Gå til innhold

Barn som tigger etter grillmat/mat i stranda?

Fremhevede innlegg

Skrevet
17.11 skrev (3 timer siden):

Hadde aldri gitt mat til fremmede unger uansett tror jeg, man vet aldri hva slags allergier de har, eller hvor hysteriske foreldrene er. Plutselig har du gitt pølse til lille veganer-Noa, eller sukker til lille Pia som egentlig ikke skulle smake godteri før hun ble konfirmert. 

🤣🤣

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere opplevd at unger kommer bort og spør om grillmat eller diverse på strand når dere griller?

opplevde dette for ikke så lenge siden og moren til ungen så veldig «skuffende» da jeg sa nei til hennes 4-5 år gammelt barn da han ville ha en pølse. 
folk må jo da kunne ta med mat selv til ungene sine?  Og ikke forvente at fremmede skal spandere for alle ukjente unger i ei strand.. har nokk mat til bare oss 2 

og en annen gang var det en 2-3 åring som ville ha frukt av meg og typen. Men vi ga heller ikke noe.. vet ikke om det er slemt men er jo greit å lære barna folkeskikk tenker jeg..

har dere opplevd lignendes?

Anonymkode: 8c89f...31f

Du sa nei til et barn som spurte om mat? Lurer på hvordan verden hadde vært hvis alle var sånn.du kunne ha delt pølsa i to for eksempel eller gitt hun/han en liten fruktbit. Dette har hendt meg mange et par ganger før og jeg gir med glede litt. Man vet aldri hva folk sliter med

Anonymkode: 84452...06f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir for øvrig aldri til tiggere, enten det er unger eller bikkjer eller voksne. Synes det er en uting. Sier bare beklager. Jeg tar med mat for mine. 

Anonymkode: 8253f...c39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir vel omtrent det samme som når det kommer ubudne små gjester i middagstida hjemme? Man deler det man har og går eventuelt uten selv om det ikke blir nok.

Anonymkode: dec31...41f

Hvor ofte kommer det ubudne UKJENTE små gjester på døra di i middagstid? Høres merkelig ut.

Anonymkode: ca71d...99b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at barn har kommet og spurt etter maten vår, men jeg har opplevd et par ganger at barn har stått og sett litt lengtende på kjeks, frukt og annet godt jeg har delt ut til mine barn og da har jeg spurt dem om de også vil ha. Selvfølgelig MÅ man ikke dele, og selvfølgelig har foreldrene ansvar for å brødfø egne barn, men det går an å være hyggelig og raus likevel. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd at barn har kommet og spurt etter maten vår, men jeg har opplevd et par ganger at barn har stått og sett litt lengtende på kjeks, frukt og annet godt jeg har delt ut til mine barn og da har jeg spurt dem om de også vil ha. Selvfølgelig MÅ man ikke dele, og selvfølgelig har foreldrene ansvar for å brødfø egne barn, men det går an å være hyggelig og raus likevel. 

Tanken er god, men jeg synes ikke det er greit å gi mat til andre barn uten å høre med foreldrene om det er greit først. Både mtp allergier, religion, foreldrenes valg om at ungene ikke skal overøses med sukker på en tirsdag, osv. 

Jeg har spurt foreldrene om jeg kan gi, men jeg gir aldri til et barn uten å vite at det er greit. 

Anonymkode: f181b...b10

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tanken er god, men jeg synes ikke det er greit å gi mat til andre barn uten å høre med foreldrene om det er greit først. Både mtp allergier, religion, foreldrenes valg om at ungene ikke skal overøses med sukker på en tirsdag, osv. 

Jeg har spurt foreldrene om jeg kan gi, men jeg gir aldri til et barn uten å vite at det er greit. 

Anonymkode: f181b...b10

Små barn er aldri langt fra foreldrene på stranden og da tar det to sekunder å gi dem et kjapt blikk og spørre om det er greit før man gir fra seg kjeksen eller fruktbiten. 

