aldri sett noen dø før, og spesielt en jeg elsket så høyt har gjort at jeg ikke får bildet ut av tankene. Jeg og mamma sov med han på sykehuset de siste dagene. Vi trodde han skulle klare å komme seg over den lungebetennelsen, da verdiene hans var blitt stabile igjen, men nei... 😭😭😭 jeg hylgråter og har det så vondt. Tanken på å aldri få se han igjen eller høre de vittige spøkene hans. Det lindrer ikke smerten at jeg har dødsangst for hva som finnes etter heller. jeg går rundt å blir gal snart. Aldri opplevd slik sorg. Jeg er utrøstelig. i dag fikk jeg også beskjed fra broren min(som ellers ikke har vært så nær min far) om vi kunne utsette begravelsen til over 2 uker !! Selvom det er vanlig å gravlegges etter en. Jeg vil ikke at pappas kropp skal ligge i kjelleren i over 14 dager pga han og familien skal til varmere strøk, bade og sole seg?!? Nå har det da oppstått konflikter i familien grunnet det. Men jeg synes det er heller opp til oss og bestemme. Mamma som var gift med han i 33 år og jeg som bestandig!! Har vært der og hjalp han til siste slutt. Føler det er å ikke respektere pappa. fikk til svar at «du må skjønne at vi har en 70 000 krs tur Som venter». Selvom jeg sa man kan avlyse når det er nært dødsfall i familien. Fått en del uhyggelige meldinger i dag Ifølge dette😭 Anonymkode: 00ebc...aa8 Var han din fars sønn ? Anonymkode: efcad...c9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #98 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes egentlig du er lite raus med din bror her. Prøv å tenk deg til hvordan han har hatt det oppgjennom. Du sier at du, din mor og din far har vært en familie. Hvorfor har ikke din bror vært en del av dette? kan være mye såre følelser fra hans side som dukker opp nå. jeg var i utlandet da en besteforelder døde. I samråd med familien og bestefars barn (onkler og tante), ble begravelsen utsatt så lenge som mulig så jeg fikk avsluttet oppholdet og ikke reiste hjem tidligere. Ingen mente at jeg var egoistisk av den grunn. De alle mente at bestefar ville ønsket at jeg fikk gjort reisen ferdig. Jeg er veldig takknemlig for det enda i dag<3 Anonymkode: 2c9c4...7d9 Hvis du leser mitt innlegg inne her så ser du at vi har forsøkt å være mer tett med han, men han er ikke av den person hvor han ville være så tett med oss. synes jeg har fått en del merkelige svar her inne hvor folk mener det er mer rett å dra på ferie enn å legge sin far til hvile. det for så være så, da folk er forskjellige. Så Tror diskusjonen ender her. Anonymkode: 00ebc...aa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #99 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du leser mitt innlegg inne her så ser du at vi har forsøkt å være mer tett med han, men han er ikke av den person hvor han ville være så tett med oss. synes jeg har fått en del merkelige svar her inne hvor folk mener det er mer rett å dra på ferie enn å legge sin far til hvile. det for så være så, da folk er forskjellige. Så Tror diskusjonen ender her. Anonymkode: 00ebc...aa8 Folk mener at man kan gjøre begge deler og at man kan være litt raus. Å være så rigid som du er vinner du ingenting på Anonymkode: ed7b4...629 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #100 Del Skrevet 2. juli 2022 Kan fint vente med begravelse til broren kommer hjem Anonymkode: efcad...c9c 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå