Gå til innhold

Ønsker du virkelig et OL i Norge i 2030 ...?


- Brian

Anbefalte innlegg

Det siste man trenger i dagens økonomiske situasjon, er vel et nytt OL i Norge, men her skal man tydeligvis presse på, og gi inntrykket av vill folkelig begeistring for et OL i 2030, slik at pengesekken åpnes atter en gang:

https://www.vg.no/sport/i/1OAy9K/nei-siden-stuper-i-ny-undersoekelse-ol-vind-i-norge

Quote

Nei-siden stuper i ny undersøkelse: OL-vind i Norge

OL-floken kan være i ferd med å løsne: Nå sier annenhver nordmann at de er positivt innstilt til en søknad om å arrangere vinter-OL i 2030. Bare 27 prosent er negativt innstilt.

Derfor spør jeg dere: Er det virkelig slik at halvparten av dere som skriver her ønsker et nytt OL-sirkus? Eller kanskje ikke ...?

I mine øyne har OL utspilt sin rolle, så å bruke mer penger på dette er ren idioti; korrupsjon, doping og gigantisk pengesløsing er det jeg selv forbinder med OL. Greit nok at stemningen var fin i Lillehammer, men man kan ikke tro at alt er som før - det har gått 28 år siden den gang; verden har gått videre, og dagens OL er blitt en parodi på seg selv.

- - - - -

Oppdatert:

Etter 6 avgitte stemmer er stillingen på Kvinneguiden denne:

Ja: 16,7%

Nei: 83,3%

Har derfor følelsen av at meningsmålingen i VG ikke reflekterer sannheten; man kan få alle svar man ønsker bare spørsmålet blir stilt på riktig vis. Ulempen med slike artikler er at man forvrenger fakta, og den lille gruppen mennesker som ønsker seg et OL, har nok ressurser til å drive lobbyvirksomhet for å få svart til å fremstå som hvitt. Etter tilstrekkelig mye mediaoppmerksomhet og lovord om hvilken fantastisk folkefest dette vil bli, kan stemningen snu; la oss håpe at fornuften vinner, og at politikerne forstår at folk flest er rimelig lei av dette OL-maset som dukker opp med jevne mellomrom.

 

Etter 7 avgitte stemmer er stillingen denne; ja-siden tar innpå, men fortsatt stor overvekt for nei:

Ja: 28,6%

Nei: 71,4%

 

Etter 9 avgitte stemmer øker nei-siden forspranget:

Ja: 22,2%

Nei: 77,8%

 

Ser at kommentarene renner inn her; hvis jeg tolker det riktig at Storebror og fotosyntesen er mot OL, mens stemmen til Callisto83 er jeg usikker på, men jeg tolker dette som et "ja" med forbehold; det er bare å si ifra dersom jeg tar feil. Dette vil si at det nå er avgitt 14 stemmer, der 3 er for, mens 11 er imot, noe som gir et klart flertall mot OL:

Ja: 21,4%

Nei: 78,6%

 

Med en ny nei-stemme fra Imariuz øker nei-siden forspranget atter en gang, men så kommer en stemme fra LiseTV som jeg tolker som et ja, slik at stillingen dermed blir 4 for og 12 mot, noe som gir et rundt tall i prosent, og nei-siden leder fortsatt klart:

Ja: 25,0%

Nei: 75,0%

 

Der kom det jammen en ny nei-stemme, noe som gir 4 for og 13 mot; selv sier jeg naturligvis også nei til OL, men vil ikke være partisk i denne diskusjonen, så min stemme teller ikke her:

Ja: 23,5%

Nei: 76,5%

 

En ny ja-stemme gir i alt 18 stemmer der 5 er for og 13 mot, og spenningen stiger i det ja-siden begynner å nærme seg 30-tallet, men fortsatt klar overvekt for nei:

Ja: 27,8%

Nei: 72,2%

 

