Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde knapt gitt en krone. Hadde forlangt at han jobbet. 

Anonymkode: 45910...350

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når foreldrene har mulighet er det jo bare en veldig fin ting å støtte ham, tenker jeg. Føler mange her undervurderer hvordan det er å være fulltidsstudent, selv om det er på videregående og ikke på universitetet. Det tar faktisk masse tid å studere og hvis man ikke har littegrann fritid også så vil det kunne bli for mye. Man må jo være på skolen om dagen og gjøre mye etter skoletid også. Tror at hvis jeg hadde hatt en jobb på VGS som ikke var om sommeren ville det blitt for mye for meg og det hadde definitivt gått utover karakterene mine. Når man er såpass ung så har faktisk foreldrene ansvar også for å forsørge der de kan, for det er mye jobb med å gå på skole... 

Anonymkode: 630fb...49f

Helt feil. Det er nå han må lære seg å klare seg selv. 

Anonymkode: d5cbf...c58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg ville slått sammen alt, og heller gitt ham én sum per måned som han selv er ansvarlig for å disponere. Nå har han vel bare et år igjen på VGS før han flytter enda lenger vekk for å studere, så tror det er lurt om dere lar ham lære å disponere pengene sine nå slik at han ikke får seg en overraskelse neste år.

Anonymkode: 29703...cb6

Helt enig med ab her. Slutt å betale regningene hans og la ham øve seg på å disponere pengene selv. Dette er viktig og nyttig læring. 
 

Syntes heller ikke 3000 i måneden til mat er så lite. Som student levde jeg på 1500 i mat for ikke så alt for lenge siden. Det går helt fint. 3000 er det jeg bruker nå når jeg er voksen og i jobb og jeg syntes ikke jeg lever særlig nøkternt
 

Ville gitt ham 3000 + den summen dere nå dekker i regninger rundet opp til nærmeste tusenlapp. Syntes det er ganske så generøst jeg 😊

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde knapt gitt en krone. Hadde forlangt at han jobbet. 

Anonymkode: 45910...350

Du er plikt til å forsørge så 

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og folk flest sliter med karakterer. Kommer ikke inn på det studiet de vil. Sliter med studiene, eller får dårligere karakterer enn de må, fordi foreldrene ikke støttet. Fordi samfunnet i disse dager legger opp til at man må jobbe ved siden av i dag. 

I tillegg til at det sikret meg utdannelsen og jobben jeg sikret meg fikk jeg mye mer igjen mentalt og fysisk av å bruke fritiden på å trene, eller være sosial, enn å jobbe. 

Hva er feil med at studentene støtter, om de har mulighet? 

Bortsett fra at mange i denne tråden er misunnelige, selvfølgelig... 

Anonymkode: 5fe14...436

Ja de fleste her er supermisunnelige🙄

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja de fleste her er supermisunnelige🙄

Anonymkode: aebab...30c

Ville ikke alle valgt å;

fokusere på gode karakterer, komme inn på studiet man ønsket, ha tid til studentforening og sosialt, tid til å trene. Og litt penger utover det mest nødvendige?

Og vil ikke de fleste foreldre at "barna" deres skal ha de slik?

Anonymkode: 5fe14...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt for lite. Dekker ikke mat for to uker engang. 

Anonymkode: 24cdb...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Folk flest har jobbet mens de gikk på vgs. Det gjorde ihvertfall de fleste av oss da jeg gikk på vgs for rundt 15 år tilbake. Ungdommer kan fint jobbe og få gode karakterer på skolen.

Anonymkode: aebab...30c

Jeg gikk på vgs for få år siden og mener at de fleste jobbet kun om sommeren da. Det skal sies at jeg ikke vet helt med de som bodde på hybel men det var nok ikke veldig vanlig å ha deltidsjobb ved siden av skolen for de som bodde i nærområdet.

Jeg vet ikke om dette er en forskjell fra før i tiden men i alle fall etter min erfaring var det ganske mye jobb med å studere på VGS (i alle fall for meg som gikk studiespesialisering). Jeg fikk gode karakerer men er faktisk sikker på at det kunne gått en god del dårligere hvis jeg hadde måttet bruke tiden min på en ekstrajobb i tillegg. Når folk er fulltid i jobb har de ofte nok med det og jeg tenker personlig det er meningen at man skal ha muligheten til å fokusere fullt på studier også når det er det man driver med. 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt feil. Det er nå han må lære seg å klare seg selv. 

Anonymkode: d5cbf...c58

Det er vel ikke noe rett og feil eller noe man må/ikke må. Men min erfaring er at å studere (også på VGS) er krevende og at det kan gå utover karakterer og til og med psyisk helse hvis man får for mye å gjøre. Derfor synes jeg det er positivt når foreldre velger å støtte ungdommer som bor borte på hybel. 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

0. Ungene jobber :) 

Anonymkode: 03520...1c5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at han bor på hybel og ikke hjemme hos dere? Hvis det er pga at skolen han ønsker å gå på ligger for langt fra hjemmefra f eks. Hadde nok i hvert fall gitt 5000. 

