Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han kan jobbe en gang i uken? Da har han ca 4000 ekstra i måneden.

Anonymkode: 20f60...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18-åringen kan i utgangspunktet søke bidrag fra foreldre til de er ferdig på videregående. Og foreldre har forsørgerplikt. Flere som gjør det. Vi velger altså heller å hjelpe. Han skal slippe å søke.

Anonymkode: 45936...db9

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kiwi? rema? Der er mange jobber der ute. Men de er så bortskjemt og godt vant at de gidd de ikke så det kan du bare glemme!

Anonymkode: b02dc...e06

Det er ikke lett å få jobb der heller selv om man prøver nå til dags, heller ikke sommerjobb. Jeg har selv opplevd å søke på mange uten å få svar som ung og uerfaren. Nå mener ikke jeg at det å være fulltidselev og ha deltidsjobb utenfor sommerferien er noe som bør være nødvendig. Men dersom man ønsker det er det IKKE alltid latskap eller lignende, da å i det hele tatt få en jobb kan være nokså vanskelig det også. 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (9 timer siden):

Han er 18 og får i tillegg stipend og kan ta seg en liten jobb. Hadde ikke fått et øre av meg, med mindre det var krise.

Er glad jeg har hatt foreldre som ikke har vært gjerrige mot meg... Det er bare noe med den holdningen "får ikke et øre av meg". Hvis barna har det vanskeligere økonomisk enn foreldrene så er det jo bare en fin ting å være litt støttende, også økonomisk. 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på hybel som fylte 18 år nå i vår, går 2. året på vgs. I og med vi har forsørgerplikt ut vgs (vi hadde vel gjort det uansett, men..), så sender han bilde av kvitteringa når han har vært på butikken og ukeshandlet. Da vippser vi for det han har handlet. Vi dekker også mobilregningen (god avtale gjennom jobben min, så det koster 174 kr måneden), og han får det han trenger av klær og sko. Hybelen dekkes akkurat av borteboerstipendet (hybelen koster 4.700 og borteboerstipend er per i dag på 4.709).

Alt utenom må han holde selv; hvis han vil ha mer klær enn det vi mener han trenger (altså at han plutselig får lyst på en spesiell hettegenser, enda han har "ørten" hettegensere fra før) så må han betale dette selv, alkohol, take away osv. Han har to jobber ved siden av skolen, men jobber ikke kjempemye for det. Stort sett 2 kvelder i uka og lørdag. Men han er satt opp på jobb 5 - 6 dager i uka hele sommerferien, så da har han mulighet til å legge seg opp en del 😊

Anonymkode: 2b296...507

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Er glad jeg har hatt foreldre som ikke har vært gjerrige mot meg... Det er bare noe med den holdningen "får ikke et øre av meg". Hvis barna har det vanskeligere økonomisk enn foreldrene så er det jo bare en fin ting å være litt støttende, også økonomisk. 

Anonymkode: 630fb...49f

Helt uenig, barn skal lære å klare seg selv. Det er ikke rart mange unge sliter med flere ting idag en før, forbruksgjeld, angst, legger seg ned å gir opp når ting blir tøft i livet/ender opp på medikamenter/blir uføre. Dette er foreldrene sin feil som har sydd puter under armene på dem fra dag 1.

Om det var krise derimot, så skal en såklart hjelpe, men ellers får de bli voksne å ta på seg det ansvaret det er å skaffe penger selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke lett å få jobb der heller selv om man prøver nå til dags, heller ikke sommerjobb. Jeg har selv opplevd å søke på mange uten å få svar som ung og uerfaren. Nå mener ikke jeg at det å være fulltidselev og ha deltidsjobb utenfor sommerferien er noe som bør være nødvendig. Men dersom man ønsker det er det IKKE alltid latskap eller lignende, da å i det hele tatt få en jobb kan være nokså vanskelig det også. 

Anonymkode: 630fb...49f

Selger jordbær, selge VG, gå med Aftenposten, Tusenfryd, barnevakt/kattepass/lufte hunder

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ungdommer som flyttet for å begynne på vgs da de var 16. Begge ordnet seg helge/kveldsjobb allerede i løpet av den første mnd etter at de flyttet.

