Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh ingenting?! Han får jo stipend, kan fint finne seg en jobb om han gidder.. han velger selv å ikke ta imot studielån…… 

Anonymkode: ad648...9a5

Da kan han gå til NAV og kreve barnebidrag. Det blir nok dyrere for foreldrene!

Anonymkode: 5fb06...84d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes 3000 kr høres veldig lite ut. Du kan sammenligne med sosialstønadsatser der du bor. De satsene regnes som det absolutte minimum.

Anonymkode: 6c7c7...5d0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes 3000 kr høres veldig lite ut. Du kan sammenligne med sosialstønadsatser der du bor. De satsene regnes som det absolutte minimum.

Anonymkode: 6c7c7...5d0

Jeg ville heller ha sammenlignet med hva stunder får. Hvis ikke blir det litt av en overgang neste år når 18-åringer begynner på studiene. Dumt å legge til seg dyre vaner som 18-åring som han ikke vil ha råd til de neste 3-5 årene.

Anonymkode: 5fb06...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville heller ha sammenlignet med hva stunder får. Hvis ikke blir det litt av en overgang neste år når 18-åringer begynner på studiene. Dumt å legge til seg dyre vaner som 18-åring som han ikke vil ha råd til de neste 3-5 årene.

Anonymkode: 5fb06...84d

Studenter*

Anonymkode: 5fb06...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 er nok til mat. Hva med lommepenger? Synes summen er for lav. 

Anonymkode: 05b57...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta en titt på. Sifo-budsjettet. Der er det vel regnet ok ut satser for folk som bor alene?

Stoler du på han, og han er flink med penger, kan du jo be han sende deg budsjettert oversikt over hvor mye han har brukt, og så dekker du bruken. Evt at han disponerer en felleskonto. 

Anonymkode: 31078...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville heller ha sammenlignet med hva stunder får. Hvis ikke blir det litt av en overgang neste år når 18-åringer begynner på studiene. Dumt å legge til seg dyre vaner som 18-åring som han ikke vil ha råd til de neste 3-5 årene.

Anonymkode: 5fb06...84d

Tror han hadde fått ca 500 kr mere i mnd om han hadde hatt studielån. Så da har han 500 mindre enn hva studenter med stipend og lån har. Men vi betaler regningene hans også da. 

Anonymkode: f33a3...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

3000 er nok til mat. Hva med lommepenger? Synes summen er for lav. 

Anonymkode: 05b57...d5a

Til hva da tenker du? Vi betaler regningene hans, og gir jo selvsagt penger til klær, frisør, utstyr ol utenom. 

Anonymkode: f33a3...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor jobber han ikke?

Anonymkode: 18278...1cc

Så mange som nevner jobb....

Jeg fikk støtte hele studietiden, slik at jeg slapp å jobbe utenom.

Tok en tung mastergrad med gode karakterer, og fikk en veldig god jobb. Var aktiv i studentforeningen. Trente jevnlig. Og hadde likevel litt fritid.

Har klart meg utmerket godt økonomisk som voksen likevel, for pengestyring hadde jeg lært hjemmefra. 

Takknemlig for foreldre som støtter :)

 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart å gi lommepenger til en 18 åring og i det hele tatt vurdere å øke den.. Da jeg studerte og leide leilighet hadde jeg studielån og jobbet 2 dager i uken og annenhver fredag og lørdag. Dette klarte jeg meg med, og jeg lærte mye angående økonomi og prioriteringer. Siste uken begynte det å bli tomt for penger, da kjøpte jeg nudler eller bakte rundstykker. 

Ungdommer har godt av å jobbe for pengene og klare å ha sin egen økonomi. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra dette er en elev på videregående?

Min gutt var 17 og bodde på hybel for et år siden. Han fikk rundt 3500,- per mnd av oss, men måtte også få litt ekstra utenom innimellom for at det skulle gå rundt økonomisk.

Og til alle dere som synes han skal få seg en jobb: De aller fleste vgs-elever bor hjemme. Da får de ofte maten ferdig laget, klærne vasket, innkjøpene gjort og huset ryddet og ordnet. Og mange av de som har denne luksusen hverken jobber eller hjelper til hjemme, fordi de "har nok med" skole. En vgs-elev som i tillegg til skole må ta hånd om seg selv og bo på hybel må faktisk slippe å jobbe om vedkommende ikke ønsker det sterkt. Dessuten: Vi foreldre har forsørgelsesplikt så lenge de går på vgs. Et barn på hybel blir raskt litt dyrere enn en hjemmeboer pga at de ikke har "stordriftsfordeler " med matlaging og heller ikke erfaring nok til å finne de rimeligste løsningene for husholdningsbudsjettet.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men vi foreldre plikter jo å bidra uansett så lenge de går på vgs.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Bidra med det nødvendige ja, men en 18-åring kan fint jobbe for sine egne lommepenger.

