Gå til innhold

Barn som tigger etter grillmat/mat i stranda?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri opplevd. Jeg har aldri opplevd at et fremmed barn har kommet bort til meg for å få noe som helst. Hadde vi hatt noe ekstra hadde jeg sikkert uansett sagt «ja, hvis mamma eller pappa synes det er greit. Du får hente mamma eller pappa». Jeg hadde ikke gått halve stranda rundt for å finne foreldrene, barnet måtte tatt med foreldrene bort, og da hadde vel de fleste foreldre forklart ungen sin at de ikke kunne gå til fremmede og spørre om å få maten deres. Dersom jeg ikke hadde hatt noe ekstra hadde jeg uansett sagt nei, vi har ikke med noe ekstra i dag. 

Anonymkode: e8b50...13b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 6/24/2022 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

Har dere opplevd at unger kommer bort og spør om grillmat eller diverse på strand når dere griller?

opplevde dette for ikke så lenge siden og moren til ungen så veldig «skuffende» da jeg sa nei til hennes 4-5 år gammelt barn da han ville ha en pølse. 
folk må jo da kunne ta med mat selv til ungene sine?  Og ikke forvente at fremmede skal spandere for alle ukjente unger i ei strand.. har nokk mat til bare oss 2 

og en annen gang var det en 2-3 åring som ville ha frukt av meg og typen. Men vi ga heller ikke noe.. vet ikke om det er slemt men er jo greit å lære barna folkeskikk tenker jeg..

har dere opplevd lignendes?

Anonymkode: 8c89f...31f

Tenker disse er veldig små barn, de har ennå ikke lært seg disse teite norske samfunnskodene 😬 hadde gitt dem både frukt og mat jeg.. Har ikke opplevd helt fremmede barn, men gjerne barn som mine egne har blitt kjent med og lekt med på stranden som gjerne ville ha litt saft, jordbær eller en grillpølse.. For meg er det helt naturlig å dele, men jeg spør alltid barnas foreldre om. Det er ok først så jeg ikke spolerer evt middagsplaner... 

Anonymkode: 5c1bc...5ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det rare i dette tilfellet er jo at moren til barnet virket skuffet over at dere ikke ga barnet mat. Et lite barn skjønner ikke alltid sosiale koder og kan finne på å tigge etter mat. Men at moren ikke sa noe til barnet og i tillegg virket skuffet… Her er det moren som ikke hadde folkeskikk. 

Ingen kan forvente at fremmede mennesker skal dele middagen sin med barn de ikke kjenner ute i offentligheten. 
De fleste har vel med nok mat til seg og sine på stranda, ikke ekstra mat for å mette eventuelle barn som tigger. 
Dessuten kan man ikke i våre dager gi hva som helst av mat til barn. Der kan man bomme stygt ift allergier, religion eller andre dietter. 

Anonymkode: beace...21e

Ts her

ja er nokk moren som skulle ha sagt noe til barnet. jeg hadde vertfall sagt til mitt barn at vi har mat hjemme Og at det ikke er ok å spør om andres mat.

mange av disse barna som spør har nokk allerede spist en skive eller noe sånt så de har jo nokk lyst på noe som smaker bedre men det er foreldrene som må sørge for at de har med slikt, tror jeg hadde blitt fattig vis jeg skulle ha kjøpt grillmat for halve stranden. Gir du til 1 barn så kommer de søskenflokk eller venne flokk og spør så ikke så lurt. Og har gjerne lyst å nyte maten uten å få en haug med spørrende unger som vil ha middagen våres.

• Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
17.11 skrev (På 24.6.2022 den 11.01):

Hadde aldri gitt mat til fremmede unger uansett tror jeg, man vet aldri hva slags allergier de har, eller hvor hysteriske foreldrene er. Plutselig har du gitt pølse til lille veganer-Noa, eller sukker til lille Pia som egentlig ikke skulle smake godteri før hun ble konfirmert. 