Hybelleia er ikke så ille her da - de betaler 3400 og 3800 kr pr mnd inkl strøm/internett osv. Så de sitter igjen med litt av stipendet hver mnd. I tillegg får de ca 1000 kr i mnd av oss. Jeg baker brød til dem, pluss at vi har høner så de har ubegrenset tilgang på egg. 

Eldstemann (på snart 20) går 4-årig løp (spisset toppidrett), så han har gått på skolen bare på halv tid de siste to årene. Han har jobbet/jobber masse på sportsbutikk i tillegg. Han betaler alt av diesel til bilen sin og sånt selv selvsagt. Jeg betaler ikke noe av klær, sko osv til han nå når han tjener så mye selv.

Datteren på 17 jobber ikke like mye, men tjener alt fra 1000-5000 kr i mnd. Hun kjøper noe klær selv, og noe betaler jeg.

Anonymkode: e9cad...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg ville gitt han 3500kr i penger til mat, så lenge dere dekker husleie, mobil, innboforsikring, skolemateriell og helt nødvendige klær. Jeg ville satt som en forutsetning at han ikke tar opp studielån.

Når det kommer til «luksusforbruk» som å gå på byen å feste, snuse, kjøre bil ol - så kan han ta seg en sommerjobb.

Begynner han plutselig å jobbe veldig mye ved siden av studiene ville jeg satt de 3500 inn på BSU - og forklart hvorfor.

Foreldre er uansett forpliktet til å forsørge barna gjennom vgs - vanligvis frem til 20 år.

Akkurat hatt to hjemmeboende tenåringer - som nå har bikket 20 og har flyttet ut. Vi dekte mat, mobilregning og det mest nødvendige av klær. Begge fikk 700kr i måneden til snop/tull frem til de fylte 18. Da hadde de jobb.

Anonymkode: 03003...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: de hadde jobb fra de var 18 år

Anonymkode: 03003...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 23.21):

Ingenting? Om han vil ha ekstra kan han vel finne på en måte å tjene litt.

Jeg flyttet på hybel like før jeg fylte 16. Måtte betale alt selv, pluss at jeg måtte sende hjem 400 kr i måneden slik at søstrene mine kunne få lommepenger. Noe jeg aldri fikk.  
Så da hadde jeg litt over 1000 kr igjen som skulle gå til mat, mobil, buss, klær, sminke…

Jeg var veldig heldig og fikk litt jobb hos de gamle venninnene til bestemor.  Så jeg kom hjem til dem å vasket litt og finne en liten penge.

Jeg er 27 nå, så det er ikke fryktelig lenge siden.

Syns det er mye med 3000 ekstra!

Anonymkode: 73656...308

Du betalte lommepenger til søstrene dine?! Du har ikke fått med deg at foreldre har forsørgerplikt for barn som går på VGS? Det er helt høl i hue at barn som bor på hybel skal sende hjem penger til foreldrene sine. Og 1000 kr i måneden til mat, mobil, buss, klær og sminke er jo ingenting. 

Anonymkode: da4fe...bc1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (3 timer siden):

Helt uenig, barn skal lære å klare seg selv. Det er ikke rart mange unge sliter med flere ting idag en før, forbruksgjeld, angst, legger seg ned å gir opp når ting blir tøft i livet/ender opp på medikamenter/blir uføre. Dette er foreldrene sin feil som har sydd puter under armene på dem fra dag 1.

Om det var krise derimot, så skal en såklart hjelpe, men ellers får de bli voksne å ta på seg det ansvaret det er å skaffe penger selv.

 

Dette er misforstått barneoppdragelse. 

Å være økonomisk fornuftig lærer man fra ung alder. Ikke i det pengene plutselig blir tatt bort på 18års dagen. Når man samtidig mulig må prioritere jobb foran gode karakterer. 

Jeg lærte om sparekonto, fond, aksjer. Om sommerjobb, og innsats i huset, fra så langt tilbake som jeg kan huske. Ble oppfordret til å spare mesteparten av pengegaver, gleden i at de vokste. Og gode samtaler om egenkapital og fornuftig pengebruk. 