Oj - her ser jeg at stemmene har rent inn i løpet av natten, og spenningen stiger ytterligere i det 7 nye stemmer telles opp; dersom man skal tolke at brukeren fittesnerk er mot, fordeler de 7 nye stemmene seg i 2 for og 5 mot, noe som gir totalt 7 for og 18 mot; hver stemme gir nå 4%. Da avstemningen begynte, fikk nei-siden de første 5 stemmene slik at forholdet var 0% ja og 100% nei; det har blitt jevnere siden den gang, men stadig en klar nei-ledelse:

Ja: 28,0%

Nei: 72,0%

Skulle forresten gjerne hatt den klassiske pilen som man brukte under EF-valget i 1972 for å skape litt valgstemning:

sy21521d.jpg?width=1024

 

Og der kom det jammen inn 2 nye stemmer - alle støtter nei, slik at stillingen nå er 7 for og 20 mot, og nei-siden øker forspranget:

Ja: 25,9%

Nei: 74,1%

29266139-bf9e-4bbc-b9b4-7b6f1668dd6b?fit

 

Med en ny nei-stemme, denne gangen fra Purple Basil, blir det 7 for og 21 mot, noe som gir nøyaktig:

Ja: 25,0%

Nei: 75,0%

 

Er veldig usikker på hvordan man skal tolke kommentaren fra Aliquis, men jeg går ut fra at den støtter OL, noe også Example gjør, slik at stillingen nå blir 9 for og 21 mot, og ja-siden får det beste resultatet hittil:

Ja: 30,0%

Nei: 70,0%

 

Med 3 nye stemmer fra Thanos, Peanut og goho der 1 er for og 2 mot; er det nå i alt 33 avgitte stemmer, der 10 er for, mens 23 er mot; nei-siden kommer med dette for første gang under 70-tallet, men er forsatt i klar ledelse:

Ja: 30,3%

Nei: 69,7%

 

Så en liten oppdatering på nyhetsfronten; NRK har en interessant artikkel om prisen for tidligere OL-søknader; 330 millioner er ikke småpenger:

https://www.nrk.no/innlandet/har-brukt-330-millionar-pa-ol-soknader-1.14405158

Og nå er det tydeligvis OL-feber igjen; hele Norge skal tas i bruk, og ordføreren i Tromsø er vilt begeistret og mener et vinter-OL er viktig for nordområdesatsingen.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/halvparten-av-nordmenn-vil-ha-vinter-ol-i-2030-1.15973557

Men det som man kan stusse litt over, er et sitat jeg fant i denne artikkelen:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/norsk-idrett-tok-forste-steg-mot-mulig-ol-soknad-1.15974693

Quote

– Vi må ikke komme i en situasjon som vi gjorde siste hvor alt var rigget, og man hadde brukt flere hundre millioner kroner på en prosess som ble stanset på grunn av at det politiske miljøet endret standpunkt. Her må alle bindes til masten, gitt at vi skal gå videre med dette, sier Kjøll.

"Bindes til masten", ja. Allerede på dette stadiet finner man tendenser som minner om alt annet enn demokrati og åpenhet; først skal hele idretts-Norge, som enda ikke har kommet seg til hektene etter korona, presses, så er det antagelig politikernes tur.

Hjelpe meg for et opplegg - hva kunne man vel fått for de 330 millionene man hittil har brukt på bortkastede OL-søknader fordi Mina Gerhardsen & co. mener at Norge absolutt må ha OL ...?

