Gå til innhold

Ønsker du virkelig et OL i Norge i 2030 ...?


- Brian

Anbefalte innlegg

Å arrangere OL for Norge nå er absolutt langt mer interessant enn for få år siden. Etter tre pinlige affærer i Russland og  Asia er IOC nok rimelig desperate etter å få tilbake tilliten til systemet. Pendelen svinger i den retning wt man ø sker å få tilbake store mesterskap til vestlige demokratier. Det betyr at pampeveldet er nødt til å ta hensyn til at økonomistyring, gjenbruk, åpenhet og gjennomsiktighet må i førersetet.

Norge bør absolutt vurdere et OL nå. Det bør selvfølgelig legges til Oslo, samt at man bruker anlegg i områdene rundt på Østlandet I tillegg. Mye har vi allerede, noe må oppgraderes og noe må kanskje bygges. Det er for eksempel en ypperlig mulighet til å gjøre om OL-landsbyen til studentleiligheter i etterkant. 

Jeg er for OL så lenge Norge sitter i førersetet og ikke bruker unødvendige penger på IOCs trang til egen luksus.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (1 time siden):

Vis vi skal bruke enorme beløp, så er det vel ikke et lavkostnad OL vi skal arrangere? Vi må tilbake til der Kong Olav tok trikken til Holmenkollen under oljekrisen i 1973.

content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/16531154272512139063513.jpg

OL koster enorme beløp. Det er ikke mulig å arrangere billig, så hele planen må legges i skuffen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (34 minutter siden):

Nok en tråd som viser at de som sitter på Kvinneguiden ikke er representative for landet overhodet, og godt er det.

Hva mener du med det? Hvorfor skal ikke vanlig folk som skriver her ikke være representative for landet? Fordi beslutningene tas høyt oppe i etasjene mens regningen sendes nedover til oss som skriver her?

Jeg vil ikke bruke en eneste av mine skattekroner på tull som Eurovision eller OL. Har Norge så mye penger, bruk dem heller på skoler, eldreomsorg, veier og jernbane og lavere skatter og avgifter for folket.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (20 minutter siden):

Hva mener du med det? Hvorfor skal ikke vanlig folk som skriver her ikke være representative for landet? Fordi beslutningene tas høyt oppe i etasjene mens regningen sendes nedover til oss som skriver her?

Jeg vil ikke bruke en eneste av mine skattekroner på tull som Eurovision eller OL. Har Norge så mye penger, bruk dem heller på skoler, eldreomsorg, veier og jernbane og lavere skatter og avgifter for folket.

Opinionen på KG er gjerne i utakt med befolkningen, og det har en tendens til å bli ekkokamre her inne. De skifter stadig vekk. For eksempel var koronaforumet i en periode fult av brukere som var voldsomt for alt av tiltak, og gjerne ville har mer, før forumet plutselig ble fullt av anti-vaxxere. KG tiltrekker seg brukere med sterke meninger for eller imot. De fleste nordmenn er ikke der, de skifter standpunkter og ligger et sted i midten.

Ut fra undersøkelsen som ble presentert tidligere denne uka så kan det se ut til at de fleste nordmenn er for et OL i Norge, eller ikke har gjort seg opp en mening. Kun en av fire er i mot. Litt i strid med statistikken i førsteposten og de fleste innleggene i denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Kaste bort trilliarder av kroner på pamper?! Mens nordmenn kveles av avgifter og økte priser, brukes pengene på dette sølet?

Det triste er jo at uansett hva folket mener om dette, vil politikerne godkjenne. De tenker nok at et OL er god reklame for norge.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke de pengene det eventuelt ville koste på andre ting som det virkelig er behov for. Det er ikke et behov for OL i Norge. Så nei selvfølgelig.

Endret av Peanut
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (25 minutter siden):

Opinionen på KG er gjerne i utakt med befolkningen, og det har en tendens til å bli ekkokamre her inne. De skifter stadig vekk. For eksempel var koronaforumet i en periode fult av brukere som var voldsomt for alt av tiltak, og gjerne ville har mer, før forumet plutselig ble fullt av anti-vaxxere. KG tiltrekker seg brukere med sterke meninger for eller imot. De fleste nordmenn er ikke der, de skifter standpunkter og ligger et sted i midten.

Ut fra undersøkelsen som ble presentert tidligere denne uka så kan det se ut til at de fleste nordmenn er for et OL i Norge, eller ikke har gjort seg opp en mening. Kun en av fire er i mot. Litt i strid med statistikken i førsteposten og de fleste innleggene i denne tråden.

Hvem tror du skriver her? Befolkningen. Så ''opinionen'' er gjerne i takt med befolkningen. Å avfeie fornuftige motargumenter bare fordi noen mener det smarteste er å bruke masse penger på OL i en krisetid hvor flere og flere sliter med å betale regninger fordi prisene på alt øker, er naivt. Spør hvem som helst på gata om de synes det er greit å svi så mye penger på OL istedet for å bruke dem for å få for eksempel drivstoff- eller strømprisene ned. Så ser du hva opinionen mener er en viktigere prioritering. Man blir ikke mindre sulten og kald av å se på OL på norsk jord på tvskjermen. Hvis man har i det hele tatt betalt tvregninen og strømregningen.

Jeg er også for OL i Norge hvis noen andre enn Norge og nordmenn betaler for det. Denne undersøkelsen har store mangler og svakheter.

 

Les kommentarene under artikkelen, så ser du opinionen. https://www.vg.no/sport/i/1OAy9K/nei-siden-stuper-i-ny-undersoekelse-ol-vind-i-norge

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Drizzt said:

Hvem tror du skriver her? Befolkningen. Så ''opinionen'' er gjerne i takt med befolkningen. Å avfeie fornuftige motargumenter bare fordi noen mener det smarteste er å bruke masse penger på OL i en krisetid hvor flere og flere sliter med å betale regninger fordi prisene på alt øker, er naivt. Spør hvem som helst på gata om de synes det er greit å svi så mye penger på OL istedet for å bruke dem for å få for eksempel drivstoff- eller strømprisene ned. Så ser du hva opinionen mener er en viktigere prioritering. Man blir ikke mindre sulten og kald av å se på OL på norsk jord på tvskjermen. Hvis man har i det hele tatt betalt tvregninen og strømregningen.

Jeg er også for OL i Norge hvis noen andre enn Norge og nordmenn betaler for det. Denne undersøkelsen har store mangler og svakheter.

 

Les kommentarene under artikkelen, så ser du opinionen. https://www.vg.no/sport/i/1OAy9K/nei-siden-stuper-i-ny-undersoekelse-ol-vind-i-norge

Ja, kommentarfeltet i VG stråler jo av begeistring for OL; her er noen av de første kommentarene jeg får opp på siden:

Quote

Bestillingsundersøkelse, de fikk det resultatet de bestilte.

- - -

Nettopp. Det er heller ingen grunn til at Norge med 3 millioner skattebetalere skal arrangere et OL.

- - -

Åpenbart. De spurte i diskrikter hvor OL ville gavne næringslivet. Derfor den høye Frp-delen.

OL er som med EU. De som er for er helt i utakt med folket, men man jobber og holder avstemninger helt til folket velger 'rett', og så er det i boks. En milliardfest for fiffen.

At det i det hele tatt kommer opp som et tema nå som folks økonomi stuper, sier en del om tiden vi lever i. Det blir mer og mer skamløst.

- - -

Igjen? Vi oversvømmes av turister, naturen på de største turiststedene er i ferd med å bli totalt ødelagt. I følge regjeringen kan vi ikke bygge så mye veier som planlagt pga inflasjon og høyere renter, alt blir begrunnet med inflasjon og høyere renter og ødeleggende for økonomien. Det koster enorme summer å arrangere et OL, så noen burde forklare oss hvorfor det ikke er noe problem med DENNE pengebruken.