😅

Eller gitt noe ungen er dødelig allergisk mot😳🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 15.24):

Grådighet etter andres mat er i hvert fall ikke en god egenskap å ha. Det virker som mange her tror at alle som tigger er så fattige og sultne stakkars, mens den som blir utsatt for tigging har så forbanna god råd. Hva om man selv ikke har så god råd, og pølsene man har med er middagen den dagen? Eller at ungene som tigger pølse, frukt eller hva det er, får mer enn nok mat hos foreldrene men bare "skal" ha det andre har?

Da datteren min var barn, kunne det hende at hun fikk veldig lyst på noe hun så andre spise. Da spurte hun meg, i stedet for å stå og prøve å stirre maten ut av hendene på fremmede barn og voksne.

Her var det jo ikke snakk om å "ha med andres barn på stranda", men fremmede barn som bare dukker opp og "vil ha". Barn som blir med eget barn kan få litt frukt f.eks. uten at jeg spør foreldre, men ellers er det gjort på et blunk å ringe og spørre om det er greit at barnet/barna spiser middag sammen med oss.

Anonymkode: 0932a...436

Grådighet etter andres barn? Bare gi faen i unnskyld slik gjerrighet. Det er flaut! 

Anonymkode: 0ab11...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 12.36):

Men det er normalt å la små barn sitte sultne og se på at du spiser? Ta med litt mer, problem solved.

Anonymkode: dec31...41f

De barna har foreldre som kan gi dem mat. Er det andres oppgave å gi barna mat? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

ja er nokk moren som skulle ha sagt noe til barnet. jeg hadde vertfall sagt til mitt barn at vi har mat hjemme Og at det ikke er ok å spør om andres mat.

mange av disse barna som spør har nokk allerede spist en skive eller noe sånt så de har jo nokk lyst på noe som smaker bedre men det er foreldrene som må sørge for at de har med slikt, tror jeg hadde blitt fattig vis jeg skulle ha kjøpt grillmat for halve stranden. Gir du til 1 barn så kommer de søskenflokk eller venne flokk og spør så ikke så lurt. Og har gjerne lyst å nyte maten uten å få en haug med spørrende unger som vil ha middagen våres.

Kanskje de ikke hadde mat hjemme eller de var fattige 

Anonymkode: 97c80...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker disse er veldig små barn, de har ennå ikke lært seg disse teite norske samfunnskodene 😬 hadde gitt dem både frukt og mat jeg.. Har ikke opplevd helt fremmede barn, men gjerne barn som mine egne har blitt kjent med og lekt med på stranden som gjerne ville ha litt saft, jordbær eller en grillpølse.. For meg er det helt naturlig å dele, men jeg spør alltid barnas foreldre om. Det er ok først så jeg ikke spolerer evt middagsplaner... 

Anonymkode: 5c1bc...5ca

Godt det finnes noen fornuftige folk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det har jeg også vært , men man klarer som regel dele mat likevel ja

Javisst. Jeg deler med min samboer. Vi har som regel ikke med mat, men energidrikker, iskaffe eller cider. Betviler sterkt at det er noe barn vil ha. 

Anonymkode: 2a642...e8a

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og da er det opp til den familien som har mat å brødfø dem? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo en mulighet. 
Men dette kan man jo ikke vite. Det kan like gjerne være en matglad unge som nettopp har spist masse sammen med foreldrene , men som får lyst på pølse også. 
Eller det kan være en unge som absolutt ikke skal spise pølse. 

Anonymkode: beace...21e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javisst. Jeg deler med min samboer. Vi har som regel ikke med mat, men energidrikker, iskaffe eller cider. Betviler sterkt at det er noe barn vil ha. 

