Gå til innhold

Bør vi hoppe over kronprins Haakon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Entern skrev (1 minutt siden):

Harald er tidenes minst karismatiske person også kona hans da

HM og MM blir mye bedre 🥳

Du mener Sonja trekker ned, mens Mette Marit trekker opp??? Det er en brannfakkel! 

Anonymkode: 29733...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener Sonja trekker ned, mens Mette Marit trekker opp??? Det er en brannfakkel! 

Anonymkode: 29733...176

Yes det er det men det er jo den rene og pure sannhet!
Mette Marit >>>>>>>>>>>>> Sonja.

MM blir mye bedre dronning 😊

Bedre datter har hun og 😁😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (5 minutter siden):

Grunnlovsendringer krever 2/3 flertall så lykke til. 

I tillegg ville det vært veldig spesielt om Storinget skulle stemme for å hoppe over et ledd i arverekkefølgen. Poenget med monarki er jo nettopp at man følger arverekkefølgen og ikke har noen avstemning. Skal man hoppe over Haakon så må han nok enten død eller selv velge å ikke bli konge. Tror eneste mulighet for at han takker nei til å bli konge er om han får en sykdom som gjør at han ikke kan gjøre sine plikter eller gjør noe så alvorlig at monarkiet ryker om han velger å bli konge. 

Anonymkode: 35175...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et demokrati verdig at folk arver stilling.  Avvikle hele sirkuset!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes konger og dronninger bør abdisere når de når normal pensjonsalder.

Nå risikerer Haakon å bli en gammel mann før han tar over.

Jeg ser ingen grunn til å hoppe over Haakon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg ned monarkiet og riv slottet. Det et fint område som kan utnyttes mye bedre enn det gjøres i dag. Tull at skattepengene skal gå til å holde liv i monarkiet.

Anonymkode: bb8bc...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jepp, la oss heller stemme frem en hoffnarr som vi kaster skattepengene våre etter isteden.

Anonymkode: d58ea...0b5

det har vi allerede. 

sånne som kalles for politikere. 

Anonymkode: f436a...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Isambard said:

Jeg synes konger og dronninger bør abdisere når de når normal pensjonsalder.

Nå risikerer Haakon å bli en gammel mann før han tar over.

Jeg ser ingen grunn til å hoppe over Haakon.

Det beste hadde vel vært om Stortinget satte en pensjonsalder. Det er ikke lett for kongen å abdisere, han har selv sagt han har lagt ed til Storinget som varer livet ut. Hadde nok gjort det lettere for kongen om Stortinget sa at pensjonsalderen er x år. Da kunne han abdisert uten å føle at han brøt eden eller at han brøt tradisjonen om at ingen norske konger abdiserer pga alder. Til syvende og sist handler monarkiet om tradisjon så ikke lett for kongen å være den første til å bryte tradisjonen. 

Anonymkode: 9f01b...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Haakon er en kjernekar! Han vil være en perfekt konge! 

Anonymkode: 72254...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Isambard said:

Jeg synes konger og dronninger bør abdisere når de når normal pensjonsalder.

Nå risikerer Haakon å bli en gammel mann før han tar over.

Jeg ser ingen grunn til å hoppe over Haakon.

Når man snakker om alder; tenk heller på stakkars prins Charles.

Anonymkode: 42921...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tenker på at Ingrid Alexandra også har foreldre, og at hun sannsynligvis ikke ville ønsket at man hoppet over dem?
Til de som ikke ønsker monarki og mener det er fordyrende eller unyttig. Hvordan tror dere Norge fremstår utenfor egne grenser nettopp fordi Norge har et flott kongehus som representerer landet uten vekt på politikk eller andre problematiske interesser?
Hvordan tror dere det er både økonomisk og samlende som land når det skal velges hvert fjerde eller femte år?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AliceNextDoor said:

Ingen som tenker på at Ingrid Alexandra også har foreldre, og at hun sannsynligvis ikke ville ønsket at man hoppet over dem?
Til de som ikke ønsker monarki og mener det er fordyrende eller unyttig. Hvordan tror dere Norge fremstår utenfor egne grenser nettopp fordi Norge har et flott kongehus som representerer landet uten vekt på politikk eller andre problematiske interesser?
Hvordan tror dere det er både økonomisk og samlende som land når det skal velges hvert fjerde eller femte år?

Dagens europeiske kongefamilier er et resultat av planlagt innavl, noe som (host-host) preger enkeltes syn på diverse ting.

Kong Harald er en god konge, mens Christian VII av Danmark og Norge hadde sine problemer, for å si det pent.

Land som Island eller Finland velger presidenten sin, og jeg vil påstå at Island eller Finland ikke skiller seg nevneverdig ut når landet skal representeres fra andre land med kongehus. Det er ikke nødvendigvis slik at Norge vil fremstå som en flokk brølende, ville barbarer dersom man blir republikk.

Anonymkode: 42921...cb7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det syntes jeg ikke. Personlig tror jeg Håkon blir en god eller i det minste ok konge, og han har jo ikke gjort noe som tilsier at han ikke passer til kongerollen så vidt meg bekjent. Tvert i mot så er han nok ganske klar nå, og har tatt stadig flere representasjonsoppgaver på vegne av kongen. For det andre er det jo slik at man bør følge kongerekken i kongefamiliene, da med mindre man som tronarving gjør noe så grovt at man tydelig viser at man ikke er egnet. Men som sagt, Kronprins Håkon er vel neppe i den kategorien. 

