Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vgs elever kan ikke søke studielån. Det er kun for studenter på universitet og høyskole. På vgs får man borteboer stipend, behovsprøvd stipend(tror det heter det. Men tror det er kun om man bor hjemme og det går etter foreldrenes inntekt.) 

Anonymkode: 8db60...45f

Joda, er man over 18 kan man få lån også når man går på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

litle_my skrev (4 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det er dessverre ganske vanlig nå at borteboerstipendet er like stort som husleia på steder der det er mange hybelboere. Med andre ord må alle daglige utgifter dekkes på annet vis. Det er også ofte vanskeligere å skaffe seg deltidsjobb for ungdom på slike steder, og om man tar på seg en helgejobb der, vil man jo ha færre muligheter for hjemreise også. Hjemreisen er jo også en kostnad forresten. Det kostet mitt barn over 500,- å reise hjem ei helg. 

Det er noen år siden jeg gikk på VGS, men jeg brukte også hele borteboerstipendet på husleie. Alle andre kostnader betalte jeg med penger jeg tjente på sommerjobben min + skift jeg tok hjemme i enkelte helger og ferier. Jeg levde jo ikke fett, men jeg klarte meg fint. 

Som student var det samme opplegget, bare at jeg hadde fullt stipend og lån, og dermed litt mer å rutte med.

Jeg forstår selvsagt at folk er forskjellig, og jeg er ikke fasiten, men at en voksen mann skal bare ta imot og ta imot er for meg helt uforståelig.

Anonymkode: 040ec...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leli7
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han kan fint jobbe. Det blir for billig unnskylding at «han har nok med skole». De fleste 18-åringene kan fint jobbe og skaffe sine egne lommepenger.

Anonymkode: aebab...30c

TS spør vel om lommepenge  hn skal gi? Ikke hvorvidt 18-åringer kan jobbe?

Endret av Leli7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borte bo stipend ligger vel på 14000 i mnd? 

Anonymkode: bdf49...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting? Om han vil ha ekstra kan han vel finne på en måte å tjene litt.

Jeg flyttet på hybel like før jeg fylte 16. Måtte betale alt selv, pluss at jeg måtte sende hjem 400 kr i måneden slik at søstrene mine kunne få lommepenger. Noe jeg aldri fikk.  
Så da hadde jeg litt over 1000 kr igjen som skulle gå til mat, mobil, buss, klær, sminke…

Jeg var veldig heldig og fikk litt jobb hos de gamle venninnene til bestemor.  Så jeg kom hjem til dem å vasket litt og finne en liten penge.

Jeg er 27 nå, så det er ikke fryktelig lenge siden.

Syns det er mye med 3000 ekstra!

Anonymkode: 73656...308

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Borte bo stipend ligger vel på 14000 i mnd? 

Anonymkode: bdf49...b62

Du tuller? 😂 Jeg får 13000 kr, men jeg er voksen og har to små barn, da får men en del ekstra. Da jeg var 18 fikk jeg utbetalt ca 6000.

Anonymkode: 73656...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er noen som er heldige, men de aller fleste jobber ved siden av studiene eller i ferien. Jeg fikk ikke en krone av mine foreldre, ei heller mat eller andre ting dekt, jobbet gjennom hele studietiden og var med på elitelag ved siden av. Gikk ut med toppkarakter på masteren og 600 000 i studielån (utenlandsopphold på toppuniversitet).

Noen av oss må faktisk klarer oss selv fra dagen vi fyller 18 år.

Jeg kommer ikke til å betale flerfoldige tusen i mat- og lommepenger til barna mine når de flytter ut, er det krise stiller jeg selvfølgelig opp men jeg tror ikke en 18-åring har vondt av å bo i kollektiv, lage mat hjemme, spise havregryn en uke fordi noe annet ble prioritert eller måtte kjøpe billigere sminke.

Anonymkode: 48ca8...4b3

Har jeg sagt annet enn at jeg var heldig? Og at det er en fin ting at foreldre støtter om de har mulighet? Jeg bodde både i kollektiv, og spiste rimelig mat. Det var ikke luksus de betalte for. Men tid. 

Synes som om bitterheten kommer fra de som ikke hadde denne muligheten, og heller ikke har mulighet til å gi den til sine barn. 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes det er festlig at alle skal begynne å trekke masterstudiet når hovedinnlegget helt tydelig snakket om videregående skole,

Anonymkode: 03520...1c5

Det siste året på videregående er jo det som legger hele grunnlaget for de mulighetene man har videre. Og var slik sett viktigere for min del enn hele masterstudiet til sammen. 

