Gå til innhold

Mistet pappa i går. Bror vil heller på ferie enn i begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ut til at det er litt vanskelig. En tett og fin familie i over tretti år. Så er det et særkullsbarn av far fra tidligere som tydelig ikke har vært så stor del av familien. Årsakene kjenner vi ikke til. Det var ikke så vanlig med 50/50 for tretti år siden men var vel i alle fall besøksordning med annenhver helg og en dag i uken? Kanskje han følte seg tilsidesatt og ikke som en del av kjernefamilien? Han er i sin fulle rett til å kreve skifte med sin del av farsarven uansett når begravelsen er over. Det vil bli beste bøyg antagelig. 

Fikk meg til å tenke på Anniken Jørgensen. Hun har alltid fremstått som enebarn men har to eldre halvsøsken vi aldri hører noe om.
 

 

 

Anonymkode: 4d9f2...d5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var heller ikke til stede under min far sin sykeleie. Det er  ingen som vet at han slo meg og moren min da jeg var liten pga alkoholmisbruk. 

Det er neppe det som har skjedd i dette tilfellet, men poenget mitt er at folk har ofte sine grunner til å velge slik de gjør. 

Anonymkode: e9b0d...b23

Helt sant, og jeg kritiserer ikke bror for å droppe begravelse, bare for å utsette sin mor for en enorm ekstrabelastning med å skulle utsette begravelsen til det passer herr Syden-farer å stille til denne begravelsen. Mye bedre å bare si a han ikke gidder å komme i så fall.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår broren din, vet ikke hva faren din evt har gjort mot han. Og de var ikke nære. Det kan det også være en grunn til. Min far har vært voldelig hele oppveksten, måtte flytte ut til ingenting som sekstenåring pga drapstrusler fra han og vold. Har null følelser for han i dag. Kan det ha vært noe du ikke vet om?

Anonymkode: 827c4...8d4

Men i så fall er det jo ingen grunn til å vente mens bror drar på ferie og koser seg, da er det jo like greit at han slipper hele begravelsen.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner deg, men jeg skjønner også han…. Frekt å si. Men en sydentur til 70 000 er ikke noe å spøke med heller.

Jeg vet ikke hva jeg skal si. *klør meg i hodet*

Virker jo som at broren din ikke har noe imot å gå glipp av begravelsen. Kanskje bedre å gjennomføre den slik dere ønsker, med de som elsket vedkommende høyest.

Anonymkode: ca47f...3d1

Man har da vel forsikring som dekker om man må avlyse i sånne tilfeller.

Anonymkode: 3f1f3...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Helt sant, og jeg kritiserer ikke bror for å droppe begravelse, bare for å utsette sin mor for en enorm ekstrabelastning med å skulle utsette begravelsen til det passer herr Syden-farer å stille til denne begravelsen. Mye bedre å bare si a han ikke gidder å komme i så fall

Det er ikke hans mor, han er særkullsbarn av far.

Anonymkode: 4d9f2...d5e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt sant, og jeg kritiserer ikke bror for å droppe begravelse, bare for å utsette sin mor for en enorm ekstrabelastning med å skulle utsette begravelsen til det passer herr Syden-farer å stille til denne begravelsen. Mye bedre å bare si a han ikke gidder å komme i så fall.

 

Men i så fall er det jo ingen grunn til å vente mens bror drar på ferie og koser seg, da er det jo like greit at han slipper hele begravelsen.

Man har da vel forsikring som dekker om man må avlyse i sånne tilfeller.

Anonymkode: 3f1f3...a37

det er nå uansett hvordan du vrir og vrenger på det MYE enklere å utsette begravelsen noen dager, enn å flytte på en tur for mange personer,  som er kjøpt og betalt, og så få igjen på forsikringen. Og det er ingenting i det som er fortalt som tyder på at broren ikke gidder å komme i begravelsen. Det jeg leser er at han prøver å tilpasse på en praktisk måte, mens TS derimot er i vranglås uten noen annen grunn enn moralsk overlegenhet bygget på at hun tror hun elsket avdøde mer. Hadde TS hadde en fornuftig grunn til at en senere dato ikke passer, så ville det stilt seg annerledes, men hun argumenterer utelukkende ut fra følelser om belønning og straff. 

Anonymkode: bc7a8...cc4

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt sant, og jeg kritiserer ikke bror for å droppe begravelse, bare for å utsette sin mor for en enorm ekstrabelastning med å skulle utsette begravelsen til det passer herr Syden-farer å stille til denne begravelsen. Mye bedre å bare si a han ikke gidder å komme i så fall.

Du har flere ganger skrevet at han ikke har respekt for din far når han velger å dra på ferie i stedet for begravelse så du har absolutt kritisert han for det. 

Nå vil han jo komme siden han har spurt om utsettelse. Han har ikke bare seg selv å tenke på men også barna sine oppi alt dette. Du viser jo absolutt ingen vilje til å se ting fra hans side, så jeg forstår godt at han ikke gjør det samme mot deg og din mor. 

 

Anonymkode: e9b0d...b23

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig bror ikke går med på å la enken sitte i uskiftet bo hvis ts og mora fortsetter sin vendetta.

Anonymkode: 89702...c09

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Hadde TS hadde en fornuftig grunn til at en senere dato ikke passer, så ville det stilt seg annerledes, men hun argumenterer utelukkende ut fra følelser om belønning og straff. 

Anonymkode: bc7a8...cc4

Det er lenge å vente på en begravelse. Enken er nærmeste pårørende, og hennes ønsker og følelser må komme først. Å trekke i langdrag kan være svært vanskelig for henne.

Anonymkode: a25e0...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi fant en fin Stein til han i dag og skal kontakte begravelsesbyrå på mandag.

Kondolerer Ts, skjønner at dette må være en svært vond tid for deg!

Ts, du skriver på første side, at dere skal kontakte begravelsesbyrå på mandag. Det er jo langt fra sikkert at det da er mulig å gjennomføre begravelse allerede fredag. Det er mye som skal på plass, også for begravelsesbyrået før en begravelse.

Min far døde for noen år siden. Vi ønsket en dato, ca 9 dager etter dødsfall. Men det passet ikke for kirke/begravelsesbyrå, så begravelsen ble først 14 dager etterpå. Så, det kan hende dere får en senere dato, uansett hva du og mor vil. 

Og hvis den først må bli feks 15. juli, kan dere likegodt vente så bror får vært med, mener jeg. Samtidig mener jeg også at de kunne prøvd å komme seg tidligere hjem fra ferien. For jeg mener helt klart at foreldres begravelse er viktig. Men din bror har kanskje sine grunner. Dette er en vond situasjon, med mange sider. Håper dere finner ut av det på en god måte, og at begravelsen blir fin!

Anonymkode: 07d1e...019

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er mulig å gjennomføre begravelsen så snart som din mor ønsker. Det skal være ledige personer til å gjennomføre sermonien i den kirke/kapell/lokale dere ønsker. Det er ferietid, og utsettelser ut over den lovpålagte frisen er svært vanlig. 

Dette er uansett noe dere tar med begravelsesbyrået. Hvis dere skal møte begravelsesbyrået mandag kan det være lurt å lufte den problemstillingen dere står i med dem. Tipper begravelsesbyrået har vært borti mange ulike familie-uenigheter som kommer opp når begravelse skal planlegges.

Jeg tror jeg ville prøvd å jenke meg, iallfall noe. Kan f.eks bror reise noen dager senere? Altså at familien hans reiser på fastsatt tidspunkt, så kommer han etter? Eller at han reiser hjem før de andre for å rekke begravelsen?

Jeg tror jeg ville vært villig til å tilpasse tidspunktet for begravelsen slik at bror også kunne kommet. Jeg hadde nok også mislikt hvis han mener hans ferie trumfer begravelse, og  han virker som lite villig til å finne løsninger.  Jeg tror også jeg hadde mislikt meg selv hvis jeg ikke hadde gjort en anstrengelse for at også bror skulle komme. Gjør dere det, vet du og din mor med dere selv at dere tilpasset så langt det var mulig. Jeg tror din far ville vært stolt over at dere gjorde den anstrengelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei min bror har aldri vært utelatt av familien. de kommer med barna ofte og trutt. Eller de vil ha meg som barnepasser og det er alt i orden for meg.. hver gang de skal noe passer jeg de gladelig. Mamma er glad i stesønnen sin og har kjent han siden han var 12. Mamma ba også at broren min skulle ringe oftere til Sin far og at han skulle ta tlf fordi pappa savnet han mange ganger. Pappa prøvde å ringe mange ganger, men han var alltid opptatt eller ringte aldri opp igjen. Dog hadde de kontakt på tekst meldinger fra tid til annen. De ferierer også jul hos oss annenhvert år. MEN han stod aldri nær pappa slik som meg fordi han tok sitt eget valg om det. Selv har mamma uttalt for han at hun er glad i han som sin egen sønn. Pappa hadde et veldig sårt hjerte hver gang han ikke ringte tilbake eller svarte tlf. Selv lovte han flere ganger å ringe tilbake, men det skjedde sjeldent. 

Anonymkode: 00ebc...aa8

Bor du hjemme hos dine foreldre?

Anonymkode: 09fa1...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men å bidra så sønnen kan komme i begravelsen, det ønsker du ikke🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ed7b4...629

Hvor mye skal man ta hensyn egentlig. Han har jo trekt seg ut før dødsfallet. Ikke svart på tlf fra far på siste reise. Litt rart det også. Forsåvidt greit å strekke seg langt iht begravelser men 3 uker liksom. Vi fikk ikke utsettelse. Og måtte gravlegge innen 10 dager. Pga noe barnebarn som måtte ta hensyn til samvær konflikter med mor til egne barn. Og da er det ikke bare bare å bytte noen dager ol. 