Dessuten er det en annen ting man kanskje burde tenke på når man diskuterer OL; det var jo faktisk meningen at Oslo skulle jo ha OL tidligere i år, og det var ikke måte på hvor stor og fantastisk denne folkefesten skulle bli.

Men så kom korona, da. Og hvilken folkefest det ble i Tokyo eller Beijing, vet jo alle.

Så hadde man i sin tid sagt ja til Oslo 2022, hadde man ønsket velkommen en total katastrofe, både økonomisk og praktisk; forvirringen var stor nok under korona, og jeg kan forestille meg hva som ville ha skjedd med et OL i tillegg - i et land der det er tradisjon for å skape fullt kaos med store overskridelser bare man bygger en ny T-banestasjon.

OL i Oslo 1952 var flott. Det samme Lillehammer i 1994. Men tiden har gått fra OL som et sportslig samlingspunkt for glede; på samme vis som pengene har gjort sitt inntog i fotballen, og oljesjeiker fra land som tråkker på menneskerettighetene kan smykke seg med å eie en engelsk fotballklubb - på samme vis er OL blitt et gigantomanisk pengesluk.

Og alle forhåpninger om er norsk OL med gjenbruk og måtehold tror jeg man bare kan glemme; IOC er like tunggrodde og umulige å endre som FIFA - man kom også med flotte ord om endringer og reformer der, og hvordan ser det ut nå, noen måneder før VM i Quatar ...?

Så nei, jeg tror ikke at pampeveldet føler at de er nødt til noe som helst - det er de altfor egoistiske til, og den norske visjonen om åpenhet og økonomistyring er et språk de rett og slett ikke forstår.

Verden har gått videre siden 1952 og 1994, og det klassiske synet på olympiske leker som en fest fylt av folkelig begeistring er noe man kan lese om i historiebøkene; kanskje like greit å innse at nå handler dette først og fremst om penger og makt, og at den sportslige gleden hører fortiden til.

Å bruke utallige milliarder på et OL er derfor som å satse på en død hest; dyret blir ikke mer levende av den grunn.

Endret av - Brian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Brian, det blir en katastrofe uten like. Takk og pris at det ikke ble OL i Norge i år. Jeg vil tro også de mest ihugga OL-forkjemperne takker alle guder for det. Det bør ikke bli noe OL i Norge de neste 200 årene heller. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (37 minutter siden):

Ja, kommentarfeltet i VG stråler jo av begeistring for OL; her er noen av de første kommentarene jeg får opp på siden:

Dessuten er det en annen ting man kanskje burde tenke på når man diskuterer OL; det var jo faktisk meningen at Oslo skulle jo ha OL tidligere i år, og det var ikke måte på hvor stor og fantastisk denne folkefesten skulle bli.

Men så kom korona, da. Og hvilken folkefest det ble i Tokyo eller Beijing, vet jo alle.

Så hadde man i sin tid sagt ja til Oslo 2022, hadde man ønsket velkommen en total katastrofe, både økonomisk og praktisk; forvirringen var stor nok under korona, og jeg kan forestille meg hva som ville ha skjedd med et OL i tillegg - i et land der det er tradisjon for å skape fullt kaos med store overskridelser bare man bygger en ny T-banestasjon.

OL i Oslo 1952 var flott. Det samme Lillehammer i 1994. Men tiden har gått fra OL som et sportslig samlingspunkt for glede; på samme vis som pengene har gjort sitt inntog i fotballen, og oljesjeiker fra land som tråkker på menneskerettighetene kan smykke seg med å eie en engelsk fotballklubb - på samme vis er OL blitt et gigantomanisk pengesluk.

Og alle forhåpninger om er norsk OL med gjenbruk og måtehold tror jeg man bare kan glemme; IOC er like tunggrodde og umulige å endre som FIFA - man kom også med flotte ord om endringer og reformer der, og hvordan ser det ut nå, noen måneder før VM i Quatar ...?

Så nei, jeg tror ikke at pampeveldet føler at de er nødt til noe som helst - det er de altfor egoistiske til, og den norske visjonen om åpenhet og økonomistyring er et språk de rett og slett ikke forstår.

Verden har gått videre siden 1952 og 1994, og det klassiske synet på olympiske leker som en fest fylt av folkelig begeistring er noe man kan lese om i historiebøkene; kanskje like greit å innse at nå handler dette først og fremst om penger og makt, og at den sportslige gleden hører fortiden til.

Å bruke utallige milliarder på et OL er derfor som å satse på en død hest; dyret blir ikke mer levende av den grunn.

Igjen, hvem er det som sier det skal være slik? At Det er slik for at det er slik, er et svakt argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Ja, Brian, det blir en katastrofe uten like. Takk og pris at det ikke ble OL i Norge i år. Jeg vil tro også de mest ihugga OL-forkjemperne takker alle guder for det. Det bør ikke bli noe OL i Norge de neste 200 årene heller. 

Norge har god kompetanse på TV produksjon, ingenting som sier at det nødvendigvis hadde blitt et dårlig produkt ut fra forutsetningene som lå der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 timer siden):

Norge har god kompetanse på TV produksjon, ingenting som sier at det nødvendigvis hadde blitt et dårlig produkt ut fra forutsetningene som lå der.

Det handler ikke om kompetanse på TV produksjon. Det handler om økonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laPistola skrev (21 timer siden):

Er forøvrig skeptisk til Tromsø , det vil bli dyrt. Kan bli fordelt på Oslo, Lillehammer, Hamar og Gjøvik hvor en har det meste fra tidligere OL og hvor oppgradering av anlegg / nybygg i større grad vil få nytte i etterkant. 
 

Jeg ser at Tromsøs ordfører allerede har vært ute og sagt at et eventuelt OL må ta hele Norge i bruk, og at et OL er viktig for nordområdesatsingen. Han mener at regjeringen ikke kan gå for et OL med mindre også Nord-Norge - med f.eks. Tromsø og Narvik - får være med på festen. (Link)

Tromsø søkte om å få arrangere OL både i 2014 og 2018, men fikk avslag begge ganger. Bakgrunnen for begge avslag var de høye kostnadene. Jeg tror ikke Tromsøs ordfører har lært noen ting fra den gangen. Et OL i Tromsø ville helt sikkert blitt spektakulært, men det ville også kostnadene ha blitt ettersom det ikke finnes fasiliteter som kan brukes der. Skal man først søke om OL og samtidig gjennomføre et såkalt "lavkost-OL", så må OL legges dit hvor kostnadene blir lavest. Og det er i området Lillehammer/Oslo. Å trekke inn områder utenfor dette (som f.eks. Nord-Norge) vil føre til en dramatisk økning i kostnadene, og det vil undergrave troverdigheten til en eventuell OL-søknad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
NordicViking skrev (1 time siden):

Jeg ser at Tromsøs ordfører allerede har vært ute og sagt at et eventuelt OL må ta hele Norge i bruk, og at et OL er viktig for nordområdesatsingen. Han mener at regjeringen ikke kan gå for et OL med mindre også Nord-Norge - med f.eks. Tromsø og Narvik - får være med på festen. (Link)

 

Det går ikke. Det er byer og ikke land som får OL. Man får ikke lov til å ha OL i hele landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Example skrev (14 timer siden):

Å arrangere OL for Norge nå er absolutt langt mer interessant enn for få år siden. Etter tre pinlige affærer i Russland og  Asia er IOC nok rimelig desperate etter å få tilbake tilliten til systemet. Pendelen svinger i den retning wt man ø sker å få tilbake store mesterskap til vestlige demokratier. Det betyr at pampeveldet er nødt til å ta hensyn til at økonomistyring, gjenbruk, åpenhet og gjennomsiktighet må i førersetet.

