Gå til innhold

Barn som tigger etter grillmat/mat i stranda?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle vi bli angrepet av Russland vil jeg gjerne se hvem «vi» er. Da vil jeg gjerne se verdiene og menneskeheten våres🤔 er du ikke villig til å gi et barn en pølse da vet jeg ikke hva som feiler samfunnet. Du snakker om barnet samfunnets  normer og regler, men kan ikke barnet bli lært barmhjertighet og at å dele med andre er den beste følelsen i verden? Dette handler ikke om etniske eller ikke barn, men generelt om hvordan den typiske nordmannen blir kjennetegnet. 

Anonymkode: 1a42d...996

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Havspeil skrev (1 time siden):

Kan folk vennligst slutte å hetse det de kaller " innvandrerbarn" ! 😡 Her på forumet bryter rasisme med brukerreglene.  

Disse barna er norske statsborgere.  Slutt å omtale de som frekke og som tiggere. ! 

Er det noen som har med masse mat på stranda ,så er det familiegrupper av ikke-etniske nordmenn.  Og de er ofte gjestfrie.  (Slik det var for 50 år siden,før mange nordmenn ble fremmede for hverandre ) 

I tillegg er det like mange Mats og Inger som Mohammed og Sajida som er alene med venner på stranda uten foreldre. 

Hva slags voksne mennesker blir sure på et  barn i det hele tatt ?? For å be om en matbit ...eller som er tørst..

Og dere rasister: det er ikke den ekstra kjeksen eller småligheten som er problemet dere har. Det er feigheten! Dersom dere plages av visse grupperinger av barn ,så hvorfor ikke ta det opp på neste FAU møte til høsten ,siden de heller ikke har lært folkeskikk på skolen og dere er bekymret...🤷‍♀️😆...De kommer til en bursdag snart...🤪Men det hadde dere ikke turt. !!  Der sitter dere tause og falske som bare det.. Kun anonyme mobbere på nett. Ingenting annet. 

Å påleke kulturelle forskjeller er ikke rasisme, og har ikke noe med rasisme å gjøre.

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (21 minutter siden):

Å påleke kulturelle forskjeller er ikke rasisme, og har ikke noe med rasisme å gjøre.

Det er sant. Ordlyden her gjør ikke det. Den er meget stygg. Og det som " påpekes" her er dessuten feilaktig og generaliserende på en rasistisk måte. 

" Heinz  3 år er fra Tyskland. Han er tyskerunge.  " 

Du ser hvor enkelt negative klanger farger språket utifra hva man vil si eller ikke. Og selvsagt hvordan konteksten,  ,sammenhengen og tonen ellers legges frem.

Man kan gjerne diskutere, t.o.m kritisere kulturelle aspekt, men de bør være gjennomtenkte, med argumentasjon.  Ellers blir de kun bare påstander. Og tonen er viktig. 

Jeg blir litt skremt når voksne mennesker klarer å omtale barn på den måten det her gjøres. Med barn er det ekstra viktig å vise hensyn. Alltid.  

. 

Endret av Havspeil
Skrevet
Havspeil skrev (8 minutter siden):

Det er sant. Ordlyden her gjør ikke det. Den er meget stygg. Og det som " påpekes" her er dessuten feilaktig og generaliserende på en rasistisk måte. 

" Heinz  3 år er fra Tyskland. Han er tyskerunge.  " 

Du ser hvor enkelt negative klanger farger språket utifra hva man vil si eller ikke. Og selvsagt hvordan konteksten,  ,sammenhengen og tonen ellers legges frem.

. 

Men nå har altså ikke dette vært tema i tråden.

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (9 minutter siden):

Men nå har altså ikke dette vært tema i tråden.

Jeg gjennomskuer den invalideringen der. 😉 

Om ikke , så ønsker jeg å gi en respons på at noen snakker ekstra nedsettende om andre etniske grupperinger ,- særlig barn. ! 

Så om rasisme ikke var trådstarters tema, så kom rasismen inn fra andre kanter. Og det må tåle kraftig replikk i retur. 

Endret av Havspeil
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 12.59):

For mange år siden, var jeg ganske langt nede psykisk, og fungerte nok ikke optimalt som mor. Dette ga seg blant annet utslag i at vi kunne sette avgårde på tur/utflukt, uten at jeg planla for mat/drikke. Sett i etterkant, vil jeg tro at mine barn mange ganger ønsket å spørre noen om mat/drikke, og jeg gremmer meg ved tanken på hvor elendig jeg fungerte og hvordan de hadde det.

