AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #41 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg går alltid rundt med en en mattermos med varm mat tilfelle det er unger som tigger mat. F.eks om jeg er på butikken og handler mat, på vei til kino, eller ute og jogger. Man vet aldri. Det er uhøflig å ikke gi mat til unger som tigger. Vi har da råd til å dele??? Anonymkode: 31c08...dd6 Handler ikke om råd, men om folkeskikk, greit om det er barnas venner som er på besøk men hvorfor bruke ekstra penger for ukjente unger? det er jo ikke fremmede folk sin oppgave å mate andre unger som har egne foreldre som kan mate dem AnonymBruker skrev (15 minutter siden): herregud, hvem er dere gjerrigknarker som velger ikke å dele ut EN grillpølse til et barn? Dere kan gå bort til forelder og spørre om det er greit.. Anonymkode: fd51a...969 hvorfor skal jeg gå bort til en ukjent person og spør om barnet hennes kan få mat av meg? barn burde lære å ikke spørre/ta i mot ting fra fremmede folk! Skal andre bli uten mat fordi man må dele me unger man ikke kjenner? Anonymkode: 8c89f...31f 4 1 4
Akebrett Skrevet 24. juni 2022 #42 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For mange år siden, var jeg ganske langt nede psykisk, og fungerte nok ikke optimalt som mor. Dette ga seg blant annet utslag i at vi kunne sette avgårde på tur/utflukt, uten at jeg planla for mat/drikke. Sett i etterkant, vil jeg tro at mine barn mange ganger ønsket å spørre noen om mat/drikke, og jeg gremmer meg ved tanken på hvor elendig jeg fungerte og hvordan de hadde det. De spurte aldri, og livet vårt er heldigvis mye bedre nå. Men til dere som kritiserer foreldrene og/eller barnet, så tenk over at det er mye i en situasjon vi ikke kjenner til. Det lille barnet spør ikke for å være slem. Anonymkode: 4e689...58f ❤️ Akkuratt☝️Barnet spør ikke for å være slem eller frekk.. Det kan være mange grunner, og det handler ikke alltid om folkeskikk❤️ Til TS: Det som er værst i din situasjon, er at mor ble skuffet kanskje? 1 1
GammelKaktus Skrevet 24. juni 2022 #43 Skrevet 24. juni 2022 Akebrett skrev (19 minutter siden): Ville aldri gitt mat til ett barn, uten å hørt med foreldrene pga allergier, eller at foreldrene er restriktive på sukker eller hva som helst.. Vel i hennes tilfelle så var det to niåringer som tigget mat. Små barn med allergier er som regel klar over det selv og spør før de får mat i bursdag om det er mel i kaka for de må ha glutenfritt, de som er veganere/vegetar spør om det er kjøtt på osv. Dette var og to skolebarn som visste hva de gjorde, har sett de mer enn en gang rundt omkring her på jakt etter "snacks". Uansett, er like viktig å lære barna sine at de ikke skal ta i mot mat og slikt fra fremmede som det er å lære de å ikke bli med fremmede. Er mye rart der ute, så jeg må si jeg stusser voldsomt på barn som går og tigger av andre de ikke kjenner. 1
Gjest JegogVi2 Skrevet 24. juni 2022 #44 Skrevet 24. juni 2022 SnartMammaLykke skrev (1 time siden): Er du så grådig at du ikke har lyst eller råd til å spandere en ussel pølse på en sulten unge? Jeg har en sønn som ikke tåler svinekjøtt, eller melk, eller egg, men ikke så lett når han var liten, så hvis man skal følge dette som du skriver her så bør man i hvert fall spørre meg som foreldre eller uansett hvem som er med han. For min sønn betyr det stooooooore problemer hvis fremmede hadde gitt han uten å spørre meg.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #45 Skrevet 24. juni 2022 DundreMilfin skrev (1 time siden): Du høres sær og uhøflig ut TS. Dette har altså skjedd to ganger i ditt liv og du må lage tråd? Jeg ser ikke helt problemet her. Hvorfor kan ikke denne trådstarteren lage en tråd om en problemstilling som det viser seg at andre også har vært utsatt for? Noe man også ser av svarene som har kommet inn? Jeg har kanskje ikke opplevd tigging på stranda selv, men har jo opplevd tigging på gata. Betyr det at jeg ikke får lage en tråd om min opplevelse før en situasjon har skjedd meg mer enn èn gang? Da ville vel aktiviteten på KG vært temmelig lav hvis alle skulle følge din tankegang. Anonymkode: 25861...606 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #46 Skrevet 24. juni 2022 Nei, har ikke vært utsatt for det. Og om det skulle skje så sier jeg nei. Driver ikke kiosk på stranda. Anonymkode: 6fab7...118 1 1