Så fikk jeg støtte gjennom studietiden. Slapp jobb. En fantastisk fin ting av dem å gjøre. Som ikke har hindret meg fra å nå ha vært økonomisk selvstendig i mange år, uten tilskudd eller arv. Sitte på en dels nedbetalt bolig, hytte, godt med midler i fond, pensjonssparing, og kjøper nye biler kontant. 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (6 timer siden):

Helt uenig, barn skal lære å klare seg selv. Det er ikke rart mange unge sliter med flere ting idag en før, forbruksgjeld, angst, legger seg ned å gir opp når ting blir tøft i livet/ender opp på medikamenter/blir uføre. Dette er foreldrene sin feil som har sydd puter under armene på dem fra dag 1.

Om det var krise derimot, så skal en såklart hjelpe, men ellers får de bli voksne å ta på seg det ansvaret det er å skaffe penger selv.

Du har forsørgerplikt så du kan ikke nekte å hjelpe de på vdg

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har forsørgerplikt så du kan ikke nekte å hjelpe de på vdg

Anonymkode: 6aeca...41e

Nei, men da får se søke om støtte via NAV, så får de kreve inn penger, så kutter jeg all kontakt med vedkommende etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

men det studielånet tar av de årene man kan få studielån totalt sett, så hvis foreldre ønsker å forsørge sitt barn gjennom VGS, så er det jo en bra ting.

Anonymkode: 4a2aa...6d2

Neida, det gjør det ikke:

Videregående opplæring eller grunnskoleopplæring du har tatt med ungdomsrett, er ikke regnet med i hvor mye utdanning du kan få lån og stipend til. Du kan altså få lån og stipend til å ta 480 studiepoeng i tillegg til de årene du tok vanlig videregående. 480 studiepoeng er det samme som åtte år med fulltidsstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en grei Seal dere har nå, han får jo noe ekstra ved behov.

Når det gjelder jobb er det veldig vanskelig for vgs-elever å få jobb her hvor vi bor. De foretrekker studenter som har en mer fleksibel hverdag, og kan steppe inn på dagtid. Vgs er faktisk hardere på den måten.

Anonymkode: 9b2fd...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 20 år. Får 5000- 6000 i mnd av far, siden leie av leilighet er dyrt her jeg bor. Jobber heller ikke ved siden av studier, grunnet sykdom. Dette har far forståelse for og hjelper meg til jeg er ferdig med bachelor. Hadde nok ikke klart å fullføre utdanning om det ikke hadde vært for han, så er svært takknemlig.

Anonymkode: 851c1...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (23 timer siden):

Helt uenig, barn skal lære å klare seg selv. Det er ikke rart mange unge sliter med flere ting idag en før, forbruksgjeld, angst, legger seg ned å gir opp når ting blir tøft i livet/ender opp på medikamenter/blir uføre. Dette er foreldrene sin feil som har sydd puter under armene på dem fra dag 1.

Om det var krise derimot, så skal en såklart hjelpe, men ellers får de bli voksne å ta på seg det ansvaret det er å skaffe penger selv.

Jeg tenker at det er fint å være uavhengig når man kan, men nå er det jo sånn at barn og ungsom går på skole, gjør lekser, har prøver og eksamener, på fulltid. De har heller ingen inntekt av dette. Sommerjobb er fint men noen sliter også med å få det. Det er ikke uten grunn at foreldre skal forsørge sine barn. Jeg mener ikke det er å sy puter under armene på barn. Jeg mener det er nødvendig å hjelpe barn og ungdom økonomisk om de trenger det til mat/hybel osv. 

Anonymkode: 630fb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Selger jordbær, selge VG, gå med Aftenposten, Tusenfryd, barnevakt/kattepass/lufte hunder

Anonymkode: 03520...1c5

Det er litt færre jobber om man bor på bygda (ikke tusenfryd for eksempel) så hvor enkelt det er kommer også an på hvor man bor. Det er veldig ofte de ikke svarer og det sier jeg av erfaring fra da jeg var yngre. Da var det også slike sommerjobber som dette jeg søkte på. Det var faktisk ikke så lett. 

Småjobber kan man gjøre men det blir ikke all verdens penger av det og man får ikke så veldig stor erfaring å skrive ned av det. 

Prøver altså bare å få fram at jobbmarkedet for unge er vanskelig og at man ofte er heldig hvis man får jobb.

Anonymkode: 630fb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...