Angående det å ikke gi mat til barn uten å sjekke med foreldrene, hvordan får du det til å fungere i praksis? Gjelder det bare på stranden (og hvis ja, hvorfor?) eller alle steder der du har andres barn med deg? Hvordan gjør du det f.eks. med mat når barna dine tar med seg venner hjem fra skolen helt spontant? Får de ingenting som helst å spise hos dere før du har ringt foreldrene og avklart at det er greit? 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

dårlig menneske er du

Det er dine ord og det lever jeg godt med. Det er virkelig IKKE mitt ansvar å brødfø fremmedes unger. Har man ikke mat til ungene sine… 

Anonymkode: 2a642...e8a

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, det er et lite barn. Barn kan finne på å spørre om hva som helst av godteri, mat osv. Det var en pølse liksom. Du kunne ha deg fra en pølse og sagt til moren at du hadde satt pris på om hun selv tok med noe neste gang, og at det kanskje hadde vært bedre for ungen. Har flere ganger gitt fra meg til barn. Lær folkeskikk selv, for gjerrighet er faen ikke en god egenskap å ha 

Anonymkode: 0ab11...751

Grådighet etter andres mat er i hvert fall ikke en god egenskap å ha. Det virker som mange her tror at alle som tigger er så fattige og sultne stakkars, mens den som blir utsatt for tigging har så forbanna god råd. Hva om man selv ikke har så god råd, og pølsene man har med er middagen den dagen? Eller at ungene som tigger pølse, frukt eller hva det er, får mer enn nok mat hos foreldrene men bare "skal" ha det andre har?

Da datteren min var barn, kunne det hende at hun fikk veldig lyst på noe hun så andre spise. Da spurte hun meg, i stedet for å stå og prøve å stirre maten ut av hendene på fremmede barn og voksne.

3 minutter siden, Arkana said:

Små barn er aldri langt fra foreldrene på stranden og da tar det to sekunder og gi dem et kjapt blikk og spørre om det er greit før man gir fra seg kjeksen eller fruktbiten. 

Angående det å ikke gi mat til barn uten å sjekke med foreldrene, hvordan får du det til å fungere i praksis? Gjelder det bare på stranden (og hvis ja, hvorfor?) eller alle steder der du har andres barn med deg? Hvordan gjør du det f.eks. med mat når barna dine tar med seg venner hjem fra skolen helt spontant? Får de ingenting som helst å spise hos dere før du har ringt foreldrene og avklart at det er greit? 

Her var det jo ikke snakk om å "ha med andres barn på stranda", men fremmede barn som bare dukker opp og "vil ha". Barn som blir med eget barn kan få litt frukt f.eks. uten at jeg spør foreldre, men ellers er det gjort på et blunk å ringe og spørre om det er greit at barnet/barna spiser middag sammen med oss.

Anonymkode: 0932a...436

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, det er et lite barn. Barn kan finne på å spørre om hva som helst av godteri, mat osv. Det var en pølse liksom. Du kunne ha deg fra en pølse og sagt til moren at du hadde satt pris på om hun selv tok med noe neste gang, og at det kanskje hadde vært bedre for ungen. Har flere ganger gitt fra meg til barn. Lær folkeskikk selv, for gjerrighet er faen ikke en god egenskap å ha 

Anonymkode: 0ab11...751

Jeg personlig hadde foretrukket at folk sa nei til barnet mitt fremfor at de la seg borti hva vi har med oss på stranda... (Nå pleier ikke mitt barn å spørre andre om mat, men hvis han hadde gjort det.) Det kan være mange grunner til at folk ikke har med pølser selv, kanskje de er ofte på stranda f.eks. og ønsker sunnere alternativ noen av gangene. Det trenger jo ikke være at de ikke har med mat i det hele tatt, men bare at barnet har mer lyst på pølse...

Ellers har jeg aldri opplevd at fremmede barn har spurt oss om mat på stranda. Men det har hendt at mitt barn har funnet seg en lekekamerat som har blitt med bort til oss når vi skal spise. Da har jeg bedt barnet vise meg hvor foreldrene sitter og spurt dem om det er greit at barnet får av oss.