Anonymkode: 24e3b...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

0. Ungene jobber :) 

Anonymkode: 03520...1c5

Hvorfor? Om foreldrene har midler til å både sikre at de har tid til å gjøre det bedre på skolen. Samt ha tid til alt sosialt, trening, og annet? I stedet for å bruke tiden på en jobb som ikke finnes givende. 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så mange som nevner jobb....

Jeg fikk støtte hele studietiden, slik at jeg slapp å jobbe utenom.

Tok en tung mastergrad med gode karakterer, og fikk en veldig god jobb. Var aktiv i studentforeningen. Trente jevnlig. Og hadde likevel litt fritid.

Har klart meg utmerket godt økonomisk som voksen likevel, for pengestyring hadde jeg lært hjemmefra. 

Takknemlig for foreldre som støtter :)

 

Anonymkode: 5fe14...436

Betalte seriøst foreldrene dine mens du tok master?

Anonymkode: 03520...1c5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når foreldrene har mulighet er det jo bare en veldig fin ting å støtte ham, tenker jeg. Føler mange her undervurderer hvordan det er å være fulltidsstudent, selv om det er på videregående og ikke på universitetet. Det tar faktisk masse tid å studere og hvis man ikke har littegrann fritid også så vil det kunne bli for mye. Man må jo være på skolen om dagen og gjøre mye etter skoletid også. Tror at hvis jeg hadde hatt en jobb på VGS som ikke var om sommeren ville det blitt for mye for meg og det hadde definitivt gått utover karakterene mine. Når man er såpass ung så har faktisk foreldrene ansvar også for å forsørge der de kan, for det er mye jobb med å gå på skole... 

Anonymkode: 630fb...49f

Ja for vi som reagerer her i tråden den har ikke gått på skolen selv:ironi:

 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Og folk flest sliter med karakterer. Kommer ikke inn på det studiet de vil. Sliter med studiene, eller får dårligere karakterer enn de må, fordi foreldrene ikke støttet. Fordi samfunnet i disse dager legger opp til at man må jobbe ved siden av i dag. 

I tillegg til at det sikret meg utdannelsen og jobben jeg sikret meg fikk jeg mye mer igjen mentalt og fysisk av å bruke fritiden på å trene, eller være sosial, enn å jobbe. 

Hva er feil med at studentene støtter, om de har mulighet? 

Bortsett fra at mange i denne tråden er misunnelige, selvfølgelig... 

Anonymkode: 5fe14...436

Disse påstandene skal jeg gjerne likt å sett kilder på.

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville ikke alle valgt å;

fokusere på gode karakterer, komme inn på studiet man ønsket, ha tid til studentforening og sosialt, tid til å trene. Og litt penger utover det mest nødvendige?

Og vil ikke de fleste foreldre at "barna" deres skal ha de slik?

Anonymkode: 5fe14...436

Og det kan man ikke få til hvis man har en jobb på siden mener du?

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor? Om foreldrene har midler til å både sikre at de har tid til å gjøre det bedre på skolen. Samt ha tid til alt sosialt, trening, og annet? I stedet for å bruke tiden på en jobb som ikke finnes givende. 

Anonymkode: 5fe14...436

Fordi ungene selv vil jobbe. De liker å føle at de gjør nytte for seg og tjener sin egne penger. Og de har tid til å være både sosial og trene og få gode karakterer i tillegg så ikke bekymre deg for de du

Anonymkode: 03520...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betalte seriøst foreldrene dine mens du tok master?

Anonymkode: 03520...1c5

Jeg skrev støtte, ikke betalte alt. 

Nok til at jeg slapp å jobbe ved siden av studiene. Og med det ha tid til å studere, tid til å trene, tid til studentforening.

Ikke nok til at jeg kunne drikke på byen, reise på ferieturer, kjøpe unødvendige klær/ting, handle andre steder en first price/rema. 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han kan søke sosialhjelp.

Anonymkode: e1f73...71d

Nei, han går jo på skole. Og da må man slutte på skolen og melde seg opp som arbeidsledig. 

Kjempelur ide å be en 18 droppe ut av skolen. 

Anonymkode: f1a3b...ab3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi ungene selv vil jobbe. De liker å føle at de gjør nytte for seg og tjener sin egne penger. Og de har tid til å være både sosial og trene og få gode karakterer i tillegg så ikke bekymre deg for de du

Anonymkode: 03520...1c5

 

Det måtte jeg i ferier. Selvfølgelig. Ikke aktuelt å drive 3 måneders dank hver sommer. 

Heldigvis ikke parallelt med studier. Da ville de fem årene vært en helt annen opplevelse, med helt andre karakterer. 

Om man selv vil jobbe å ha råd til "luksus" er jo det noe annet. 

Men du snakker mulig ikke om et særlig krevende studium? 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det kan man ikke få til hvis man har en jobb på siden mener du?

Anonymkode: 03520...1c5

 

Hvilket masterstudium har man både råd og tid til å studere fulltid og få gode karakterer, trene nesten daglig, ha en rolle i studentforeningen, være sosial, og likevel ha litt fritid? Med den studiestøtten man får i dag? 

Anonymkode: 5fe14...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...