Anonymkode: 5fe14...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 21.05):

Bk er 14

Anonymkode: 03520...1c5

Hvor gammel må man være for å jobbe på Burger King?
 
 
Så kult du har lyst til å begynne å jobbe! Det er mulig for en 15 år gammel person å jobbe på Burger King, men det er opp til arbeidsgiver om du blir ansatt. På denne nettsiden finner du en oversikt over ledige stillinger på Burger King.

Anonymkode: 58a13...b30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 19.48):

fordi det virkelig ikke er SÅÅ forbanna enkelt å skaffe jobb for unge voksne, som ikke har annen utdannelse?? man er nødt til å være temmelig tufsete i hodet, hvis man helt seriøst at arbeidslivet var som for førti eller femti år siden. 

ledige stillinger som butikk-medarbeidere får kjapt ett par TUSEN søknader. Mange arbeidsplasser krever jo flere års utdannelse for alt mulig i dag. 

Anonymkode: b89d2...ec9

Kiwi? rema? Der er mange jobber der ute. Men de er så bortskjemt og godt vant at de gidd de ikke så det kan du bare glemme!

Anonymkode: b02dc...e06

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2022 at 11:26 AM, AnonymBruker said:

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Han er 18 og får i tillegg stipend og kan ta seg en liten jobb. Hadde ikke fått et øre av meg, med mindre det var krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nnilm skrev (På 21.5.2022 den 11.40):

Et stipend dekker jo ikke alt når man er student. Livet er dyrt om dagen.

Jo, det gjør det hvis du har litt mellom øra.

Anonymkode: 1f523...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fridiskusjon.no skrev (6 timer siden):

Han er 18 og får i tillegg stipend og kan ta seg en liten jobb. Hadde ikke fått et øre av meg, med mindre det var krise.

Vel du er pliktig til å forsørge så 

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel du er pliktig til å forsørge så 

Anonymkode: 6aeca...41e

De har godt av å lære seg til å klare seg selv, folk må slutte å dulle sånn med avkommet sitt. Fyren er myndig, det er ikke et lite barn lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 17.46):

I alle dager, er dette vanlig? Fra den gang jeg flyttet på hybel som 16-åring og gjennom årene som student mottok jeg kun mindre engangssummer fra mamma. Betalte alle regninger selv, førerkortet også. Har hatt sommer- og helgejobb fra jeg var 14, og har ikke inntrykk av at jeg er i en særstilling der? Jeg er helt SJOKKERT over at en 18-åring skal få betalt alle regninger og i TILLEGG skal få lommepenger.

Anonymkode: 040ec...91b

Litt off topic, men ser at skole generelt fra 1.klasse til 3.kl vgs er blitt MYE mer krevende de siste 10-15 årene etter skiftet til kompetansemål i stedet for læringsmål. Ikke uten grunn at vi har skjøre ungdommer med skuldrene under ørene. Alt skal måles og veies. 

Har man mulighet til å støtte så ungdommen ikke trenger jobbe annet enn i feriene er dette kjempebra! Begynte ikke selv å jobbe annet enn feriene bortsett fra sommeren før universitetet. 

Hilsen lærermamma med 18-åring som ennå bor hjemme, heldigvis.

Anonymkode: cfcdd...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 11.26):

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Er det matpenger eller er det ukepenger? hvis det er til mat, så må han jo så mye som maten koster, men det avhenger jo av deres vanlige nivå, som vi ikke kjenner. Ville tatt utgangspunkt i SIFOs budsjett for en enslig mann.

Anonymkode: 4a2aa...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (På 21.5.2022 den 12.46):

Han er 18 år. Hva med en deltidsjobb og sommerjobb? Han har vell ikke skole i ferien. 
 

hva med å svare på det TS spør om uten å moralisere?

det er et helt legitimt standpunkt å velge å forsørge sine barn gjennom videregående selv om de har fylt 18. TS spør ikke om hvor mye de bør gi til øl og fest - hun spør hva de bør gi til mat.

Anonymkode: 4a2aa...6d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litle_my skrev (På 21.5.2022 den 22.45):

Joda, er man over 18 kan man få lån også når man går på vgs.

men det studielånet tar av de årene man kan få studielån totalt sett, så hvis foreldre ønsker å forsørge sitt barn gjennom VGS, så er det jo en bra ting.

Anonymkode: 4a2aa...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt litt ekstra ved behov. Som når han ikke kommer hjem en helg, så hadde jeg sendt han litt ekstra så han klarte seg til han kom hjem igjen. Han er 18 år, og spiser sikkert en del. Og matvareprisene har jo steget, samt at han skal jo leve litt livet også når han er ungdom.

Anonymkode: a21a6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...