Gå til innhold

Barn som tigger etter grillmat/mat i stranda?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En gjest er en gjest, tenker jeg, enten du er hjemme eller på stranda. Du kjenner dem ikke fra før, men hvordan skal du bli kjent med noen om du bare avviser?

Om dere virkelig er redde for at de er allergiske eller noe sånt (og dette ikke bare er en unnskylding for å beholde grillpølsene deres for dere selv), er det ingen sak å spørre foreldrene. Er de på stranda er de neppe langt unna.

Anonymkode: dec31...41f

Det er jo ikke en gjest når en fremmed kommer bort til deg og tigger om mat. Skikkelig uting. 

Anonymkode: 4dba8...a3f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har dere opplevd at unger kommer bort og spør om grillmat eller diverse på strand når dere griller?

opplevde dette for ikke så lenge siden og moren til ungen så veldig «skuffende» da jeg sa nei til hennes 4-5 år gammelt barn da han ville ha en pølse. 
folk må jo da kunne ta med mat selv til ungene sine?  Og ikke forvente at fremmede skal spandere for alle ukjente unger i ei strand.. har nokk mat til bare oss 2 

og en annen gang var det en 2-3 åring som ville ha frukt av meg og typen. Men vi ga heller ikke noe.. vet ikke om det er slemt men er jo greit å lære barna folkeskikk tenker jeg..

har dere opplevd lignendes?

Anonymkode: 8c89f...31f

har aldri opplevd det, men hadde så små kommet bort og spurt hadde jeg gitt dem. synes du er ganske smålig. kan ikke vente at en 2-3 åring har folkeskikk og heller ikke en 4 åring

Anonymkode: f6bcd...377

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd på stranda, men på lekeplassen i nærområdet eller i hagen vår går det ikke an å spise noe uten at en søskenflokk kommer og tigger om mat. Jeg vet ikke om det er relevant, men de er innvandrere og foreldrene følger de ikke akkurat opp i noen grad, så de får mat når vi har. Men det er jo litt irriterende, særlig når de omtrent står oppi matfatet og krever å få selv om vi bare har akkurat nok til oss selv og gjestene våre. 

Disse barna tigger også om penger. 

Anonymkode: 76435...bb3

Det at de er utlendinger er relevant. Mest fordi det blir kulturkræsj. De er vant med at mat deles, også av fremmede. Det ofte vanskelig å takke nei fordi de er selv så opptatt av maten deres skal deles. Ofte blir de fornærmet dersom noen ikke vil smake/spise maten de tilbyr.  

Ungene er vant med å få fra tante, onkel, bestemor, venn, foreldre til venn, og ofte fra de som tilfeldigvis er på samme sted til samme tid. 

Og det sees ikke på som noe ufint, men mer som gjestfrihet og gode manerer. 

Man avviser på en pen måte, også får de seg et  lite realitetsjokk og skjønner  at dette er ikke selvfølge hos alle og forhåpentligvis lærer de til neste gang. 

Anonymkode: 66533...880

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge med all sin rikdom, mennesker som eier eiendommer  til flere millioner, og kjører bil fleste i verden bare kan dagdrømme om sliter med å dele en pølse.  Og disse utenlandske tiggere kommer som regel fra harde kår og har enda ikke mistet hjertet sitt til å dele med andre. 

Man blir visst mer gjerrig jo mer man eier og har. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Sam Jones said:

Opplevd én gang at et lite barn ville ha popcorn, da kom moren spurtende og hvisket:  "Si NEI!"

Jeg gjorde som moren sa, og moren tok barnet i hånden og forklarte: "Dette er én av mange skuffelser du kommer til å oppleve i livet." Så gikk de. 

Hahahaha! Åh, dette er en mor som skulle hatt blomster 😂

Anonymkode: b5024...1a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært redd for å gi dem noe de ikke tålte, så ville nok vært forsiktig der. Men en kjøttbit kunne de sikkert fått. Har aldri møtt noen som ikke tåler det. Med litt flaks, hadde jeg gitt et barn smaken av kjøtt for første gang,  slik at han/hun ville ha mer i fremtiden :lur: 

Anonymkode: 9ea52...5e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det hadde jeg aldri i verden turt å gjøre. Plutselig har du gitt noe barnet er allergisk mot, gitt barnet kjøtt når de er veganere, eller gitt et muslimsk barn noe de ikke skal ha. 

Anonymkode: 9fd5b...c25

Ingen barn er veganere. Det er det voksne som velger å være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (8 timer siden):

Nei, men har opplevd det på jobb. Et lite barn prøvde å ta bananen min som lå ved skranken. Den fikk han ikke. Den skulle jeg ha til lunsj. 

😂😂😂😂

Håper du sa det er stygt å stjele.

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellig får alle så klart, men litt uting for meg. Tanken på at orker ikke å kjøpe inn 4 pakker pølser, 3 pakker is og mer for barn i stranden, som jeg ikke kjenner.. 

men så klart sakt at Desverre er det ikke nokk :) akkurat vis jeg hadde tatt med pizza bakeren pizza å spist det med kjæresten så er det våres mat 

Spoiler

Anonymkode: 8c89f...31f

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

dersom små barn ønsker seg ett eller annet å spise, så burde foreldrene  selvfølgelig sørget for disse tingene selv. I stedet for å bare snylte på alle andre.        