De spurte aldri, og livet vårt er heldigvis mye bedre nå. Men til dere som kritiserer foreldrene og/eller barnet, så tenk over at det er mye i en situasjon vi ikke kjenner til. Det lille barnet spør ikke for å være slem.

Anonymkode: 4e689...58f

«Fungerte nok ikke optimalt som mor», nei det var jo også en måte å si det på. Stakkars barn.

Anonymkode: 0e2f3...7c2

Skrevet (endret)
Havspeil skrev (25 minutter siden):

Jeg gjennomskuer den invalideringen der. 😉 

Om ikke , så ønsker jeg å gi en respons på at noen snakker ekstra nedsettende om andre etniske grupperinger ,- særlig barn. ! 

Så om rasisme ikke var trådstarters tema, så kom rasismen inn fra andre kanter. Og det må tåle kraftig replikk i retur. 

Saken her er at du responderer på noe som ikke har skjedd fordi du innbiller deg at det har skjedd.

At innvandrerbarn kommer fra andre kulturer enn den norske er fakta, ikke rasisme. 

Endret av PetterKanin
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 17.55):

Ikke lær disse barna mer uskikk en det de har lært hjemmefra. Disse innvandre barna er mer pågående og mer dominerende enn norske barn og når de ser at det lønner seg å tigge/true til seg goder og penger så vil de ikke slutte med det men bli mer frekke etterhvert...

Anonymkode: 96599...0b0

Ikke rasistisk,  Petter Kanin ??

• Liker 1
Skrevet
Havspeil skrev (1 minutt siden):

Ikke rasistisk,  Petter Kanin ??

Selvsagt ikke. Det å påpeke kulturelle forskjeller er ikke rasistisk, og det kommer heller ikke til å bli rasistisk. Bak rasisme må det ligge rasisme.

Skrevet
PetterKanin skrev (23 minutter siden):

Saken her er at du responderer på noe som ikke har skjedd fordi du innbiller deg at det har skjedd.

At innvandrerbarn kommer fra andre kulturer enn den norske er fakta, ikke rasisme. 

Nå vrir du om på ordene mine. Jeg har ikke sagt de ikke " kommer fra andre kulturer " 

Jeg har sagt at ordet innvandrerbarn brukes som noe negativt for visse her inne. Og at de er norske. 

Fakta 

Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Selvsagt ikke. Det å påpeke kulturelle forskjeller er ikke rasistisk, og det kommer heller ikke til å bli rasistisk. Bak rasisme må det ligge rasisme.

Ser ikke du ordlyden i det som rasistisk,så er vi  uenige. Og det er greit. 

Og som jeg var enig : det å påpeke kulturelle forskjeller er IKKE rasisme.  Men dette er det definitivt.  

Skrevet (endret)
Havspeil skrev (4 minutter siden):

Nå vrir du om på ordene mine. Jeg har ikke sagt de ikke " kommer fra andre kulturer " 

Jeg har sagt at ordet innvandrerbarn brukes som noe negativt for visse her inne. Og at de er norske. 

Fakta 

Jeg har ikke vridd på ordene dine. Jeg holder meg utelukkende til det du skriver.

Endret av PetterKanin
Skrevet (endret)
Havspeil skrev (7 minutter siden):

Ser ikke du ordlyden i det som rasistisk,så er vi  uenige. Og det er greit. 

Og som jeg var enig : det å påpeke kulturelle forskjeller er IKKE rasisme.  Men dette er det definitivt.  

Nei, det er faktisk ikke greit at du tar feil. Da må du i såfall holde de feilaktige tankene for deg selv.

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det en gang jeg hadde med kronesis på stranda til "oss". Etter at vi alle var et stykke ned på de - så kom det en søt liten gutt bort og sto med store øyne og så optimistisk på. Foreldrene satt like ved, nå kan jeg ikke skjønne at de ikke avledet ham litt. Det føltes ikke naturlig å la ham slikke på den jeg allerede var godt i gang med.

Anonymkode: 8a02d...f7e

Skrevet
PetterKanin skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke vridd på ordene dine. Jeg holder meg utelukkende til det du skriver.

Ok.

Skrevet
PetterKanin skrev (22 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke greit at du tar feil. Da må du i såfall holde de feilaktige tankene for deg selv.

Ok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 21.44):

Ingen barn er veganere. Det er det voksne som velger å være.

Anonymkode: 9ea52...5e8

Det hjelper jo ikke at ingen barn aktivt har valgt å være veganere dersom foreldrene har valgt den livsstilen for familien? Da skal jo ikke det barnet ha kjøtt, da. Ingen barn dør av svinepølse heller, men enkelte barn får jo ikke spise det heller. 

Anonymkode: 9fd5b...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...