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Hvorfor syr dere puter under armene hans. Han for skaffe seg en jobb! 

Anonymkode: d5cbf...c58

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på vgs var vi ca 500 vgs elever fra et lite dalføre. Å oppdrive deltidsjobber til oss alle var plent umulig! Det var ikke uvanlig at de som drev butikker ga deltidsjobber til slektningers barn/barnas venner/nabobarn. Eller at de heller ansatte småbarnsmødre med arbeidserfaring. En ungdom hadde gjerne samme jobben fra de fikk den til de begynte å studere. 

Ts, hvor stort er ditt eget matbudsjett? Ville tatt utgangspunkt i det minus eventuell alkohol, men pluss litt ekstra mtp at han er en ung mann. Tror det er sånn jeg ville løst det🤔

Anonymkode: b1233...619

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor syr dere puter under armene hans. Han for skaffe seg en jobb! 

Anonymkode: d5cbf...c58

Når foreldrene har mulighet er det jo bare en veldig fin ting å støtte ham, tenker jeg. Føler mange her undervurderer hvordan det er å være fulltidsstudent, selv om det er på videregående og ikke på universitetet. Det tar faktisk masse tid å studere og hvis man ikke har littegrann fritid også så vil det kunne bli for mye. Man må jo være på skolen om dagen og gjøre mye etter skoletid også. Tror at hvis jeg hadde hatt en jobb på VGS som ikke var om sommeren ville det blitt for mye for meg og det hadde definitivt gått utover karakterene mine. Når man er såpass ung så har faktisk foreldrene ansvar også for å forsørge der de kan, for det er mye jobb med å gå på skole... 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente899 skrev (44 minutter siden):

Synes det er rart å gi lommepenger til en 18 åring og i det hele tatt vurdere å øke den.. Da jeg studerte og leide leilighet hadde jeg studielån og jobbet 2 dager i uken og annenhver fredag og lørdag. Dette klarte jeg meg med, og jeg lærte mye angående økonomi og prioriteringer. Siste uken begynte det å bli tomt for penger, da kjøpte jeg nudler eller bakte rundstykker. 

Ungdommer har godt av å jobbe for pengene og klare å ha sin egen økonomi. 

Bel tidene endrer seg og som foreldre er man ansvarlig for barna også på videregående 

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når foreldrene har mulighet er det jo bare en veldig fin ting å støtte ham, tenker jeg. Føler mange her undervurderer hvordan det er å være fulltidsstudent, selv om det er på videregående og ikke på universitetet. Det tar faktisk masse tid å studere og hvis man ikke har littegrann fritid også så vil det kunne bli for mye. Man må jo være på skolen om dagen og gjøre mye etter skoletid også. Tror at hvis jeg hadde hatt en jobb på VGS som ikke var om sommeren ville det blitt for mye for meg og det hadde definitivt gått utover karakterene mine. Når man er såpass ung så har faktisk foreldrene ansvar også for å forsørge der de kan, for det er mye jobb med å gå på skole... 

Anonymkode: 630fb...49f

Folk flest har jobbet mens de gikk på vgs. Det gjorde ihvertfall de fleste av oss da jeg gikk på vgs for rundt 15 år tilbake. Ungdommer kan fint jobbe og få gode karakterer på skolen.

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk flest har jobbet mens de gikk på vgs. Det gjorde ihvertfall de fleste av oss da jeg gikk på vgs for rundt 15 år tilbake. Ungdommer kan fint jobbe og få gode karakterer på skolen.

Anonymkode: aebab...30c

Og folk flest sliter med karakterer. Kommer ikke inn på det studiet de vil. Sliter med studiene, eller får dårligere karakterer enn de må, fordi foreldrene ikke støttet. Fordi samfunnet i disse dager legger opp til at man må jobbe ved siden av i dag. 

I tillegg til at det sikret meg utdannelsen og jobben jeg sikret meg fikk jeg mye mer igjen mentalt og fysisk av å bruke fritiden på å trene, eller være sosial, enn å jobbe. 

Hva er feil med at studentene støtter, om de har mulighet? 

Bortsett fra at mange i denne tråden er misunnelige, selvfølgelig... 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig lite ut. 

Anonymkode: 8837b...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom.

Jeg tror jeg ville slått sammen alt, og heller gitt ham én sum per måned som han selv er ansvarlig for å disponere. Nå har han vel bare et år igjen på VGS før han flytter enda lenger vekk for å studere, så tror det er lurt om dere lar ham lære å disponere pengene sine nå slik at han ikke får seg en overraskelse neste år.

Anonymkode: 29703...cb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...