 

4 nye stemmer fra Nimbus2000, Enda en tulling, bullehurk og nebbete fugl gir nå i alt 37 avgitte stemmer der 11 er for, mens 26 er mot; nei-siden øker derfor ledelsen igjen, og igjen kommer over 70% - hver stemme teller her:

Ja: 29,7%

Nei: 70,3%

 

Ny spenning når 7 nye stemmer fra Mobella66, Gulvplanke, Jdz, K.B., Daraya, Pianobar og Ghostface telles opp; 2 er for, mens 5 er mot, noe som gir i alt 44 avgitte stemmer der 13 er for, mens 31 er mot; dette gir en stabil prosentfordeling der nei-siden øker ledelsen litt som følge av den siste nei-stemmen:

Ja: 29,5%

Nei: 70,5%

 

Flott at engasjementet er så stort og at mange finner veien til denne tråden og avlegger stemme; med 7 nye stemmer fra Stonegiant, CAPS LOCK, mordi9, Dolce, Gagaen, Velvia og Anonymburker der 1 er for, mens 6 er mot; gir dette sammenlagt 14 for og 37 mot, og nei-siden øker derfor ledelsen med 2%:

Ja: 27,5%

Nei: 72,5%

Endret av - Brian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI!!!!! vi har så mange som sliter her i landet men får til svar fra staten att vi ikke har råd til å hjelpe de, da har vi heller ikke penger til et av de mest korupte oppleggene i verden.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Vi har allrede ett vanvittig etterslep på alt av infrastruktur. Bruk heller pengene på det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Typisk VG artikkel der de og resten av eliten i Holmenkollen og Ullevål prøver å få frem at folk vil ha OL. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! La oss lage et lavkost ol med fokus på å benytte allerede eksisterende nasjonale anlegg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Norge har ikke penger å kaste bort på tull. Det er mange nok viktigere ting i Norge å bruke pengene på.

Absolutt nei. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Apis skrev (2 timer siden):

Ja! La oss lage et lavkost ol med fokus på å benytte allerede eksisterende nasjonale anlegg. 

Det er ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror

Å arrangere OL er å kaste milliarder ut av vinduet og å støtte korrupsjon. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Nei. Sparekniven råker helse, oppvekst og eldreomsorgen hardt. Tilbud og tiltak spares inn på overalt. OL er et unyttig pengesluk kun for å skape fin fasade utad. Hvor er MDG når man for en enste gangs skyld trenger dem? All den trafikken og forurensningen skal de nå tolerere? De som vil ta fra en stakkar transporten til arbeid, har tydeligvis ikke noe imot en milion flyturer, en halv million lastebiltransporter og tre milioner bilturer kun for gøy. Hyklere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. 

Det er dessuten ikke mulig å lage et lavkost-OL. Det er IOC som bestemmer hvordan OL skal arrangeres, med en kravspekk lang som et vondt år. Forrige gang Norge søkte, så var ett av kravene at det skulle bygges  en ekstra fil på veien mellom Oslo og stadionene, der kun IOC skulle ha lov til å kjøre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis Norge klarer å bli litt nasjonalromantisk igjen, for å lokke til seg turister (og økonomi) på sikt.

Vil ikke ha en åpningsseremoni hvor f.eks Leo Ajkic kommer ridende inn på en havvind vindmølle, for så å rappe om bærekraftige klimamål. Lever fortsatt lenge på den flotte seremonien fra 94.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (27 minutter siden):

Det er ikke mulig. 

Sier hvem? Du? Hvorfor skulle ikke det være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I landet med mye offentlige penger er jo dette en perfekt tilkarringsmulighet. Massevis av rådgivere, konsulenter og turistsjefer og ikke minst lokalpolitikere og generellt "utredere" har en gyllen mulighet for karre til seg penger og  CV-poeng.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, staten går allerede med stort underskudd som må dekkes inn gjennom kutt i offentlig forbruk. Å svi av milliarder på en fest mens huset er falleferdig og holder på å ramle sammen er idioti.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisipielt mot OL.  MEN skal vi ha OL i Norge, så.  Som jeg vet er det en by som søker, ikke landet. Vi hadde OL i Lillehammer.  Skal Tromsø stå bak ett OL så må det  bygges mye arenaer. OM Norge skal ha OL så må det vere på Lillehammer igjen, der er mange fasiliteter enda. Norge bør ha ett nasjonalt vintersportsanlegg og det må vere i Lillehammer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bygg veier, oppgrader vann og avløp, få mer effektive vannkraftverk

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...