Gå til innhold

Bør vi hoppe over kronprins Haakon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennom den ene regjeringen mer håpløs enn den andre. Ved å bevitne presidentvalg i USA og hvor ille de kan gå... Jeg er utrolig glad for at vi har det norske kongehuset❤️

Stabil, trygg, evne til å holde sin sti så «ren» at de samler folket og blir likt av «alle»/mislikt av færrest mulig.

Jeg er glad i dronning Sonja og kong Harald, men jeg tror også kronprinsesse Mette Marit og kronprins Haakon kommer til å gjøre en god jobb. Mette Marit har en livserfaring som gjør at jeg tror hun kan være en fantastisk dronning for mange svake grupper. Hun har «levd livet», men kommet seg videre i livet. Hun har vært å se på mange gudstjenester på Tøyen, der det er mange «slitere», hun kan gi et ansikt til kronisk syke, og «se dem» på en måte andre ikke kan klare. Klart at hun kanskje vil være preget av sykdommen, men det vil kunne bidra til hjelpe andre i liknende situasjon.

Anonymkode: 031d0...3e4

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil påstå at Mette-Marits forhold til dyre vesker er noe helt annet enn å være jordnær, og det samme gjelder kronprinsparets forhold til lukkede kretser der penger og nettverksbygging er det som teller.

Kong Olav var jordnær, ja. Men han hadde opplevd 2. verdenskrig, han kjente til motgang, og stod for en helt annen holdning enn folk som er blitt oppdratt i sus og dus; den virkelig store krisen blant dagens yngre kongelige, er å velge et par sko som passer til fargen på kjolen, og sørge for tilstrekkelig dyr veske.

Anonymkode: 42921...cb7

 Nå nå, blir feil å fremstille det som om dette er noe HM og MM startet med...

Alle prekte så mye om at Sonja ikke var kongelig men vettuhva!!! Sonja er datter av en av landets aller rikeste rikinger. Å henge rundt i lukkede rikingkretser med fiffen er noe Harald har masse erfaring med...hadde vært ærligere av ham å gifte seg kongelig...hvem tror dere seilekompisene hans er...?

Olav var forøvrig slett ikke spesielt jordnær, stort sett sympatisk (men med litt forskjellig av meninger) men kongelig av den gamle skolen, han hadde mega bra PR. Han hadde god humoristisk sans da og masse karisma, til forskjell fra sin sønn. Jeg likte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Entern said:

 Nå nå, blir feil å fremstille det som om dette er noe HM og MM startet med...

Alle prekte så mye om at Sonja ikke var kongelig men vettuhva!!! Sonja er datter av en av landets aller rikeste rikinger. Å henge rundt i lukkede rikingkretser med fiffen er noe Harald har masse erfaring med...hadde vært ærligere av ham å gifte seg kongelig...hvem tror dere seilekompisene hans er...?

Olav var forøvrig slett ikke spesielt jordnær, stort sett sympatisk (men med litt forskjellig av meninger) men kongelig av den gamle skolen, han hadde mega bra PR. Han hadde god humoristisk sans da og masse karisma, til forskjell fra sin sønn. Jeg likte ham.

Mener å huske at Olavs vennekrets var skipsredere. 

Når det er sagt. Når man er kongelig så skal man være venn med fiffen. Det mest spesielle med den norske kongefamilien er vel at de ikke alltid hadde råd til å henge med fiffen. Rimi-Hagen kjøpeæte hest til prinsesse Martha fordi kongen ikke hadde råd til å la henne ha rikinghobby. 

Anonymkode: 4881f...f80

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener å huske at Olavs vennekrets var skipsredere. 

Anonymkode: 4881f...f80

Det var vel sikkert slik Harald og Sonja møttes...

