Gå til innhold

Mistet pappa i går. Bror vil heller på ferie enn i begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer ikke til å avlyse min fars begravelse nei. Er du virkelig seriøs? Om han kommer eller ei er opp til han. Jeg synes det er uhørlig ufølsomt å heller dra på ferie enn å gå i begravelsen til sin døde far!

Anonymkode: 00ebc...aa8

Nettopp, det er også hans døde far, faktisk like mye som din. Hvorfor får ikke han være involvert i prosessen? Du skal ikke avlyse noe. Han har heller ikke dratt på ferie istedenfor begravelsen. Han ber om utsettelse. Det er faktisk to vidt forskjellige ting. Han ønsker å være der, men spør om muligheten til å ha det på et senere tidspunkt.

Anonymkode: a9083...be3

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere skal møtes på halvveien så er det ikke uverdig å la pappaen din ligge 14 dager på kjølerom. Det er faktisk riktig så vanlig . På en annen side så skjønner jeg deg godt som må vente så lenge før du får begravd han…. Vanskelig dilemma. Det er nesten som jeg tenker at du kanskje har det bedre med deg selv dersom dere venter på bror din . Pappaen din er uansett ikke lenger i kroppen sin, men en annen plass og i minnene dine ❤️

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (7 minutter siden):


gravferdsloven sier at begravelse må skje Senest 10 virkedager etter dødsfallet…

Pga hva? Jeg har vært i begravelse 14 dager etter dødsfall fordi pårørende hadde familie å vente på.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, det er også hans døde far, faktisk like mye som din. Hvorfor får ikke han være involvert i prosessen? Du skal ikke avlyse noe. Han har heller ikke dratt på ferie istedenfor begravelsen. Han ber om utsettelse. Det er faktisk to vidt forskjellige ting. Han ønsker å være der, men spør om muligheten til å ha det på et senere tidspunkt.

Anonymkode: a9083...be3

Og jeg spør om han kan utsette ferien sin. Så hva som er mest rettferdig her, ser man jo. Det er bare vondt å få konflikter inn nå. Det står også at begravelsen skal skje INNEN 10 dager. Og som andre har påpekt. En sydentur kommer man nok ikke langt med ved en utsettelse. Pappa ville vært utrolig skuffet.

han er like mye hans pappa som min ja. Men jeg har vært der hele veien. Og pappa har prøvd gjentatte ganger å ringe til han før hvor han har vært dårlig på å kommunisere med pappa på generelt basis. Så å komme nå og si at han forventer ting sånn og sånn synes jeg blir dumt

Anonymkode: 00ebc...aa8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelse skal iflg loven skje innen 10 virkedager - og husk at lørdag og søndag ikke er virkedager - men man kan utsette det. Jeg har opplevd flere ganger at en begravelse har vært seinere enn 10 virkedager fordi avdøde har hatt familie spredd over hele landet og det har vært vanskelig å finne et tidspunkt som passer alle. Så tror ikke det er spesielt vanskelig å få utsettelse.

Her høres det jo ut som om du og moren din bare kjører deres eget løp, uten å ta hensyn til broren din. Det var like mye hans far, og han sørger på sin måte. Hva har du å tape på å utsette begravelsen?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er det ikke viktig nei. Han får velge selv om han vil stille opp eller ei. Jeg sa at begravelsen er neste uke den 8 juli. Fikk til svar at om vi ikke kunne gjøre om på det som de ville så ville de kontakte begravelsesbyrå selv.....🧐 det er moren min som styrer med alt her nå, med hjelp fra meg. Stein... kiste, klær, blomster osv faller jo på oss.

Anonymkode: 00ebc...aa8

Det må han jo bare gjøre. Men, han har vel ikke dradd på ferie allerede? Er litt å'styre med', som du skriver, ang. begravelse, selv om byrået tar seg av det aller meste. Mye detaljer her - 'klær' er jo ganske enkelt, og gravsten er jo ikke noe som må taes stilling til dagen etter et dødsfall - det er overhodet ikke vanlig. Beklager sorgen din - personlig hadde jeg ikke kunne sitte på et forum å detaljbeskrive familiekonflikter dagen etter et inngripende dødsfall.

Anonymkode: 10b29...9f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg spør om han kan utsette ferien sin. Så hva som er mest rettferdig her, ser man jo. Det er bare vondt å få konflikter inn nå. Det står også at begravelsen skal skje INNEN 10 dager. Og som andre har påpekt. En sydentur kommer man nok ikke langt med ved en utsettelse. Pappa ville vært utrolig skuffet.

han er like mye hans pappa som min ja. Men jeg har vært der hele veien. Og pappa har prøvd gjentatte ganger å ringe til han før hvor han har vært dårlig på å kommunisere med pappa på generelt basis. Så å komme nå og si at han forventer ting sånn og sånn synes jeg blir dumt

Anonymkode: 00ebc...aa8

Jeg tror du kommer til å angre veldig en dag hvis du ikke forsøker å snakke med begravelsesbyrået om utsettelse. Å skape konflikter rundt en begravelse kommer til å skape så mange sår i familien som ikke kan repareres, og begravelsen kommer til å ha en mørk sky av anger og frustrasjon hengende over seg. Det er i det minste verdt den 5 minuters praten om mulighet til utsettelse, så kan du i det minste si at du har forsøkt og at da hviler resten på din bror. 

Anonymkode: a9083...be3

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig å i fellesskap finne en dato som passer alle. Ble ikke broren spurt før datoen ble satt? Når kommer han etter planen hjem fra ferien? 