Sam Jones Skrevet 24. juni 2022 #47 Skrevet 24. juni 2022 Opplevd én gang at et lite barn ville ha popcorn, da kom moren spurtende og hvisket: "Si NEI!" Jeg gjorde som moren sa, og moren tok barnet i hånden og forklarte: "Dette er én av mange skuffelser du kommer til å oppleve i livet." Så gikk de. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #48 Skrevet 24. juni 2022 Sam Jones skrev (1 minutt siden): Opplevd én gang at et lite barn ville ha popcorn, da kom moren spurtende og hvisket: "Si NEI!" Jeg gjorde som moren sa, og moren tok barnet i hånden og forklarte: "Dette er én av mange skuffelser du kommer til å oppleve i livet." Så gikk de. Så klart ikke alle vil at fremmede skal mate barna deres heller, min hadde heller ikke fått lov, er nokk mat hjemme. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, har ikke vært utsatt for det. Og om det skulle skje så sier jeg nei. Driver ikke kiosk på stranda. Anonymkode: 6fab7...118 høres ut som fleste driver kiosk her inne, gratis og. Anonymkode: 8c89f...31f 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #49 Skrevet 24. juni 2022 SnartMammaLykke skrev (1 time siden): Er du så grådig at du ikke har lyst eller råd til å spandere en ussel pølse på en sulten unge? Du vet at du høres sykt gnien og jævlig merkelig ut!🥴 Sorry, men har du så dårlig råd så kan du vurderer å skifte jobb! Har du tenkt å oppdra ungene dine til å ta imot mat fra fremmede? Du vet at man aldri skal gjøre det? Og hva har jobb noe som helst med tigging å gjøre? Klarer du ikke å fø på dine barn selv, så får du også la være å skaffe deg dem. Anonymkode: 25861...606 8 1
cilla89 Skrevet 24. juni 2022 #50 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spørs veldig på ungen.. For å bære ærlig 😂 er det en søt og sjenert unge som ikke helt tørr å spørre er jeg veldig imøtekommende og sier at "ja selvsagt skal du også få, skal vi spørre mammaen din om det er greit?" Men er det en veldig sosial unge som setter seg ned som om det er verdens største selvfølge, sier jeg "du må spørre mammaen og pappaen din om de har pølse til deg" med et smil selvsagt. Er det flere så sier jeg nei, det er halal pølser så ikke sikkert de får lov av mamma og pappa 😂 Anonymkode: 579c9...396 Haha, akkurat det samme tenkte jeg! Ikke at jeg har oppleve noe tigging om mat ennå, men tror nok det er slik jeg vil gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #51 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere opplevd at unger kommer bort og spør om grillmat eller diverse på strand når dere griller? opplevde dette for ikke så lenge siden og moren til ungen så veldig «skuffende» da jeg sa nei til hennes 4-5 år gammelt barn da han ville ha en pølse. folk må jo da kunne ta med mat selv til ungene sine? Og ikke forvente at fremmede skal spandere for alle ukjente unger i ei strand.. har nokk mat til bare oss 2 og en annen gang var det en 2-3 åring som ville ha frukt av meg og typen. Men vi ga heller ikke noe.. vet ikke om det er slemt men er jo greit å lære barna folkeskikk tenker jeg.. har dere opplevd lignendes? Anonymkode: 8c89f...31f Ja å vi delte såklart. Null stress Anonymkode: 97c80...922
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #52 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir vel omtrent det samme som når det kommer ubudne små gjester i middagstida hjemme? Man deler det man har og går eventuelt uten selv om det ikke blir nok. Anonymkode: dec31...41f Ikke det samme i det hele tatt. Er stor forskjell på venner som blir invitert inn hjemme og ukjente som kommer bort til deg på en offentlig plass. Anonymkode: 31cc3...2f8 7 3