Mye kulere når HM skaffet seg en kvinne av folket 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2022 at 10:14 PM, AnonymBruker said:

Vi er et demokrati, vi kan hoppe over Haakon om vi vil. :)

TS

Anonymkode: 4881f...f80

Hvis du synes vi har et demokrati som fungerer, er du stor del av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så du er altså imot at folk, på bakgrunn av familie skal ha forkjøp på ting?

Anonymkode: 72ca5...3d4

Ja, jeg synes ikke det er verken demokratisk eller rettferdig at noen arver offentlig stilling.   Å være konge og dronning er nettopp det, offentlige PR-stillinger som betales av deg og meg. 

At kongefamilien er slik eller sånn som personer er irrelevant.  Det hører ikke hjemme i dagens samfunn at vi har kongehus som går i arv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjennom den ene regjeringen mer håpløs enn den andre. Ved å bevitne presidentvalg i USA og hvor ille de kan gå... Jeg er utrolig glad for at vi har det norske kongehuset❤️

Stabil, trygg, evne til å holde sin sti så «ren» at de samler folket og blir likt av «alle»/mislikt av færrest mulig.

Jeg er glad i dronning Sonja og kong Harald, men jeg tror også kronprinsesse Mette Marit og kronprins Haakon kommer til å gjøre en god jobb. Mette Marit har en livserfaring som gjør at jeg tror hun kan være en fantastisk dronning for mange svake grupper. Hun har «levd livet», men kommet seg videre i livet. Hun har vært å se på mange gudstjenester på Tøyen, der det er mange «slitere», hun kan gi et ansikt til kronisk syke, og «se dem» på en måte andre ikke kan klare. Klart at hun kanskje vil være preget av sykdommen, men det vil kunne bidra til hjelpe andre i liknende situasjon.

Anonymkode: 031d0...3e4

Når man diskuterer kongehus eller ikke kongehus i Norge, har det da virkelig ingen betydning hvordan de personene som i dag er kongelige, er.  Da er det prinsippet som teller.  

For dere som er så interessert i kongehuseet anbefales å gå inn på kongehuset.no, Der ser du oppdragene kongehuset har.  De arbeider seg ikke ihjel, for å si det sånn!  Kanskje visste du heller ikke at også Märtha Loise og kongens søster, Astrid Ferner, står på "lønningslisten".    Riktignok er ikke oppdragene så mange som før, men de er der.  
 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (17 minutter siden):

Når man diskuterer kongehus eller ikke kongehus i Norge, har det da virkelig ingen betydning hvordan de personene som i dag er kongelige, er.  Da er det prinsippet som teller.  

For dere som er så interessert i kongehuseet anbefales å gå inn på kongehuset.no, Der ser du oppdragene kongehuset har.  De arbeider seg ikke ihjel, for å si det sånn!  Kanskje visste du heller ikke at også Märtha Loise og kongens søster, Astrid Ferner, står på "lønningslisten".    Riktignok er ikke oppdragene så mange som før, men de er der.  
 

Prinsesse Astrid, fru Ferner. Prinsessen har vært landets førstedame med tre regenter ved sin side. At hun fortsatt gjør noen oppdrag til tross for at hun er over nitti fortjener respekt. 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man avskaffe monarkiet må det en grunnlovsendring til. Det må vedtas av to etterfølgende Storting. 
Norge er et arvekongedømme og har alltid vært det. Norge er ikke et valgkongedømme slik som f.eks Danmark tidligere har vært. Dermed er det umulig for politikerne å vedta at man skal hoppe over en generasjon. 
 

At MM ikke har helsen til å være dronning på fulltid kan umulig være en grunn til å hoppe over hennes mann. Husk at Haakon var enkemann i de siste 20 årene av sin regjeringstid, og Olav hele sin tid. Man løser det gjennom at andre deler av familien jobber mer. 
og luksusvaner er jo så, men man kan da alltids sammenligne henne med dronning Maud? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Amossa said:

Ja, jeg synes ikke det er verken demokratisk eller rettferdig at noen arver offentlig stilling.   Å være konge og dronning er nettopp det, offentlige PR-stillinger som betales av deg og meg. 

