Gå til innhold

Mistet pappa i går. Bror vil heller på ferie enn i begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen situasjoner i livet krever mer smidighet og toleranse fra de involverte enn andre. Dette er en slik situasjon. 

Du hadde et mye tettere forhold med faren din enn det din halvbror hadde, og jeg forstår dine følelser. På den annen side: var det din halvbror som selv var årsaken til at båndene med faren ikke var så sterke sammenlignet med dine? Hvor gammel var halvbroren din da faren forsvant ut av hverdagene hans? Hva valgte halvbroren din selv i situasjonen han plutselig befant seg i, og hva ble han bare pådyttet? 

Vær raus her, er mitt råd. Forsøk å se dette fra hans perspektiv. Jeg har faktisk forståelse for at en ferietur til 70.000 kr er noe man helst ikke vil avlyse - i hvert fall ikke om man ikke får pengene igjen, når det finnes andre muligheter. Og for din far sin del, så er ikke det å vente noen ekstra dager på å komme i jorden en belastning. Han har gått ut av tiden, og hverken vet eller merker. Han ligger avkjølt og trygt frem til. begravelsen. Jeg forstår at det kan synes vanskelig for deg og din mor, men forsøk å sortere følelser og være litt pragmatiske oppi dette. En fin ting kan være å ta en prat med gravferdsagenten om problemstillingen, jo før jo heller. Vedkommende er erfaren, og har garantert vært borti lignende problemstillinger tidligere. Gjør det, framfor å påføre både dere selv og halvbroren din den ekstra belastningen med en lei krangel midt oppi sorgen. 

Anonymkode: 313bf...e61

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Folk sørger forskjellig, og broren din kan være i sjokktilstand og ikke tenke så rasjonelt som du gjerne skulle ønske. Hvis det bevarer freden i familien, hvorfor ikke utsette? Er det virkelig verdt den kampen hvis man kan utsette en uke til?

Anonymkode: a9083...be3

Skriver under på den. Jeg hadde aldri sett noen dø før heller før i fjor da så jeg faren min dø og onkelen min dø.  Grusomt. Men lærte og at alle reagerer forskjellig og alt er lov. 70000 kr er og mye penger for en ferie. Dette syns jeg må bli bror din sitt valg. Enten utsetter de ferien noen dager eller så skipper de begravelsen. Kanskje for han er det best å komme bort. Alt er lov i sorg lærte jeg i fjor. Dere holder begravelse som avtalt kommer han ikke så er det et valg han tok og må slippe og få høre det opp og ned i mente i ettertid at han ikke kom i begravelse. Bli ferdig med det og lev videre er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem drar på ferie når noen i så nær familie dør?! Jeg mistet bonusfaren min for noen år tilbake, det var heilt jævlig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en som ikke har brydd seg filla om faren sin før, skal plutselig bry seg mye og be om utsettelse av en begravelse? 

Anonymkode: 6aa58...586

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å vente, sånn for din egen del også? Så får dere et pusterom. Et familiemedlem døde i utlandet, uventet. Vi fikk sjokk og var i dyp sorg. Det tok tid å få kroppen til Norge og begravelsen var derfor en stund etter dødsfallet. Var så godt å ikke ha begravelsen midt i det verste sjokket.

Anonymkode: 6554f...6c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så en som ikke har brydd seg filla om faren sin før, skal plutselig bry seg mye og be om utsettelse av en begravelse? 

Anonymkode: 6aa58...586

En nær venninne av meg mistet faren sin i fjor. For henne føltes det sånn ca som da naboen døde. Foreldrene skilte lag da hun var liten, og hun var lite sammen med faren sin i oppveksten. Hun har heldigvis ikke dårlig samvittighet, for det var ikke hennes ansvar, det var de voksne som aldri la til rette for det. Hun fikk aldri opparbeidet et nært forhold til ham gjennom barne- og ungdomsårene, og da hun som voksen kunne ta ansvar for den biten selv, så kom ikke de følelsene naturlig. Han forble perifer for henne - ja, litt som naboen. 

Jeg synes det er viktig å se flere perspektiv enn bare sitt eget og sine aller nærmeste, som gjerne deler perspektiv. 