Å hjelpes ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kan man aldri vite men kan ogSå vær at barna er kjempe glad i mat og hadde spist eller skal spise når de skal gå hjem.. 

men dette er middagen til fleste som griller. Er en vær foreldre å sørge for at barnet deres får mat ikke ukjente folk i stranden

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, de barna jeg har opplevd som tigger er ganske så etnisk norske, helst barn mellom 7 og 12 jeg har erfart tigger av vilt fremmede. Husker når jeg var liten selv og, tidlig på 90-tallet så gikk de i den alderen rundt og "fikk" masse rart av folk. Så dette er ikke et nytt fenomen heller.

Innvandrere generelt sett, er i motsetning til oss norske veldig delevillige. Har flere ganger blitt invitert med på piknik bare fordi vi tilfeldigvis var på lekeplassen når "innvandrerfamilier" har slått seg ned. Veldig inkluderende og rause, i motsetning til typisk norske som enten overser alle andre eller kikker stygt på folk hvis de er på samme området... 😄 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger, brukerdebatt, brukerangrep, krenkende og nedsettende innhold, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 22.10):

Jeg er arbeidsledig jeg. 

Hva har det med noe som helst å gjøre? Arbeidende fattige er et reelt problem. 

Anonymkode: 8dcb9...7eb

Skrevet
17.11 skrev (På 24.6.2022 den 11.01):

Hadde aldri gitt mat til fremmede unger uansett tror jeg, man vet aldri hva slags allergier de har, eller hvor hysteriske foreldrene er. Plutselig har du gitt pølse til lille veganer-Noa, eller sukker til lille Pia som egentlig ikke skulle smake godteri før hun ble konfirmert. 

Lo godt av denne, samtidig som det var et veldig bra innlegg.

Kjipt å ha gitt et barn nøtter, egge eller annet det er hyperallergisk mot og i neste øyeblikk står det der og blir sakte kvelt, liksom😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (På 24.6.2022 den 11.54):

Er du så grådig at du ikke har lyst eller råd til å spandere en ussel pølse på en sulten unge? 

Du vet at du høres sykt gnien og jævlig merkelig ut!🥴

Sorry, men har du så dårlig råd så kan du vurderer å skifte jobb! 

Her er det du som er helt på jordet 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 48322...e84

AnonymBruker
Skrevet

Norsk kultur på sitt beste! Hva er norsk: nettopp det du beskriver. Hvis du har pølser til overs hvorfor ikke dele? Kjører du tilbake og ikke har dem i en fryseboks så bør du kaste de. Men har du ikke til overs, da sier du bare, beklager men vi har ikke nok til alle👍 Folkeskikk heter det. Har aldri opplevd noe slikt, men det vil aldri komme mer enn et barn vel? Jeg ville aldri sagt nei til en 2-3 åring som ber om frukt 😅 men. er det en flokk så har vi et dilemma👍

Anonymkode: 1a42d...996

Skrevet (endret)

Kan folk vennligst slutte å hetse det de kaller " innvandrerbarn" ! 😡 Her på forumet bryter rasisme med brukerreglene.  

Disse barna er norske statsborgere.  Slutt å omtale de som frekke og som tiggere. ! 

Er det noen som har med masse mat på stranda ,så er det familiegrupper av ikke-etniske nordmenn.  Og de er ofte gjestfrie.  (Slik det var for 50 år siden,før mange nordmenn ble fremmede for hverandre ) 

I tillegg er det like mange Mats og Inger som Mohammed og Sajida som er alene med venner på stranda uten foreldre. 

Hva slags voksne mennesker blir sure på et  barn i det hele tatt ?? For å be om en matbit ...eller som er tørst..

Og dere rasister: det er ikke den ekstra kjeksen eller småligheten som er problemet dere har. Det er feigheten! Dersom dere plages av visse grupperinger av barn ,så hvorfor ikke ta det opp på neste FAU møte til høsten ,siden de heller ikke har lært folkeskikk på skolen og dere er bekymret...🤷‍♀️😆...De kommer til en bursdag snart...🤪Men det hadde dere ikke turt. !!  Der sitter dere tause og falske som bare det.. Kun anonyme mobbere på nett. Ingenting annet. 

Endret av Havspeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...