Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I alle dager, er dette vanlig? Fra den gang jeg flyttet på hybel som 16-åring og gjennom årene som student mottok jeg kun mindre engangssummer fra mamma. Betalte alle regninger selv, førerkortet også. Har hatt sommer- og helgejobb fra jeg var 14, og har ikke inntrykk av at jeg er i en særstilling der? Jeg er helt SJOKKERT over at en 18-åring skal få betalt alle regninger og i TILLEGG skal få lommepenger.

Anonymkode: 040ec...91b

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det er dessverre ganske vanlig nå at borteboerstipendet er like stort som husleia på steder der det er mange hybelboere. Med andre ord må alle daglige utgifter dekkes på annet vis. Det er også ofte vanskeligere å skaffe seg deltidsjobb for ungdom på slike steder, og om man tar på seg en helgejobb der, vil man jo ha færre muligheter for hjemreise også. Hjemreisen er jo også en kostnad forresten. Det kostet mitt barn over 500,- å reise hjem ei helg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Fikk aldri noe penger når jeg flyttet.. Måtte jobbe for pengene selv.. Hvorfor kan ikke ungdom jobbe lengre? Rettelse dette er no en mann på 18 år...

Anonymkode: b02dc...e06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fikk aldri noe penger når jeg flyttet.. Måtte jobbe for pengene selv.. Hvorfor kan ikke ungdom jobbe lengre? Rettelse dette er no en mann på 18 år...

Anonymkode: b02dc...e06

fordi det virkelig ikke er SÅÅ forbanna enkelt å skaffe jobb for unge voksne, som ikke har annen utdannelse?? man er nødt til å være temmelig tufsete i hodet, hvis man helt seriøst at arbeidslivet var som for førti eller femti år siden. 

ledige stillinger som butikk-medarbeidere får kjapt ett par TUSEN søknader. Mange arbeidsplasser krever jo flere års utdannelse for alt mulig i dag. 

Anonymkode: b89d2...ec9

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

fordi det virkelig ikke er SÅÅ forbanna enkelt å skaffe jobb for unge voksne, som ikke har annen utdannelse?? man er nødt til å være temmelig tufsete i hodet, hvis man helt seriøst at arbeidslivet var som for førti eller femti år siden. 

ledige stillinger som butikk-medarbeidere får kjapt ett par TUSEN søknader. Mange arbeidsplasser krever jo flere års utdannelse for alt mulig i dag. 

Anonymkode: b89d2...ec9

Tull.

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

fordi det virkelig ikke er SÅÅ forbanna enkelt å skaffe jobb for unge voksne, som ikke har annen utdannelse?? man er nødt til å være temmelig tufsete i hodet, hvis man helt seriøst at arbeidslivet var som for førti eller femti år siden. 

ledige stillinger som butikk-medarbeidere får kjapt ett par TUSEN søknader. Mange arbeidsplasser krever jo flere års utdannelse for alt mulig i dag. 

Anonymkode: b89d2...ec9

Her i huset begynte fjortenåringen å jobbe på Burger King, så så jævla vanskelig er det ikke

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg gikk på vgs/studerte, men jeg jobbet jo fullt 2 mnd hver sommer, og hadde mer enn nok lommepenger for resten av året på det jeg tjente. Har ikke sønnen din hatt sommerjobb i noen år? Snilt av dere å betale de nødvendige utgiftene/regningene, men klær og moro burde han vel klare å finansiere selv. Ikke ta fra "barna" deres gleden og stoltheten av å få til ting på egenhånd! 

Anonymkode: efe37...78a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det 16 års grense på McDonald. 16 for å sette varer i hyller på butikker. I tillegg er det umulig å få jobb hvis en ikke kjenner de som eier bedrifter, butikker etc.
Sjekket hva alder er på Burger King og der står det: kan få 15 år, men det er ingen selvfølge at en får jobb så ung.
Det er ikke så veldig lenge siden (15-20 år) det var lett for unge å få litt jobb utenom skoletiden, men nå er det nesten umulig. Er nok forskjellig i landet, men mange steder sliter ungdommen. Sommerjobber er heller ikke lett før en er 18 år. 

Anonymkode: 58a13...b30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan søke sosialhjelp.

Anonymkode: e1f73...71d

Hehe, neeei.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville heller ha sammenlignet med hva stunder får. Hvis ikke blir det litt av en overgang neste år når 18-åringer begynner på studiene. Dumt å legge til seg dyre vaner som 18-åring som han ikke vil ha råd til de neste 3-5 årene.

Anonymkode: 5fb06...84d

Enig. Da jeg studerte for noen år siden hadde jeg ca. 3000 igjen etter husleie som skulle dekke min andel av strøm og internett, pluss telefon, transport, mat, mm.. Veldig glad jeg hadde lært meg å disponere pengene mine godt da.

TS, jeg tenker egentlig 3000,- er en passelig sum til matpenger og andre ting. Så kan han jo heller få litt ekstra å rutte med hvis han skal gjøre noe spesielt med venner i ny og ne. :)

Anonymkode: 17ffc...893

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her i huset begynte fjortenåringen å jobbe på Burger King, så så jævla vanskelig er det ikke

Anonymkode: 03520...1c5

Jo vanskelig er det 

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man har forsørgerplikt yt videregående , enkelt og greit

Anonymkode: 6aeca...41e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull.