Anonymkode: 313bf...e61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mistet pappa til komplikasjoner i går.. lungebetennelse, oppå kreften. 
jeg så han dø😭 og det var traumatisk i seg selv. Aldri sett noen dø før, og spesielt en jeg elsket så høyt har gjort at jeg ikke får bildet ut av tankene. Jeg og mamma sov med han på sykehuset de siste dagene. Vi trodde han skulle klare å komme seg over den lungebetennelsen, da verdiene hans var blitt stabile igjen, men nei... 😭😭😭

jeg hylgråter og har det så vondt. Tanken på å aldri få se han igjen eller høre de vittige spøkene hans. Det lindrer ikke smerten at jeg har dødsangst for hva som finnes etter heller. 
jeg går rundt å blir gal snart. Aldri opplevd slik sorg. Jeg er utrøstelig.

i dag fikk jeg også beskjed fra broren min(som ellers ikke har vært så nær min far) om vi kunne utsette begravelsen til over 2 uker !! Selvom det er vanlig å gravlegges etter en. Jeg vil ikke at pappas kropp skal ligge i kjelleren i over 14 dager pga han og familien skal til varmere strøk, bade og sole seg?!? Nå har det da oppstått konflikter i familien grunnet det. Men jeg synes det er heller opp til oss og bestemme. Mamma som var gift med han i 33 år og jeg som bestandig!! Har vært der og hjalp han til siste slutt. Føler det er å ikke respektere pappa. 
fikk til svar at «du må skjønne at vi har en 70 000 krs tur Som venter». Selvom jeg sa man kan avlyse når det er nært dødsfall i familien. Fått en del uhyggelige meldinger i dag Ifølge dette😭

 

Anonymkode: 00ebc...aa8

Føler med deg❤️❤️❤️❤️ Skam over broren din!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rem skrev (27 minutter siden):

Hvem drar på ferie når noen i så nær familie dør?! Jeg mistet bonusfaren min for noen år tilbake, det var heilt jævlig!

Vi er forskjellige. Jeg ville holdt planen og dratt på ferie. Broren har barn også. Hvorfor ødelegge ferien alle har gledet seg til for en tre timers sørgeevent som kan skje senere? Alle reagerer ikke likt. For noen så tar det tid, uker og måneder, før hele realiteten av dødsfallet synker inn. 

Anonymkode: 66f3a...7c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan jeg skulle forholdt meg til en halvsøster som ts. Når det legges så mye følelser i hvor liket etter far er oppbevart og hvor lenge... Og holdningen om at "om du ikke sørger på riktig måte så sørger du ikke". 

Ts, tror du sjelen til faren din er fanga inni kroppen fram til begravelsen? Tror dere at dere blir mindre triste over dødsfallet etter begravelsen?

Har dere vurdert kremasjon?

Anonymkode: 292fc...805

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en eldre kar en gang som sa at han aldri besøker graven etter sin kone. Der er kun kroppen hennes, det har ingenting å si og det der har ikke han tro på. 

Jeg kjenner at jeg likte den, for jeg sørger på en annen måte. Graven er så makaber og feil. De avdøde er en annen plass for meg. I minnene og små arvegjenstander som man tar i bruk og minnes de man er glad I.

Anonymkode: 3a2dd...ee2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over de krasse svarene til TS i denne tråden, men kanskje er det sorgen som snakker.

Etter «ørten» år med pandemi så skal familien endelig få en ferietur igjen. 70 000 kr bruker de på den, og barna gleder seg helt sikkert enormt og har gjort det lenge. Joda - forsikring gjør at man kan avbestille ved dødsfall, men det er ikke bare-bare å få bestilt seg ny tur nå for denne sommeren, noe TS og flere til synes å tro. 

En begravelse tar en halv dag. Den kan utsettes. Faren - som er død - tar INGEN skade av å ligge en uke++ ekstra. Så mye som faren ønsket å ha et godt forhold til sønnen, er det lite som tilsier at han ikke hadde ønsket at begravelsen ble utsatt slik at sønnen kunne delta. At TS og flere til har null forståelse for at broren ønsker en utsettelse, sliter jeg med å forstå, dere skriver som om han gir katten i farens død - det er åpenbart ikke tilfelle når han ber om en utsettelse.

Hadde TS vært i min familie hadde jeg skjemtes over denne vrangviljen og egosimen.

Anonymkode: b523d...cc2

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rem said:

Hvem drar på ferie når noen i så nær familie dør?! Jeg mistet bonusfaren min for noen år tilbake, det var heilt jævlig!

Og kanskje akkurat derfor er det lurt å beholde planen om ferie.