Anonymkode: e8ce5...306

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du sa nei til et barn som spurte om mat? Lurer på hvordan verden hadde vært hvis alle var sånn.du kunne ha delt pølsa i to for eksempel eller gitt hun/han en liten fruktbit. Dette har hendt meg mange et par ganger før og jeg gir med glede litt. Man vet aldri hva folk sliter med

Jeg har ikke mat med til alle ikke vil jeg dele det siste kjøttstykket mitt som er mitt middag på stranden. 
glede litt så kommer de tilbake igjen får å få mer eller drar med seg andre barn. Man må jo få lovt å ha maten for seg selv også da

Anonymkode: 8c89f...31f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre, og da snakker jeg ikke om en 2-3 åring som stabber rundt og ikke vet bedre, men ofte så er det en liten gruppe på ca 7-13 åringer som maser, tigger og ikke skjønner at min nistepakke er min, og at jeg ikke vil dele colaen….

Anonymkode: 58e8e...c87

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det samme i det hele tatt. Er stor forskjell på venner som blir invitert inn hjemme og ukjente som kommer bort til deg på en offentlig plass.

Anonymkode: 31cc3...2f8

En gjest er en gjest, tenker jeg, enten du er hjemme eller på stranda. Du kjenner dem ikke fra før, men hvordan skal du bli kjent med noen om du bare avviser?

Om dere virkelig er redde for at de er allergiske eller noe sånt (og dette ikke bare er en unnskylding for å beholde grillpølsene deres for dere selv), er det ingen sak å spørre foreldrene. Er de på stranda er de neppe langt unna.

AnonymBruker
Skrevet

når jeg var på sirkus som ungdom så opplevde jeg faktisk at forskjellige unger (kanskje mellom 5 og 10 år gamle) kom til meg, fordi jeg hadde sånn rosa sukkerspinn dem ønsket å smake på. Men hadde jo knapt penger nok til å kjøpe sånne ting til meg selv, når jeg var i den alderen. 

dersom små barn ønsker seg ett eller annet å spise, så burde foreldrene  selvfølgelig sørget for disse tingene selv. I stedet for å bare snylte på alle andre.        

Anonymkode: ab9e6...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, men vet at jeg ikke hadde klart å si nei hvis et barn spør.

Anonymkode: 02166...1aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette har jeg aldri opplevd på stranda, men på lekeplassen i nærområdet eller i hagen vår går det ikke an å spise noe uten at en søskenflokk kommer og tigger om mat. Jeg vet ikke om det er relevant, men de er innvandrere og foreldrene følger de ikke akkurat opp i noen grad, så de får mat når vi har. Men det er jo litt irriterende, særlig når de omtrent står oppi matfatet og krever å få selv om vi bare har akkurat nok til oss selv og gjestene våre. 

Disse barna tigger også om penger. 

Anonymkode: 76435...bb3

Ikke lær disse barna mer uskikk en det de har lært hjemmefra. Disse innvandre barna er mer pågående og mer dominerende enn norske barn og når de ser at det lønner seg å tigge/true til seg goder og penger så vil de ikke slutte med det men bli mer frekke etterhvert...

Anonymkode: 96599...0b0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En gjest er en gjest, tenker jeg, enten du er hjemme eller på stranda. Du kjenner dem ikke fra før, men hvordan skal du bli kjent med noen om du bare avviser?

Om dere virkelig er redde for at de er allergiske eller noe sånt (og dette ikke bare er en unnskylding for å beholde grillpølsene deres for dere selv), er det ingen sak å spørre foreldrene. Er de på stranda er de neppe langt unna.

En som bare går bort til meg og spør etter det de ser jeg har er ingen gjest.

Det er en frekk person som garantert bare blir frekkere hvis alle bare skal gi dem alt de ber om.

Anonymkode: 31cc3...2f8

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette både på stranda og lekeplasser. Ganske mange ganger faktisk. Det har faktisk alltid vært utenlandske barn som har spurt. Virker som foreldre er noe mer distanserte i slike tilfeller.

Anonymkode: 124b0...9b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har opplevd dette både på stranda og lekeplasser. Ganske mange ganger faktisk. Det har faktisk alltid vært utenlandske barn som har spurt. Virker som foreldre er noe mer distanserte i slike tilfeller.

I en del land er det også ganske vanlig med tiggere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (3 timer siden):

Små barn er aldri langt fra foreldrene på stranden og da tar det to sekunder å gi dem et kjapt blikk og spørre om det er greit før man gir fra seg kjeksen eller fruktbiten. 

Men om foreldrene ikke er langt unna må de da klare å huke tak i ungene sine så de ikke står der å tigger som en hund.

Anonymkode: d923e...795

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...