Anonymkode: ab9e6...1a8

Der sa du det rette ordet. Snylting
En ekstremt dårlig egenskap, som foreldrene burde ta tak i rimelig kjapt. Sier mye om foreldrene som ikke gjør noe med det. 

Anonymkode: 2a642...e8a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De spurte aldri, og livet vårt er heldigvis mye bedre nå. Men til dere som kritiserer foreldrene og/eller barnet, så tenk over at det er mye i en situasjon vi ikke kjenner til. Det lille barnet spør ikke for å være slem.

Anonymkode: 4e689...58f

Sant, man vet aldri ❤️ 

Anonymkode: 15cfa...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette selv ved noen anledninger. Enig med de som sier at man lærer barn til ikke å gjøre det, de fleste foreldre som blir oppmerksomme på situasjonen, kommer og henter barnet og forklarer at dette er andres mat. Også enig i ev. allergier, trosretninger, osv. Uenig i de som sier man bør gi et sultent barn mat. En grill med pølser er langt mer interessant enn brødskiven de nettopp har spist, så det trekker ofte unger som bier til honningkrukka. Skulle man da gi pølse til det ene barnet, og så viser det seg at barnet har flere søsken, og de i tillegg er med venner hvor det også er barn, som alle da måtte serveres pølse. Dette har jeg opplevd ved én anledning, og var et særtilfelle. Men hadde jeg gitt til én, måtte jeg jo da hatt med minst én pakke pølser og brød ekstra, bare hvis dersom atte. Har også observert at kommer det én unge, kommer det også gjerne flere, hvis ikke akkurat deres familie grillet den dagen.Det handler jo ikke om gjerrighet eller å være gnien, men man tar jo med det familien skal spise til middag den dagen, og ikke til mange andre som heller vil ha pølse enn brødskive.

Anonymkode: b57d0...522

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Norge med all sin rikdom, mennesker som eier eiendommer  til flere millioner, og kjører bil fleste i verden bare kan dagdrømme om sliter med å dele en pølse.  Og disse utenlandske tiggere kommer som regel fra harde kår og har enda ikke mistet hjertet sitt til å dele med andre. 

Man blir visst mer gjerrig jo mer man eier og har. 

Nåå, man har dem som har jobbet hardt og kommet seg opp og frem og så kommer det da folk som ikke har gjort en jævla dritt og skal ha mat/penger fra deg. Det er det man kaller snyltere. Jeg skjønner at du synes det er greit at folk lever på deg, du har vel åpnet hjemmet ditt opp for noen familier og regner jeg med? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nåå, man har dem som har jobbet hardt og kommet seg opp og frem og så kommer det da folk som ikke har gjort en jævla dritt og skal ha mat/penger fra deg. Det er det man kaller snyltere. Jeg skjønner at du synes det er greit at folk lever på deg, du har vel åpnet hjemmet ditt opp for noen familier og regner jeg med? 

Det finnes mennesker som jobber ræva av seg, og som likevel ikke har råd til mat. Ha dette litt i bakhodet du. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes mennesker som jobber ræva av seg, og som likevel ikke har råd til mat. Ha dette litt i bakhodet du. 

Jeg er arbeidsledig jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det rare i dette tilfellet er jo at moren til barnet virket skuffet over at dere ikke ga barnet mat. Et lite barn skjønner ikke alltid sosiale koder og kan finne på å tigge etter mat. Men at moren ikke sa noe til barnet og i tillegg virket skuffet… Her er det moren som ikke hadde folkeskikk. 

Ingen kan forvente at fremmede mennesker skal dele middagen sin med barn de ikke kjenner ute i offentligheten. 
De fleste har vel med nok mat til seg og sine på stranda, ikke ekstra mat for å mette eventuelle barn som tigger. 
Dessuten kan man ikke i våre dager gi hva som helst av mat til barn. Der kan man bomme stygt ift allergier, religion eller andre dietter. 

Anonymkode: beace...21e

Skrevet

Ser ikke helt problemet. Det har skjedd flere ganger at ungen min har fått en eplebåt, noen druer, en kjeks etc av fremmede på stranda. Da har han ikke "tigget" men lekt med andre barn og foreldrene syntes det sikkert var ok å avse 3 små druer eller en stk safarikjeks. Vi deler også, om ungen vår leker med andre barn. Pleier ikke grillle på stranda da vi enten er i båt eller på hytte. Maten vi har med er typisk  snacks, ikke ordentlige måltider, virker som det er mest vanlig der vi pleier å bade. Hadde bedt ungen min trekke seg unna om en familie satt og grillet eller spiste et ordenlig måltid ved stranda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ante faktisk ikke hvor mange mange problemer det går an å skape i verden (og hverdagen), før jeg meldte meg inn i KG😆😅

Anonymkode: a9f5a...862

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd barn som tigger, men jeg overhørte en gang et barn som sa flere ganger at han var så sulten, og moren svarte flere ganger at hun ikke hadde med mat. Da ga jeg en matbit til barnet. 

Anonymkode: 2f49e...966

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig jeg. 

Det har jeg også vært , men man klarer som regel dele mat likevel ja

Anonymkode: 97c80...922

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...