Akebrett Skrevet 24. juni 2022 #53 Skrevet 24. juni 2022 FrøkenMånestråle skrev (33 minutter siden): Vel i hennes tilfelle så var det to niåringer som tigget mat. Små barn med allergier er som regel klar over det selv og spør før de får mat i bursdag om det er mel i kaka for de må ha glutenfritt, de som er veganere/vegetar spør om det er kjøtt på osv. Dette var og to skolebarn som visste hva de gjorde, har sett de mer enn en gang rundt omkring her på jakt etter "snacks". Uansett, er like viktig å lære barna sine at de ikke skal ta i mot mat og slikt fra fremmede som det er å lære de å ikke bli med fremmede. Er mye rart der ute, så jeg må si jeg stusser voldsomt på barn som går og tigger av andre de ikke kjenner. Åh! 9åringer som spurte venninen din om mat😬😬😵 Det må ha vært utrolig kjedelig og klein situasjon for venninnen din😲 Hadde jeg vært mammaen til de 9 åringene hadde jeg nok droppet å dra på stranda🤦♀️😵💫😊 Jeg tenkte mer på 2-3 åringen som kunne spørre jeg😂 Uansett, som du sier så er det skikkelig uting👍🏻 Mine barn vil ofte dele det vi har med, med andre barn om de har begynte å leke litt sammen på stranda, og da passer jeg alltid på å høre med foreldrene om det er greit😂❤️ 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 24. juni 2022 #54 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere opplevd at unger kommer bort og spør om grillmat eller diverse på strand når dere griller? opplevde dette for ikke så lenge siden og moren til ungen så veldig «skuffende» da jeg sa nei til hennes 4-5 år gammelt barn da han ville ha en pølse. folk må jo da kunne ta med mat selv til ungene sine? Og ikke forvente at fremmede skal spandere for alle ukjente unger i ei strand.. har nokk mat til bare oss 2 og en annen gang var det en 2-3 åring som ville ha frukt av meg og typen. Men vi ga heller ikke noe.. vet ikke om det er slemt men er jo greit å lære barna folkeskikk tenker jeg.. har dere opplevd lignendes? Anonymkode: 8c89f...31f Hender barn spør og da får de om de bruker de magiske ordene (vær så snill)
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #55 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I alle dager. Hvorfor sender dere dem ikke bort? Hvordan skal de ellers lære folkeskikk når foreldrene ikke gidder? Anonymkode: 4dba8...a3f Det er vanskelig å sende bort en søskenflokk med nabounger som «inviterer» seg selv, når man vet at de får tilnærmet null tilsyn av voksne fra de er gamle nok til å ta på seg skoene og tusle ut på egen hånd. SnartMammaLykke skrev (1 time siden): Er du så grådig at du ikke har lyst eller råd til å spandere en ussel pølse på en sulten unge? Du vet at du høres sykt gnien og jævlig merkelig ut!🥴 Sorry, men har du så dårlig råd så kan du vurderer å skifte jobb! Hva med at foreldrene til barna heller «skifter jobb» dersom de ikke har råd til ei pølse til barna sine ? AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor melder du ikke til barnevernet?? Anonymkode: e3f17...426 Hva tenker du at jeg skal melde til barnevernet, egentlig? At naboungene er frekke ? 🤷♀️ Eller at foreldrene ikke fotfølger de minste slik som vi nordmenn gjør ? Dersom barnevernet hadde brydd om det så hadde de nok måtte bemanne opp ganske kraftig, da det pga. kulturforskjeller ikke er over alt de har samme barneoppdragelse som vi er vant til i Norge. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir vel omtrent det samme som når det kommer ubudne små gjester i middagstida hjemme? Man deler det man har og går eventuelt uten selv om det ikke blir nok. Anonymkode: dec31...41f Nei, det blir på ingen måte det samme som når man har gjester i eget hjem. Selv om de er «ubudne» som du sier så har man ansvar som vert i det man åpner døra og slipper de inn. Man har på ingen måte ansvar for å beverte fremmede mennesker som tilfeldigvis er utendørs på samme plass som en selv. Når man har gjester i eget hjem har man vanligvis noe annet spiselig man kan mette sulten med også. Dersom man har tatt med nok mat til seg selv og familien når man er ute på tur så kan man ikke akkurat gå i matskapet og ta en brødskive isteden dersom man har gitt bort maten sin. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at man er bra gnien om man blir så provosert av det. Jeg hadde/har med glede delt av maten min. Man kan spørre foreldrene om man er i tvil. Swedengate gjelder i aller høyeste grad i Norge også. Anonymkode: e96c0...934 Dette har ingen ting med Swedengate å gjøre. Swedengate handler om å beverte gjester. Tilfeldige folk man møter på stranda er på ingen måte ens gjest, som man har ansvar for å beverte. AnonymBruker skrev (1 time siden): herregud, hvem er dere gjerrigknarker som velger ikke å dele ut EN grillpølse til et barn? Dere kan gå bort til forelder og spørre om det er greit.. Anonymkode: fd51a...969 Dersom man kun har tatt med nok mat til sin egen familie så har det å ikke dele ingenting med «gjerrighet» å gjøre. 🙄 For å snu på det så kan man da heller si at foreldrene er «gjerrige» dersom de ikke har med mat til eget barn. Anonymkode: 76435...bb3 2 2
GammelKaktus Skrevet 24. juni 2022 #56 Skrevet 24. juni 2022 Akebrett skrev (11 minutter siden): Åh! 9åringer som spurte venninen din om mat😬😬😵 Det må ha vært utrolig kjedelig og klein situasjon for venninnen din😲 Hadde jeg vært mammaen til de 9 åringene hadde jeg nok droppet å dra på stranda🤦♀️😵💫😊 Jeg tenkte mer på 2-3 åringen som kunne spørre jeg😂 Uansett, som du sier så er det skikkelig uting👍🏻 Mine barn vil ofte dele det vi har med, med andre barn om de har begynte å leke litt sammen på stranda, og da passer jeg alltid på å høre med foreldrene om det er greit😂❤️ Det gjorde min og 😄 Så jeg sa han måtte spør foreldrene deres først, det gjorde han og så løp han rundt og delte ut "mammaen din sa du kunne få"... 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #57 Skrevet 24. juni 2022 Oi! Er dette vanlig?! Har virkelig aldri opplevd noe slikt. Og barna mine ville ALDRI gått bort til fremmede og spurt om å få noe som helst. Takk og pris for at de har sosiale antenner, eller anstendighet, i alle fall. I en tilsvarende situasjon ville jeg nok begynt å le, og trodd at barnet som kom bort for å be om en pølse bare tullet med oss... I allefall hvis det var snakk om en vanlig norsk, velfødd unge, som var på stranda med sin egen familie. Kanskje moren "bare" hadde pakket med brødskiver, og barnet var misfornøyd.... Anonymkode: d5472...a73 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #58 Skrevet 24. juni 2022 Herregud, det er et lite barn. Barn kan finne på å spørre om hva som helst av godteri, mat osv. Det var en pølse liksom. Du kunne ha deg fra en pølse og sagt til moren at du hadde satt pris på om hun selv tok med noe neste gang, og at det kanskje hadde vært bedre for ungen. Har flere ganger gitt fra meg til barn. Lær folkeskikk selv, for gjerrighet er faen ikke en god egenskap å ha Anonymkode: 0ab11...751 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #59 Skrevet 24. juni 2022 2 hours ago, SnartMammaLykke said: Er du så grådig at du ikke har lyst eller råd til å spandere en ussel pølse på en sulten unge? Du vet at du høres sykt gnien og jævlig merkelig ut!🥴 Sorry, men har du så dårlig råd så kan du vurderer å skifte jobb! Jeg lærte å ikke ta imot mat fra fremmede. I andre deler av verden blir unger forgiftet om de spør om mat for eksempel. At en forelder TØR å la ungen sin spørre vilt fremmede mennesker om mat er for meg en gåte. Anonymkode: 8253f...c39 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #60 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud, det er et lite barn. Barn kan finne på å spørre om hva som helst av godteri, mat osv. Det var en pølse liksom. Du kunne ha deg fra en pølse og sagt til moren at du hadde satt pris på om hun selv tok med noe neste gang, og at det kanskje hadde vært bedre for ungen. Har flere ganger gitt fra meg til barn. Lær folkeskikk selv, for gjerrighet er faen ikke en god egenskap å ha Anonymkode: 0ab11...751 Hvorfor gir dere mat til fremmede barn? Er det ikke redde for å gjøre noe galt i forhold til allergi/livssyn/religion osv? Jeg hadde ikke forventet at et lite barn husket på at de har cøliaki for eksempel, og at ei pølse i brød man bety en ganske kjip kveld for foreldrene og barnet.. Kan ikke sammenlignes med et barn men har på besøk hjemme hos seg, da hadde jeg forventet at foreldrene gav meg beskjed dersom barnet hadde noe type allergier. Anonymkode: 9fd5b...c25 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå