Gjest Jon Are Skrevet 30. april 2022 #121 Skrevet 30. april 2022 Bra hadde jeg tenkt. Hadde følt meg tryggere og mer tilfreds med en overvektig lege. En av folket på en måte. Ikke eliten..
jabx Skrevet 30. april 2022 #122 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo ikke slik for de fleste at man kan justere ned kaloriinntaket som ved å skru på en knapp. Det er vane, tradisjon og masse følelser forbundet med mat. I og med at hen er utdannet lege, så må vi nesten kunne anta at personen forstår hvordan vektnedgang kan gjennomføres rent praktisk. Det handler om motivasjon og mental styrke. Anonymkode: 8c165...ef6 Det som er saken er at hvis man teller kalorier (og ikke jukser) så kan man justere ned inntaket slik at man går i et lite kaloriunderskudd, og uten at man må sulte seg.
Blåjojo Skrevet 30. april 2022 #123 Skrevet 30. april 2022 theTitanic skrev (1 time siden): Jo. Men hvor stor tiltro får en som ikke tar egne råd og opplysninger seriøst? Om en tykk lege ber deg å slanke deg for å ta helsen din seriøst, hvor viktig føler du at det er å legge i en innsats når vedkommende åpenbart ikke følger egne råd? Hvor mange kurs hadde Grethe Roede solgt om hun var tykk? At fastlegen er tykk betyr ikke at vedkommende ikke tar råd og opplysninger seriøst. Det er utrolig mange ting som ligger bak det å være tykk. Hadde det å slanke seg vært quick fix hadde ikke Grethe Roede solgt et eneste kurs. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #124 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 14.38): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg er litt stor selv, så jeg vet hvor vanskelig den kampen er 💗 Min erfaring er at nyutanndede/ turnusleger er grunndige, vennlige og tar pasienten på alvor. Jeg har fått god help mot smått og stort hos unge leger. Jeg hadde ikke hatt problemer med å komme til deg. Når det kommer til vektutfordringene mine, så hadde det ikke vært så tilittsvekkende/ troverdig om du sa til meg at jeg "bare må spise mindre, sunnere, kutte godteri og trene mer". Men om du hadde skrevet ut medisiner/ henvist meg videre for overvekt, så hadde det gått helt fint. Det blir litt det samme som om man har en lege med rusproblemer, som skal fortelle deg hvor skadelig rus er. Jeg tror absolutt at du kan være en god lege. Du kommer til å møte mange som sliter med vekten, og kanskje vil du forstå de bedre fordi du vet hvor vanskelig det er selv. Lykke til med legejobben og arbeidslivet 💗 Anonymkode: 9049a...16a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #125 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 14.38): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg har en fastlege som er kraftig overvektig, og hun er helt fantastisk både som fastlege og menneske😊 Jeg er overvektig selv, selv om jeg er oppegående og intelligent nok til å vite at det ikke er bra for meg, og selv om jeg har kunnskap nok til å kunne klare å slanke meg, men jeg sliter enormt med dette likevel. Det tror jeg mange overvektige gjør, vi vet hvordan vi kan gå ned i vekt, og vi vil så gjerne, men klarer det bare ikke. Det er som du sier, «en enorm psykisk belastning», på så mange måter. Vi har alle våre utfordringer og årsaker til overvekten, og det kan være store individuelle ulikheter her. Jeg tror det kan være en styrke for deg å ha kjent på alle disse følelsene og utfordringene med overvekten, når du skal møte pasienter og deres utfordringer, uansett om det er overvekt de sliter med, eller andre problemer. Fastleger som «ser» pasientene sine, lytter og genuint viser forståelse, er gull verdt. Lykke til som fastlegevikar😊 Anonymkode: 76225...d34
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #126 Skrevet 30. april 2022 Ikke noe problem, men ville nok hatt noen strategier for hvordan enkelte situasjoner bør håndteres. F. eks om man er nødt til å gi en pasient kostholdsråd av helsemessige årsaker eller liknende situasjoner. Du kan kanskje også få brukt overvekten til din fordel i slike situasjoner og at du er en person som folk vet hva det vil si å slite med overvekt. Anonymkode: 8839f...711 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #127 Skrevet 30. april 2022 Oppriktig: Jeg hadde ikke lagt merke til det i det hele tatt om det var snakk om litt overvekt. Mistenker at du er der. Men om du faktisk er i området alvorlig fedme så hadde jeg blitt litt satt ut. Det har ikke noen relevans i forhold til det jeg sjeldent går til legen for (prevensjon og gynekologi), men vet at foreldrene mine sin generasjon hvor spesielt moren min som har vært overvektig har fått noen direkte tilbakemeldinger fra fastlegen om at vektnedgang vil hjelpe i de plagene hun har. Hun hadde nok klart å legge om livsstilen og bedret helsen uten disse oppfordringene fra legen. Og jeg vet ikke om hun hadde klart å ta de seriøst om det kom fra en med stor overvekt selv. Hvordan vil du tilnærme deg pasienter som sliter med overvekt? Anonymkode: 5ffa1...572 1 1
Gjest theTitanic Skrevet 1. mai 2022 #128 Skrevet 1. mai 2022 Blåjojo skrev (9 timer siden): At fastlegen er tykk betyr ikke at vedkommende ikke tar råd og opplysninger seriøst. Det er utrolig mange ting som ligger bak det å være tykk. Hadde det å slanke seg vært quick fix hadde ikke Grethe Roede solgt et eneste kurs. Har aldri sagt at jeg tror det er noe quick fix å gå ned I vekt. Hvis du ble bedt om å slutte å røyke og blitt opplyst om hvor skadelig det er og hvor stor sjansen er for kreft og kols, ville du tatt rådene seriøst fra en som stor røyker selv? Ville du sluttet med rus etter rådene fra en aktiv rusmisbruker? Det ble spurt om en mening og jeg gir den. Om tannlegen har råtne tenner eller frisøren er skamklipt så gir det samme psykologiske effekt. Sånn er det bare. Man trenger en god rollemodell for å være mottagelig for råd og for å kunne gi den beinharde innsatsen som trengs.
Daisy-love Skrevet 1. mai 2022 #129 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 15.19): Vi trenger leger som har levd et liv, opplevd nederlag - og gjerne uhelse hos seg selv eller pårørende. Anonymkode: b1daf...69a Dette her 💪🏻🙌 Vært noe i media på det, hvem som faktisk kan bli leger og psykologer idag. Du må ha såpass gode karakterer fra videregående for å kunne ta disse utdannelsene i Norge at de aller fleste har ikke mistet et halvt år på videregående til kyssesyken, eller mor til kreft. Det er selvsagt unntak, men en utdanner et lege og psykologteam med folk som har lite egen livserfaring. Er selvsagt unntak, og leger er som folk flest og har sitt, men de mer alvorlige greiene har de fleste ikke hatt. Leste en lengre artikkel om det i magasinet Plot mener jeg det var, for mange år siden. Magasinet finnes ikke lengre, men det var tankevekkende. Nå er ikke overvekt noe som normalt påvirker karakterene på videregående, bare så det er sagt, men det å ha leger med livserfaring og som selv har sine utfordringer hjelper på. Jeg feiler nuts mye, og har mye med helsenorge å gjøre, inkludert hos fastlegen på fast time ukentlig, og mer eller mindre regelmessig innlagt på sykehus, og please gi meg leger som forstår. Jeg hadde en veldig fin lege på legevakten. Oppriktig ønsket å hjelpe. Han skulle dog lære meg om at livet svinger og gir oss utfordringer for oss alle mann. Han kom da med eksempel fra eget liv. Han hadde kommet rett inn på medisin fra videregående og hadde da fått utsatt militæret. Etter ferdige studier hadde han fått en fast overlegestilling på intensiven (mener det var der, men ett fett, noen år siden dette her). Han hadde dog ikke fullført militæret, og hadde ingen grunn for å ikke dra. Han kunne derfor ikke ta denne stillingen, og fullførte militæret og fikk en full stilling etter det på legevakten. Dette var veldig kjipt, men sånn var det. Han var altså utrolig fin, ikke arrogant en gang, men kunne ikke se at bare det å få en full fast stilling rett etter studier er noe mange ikke får, si om han hadde vært sykepleier. Der var jeg med 4 sider med medisinliste og feiler pest og kolera, og han skal ha for at han ville hjelpe meg, men jeg må bare le. Igjen han var oppriktig her, og jeg tror bare ikke han evner å skjønne. Så gi meg heller noen som forstår litt, og bokstavlig talt er rund i kantene. Jeg lo selvsagt ikke til legen på legevakten. Jeg har møtt mange i helsevesenet som er ordentlig ufine, og han var ikke blant dem, han evnet bare ikke å forstå. Jeg har selv jobbet i helsevesenet, men er utdannet noe annet. Jeg måtte velge en utdannelse hvor jeg kunne sitte i rullestol, og få tilrettelagt arbeidsplass, selv om drømmen var å bli sykepleier. Jeg er nå ufør, og har en fantastisk fastlege, som ser hele meg, og det er faktisk det viktigste, ikke hvor mye vedkommende veier. Jeg har også slitt med vekt, både en og andre veien, og på mitt tynneste levde jeg på smågodt, og det satt laaangt inne å innrømme til min sunne fastlege, som presterte å si at «jeg umulig kunne spise mye av det», og jeg levde bokstavlig på det som undervektig 😬 Ikke det beste, innrømmer glatt det, men det var lettere å si det til andre, enn til han som er så sunn 😆 Andre leger på legekontoret kommer på jobb med energidrikk i hånden, det gjør ikke min 😆 Får du et godt forhold til dine pasienter og de føler seg sett og tatt på alvor så er det det viktigste, ikke vekten din 💕 Skjønner du spør, og jeg tipper at en vil unngå å få en del kommentarer på vekt fra deg, som jeg har fått både som undervektig og overvektig og det er godt 💕 Lykke til 😊 1 2
Luckiness Skrevet 1. mai 2022 #130 Skrevet 1. mai 2022 Jeg hadde ikke brydd meg. Og skulle legen ha tatt opp overvekt som en problemstilling eller noe som helst med vekt, kosthold og livsstil så hadde jeg ikke hengt meg opp i at legen var overvektig. De skal jo gi kunnskapsbaserte råd uansett. Og det handler jo om meg og min helse når jeg er hos legen. Ikke legen sin. Legen må selv få styre sitt eget liv. Dessuten vet man jo heller ikke om det ligger noe annet bak vekten til legen enn bare en usunn livsstil. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå