Gå til innhold

Ønsker du virkelig et OL i Norge i 2030 ...?


- Brian

Anbefalte innlegg

TheHairyToothfairy skrev (På 21.5.2022 den 2.08):

Gjerne. Med den kompetansehevingen og boosten det ga for norsk sport, logistikk og ikke minst erfaring til byggebransjen samt tv og radioproduksjon, og det faktum at vi ennå høster penger av royalties etc - det er jo en nobrainer. 

OL er et rent tapsprosjekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bullehurk skrev (På 22.5.2022 den 0.38):

Klart vi skal ha Ol i 2030. Hvis ikke et av de mestvinnende i Vinter-OL og samtidig et av verdens rikeste land skal arrangere, hvem da ?

Godt poeng. Legg ned hele dritten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (Akkurat nå):

Jeg er for.

Penger til kultur er sjeldent feil.

Problemet er at pengene går rett i lomma på rike pamper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Skattene våre bør heller brukes der de trengs mer, som i helsevesenet, veier og utdanning

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Nei. Skattene våre bør heller brukes der de trengs mer, som i helsevesenet, veier og utdanning

Nettopp det er fint med et OL som fokuserer på gjenbruk,  deltakerlandsbyen vil fungere som studenthybler, infrastruktur vil få seg et løft, ikke bare vei men også offentlig kommunikasjon og idrettsanlegg vil gagne folkehelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (2 minutter siden):

Nettopp det er fint med et OL som fokuserer på gjenbruk,  deltakerlandsbyen vil fungere som studenthybler, infrastruktur vil få seg et løft, ikke bare vei men også offentlig kommunikasjon og idrettsanlegg vil gagne folkehelsen.

Vi får flere studenthybler viss vi heller bruker pengene på studenthybler. Det samme gjelder infrastruktur, herunder veier og offentlig kommunikasjon. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Nettopp det er fint med et OL som fokuserer på gjenbruk,  deltakerlandsbyen vil fungere som studenthybler, infrastruktur vil få seg et løft, ikke bare vei men også offentlig kommunikasjon og idrettsanlegg vil gagne folkehelsen.

Som påpekt, hvis vi vil ha studenthybler så bygger vi studenthybler. Vi betaler ikke tusen ganger mer enn det hadde kostet å bygge det utenom, bare for å få OL hit for å bygge studenthybler.

Det samme gjelder offentlig kommunikasjon og så videre. Alt dette kan bygges helt uten OL, og til en mye billigere penge. Så det er en dårlig begrunnelse for å ha OL.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, OL koster for mye og er mer penger enn idrett så jeg er veldig imot! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 minutter siden):

Som påpekt, hvis vi vil ha studenthybler så bygger vi studenthybler. Vi betaler ikke tusen ganger mer enn det hadde kostet å bygge det utenom, bare for å få OL hit for å bygge studenthybler.

Det samme gjelder offentlig kommunikasjon og så videre. Alt dette kan bygges helt uten OL, og til en mye billigere penge. Så det er en dårlig begrunnelse for å ha OL.

At det blir billigere er jo bare en påstand, på linje med,  intet OL Ingen nyinvesteringer i hybler eller offentlig kommunikasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å få bygget studenthybler for 100 millioner, så bruker vi 36 milliarder på OL? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia
7 hours ago, Stonegiant said:

Jeg er for.

Penger til kultur er sjeldent feil.

I dag må eldre mennesker betale for seg på kommunale sykehjem hvis de skal få seg en liten gåtur med en fysioterapaut. Det er direkte provoserende at disse folka med millionlønninger sitter å planlegger å søke om OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (33 minutter siden):

Så for å få bygget studenthybler for 100 millioner, så bruker vi 36 milliarder på OL? 

Trodde ikke et evt OL var kostnadsberegnet enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Trodde ikke et evt OL var kostnadsberegnet enda?

Hvis regjeringen til Erna Solberg i 2013 hadde gitt statsgaranti for OL i Oslo i 2022, så hadde garantien vært på 35 milliarder kroner. Det var den gang. En ny statsgaranti for et fremtidig OL blir nok mye høyere enn 35 milliarder. Kostnadene for å bygge idrettsanlegg har eksplodert siden den gang. 

https://www.dagsavisen.no/sport/2013/12/21/reiser-til-sotsji/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nostalgikeren i meg som husker magien fra Lillehammer OL som 8-åring, sier ja. Selv om jeg ikke tror det ville blitt det samme i den tiden vi lever i nå.

Fornuften i meg grunnet det økonomiske aspektet og avstanden jeg føler til det korrupte pampeveldet IOC, sier nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, CAPS LOCK said:

Så for å få bygget studenthybler for 100 millioner, så bruker vi 36 milliarder på OL? 

Glimrende poeng.

Og når man snakker om studenthybler, lurer jeg på hvor mange studenthybler man kunne få for de 330 millionene man hittil har brukt på OL-søknader:

https://www.nrk.no/innlandet/har-brukt-330-millionar-pa-ol-soknader-1.14405158

15 hours ago, mordi9 said:

Jeg gir faen i sport. 

smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

For man kan egentlig spørre seg om den sporten man ser idag, der det er snakk om vanvittige pengesummer, fortsatt handler om sport - eller om helt andre ting.

Og å tro at IOC plutselig kommer til å se lyset, og krype for Norge bare man sender inn en OL-søknad, er som å tro at Vladimir Putin vil begynne å selge pølser på 17. mai, mens Julenissen satser på strippeshow og hjemmebrent; det kommer aldri til å skje, uansett hvor optimistiske enkelte i tråden er.

10 hours ago, Velvia said:

I dag må eldre mennesker betale for seg på kommunale sykehjem hvis de skal få seg en liten gåtur med en fysioterapaut. Det er direkte provoserende at disse folka med millionlønninger sitter å planlegger å søke om OL.

Gåstoler til eldre er dessverre langt mindre fancy enn å sole seg i glansen av å sitte i sjefsstolen for et OL, og derfor føle seg viktig og betydningsfull; slikt appellerer til egoet. Så det er ikke rart at man foretrekker å bruke flere hundre millioner på OL-søknader; der er det tydeligvis aldri mangel på penger - mens svake grupper får seile sin egen sjø.

On 5/22/2022 at 6:25 PM, Nimbus2000 said:

Hoppbakken som ble 4.400 prosent dyrere enn planlagt

Skianlegget i Holmenkollen ble først anslått å koste drøye 40 millioner kroner. Prislappen endte på 1,8 milliarder kroner. Prosjektet slaktes i NTNU-studie.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/2Gp6el/hoppbakken-som-ble-4400-prosent-dyrere-enn-planlagt

Godt eksempel på hva idrettstilhengerne mener skal være billig, men blir knalldyrt. 

Man kan jo undre seg over hvor mye realisme det er i å tro på et norsk OL med en prislapp under 2-300 milliarder; bare sikkerhetstiltakene og terrorsikringen vil koste enorme summer, uten at man får noe igjen for det. Men for å få dette vedtatt, må beløpet skjæres i småbiter og presenteres på best mulig måte; dette er en velprøvd, effektiv taktikk som gjentar seg gang på gang.

On 5/21/2022 at 11:44 PM, Enda en tulling said:

Til de som snakker om et norsk billig-OL: Seriøst?? Glem det. Bare se på budsjettoverskridelsene på hvert eneste offentlige prosjekt. Eller se på russefeiringen. En gjeng arrangører som nå får mulighet til å markere seg ved å overgå alle sine forgjengere, samtidig som de i praksis har ubegrenset tilgang til penger som ikke er deres egne. Tror noen virkelig at de vil vise noe måtehold?

Og til de som har så vondt av at yngre generasjoner ikke får oppleve en slik "folkefest": Vel, svenskene har fortsatt ikke arrangert noe OL. Kanskje man da burde overlate det til dem, så ikke hele generasjoner av svensker blir skadelidende. Norske ungdommer forventes tross alt å leve noen tiår til, så de får kanskje en mulighet senere.

En annen ting er hvor mye "folkefest" det faktisk blir. Forrige gang var det jo snakk om å jage lokalbefolkningen ut av byen, slik at IOC og formodentlig betalende tilskuere annenstedsfra kunne få mere plass å boltre seg på.

Jepp. Å feste for andres penger går aldri av moten, og det er dette dagens OL-sirkus i bunn og grunn handler om - vi fester; du betaler. Ikke rart fiffen er så ivrige etter å få OL til Norge.

Endret av - Brian
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (19 timer siden):

Jeg er for.

Penger til kultur er sjeldent feil.

OL =/= kultur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (8 timer siden):

 

Jepp. Å feste for andres penger går aldri av moten, og det er dette dagens OL-sirkus i bunn og grunn handler om - vi fester; du betaler. Ikke rart fiffen er så ivrige etter å få OL til Norge.

DETTE ☝️

Fiffen får pleid kontakten med verdens rikeste, vi andre gir groteske summer til korrupte pamper så noen bortskjemte stjerner kan løpe litt rundt på ski.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for OL og gir mitt rungende JA! Men jeg ser ikke landegrenser så tydelig som de fleste nordmenn tror jeg.

Her er det mye "Hva er vitsen med at lille Norge skal gjøre noe nå Kina og India forurenser! La oss bare fortsette å være Europas nest høyeste konsumere så kan vi fly, spise biff og leve akkurat som før! Det er alle andre enn oss som må gjøre noe!" Istedenfor å se oss som enkeltbeboere på en klode som kneler.

Jeg tenker nok på litt mer globalt nivå og mener at det mest miljøvennlige OL som kan produseres, vil være i Norge. For kloden altså. Aller helst vil jeg egentlig avvikle OL i den grad det eksisterer i disse dager. Det har tatt helt av. Men skal det først holdes uansett, så bør Norge holde det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...