Gå til innhold

Ønsker du virkelig et OL i Norge i 2030 ...?


- Brian

Anbefalte innlegg

- Brian skrev (14 timer siden):

Det siste man trenger i dagens økonomiske situasjon, er vel et nytt OL i Norge, men her skal man tydeligvis presse på, og gi inntrykket av vill folkelig begeistring for et OL i 2030, slik at pengesekken åpnes atter en gang:

https://www.vg.no/sport/i/1OAy9K/nei-siden-stuper-i-ny-undersoekelse-ol-vind-i-norge

Derfor spør jeg dere: Er det virkelig slik at halvparten av dere som skriver her ønsker et nytt OL-sirkus? Eller kanskje ikke ...?

 

 

Jeg vil absolutt støtte et nytt OL i Norge, forutsatt at det blir holdt i Lillehammer/Oslo. Da kan man bruke eksisterende fasiliteter, og på den måten unngå utgifter til splitter nye anlegg. Litt oppgradering kan bli nødvendig, men det meste av infrastrukturen eksisterer allerede. Vi kan vise verden at det er fullt mulig å arrangere et helt "normalt" OL uten å ty til gigantomani for å imponere resten av verden.  ⛷️

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (8 timer siden):

Ja! La oss lage et lavkost ol med fokus på å benytte allerede eksisterende nasjonale anlegg. 

Hvilke anlegg tenker du på konkret?

P.S. Det er ikke noe som heter lavkost OL :) Det er oksymoron. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa nei lenger opp og er helt enig med meg selv 😊 Noen nevner Lillehammer og det var et drømmescenario, nasjonalromantisk og et OL uten like synes også jeg, ikke minst fordi jeg var der en uke og fikk med flere konkurranser og alt av stemning i byen og i landet. Men den ekstremt gode stemningen tror jeg ikke vil skje igjen. Verden er en helt annen, Norge er noe helt annet. Ikke minst OL er noe helt annet og korrupsjonen er mer synlig. Norge er også mye fattigere og vi har mange andre ting vi bør bruke de store pengene på. Vi har rett og slett ikke råd til det vi hadde i 1994. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Ja. I all elendighet trenger vi en fest. Ja, det koster penger, men alt forsvinner ikke, den reklamen vi fikk sist har vi levd godt på. Det er heller ikke sånn at anlegg blir borte, dette er jo et løft for idretten i tiår framover. Det var en folkefest for alle ( i hvertfall da, sånn grining jeg leser her hørte jeg ingenting om sist)  de 2 ukene var nok de beste i mitt liv, og det er noe vi snakket om og mimres ennå. La oss gamlinger få oppleve det på nytt , og la ungdommene også få en sånn opplevelse i sitt liv. Er forøvrig skeptisk til Tromsø , det vil bli dyrt. Kan bli fordelt på Oslo, Lillehammer, Hamar og Gjøvik hvor en har det meste fra tidligere OL og hvor oppgradering av anlegg / nybygg i større grad vil få nytte i etterkant. 
( er det noen poll her eller oppdaterer du det lange hi ut fra kommentarene? Stoler allikevel på vg sin, og håpet ikke avgjørelsen blir tatt ut fra kg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (16 timer siden):

Det siste man trenger i dagens økonomiske situasjon, er vel et nytt OL i Norge, men her skal man tydeligvis presse på, og gi inntrykket av vill folkelig begeistring for et OL i 2030, slik at pengesekken åpnes atter en gang:

https://www.vg.no/sport/i/1OAy9K/nei-siden-stuper-i-ny-undersoekelse-ol-vind-i-norge

Derfor spør jeg dere: Er det virkelig slik at halvparten av dere som skriver her ønsker et nytt OL-sirkus? Eller kanskje ikke ...?

I mine øyne har OL utspilt sin rolle, så å bruke mer penger på dette er ren idioti; korrupsjon, doping og gigantisk pengesløsing er det jeg selv forbinder med OL. Greit nok at stemningen var fin i Lillehammer, men man kan ikke tro at alt er som før - det har gått 28 år siden den gang; verden har gått videre, og dagens OL er blitt en parodi på seg selv.

OL er ren korrupsjon. Et utdatert opplegg fra en tid da rike pamper slapp unna med å røve land for store summer.