Jeg forstår forsåvidt at det også er vanskelig for bror å avlyse en etterlengtet tur. Barna kommer jo til å bli sykt skuffa. 

 

Anonymkode: 3791e...e20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er skrevet før, men min første tanke er at han er i sjokk og ikke har tatt det innover seg eller at han ikke vet hvordan han sørger. Kanskje han syns det er så skummelt å gå i denne begravelsen for da blir det sant. 

Folk sørger forskjellig og noen klarer ikke eller er ikke klar for å ta innover seg en sorg.

Jeg mistet bestemoren min da jeg var 15, hun var min nærmeste person og den ene gode rundt meg. Oppveksten min var ikke best, men hun reddet meg. Jeg gråt ikke i begravelsen, det tok meg 2 år før det gikk innover meg og sorgen kom.

Anonymkode: 3a2dd...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye.

Dette er nok tøft for broren din. Mulig det er kona som har bestemt(presset frem)  at de ikke skal droppe ferien. Ikke sikkert hun hadde noe forholdt til svigerfaren.  Men kunne mulig vært godt for broren din med denne ferien før begravelsen.  Er nok tøft å ta det valget om å "velge bort" begravelsen til sin egen far.

Er det en muligens en grunn til dere velger å ikke vente med begravelsen, skal dere på ferie

 

 

Husker vi måtte vente på begravelsen til min bestefar pga tante (hans datter) skulle på ferie. Så måtte vente 21 dager, noe vi syntes var litt lenge. (Min far er død, så kun Tante som bestemte)

Anonymkode: b0b38...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du og din mor bør prøve å imøtekomme din brors ønsker her. Dere har alt å vinne på å utsette begravelsen litt.

Anonymkode: e54aa...758

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du ikke forsøke å se det fra deres ståsted? Kanskje din bror trenger å være med sin familie denne tiden, og å avlyse barnas ferie vil ikke være nyttig nå. Du fokuserer på at "de skal ha det gøy og kose seg", men det er gjerne ikke tilfellet her. Det spiller ingen rolle om din far må vente 2 uker til for sin begravelse. Det er din bror du må forholde deg med resten av livet, så er det virkelig verdt å miste to familiemedlemmer i løpet av så kort tid? Utsett begravelsen. Du vet du vil sitte der med bismak i munnen hvis du ikke gjør det.

Anonymkode: a9083...be3

Fra deres ståsted? Man kan jo gå ut fra at den som har det aller verst i denne situasjonen er hun som har mistet mannen sin, altså moren til TS og han som vil til Syde. Dette har jo like mye med å støtte henne å gjøre, og ikke legge stein til byrden, for å si det sånn. Og når broren har sagt at "Vi har en 70 000 krs tur som venter" er det neppe det at han trenger å komme seg etter sjokket som gjør at han vil at begravelsen skal utsettes.

Jeg synes det er ekstremt ufølsomt av denne broren å oppføre seg sånn, med mindre det er snakk om at han er i et slags sjokk av fornektelse osv. etter å ha mistet faren sin.

Uansett tror jeg nok han vil angre i ettertid hvis han velger å reise på ferie i stedet for å støtte og hjelpe moren og søsteren med planleggelse av begravelsen og å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at han hadde testamentet i orden slik at sønnen får sin rettferdige farsarv uten problemer!

Anonymkode: 6b4a1...2a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kondolerer.

Dere gjennomfører begravelsen som planlagt. Hvis din bror foretrekker å reise på ferie, så gjør han det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistet den kjære pappaen min til kreft TS 😔 Men vet du, jeg har lært at folk sørger og prioriterer forskjellig her i livet. Hvis din halvbror ikke har hatt like god kontakt med han, forstår jeg faktisk at det er mulig å ta farvel på en annen måte for han. Han kan kanskje ha en privat stund med han alene, og få sett han eller tatt farvel før han reiser om han ønsker det. Noen i min egen familie går aldri i begravelser, jeg har blant annet et søskenbarn som ikke gikk i sin mors begravelse selv om de hadde et fantastisk forhold der han tok seg av henne hjemme i årevis. Han takler rett og slett ikke vonde begravelser og valgte å ta farvel på sin egen måte. Og livet må gå videre for alle. Jeg tror vi alle kan komme langt med å akseptere at vi er litt forskjellige og unngå å lage konflikter. Men akkurat nå er nok du ekstra sårbar rundt dette. Varme tanker til deg ❤️

Anonymkode: be122...e7a

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært å fått  tidspunkt.   Er ikke alltid  så lett å få den datoen man ønsker.   

Anonymkode: 31ef0...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er mye papir arbeid som må fikses og  søknader . Skal dere betale alt ? Får dere hjelp til praktisk  ting ?Kiste og blomster må bestilles  . Skal dere få noen til å synge ?  Hvem bærer kista  ut av kirken.  Programmet  må  lages.  Sten er vel det som haster minst.  Skal dere ha minne stund  eller avslutter  dere ved graven.  Viss første må dere bestille sted .

Anonymkode: 31ef0...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...