At kongefamilien er slik eller sånn som personer er irrelevant.  Det hører ikke hjemme i dagens samfunn at vi har kongehus som går i arv.  

Aksepterer standpunktet ditt, men nå var spørsmålet mitt *Så du er altså imot at folk, på bakgrunn av familie skal ha forkjøp på ting?*For at det skal være rettferdig for alle så foreslår jeg følgende:

1. Avskaffe odel

2. Oppløser familiedrevne selskap (der er det masse søppel) der pappadalten som aldri har gjort ett ærlig dagsverk går foran Henrik med 20 års fartstid.

3. Sette ett tak på hvor lenge man skal holde på og resirkulere politikere (ref Valla)

Nå var dette satt helt utenfor spissen. Hvorfor hører det ikke hjemme i dagens samfunn at vi har ett kongehus som går i arv? Jeg hører mange folk si dette, men det blir kun med de ordene.

Er det fordi at alle skal føle at de har en sjanse? Likhet? Fordi det er udemokratisk? 

 

 

Anonymkode: 72ca5...3d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Aksepterer standpunktet ditt, men nå var spørsmålet mitt *Så du er altså imot at folk, på bakgrunn av familie skal ha forkjøp på ting?*For at det skal være rettferdig for alle så foreslår jeg følgende:

1. Avskaffe odel

2. Oppløser familiedrevne selskap (der er det masse søppel) der pappadalten som aldri har gjort ett ærlig dagsverk går foran Henrik med 20 års fartstid.

3. Sette ett tak på hvor lenge man skal holde på og resirkulere politikere (ref Valla)

Nå var dette satt helt utenfor spissen. Hvorfor hører det ikke hjemme i dagens samfunn at vi har ett kongehus som går i arv? Jeg hører mange folk si dette, men det blir kun med de ordene.

Er det fordi at alle skal føle at de har en sjanse? Likhet? Fordi det er udemokratisk? 

 

 

Anonymkode: 72ca5...3d4

Jeg er ikke i mot at folk skal "ha forkjøp på ting", som du beskriver det.  Med ting mener jeg arv av hus, eiendom, aksjer, bedrifter osv.  Prinsippet om arv av ting er likt for alle, om du er rik eller fattig.  

Men å arve en offentlig stilling er jo noe helt annet!  Mener du f.eks. at Stortingspresidentens sønn/datter skal arve denne stillingen?  Eller skal en leges sønn/datter arve farens legestilling?  Selvfølgelig ikke.  Alle er enige om at man må være kvalifisert  for en stilling, at alle skal kunne søke, og videre at den best kvalifiserte får stillingen. 
Unntaket er stillingen som konge/dronning/prinsesse osv.  De er født inn i sine stillinger.   Ingen har valgt dem!

Forslagene du kommer med har forøvrig ingenting med arv av offentlig stilling å gjøre. 

1.  Odelsretten dreier seg kun om arv av driftseiendom.  Bonde eller småbruker er ingen offentlig stilling.  
2.  Familiebedrifter er arv av private verdier, og ikke offentlig stilling.  En arving kan fritt sløse bort det hele.  
3.  Politikere velges.  Ingen av dem arver sin "stilling".  Om Valla kommer tilbake i offentligheten og evt. politikken, så er det parti og velgere som bestemmer det.  

Et stort flertall av norges befolkning ønsker seg et fortsatt kongehus.  Jeg forstår at mange synes tradisjon, Sonjas hatter, kronprinsessens vesker og pomp og prakt, er viktig.  Personlig synes jeg det er uvesentlig.  

  . 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 22.05):

Når Kong Harald dør bør vi da la Ingrid Alexandra bli dronning? Føler det hadde blitt mye koseligere med en ung kvinne som dronning enn en middelalderende mann som konge. Noen vil kanskje si at hun er for ung, men regenten har ikke noe makt. Det eneste hun skal gjøre er å være et symbol og bli likt. 