Anonymkode: 744c2...81a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at din far nok ønsker at begge barn skal være tilstedet, og at alt er forsøkt for å gjennomføre nettopp det. Hva din bror velger å gjøre etter den samtalen er opptil han.

Anonymkode: a9083...be3

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde det var vanlig å i fellesskap finne en dato som passer alle. Ble ikke broren spurt før datoen ble satt? Når kommer han etter planen hjem fra ferien? 

Anonymkode: 744c2...81a

18 juli... så begravelse finner ikke sted før 18-19 dager etter om det er opp til dem

Anonymkode: 00ebc...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fremskyndet begravelsen til bestefar pga ferie. Ser ikke helt problemet med å hensynta det. 

Anonymkode: 93757...ad4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja ikke sant ❤️ Vi fant en fin Stein til han i dag og skal kontakte begravelsesbyrå på mandag. Dette har vært helt utrolig vondt. Og jeg kunne aldri tenkt meg å dratt på ferie i en slik situasjon! Nå elsket jeg pappa så inderlig da. Vi var en tett familie på tre. Jeg mamma og pappa. I over 30 år. Broren min er bare min halvbror og har ikke hatt sååå mye kontakt med min far. 
det er vondt når det oppstår slik krangling i familien, når man alt i alt skal stå sammen i en slik situasjon. Det er uaktuelt for meg at pappa ligger å venter på begravelse fordi noen skal på ferie 😭

Anonymkode: 00ebc...aa8

Vel så flott for deg da. Kanskje du skal vise din bror litt respekt og. Faren din er død, om han blir begravet i morgen eller om tre uker vil ikke være noe stress for hans del. 

Anonymkode: 6b4e7...733

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (19 minutter siden):


gravferdsloven sier at begravelse må skje Senest 10 virkedager etter dødsfallet…

Var i begravelse i går, 14 dager etter dødsfallet.... 

Kondolerer så mye, ts ❤️

Endret av Ugresset
La til
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

18 juli... så begravelse finner ikke sted før 18-19 dager etter om det er opp til dem

Anonymkode: 00ebc...aa8

Bortimot tre uker etterpå er høyst uvanlig og jeg skjønner deg godt.

Anonymkode: f09fc...bb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

18 juli... så begravelse finner ikke sted før 18-19 dager etter om det er opp til dem

Anonymkode: 00ebc...aa8

Ring begravelsebyrå og forhør deg. Dersom det ikke er lov å vente , og de kanskje ikke har plass til å ha han der så lenge - er det jo ikke DU som nekter han begravelse, men at det er en regel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din far er død så for ham er det da samme når begravelsen er. Jeg skjønner din bror som har planlagt en dyr tur. Jeg skjønner deg også om du vil lide i påvente av begravelsen, at det hjelper deg å få den unnagjort. Men å skylde på den døde går ikke. Døde dømmer ikke og tenker ikke. Han kan fint vente. Det er konkret fakta. Det er også fakta at enken bestemmer. La henne gjøre det. Da slipper du i tillegg å krangle med din bror om en avgjørelse som hverken er din eller hans. 

Anonymkode: 66f3a...7c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

18 juli... så begravelse finner ikke sted før 18-19 dager etter om det er opp til dem

Anonymkode: 00ebc...aa8

Snakk med begravelsesbyrået om en utsettelse, så har du ditt på det tørre. Send en e-post, så kan du vise den til din bror. Det er såpass lang tid at jeg tviler på dere får utsettelse, men sender du forespørselen har du i hvert fall gjort ditt. Så videresender du avslaget til din bror så han vet hva han har å forholde seg til.

Anonymkode: 744c2...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig å utsette en begravelse når noen dør midt i sommerferien, særlig mtp nettopp folk som er på ferie og prester som også har ferie.

Ikke døm folk for å reagere ulikt på dødsfall. Din bror og særlig hans barn har kanskje bruk for tid sammen i disse dager, og denne ferien antar jeg de har gledet seg veldig til siden det ikke har vært mulig å reise på flere år. Ta begravelsen når de er tilbake og ikke gjør prinsippsak av begravelsen til pappaen din. Det vil nok dessverre ikke bli glemt. 

Selv gikk jeg glipp av siste sykeleiet til min pappa under korona (fikk med meg begravelsen, men barna og mannen måtte bli hjemme), og jeg gikk også glipp av begravelsen til min bestemor da det ikke var lov å reise. Det er fryktelig leit, men husk på at den døde er død, og at livet går videre selv om man aldri glemmer de ❤️ 

Anonymkode: 9d1ff...280

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt spørre bror din om dere kan møtes på halvveien og han flyr hjem etter 10 dager? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å avlyse min fars begravelse nei. Er du virkelig seriøs? Om han kommer eller ei er opp til han. Jeg synes det er uhørlig ufølsomt å heller dra på ferie enn å gå i begravelsen til sin døde far!

Anonymkode: 00ebc...aa8

Du har hatt et nærere forhold til din far enn det din bror har hatt.  Kondolerer så mye, forstår at du har det tøft. ❤

Men du må også prøve å forstå at din bror kan ha andre erfaringer og følelser enn deg selv. Dessuten så er det ikke alle som fikser det der med død og begravelse så godt. 

Min bestemor betydde alt for meg, hun døde i 2020, men jeg sliter veldig med å dra ned på kirkegården,  jeg takler det bare ikke...

Hold den begravelsen som du har tenkt, så får din bror ta valget om han vil være til stede eller ikke. Og det er ingenting i veien for at han kan besøke graven når han kommer hjem i stedet for å være til stede under begravelsen. Enhver person må gjøre det som føles riktig for seg selv. 💕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...