Anonymkode: aebab...30c

Det er ikke tull at det er vanskelig å skaffe seg deltids- eller sommerjobb når man er ung og uerfaren. Veldig mange arbeidsgivere ser først og fremst etter erfaring, aom gjør det vanskeligere for unge som vil jobbe. Man kan søke på ganske mange jobber uten å en gang få svar.

Men uansett synes jeg det er positivt at foreldre hjelpe ungdom som trenger det. Egentlig synes jeg stipendet også burde vært bedre for unge studenter og elever som bor borte. 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her jeg bor er det 16 års grense på McDonald. 16 for å sette varer i hyller på butikker. I tillegg er det umulig å få jobb hvis en ikke kjenner de som eier bedrifter, butikker etc.
Sjekket hva alder er på Burger King og der står det: kan få 15 år, men det er ingen selvfølge at en får jobb så ung.
Det er ikke så veldig lenge siden (15-20 år) det var lett for unge å få litt jobb utenom skoletiden, men nå er det nesten umulig. Er nok forskjellig i landet, men mange steder sliter ungdommen. Sommerjobber er heller ikke lett før en er 18 år. 

Anonymkode: 58a13...b30

Bk er 14

Anonymkode: 03520...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her jeg bor er det 16 års grense på McDonald. 16 for å sette varer i hyller på butikker. I tillegg er det umulig å få jobb hvis en ikke kjenner de som eier bedrifter, butikker etc.
Sjekket hva alder er på Burger King og der står det: kan få 15 år, men det er ingen selvfølge at en får jobb så ung.
Det er ikke så veldig lenge siden (15-20 år) det var lett for unge å få litt jobb utenom skoletiden, men nå er det nesten umulig. Er nok forskjellig i landet, men mange steder sliter ungdommen. Sommerjobber er heller ikke lett før en er 18 år. 

Anonymkode: 58a13...b30

Jeg kommer fra et av dalførene og fikk aldri noen langvarig deltidsjobb. Bare småtterier enkelte sommere som ikke ga større inntekt enn et par tusenlapper per sommer. Bokstavelig talt ca 2000 kr. Den første hybelen jeg leide kostet 1900 kr per måned.

Anonymkode: b1233...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bk er 14

Anonymkode: 03520...1c5

16 her

Anonymkode: 6aeca...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror han hadde fått ca 500 kr mere i mnd om han hadde hatt studielån. Så da har han 500 mindre enn hva studenter med stipend og lån har. Men vi betaler regningene hans også da. 

Anonymkode: f33a3...b56

Altså, de færreste studenter har 3000 kr i måneden å bruke på mat. 

Anonymkode: 5fb06...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Til hva da tenker du? Vi betaler regningene hans, og gir jo selvsagt penger til klær, frisør, utstyr ol utenom. 

Anonymkode: f33a3...b56

Da syns jeg 3000 er i overkant av for mye, faktisk. Det er 750 kr i uken. Hvor mye spiser èn ungdom? Hvis han dropper hamburger etter storfylla, da. Send med han 4 hjemmebakte brød hver gang han er hjemme som han kan fryse ned, voila. 

Anonymkode: b1044...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han kan søke sosialhjelp.

Anonymkode: e1f73...71d

Nei. Elever og studenter kan ikke det.

Anonymkode: 8db60...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser jo andre innlegg hvor foreldre betaler store summer bidrag via nav i slike situasjoner. Så begynner å tenke vårt barn kansje får altfor lite? Han kunne søkt studielån i tillegg men ønsket å styre unna det. Da vil vi heller vi gi mere. Ja vi handler å sender med mye når han er hjemme. Synes det er vanskelig, vil han skal lære litt om økonomi. Men vil ikke gi for lite heller. 

Anonymkode: f33a3...b56

Vgs elever kan ikke søke studielån. Det er kun for studenter på universitet og høyskole. På vgs får man borteboer stipend, behovsprøvd stipend(tror det heter det. Men tror det er kun om man bor hjemme og det går etter foreldrenes inntekt.) 

Anonymkode: 8db60...45f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så lite 😊 billig kyllingfilet stor pakke med nesten 10 i koster 250 kroner å jeg pleide å dele dem i 2 når jeg var blakk med ris,egg å grønnsaker til å var det tilbud på noe kjøpte jeg det 😊 levde langt under 3000 i mnden i mat så er nokk noe til overs om han er flink med økonomi å planlegging å han kan jo ringe deg om han har veldig lyst å finne på noe som koster å spørre 😊

Anonymkode: 51380...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle er ikke like flinke som deg. 

Anonymkode: c221d...91f

Jo, tusen takk for det, men jeg tror ikke at jeg har vært spesielt flink. Men jeg innrømmer at jeg alltid har vært stolt av greie meg på egenhånd, tjene egne penger og ordne opp.

Jeg er faktisk genuint overrasket av at en voksen mann skal få alt servert på denne måten, og ikke minst: at han ikke ser noe problem i å ta imot alt dette. 

Anonymkode: 040ec...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...