Det handler om at demokratier ikke ønsker OL. Når folket får velge selv hva de ønsker å bruke pengene på så ønsker de at pengene skal brukes på helse, utdanning, infrasruktur og lavere skatter ikke på fest. 

OL har utspilt sin rolle. Det er ikke lenger en privilegium å arrangere OL, det er en byrde. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NEI TAKK.
Jeg vil ikke ha noe OL i Norge nå, like lite som jeg ville ha det forrige gang de satte i gang dette maset.
Etter min mening er det på tide å legge ned hele OL. Dette arrangementet har est ut så til grader i både omfang og forventninger fra alle hold at det er galskap å påta seg ansvaret for noe slikt. Enhver mikroskopiske sportsgren skal jo få være med for det blir så urettferdig om de ikke får delta når alle andre får, stakkars. 
Nei, det får holde med VM i hver enkelt gren. Men om idretten på død og liv ha OL, så får de betale hver eneste krone selv, av sine sponsorpenger og billettinntekter, og ikke over skatteseddelen.
I forrige runde ble det holdt avstemming i Oslo, men Oslo, i likhet med alle andre byer i verden, ville aldri klart å betale for gildet alene, så staten ville uungåelig måtte bidra med enorme summer, så at andre ikke fikk si sin mening når de måtte betale for moroa uten engang å få den nye ishallen eller hva nå gevinsten var antatt å være var ganske drøyt. 

Til de som snakker om et norsk billig-OL: Seriøst?? Glem det. Bare se på budsjettoverskridelsene på hvert eneste offentlige prosjekt. Eller se på russefeiringen. En gjeng arrangører som nå får mulighet til å markere seg ved å overgå alle sine forgjengere, samtidig som de i praksis har ubegrenset tilgang til penger som ikke er deres egne. Tror noen virkelig at de vil vise noe måtehold?

Og til de som har så vondt av at yngre generasjoner ikke får oppleve en slik "folkefest": Vel, svenskene har fortsatt ikke arrangert noe OL. Kanskje man da burde overlate det til dem, så ikke hele generasjoner av svensker blir skadelidende. Norske ungdommer forventes tross alt å leve noen tiår til, så de får kanskje en mulighet senere.

En annen ting er hvor mye "folkefest" det faktisk blir. Forrige gang var det jo snakk om å jage lokalbefolkningen ut av byen, slik at IOC og formodentlig betalende tilskuere annenstedsfra kunne få mere plass å boltre seg på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OL-forkjemperne viser forøvrig omtrent samme modenhetsnivå som russen. Der sistnevnte ikke har noen problemer med å svi av en årslønn eller to på en megafest, svir førstnevnte uten å blunke av et stasbudsjett eller to på det samme. Men der ungdommene på 18 år eller deromkring nok kan tilgis da de færreste av dem har noen fullt utviklet konsekvenstenkning, burde en kunne forvente mer av folk som gjerne er både middeladrende og eldre.
Men her er det vel snakk om folk som selv sitter godt i det og neppe føler seg truet av hverken strømpriser, matkrise eller all den andre styggedommen vi andre sliter og forventes å slite med. Det er jo lett å ønske seg fest når det er andre som betaler. Når VG hevder at det er stor stemning for OL i befolkningen må en lure på hvem de har spurt, har de bare ringt opp idrettsforbundenes lokalkontorer rundt om i landet? Eller kommunestyrene? Eller står det virkelig til troende at mannen i gata med glede bytter ut brød med sirkus?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal ha Ol i 2030. Hvis ikke et av de mestvinnende i Vinter-OL og samtidig et av verdens rikeste land skal arrangere, hvem da ?    Vi kan dele med Sverige, og ha det i aksen Østersund - Åre - Trondheim.  Der ligger det meste av oppgraderte anlegg allerede klart. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...