Mange sier også at monarkiet hjelper oss med turisme og som døråpner for næringslivet. Tror det å ha en ung dronning vil gi opp mer oppmerksomhet i utlandet enn en middelaldrende konge. 

Kronsprins Haakon er også gift med en dame som er for syk til å ta mange oppdrag. Kanskje bedre for Haakong og Mette Marit å få slappe av sammen enn å stresse med kongejobben. 

Anonymkode: 4881f...f80

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylon skrev (På 21.5.2022 den 22.18):

Nei nei! Kronprins Haakon er en fantastisk kongekandidat. Ser frem til hans styre. Faktisk ser jeg så frem til det at jeg synes at Kong Harald burde abdisere. Ikke fordi Kong Harald er dårlig, tvert om, han er fantastisk han også, men han er 85 år. Synes seriøst at man burde hatt en pensjonsalder på kongetittelen. La oss si 80 år. Det er jo ikke om å gjøre å bli eldst hver eneste gang. 

Men hadde Kronpris Haakon vært en ufornuftig type, så hadde jeg lett hoppet over han. For Kronprinsesse Ingrid Alexandra virker å være en fantastisk kandidat hun også! 

Men nå er Kronprins Haakon først ut, og så kan Kong Haakon abdisere i en alder av 80 år, og latt Kronprinsesse Ingrid Alexandra overta da. Da er hun 50 år. 

Uansett er jeg glad for at tronene ser ut til å være godt ivaretatt i minst to generasjoner til! 

Jeg er monarki tvers igjennom. Ser ingen gode grunn for å avvikle det. 

Helt enig! Bortsett fra at jeg syns det er helt ok at Harald sitter til han stuper. Det er noe nobelt over det, sier noe om hvor dedikert han er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 22.07):

Kanskje vi burde avvikle alt sammen, slike posisjoner og økonomiske fordeler betalt av skatteyterene burde ikke gå i arv.

Anonymkode: 07689...73d

Nei takk. 
Hvem vil ha en president som ødelegger den norske folkesjela og driver AS Norge med splitt og hersk ? 
Og hvem av desse vinglete politikerene vil dere ha som president ? 
Kongedømmet virker som en fornuftig sperre  mot en maktsjuk president 

Anonymkode: 0190a...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke hoppet over Haakon eller Charles. Og jeg tror begge blir ypperlige konger. Charles er kanskje like rundt hjørnet, virker ikke som dronning Elizabeth er spesielt frisk lengre. 
 

Er veldig glad vi er monarki, så lenge disse familiene gidder. Politikere blir mer og mer søppel. Godt å ha upolitisk statsoverhode. 

Anonymkode: 6743e...6a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei takk. 
Hvem vil ha en president som ødelegger den norske folkesjela og driver AS Norge med splitt og hersk ? 
Og hvem av desse vinglete politikerene vil dere ha som president ? 
Kongedømmet virker som en fornuftig sperre  mot en maktsjuk president 

Anonymkode: 0190a...297

Er faktisk enig.

Vil ikke ha Erna, Støre, Sylvi, Lan eller Moxnes som statsoverhode. Og ingen av de andre heller!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har overhodet ikke noe forhold til kongehuset, og synes til og med at noen i den familien ikke er helt god. Så for min del kan vi avskaffe hele røkla, blodlinja er jo ikke norsk en gang.

Anonymkode: a96a1...943

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2022 at 11:36 PM, Amossa said:

Jeg er ikke i mot at folk skal "ha forkjøp på ting", som du beskriver det.  Med ting mener jeg arv av hus, eiendom, aksjer, bedrifter osv.  Prinsippet om arv av ting er likt for alle, om du er rik eller fattig.  