Dvs., de slipper fortsatt unna med det. Men flere skjønner at OL bare er søppel.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerne. Med den kompetansehevingen og boosten det ga for norsk sport, logistikk og ikke minst erfaring til byggebransjen samt tv og radioproduksjon, og det faktum at vi ennå høster penger av royalties etc - det er jo en nobrainer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Hvilke anlegg tenker du på konkret?

P.S. Det er ikke noe som heter lavkost OL :) Det er oksymoron. 

Det er nærliggende å tenke Lillehammer og Oslo området.

Er så defensivt å bare tenke på hvilke begrensninger som finnes, vi må fokusere på mulighetene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia

De bør heller bruke 20 milliarder på å redusere global oppvarming så snøen kanskje ligger i 2 uker når de skal søke om OL i 2100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (2 timer siden):

Det er nærliggende å tenke Lillehammer og Oslo området.

Er så defensivt å bare tenke på hvilke begrensninger som finnes, vi må fokusere på mulighetene. 

Hvilke muligheter rettferdiggjør å kaste ut av vinduet så enorme beløp i en krisetid?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Hvilke muligheter rettferdiggjør å kaste ut av vinduet så enorme beløp i en krisetid?

Vis vi skal bruke enorme beløp, så er det vel ikke et lavkostnad OL vi skal arrangere? Vi må tilbake til der Kong Olav tok trikken til Holmenkollen under oljekrisen i 1973.

content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/16531154272512139063513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Apis skrev (14 timer siden):

Sier hvem? Du? Hvorfor skulle ikke det være mulig?

Fordi ingen har klart et lavkost OL og det ikke er mulig med IOCs krav.

Det blir også alltid gigantiske budsjettoverskridelser. Lillehammer-OL kostet over det  firedobbelte av hva som var planlagt.  Det er sikkert også bevisst. De som ønsker OL har interesse av å fremstille OL som billig som mulig. Når OL først er vedtatt så kommer de sanne kostnadene frem, men da er det for sent å trekke seg og skattebetalerne sitter igjen med gigantregningen. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier selvfølgelig nei til OL. Vi har nok av annet å bruke penger på. Har stemt nei til OL før og kommer til å gjøre det igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Storebror said:

Fordi ingen har klart et rimelig OL og det ikke er mulig med IOCs krav. Det blir også alltid gigantiske budsjettoverskridelser. Lillehammer-OL kostet over det  firedobbelte av hva som var planlagt.  Det er sikkert også bevisst. De som ønsker OL har interesse av å fremstille det som billig som mulig. Når OL først er vedtatt så kommer de sanne kostnadene frem, men da er det for sent å trekke seg og skattebetalerne sitter igjen med gigantregningen. 

Som om jeg skulle ha sagt det selv; OL har mye til felles med offentlige norske byggeprosjekter - når den totale regningen til slutt kommer på bordet, er den betydelig høyere enn det fine prosjektet som ble presentert sammen med tegninger av glade barn og voksne.

Så her er det om å gjøre å pakke dette inn så pent som mulig, komme med optimistiske visjoner om turisme og fremtidig bruk av OL-anleggene, og få politikerne til å vedta dette. Regningen får vanlige folk ta seg av.

Etter OL-festen kommer den grå hverdagen:

8920562.jpg?imageId=8920562&width=1060&h

94ca3802-615e-4614-9581-69a429a30b9b?fit

503835eb-70b9-43a1-8188-fe2ab91e52db?fit

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (8 minutter siden):

Fordi ingen har klart et rimelig OL og det ikke er mulig med IOCs krav.

Det blir også alltid gigantiske budsjettoverskridelser. Lillehammer-OL kostet over det  firedobbelte av hva som var planlagt.  Det er sikkert også bevisst. De som ønsker OL har interesse av å fremstille OL som billig som mulig. Når OL først er vedtatt så kommer de sanne kostnadene frem, men da er det for sent å trekke seg og skattebetalerne sitter igjen med gigantregningen. 

Lillehammer hadde ikke fokus på gjenbruk, som et nytt OL må ha, krav som blir stilt er det mulig å gjøre noe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd som viser at de som sitter på Kvinneguiden ikke er representative for landet overhodet, og godt er det.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...