For det tredje tar det tid å klargjøre seg for en fast regentrolle, Håkon selv har jo brukt mange år siden han var veldig ung. Selv om prinsessen fremstår som en flott ung kvinne med de riktige verdiene, så er man jo ikke klar for regentrollen sånn uten videre. Hun er jo også ung og bør få leve livet sitt som ung først, på samme måte som Håkon kunne da han var yngre, for når man først blir regent så får man aldri tilbake livet man hadde før. 

Anonymkode: a2f3d...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jeg valgt hadde vi byttet ut Haakon og Mette-Marit, med de svenske arvtagerne Victoria og Daniel. 

Anonymkode: cd08f...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jepp, la oss heller stemme frem en hoffnarr som vi kaster skattepengene våre etter isteden.

Anonymkode: d58ea...0b5

Kongehuset kostet skattebetalere 291 millioner kroner i 2020. Det var 4.1 millioner skattebetalere i Norge i 2020, som betalte 563 miliarder kroner i skatter og avgifter.

Så det er altså rundt 70.9 kroner i året du kaster etter kongehuset.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/22/2022 at 3:26 PM, AnonymBruker said:

Blir nysgjerrig, hvorfor tror du han blir en fantastisk konge? Hva kjennetegner en fantastisk konge, og hvilken egenskaper ved Haakon er det som får deg til å tro at han blir det?

Anonymkode: d0e76...820

Håper noen kan svare på dette spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 4881f...f80

En fantastisk konge er en person som er jordnær, har evne til og tre frem når det er behov for det.

Vi husker vel alle Kong Harald etter 22/7 hvordan han var en konge for hele folket. Hvordan han sørget med folk, og besøkte de etterlatte.

Slike ting kommer ikke av seg selv, de kommer av ett langt liv av erfaringer.

Slike erfaringer har også Haakon, det er ikke slik at sel  om Haakon er relativt anonym så er han uegnet, jeg tror at det er netopp han vil bli en god konge, slik Harald gjør med sin tid.

Folkekongen Olav, tok trikken under oljestreiken i 1973.

Harald var alles konge under 22/7 samt hadde LBGQT som ett av temaene i sin nyttårstale.

De gjorde/gjør kongemakten til sin egen greie, det hadde vært kjedelig med noe annet.

Jeg har ståltro på at Haakon ''nailer'' dette.

Det virker for meg som om du tror at dette er gjort i en håndvendig. ''Bare'' avskaffe monarkiet hvis Ingrid Aleksandra ikke vil. At ''du'' synes at det er en bra ting. Heldigvis er det ikke så enkelt.

eg synes selv at det at vi har en kongefamilien som er såpass jordnære er ganske bra, spesielt når man ikke trenger og gå lenger en til Sverige for og se hvordan enkelte ting har blitt håndtert

Anonymkode: 72ca5...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2022 at 9:20 PM, Amossa said:

Det er ikke et demokrati verdig at folk arver stilling.  Avvikle hele sirkuset!

Så du er altså imot at folk, på bakgrunn av familie skal ha forkjøp på ting?

Anonymkode: 72ca5...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kunne jeg valgt hadde vi byttet ut Haakon og Mette-Marit, med de svenske arvtagerne Victoria og Daniel. 

Anonymkode: cd08f...2c7

Herregud NEI🤢🤢🤢fy faen🤢🤢🤢NEI!!!🤢🤢🤢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

En fantastisk konge er en person som er jordnær, har evne til og tre frem når det er behov for det.

Vi husker vel alle Kong Harald etter 22/7 hvordan han var en konge for hele folket. Hvordan han sørget med folk, og besøkte de etterlatte.

Slike ting kommer ikke av seg selv, de kommer av ett langt liv av erfaringer.

Slike erfaringer har også Haakon, det er ikke slik at sel  om Haakon er relativt anonym så er han uegnet, jeg tror at det er netopp han vil bli en god konge, slik Harald gjør med sin tid.

Folkekongen Olav, tok trikken under oljestreiken i 1973.

Harald var alles konge under 22/7 samt hadde LBGQT som ett av temaene i sin nyttårstale.

De gjorde/gjør kongemakten til sin egen greie, det hadde vært kjedelig med noe annet.

Jeg har ståltro på at Haakon ''nailer'' dette.

Det virker for meg som om du tror at dette er gjort i en håndvendig. ''Bare'' avskaffe monarkiet hvis Ingrid Aleksandra ikke vil. At ''du'' synes at det er en bra ting. Heldigvis er det ikke så enkelt.

eg synes selv at det at vi har en kongefamilien som er såpass jordnære er ganske bra, spesielt når man ikke trenger og gå lenger en til Sverige for og se hvordan enkelte ting har blitt håndtert

Anonymkode: 72ca5...3d4

Vil påstå at Mette-Marits forhold til dyre vesker er noe helt annet enn å være jordnær, og det samme gjelder kronprinsparets forhold til lukkede kretser der penger og nettverksbygging er det som teller.

Kong Olav var jordnær, ja. Men han hadde opplevd 2. verdenskrig, han kjente til motgang, og stod for en helt annen holdning enn folk som er blitt oppdratt i sus og dus; den virkelig store krisen blant dagens yngre kongelige, er å velge et par sko som passer til fargen på kjolen, og sørge for tilstrekkelig dyr veske.

Anonymkode: 42921...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...