Anonymkode: 93757...ad4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det veldig mange synspunkter, og alt bunner vel i hvordan man forholder seg til vanskelige tema som død og sorg, og hvor flink man er til å holde kontakt med familie. Jeg for min del legger veldig lite i hva som skjer fysisk med et legeme etter døden er inntruffet, selv om det er noen som sto meg veldig nær. Jeg prosesserer sorg heller ved å snakke med familie og venner om alle de gode minnene vi har, se bilder etc. Jeg forstår derfor broren til TS veldig godt når han spør om det er mulig å utsette begravelsen litt. TS legger tydeligvis mye mer i det, og dømmer sin bror ut fra sitt ståsted. Da blir det trøbbel om ikke man forsøker å se saken fra den andres synsvinkel. 

Anonymkode: 2d005...88c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 21.38):

Ja ikke sant ❤️ Vi fant en fin Stein til han i dag og skal kontakte begravelsesbyrå på mandag. Dette har vært helt utrolig vondt. Og jeg kunne aldri tenkt meg å dratt på ferie i en slik situasjon! Nå elsket jeg pappa så inderlig da. Vi var en tett familie på tre. Jeg mamma og pappa. I over 30 år. Broren min er bare min halvbror og har ikke hatt sååå mye kontakt med min far. 
det er vondt når det oppstår slik krangling i familien, når man alt i alt skal stå sammen i en slik situasjon. Det er uaktuelt for meg at pappa ligger å venter på begravelse fordi noen skal på ferie 😭

Anonymkode: 00ebc...aa8

Du må prøve å sette deg inn i din brors situasjon. Du elsket din far, han elsket deg. Kanskje har din bror en annen opplevelse og har distansert seg mer. Det er klart det er mye vondere å miste en man elsker og har et nært forhold til enn når man ikke har det. 
 

Jeg ville ventet og latt min bror dra på ferie. Da før du også tid å sørge og ordne en fin begravelse. Du skriver et innlegg her dagen etter din far er død. Du er i sjokk og sorg og tenker ikke rasjonelt. 

Anonymkode: 6554f...6c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner, krenkende utsagn, avsporinger og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å ta på deg «offerrollen» her. Man kan ikke slutte å leve og feriere selvom en forelder er død. Skal broren din droppe å feriere og sitte hjemme og deppe da eller?

Anonymkode: 156e6...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk dere funnet en felles løsning for alle parter TS?

Anonymkode: a9083...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer TS❤️ 
Jeg har aldri hørt om noen som har utsatt en begravelse pga en heller vil reise på ferie. 
En får sikkert reisen dekket av forsikringsselskapet, og da har en anledning til å ta den ferien senere. 
La begravelsen gå som planlagt og støtt din mor. 
Jeg hadde gitt beskjed til broren m familie at de får ta kontakt med forsikringsselskapet og ta det derfra. 
Han får gjøre det som føles riktig for dem. 
Så kan dere be om forståelse og fred til å forberede begravelsen 

Anonymkode: 85151...00b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mistet mamma måtte vi av ulike årsaker vente 3 uker.

Jeg er så takknemlig for at det ble slik. Det ga oss tid. Både til sorgen, og til planlegging. Jeg har hørt fra andre at begravelser kommer for raskt på, og man angrer på valg man tok. At det er utmattende å sitte hos byrået så tett på, skrive dødsannonse, og at det ofte ender i at byrået må ta de fleste valg.

Vi rakk å skrive tale, velge sanger, kiste, blomster. Finne fine bilder. Tenke ut litt ekstra vi kunne gjøre. Vi kunne informere alle på en fin måte. Vi kunne organisere en skikkelig minnestund med god mat, ikke cateringen som typisk er tilgjengelig på 3 dagers varsel. Og ikke minst var vi så til stede hele dagen, da vi var ferdig med den aller råeste sorgen og sjokket. 

Så om jeg igjen får en "unnskyldning" til å vente 2-3 uker ville jeg tatt den. For min egen del. 

Og heller tenkt at andre fikk gjøre sitt. Sorg er personlig. 

Anonymkode: 2c729...397

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min far dør så skal jeg garantere deg at å kose seg ute i sola på ferie er ikke min første prioritet.  Ligge  under sola med en drink i hånda og tenke på sin fars døde kropp ligge i et kjørerom? 

Og nei , det er ikke en måte å sørge på. 

Patetisk. 

Anonymkode: 6e61b...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...