Men å arve en offentlig stilling er jo noe helt annet!  Mener du f.eks. at Stortingspresidentens sønn/datter skal arve denne stillingen?  Eller skal en leges sønn/datter arve farens legestilling?  Selvfølgelig ikke.  Alle er enige om at man må være kvalifisert  for en stilling, at alle skal kunne søke, og videre at den best kvalifiserte får stillingen. 
Unntaket er stillingen som konge/dronning/prinsesse osv.  De er født inn i sine stillinger.   Ingen har valgt dem!

Nå er vel ikke stillingen som ''Stortingspresident'' og arv vedrørende denne nedfelt i grunnloven. Og vil tro at den neste i arverekken, som har blitt godt skolert av sine nærmeste, som har evne til og være ydmyk og jordnær er mer en kapabel nok til og ta fatt på den rollen, jeg skjønner forsåvidt ikke hva valg av vesker, eller sko har med saken og gjøre? Har ikke du fine klær? Nå er ikke du den som stilte spørsmålet.

Forslagene du kommer med har forøvrig ingenting med arv av offentlig stilling å gjøre. 

Nei det er riktig, men det kommer med arv, noe som helt satt på spissen er med på og gi en andel folk en fordel som de kanskje ikke trenger eller skulle hatt behov for.

1.  Odelsretten dreier seg kun om arv av driftseiendom.  Bonde eller småbruker er ingen offentlig stilling.  Igjen, en liten andel mennesker går foran de som virkelig vil ta over, jeg har selv vært vitne til hvilket rot det kan bli pga denne retten.
2.  Familiebedrifter er arv av private verdier, og ikke offentlig stilling.  En arving kan fritt sløse bort det hele. Familiebakgrunnen vil da tilsi at INGEN vil noensinne komme til og trumfe denne personen og det er ene og alene på bakgrunn av familie.
3.  Politikere velges.  Ingen av dem arver sin "stilling".  Om Valla kommer tilbake i offentligheten og evt. politikken, så er det parti og velgere som bestemmer det.  Nå er vel ikke det helt sant, bare ved og søke opp diverse listekandidater så finner man vel fort ut at her er det både en og to som har hatt en litt vel enkel vei inn i politikken, godt hjulpet av den eldre garde, ikke arv i den forstand, men allikevel suspekt.

Et stort flertall av norges befolkning ønsker seg et fortsatt kongehus.  Jeg forstår at mange synes tradisjon, Sonjas hatter, kronprinsessens vesker og pomp og prakt, er viktig.  Personlig synes jeg det er uvesentlig. 

Ja til ett fortsatt godt forankret norsk kongehus, med de riktige verdiene og beina plantet på jorda, vi husker vel alle en viss person som ville ha innført en byregjering i Oslo, og som for ordens skyld suser rundt i dyre biler og generelt kommer med meninger fra A til Å.

Hvorfor vil du helt ærlig ha en slik til og representere Norge? 

  . 

 

 

Anonymkode: 72ca5...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 8.28):

Virker som om dere som svarer undervurderer Ingrid Alexandra og unge kvinner.Det er ikke snakk om å gjøre henne til statsminister eller andre jobber hvor man trenger mye erfaring. Hun skal kun klippe noen råde snorer og lese noen taler andre har skrevet for henne. Hun er mer enn smart nok til den jobben!

TS

Anonymkode: 4881f...f80

Hva skal vi med de i det heletatt?

Anonymkode: e5712...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koseligere med en ung kvinne, faktisk :fnise: Mye rart man skal lese her inne. Selvfølgelig skal vi ikke hoppe over krompen. Haakon er en hederskromp! Ikke skjønner jeg alt hatet Mette Marit får heller. Greit hun har vært ute mer enn en vinternatt før, men det er lenge siden nå. Og dyre vaner har vel de fleste kongelige. Hun er ikke verre enn noen andre. Syns det var fint at kronprins Haakon fant seg en helt vanlig jente, jeg, og jeg har alltid likt henne. Og at hun er syk kan hun da ingenting for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...