AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #101 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takker for alle tilbakemeldinger. Vi er jo alle forskjellige, så vi har jo også forskjellige meninger om andre også. Jeg er forberedt på en sommer med tøffe utfordringer, og kanskje jeg selv klarer å finne min egen vei oppi alt sammen. TS Anonymkode: ed460...b5c Jeg tror du må huske på at de slemme kommentarene her inne kommer fra folk du trolig ville videresendt til en utredning. Du er tjukk ja - de har sitt åpenbare. Om en psykotisk person roper til deg at du er en appelsinmarmelade så tar du vel neppe det bokstavelig. Anonymkode: b1daf...69a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #102 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er morsomt med det? Bare fordi du skulle opponere så fikk sikkert alle resten av pasientene den dagen dårlig behandling … Hallo, du får GRATIS behandling og er utakknemlig. Det oppholdet kostet sikkert minst 500.000 kr. Anonymkode: ed44d...19f Synes den kommentaren var helt fair og noe legen må forvente. Dessuten har vedkommende garantert betalt for behandlingen. Ingenting i verden er gratis. Skatt, vennen.. Anonymkode: f8af7...a4b 1
jabx Skrevet 30. april 2022 #103 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Men du vet vel at overvekt kommer av et kaloriunderskudd, og at for å gå ned i vekt må du inn i et kaloriunderskudd? Dvs. du må innta færre kalorier enn du forbrenner.
jabx Skrevet 30. april 2022 #104 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette er riktignok noen år tilbake, kanskje 6-7. Jeg lå på sykehuset etter en operasjon og da jeg skulle reise hjem, kom det en kjekkas av en lege innom for å gi meg den siste informasjonen jeg skulle ha. Han spurte om jeg røyket og jeg sa ja, av og til. Det måtte jeg slutte med, sa han. (Har sluttet nå). Da kunne jeg ikke dy meg og lurte på om det faktisk var greit at han gikk rundt på visitten med en diger snus under leppa. Han ble drit forbanna på meg og nærmest kastet meg ut av sykehuset 😂 Anonymkode: 433a9...cb0 Hva mener du med at han kastet deg ut? Du skulle jo reise hjem uansett. Han kom vel på siste og avsluttende visitt før hjemreise.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #105 Skrevet 30. april 2022 47 minutter siden, jabx said: Men du vet vel at overvekt kommer av et kaloriunderskudd, og at for å gå ned i vekt må du inn i et kaloriunderskudd? Dvs. du må innta færre kalorier enn du forbrenner. Svaret på spørsmålet ditt står jo i innlegget du siterer? Det er psykiske årsaker til at TS ikke greier å gjennomføre kaloriunderskudd. Anonymkode: 8c165...ef6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #106 Skrevet 30. april 2022 Når jeg tenker på da jeg var feit og var til legen for ting som ikke var relatert til vekt og legen likevel skyldte på vekta mi, så tenker jeg at jeg gjerne skulle hatt en lege som er overvektig eller i alle fall har vært overvektig slik at de har litt mer gangsyn. Når man kommer til legen med betennelse i den ene armen som nummer hele armen og gjør at du ikke kan løfte din egen arm og legen bare sier: "men du er overvektig da". "Ja takk, det vet jeg. Men akkurat nå er det betennelsen i armen jeg trenger hjelp med." Eller da jeg hadde fått tråkket kraftig over på trening og gått på vond fot i mange uker da en sykepleier-venn sa at jeg måtte komme meg til legen å kreve røntgen av foten fordi det er mange små bein i foten og de kan gro skeivt og jeg kunne ende opp med å måtte knekke opp foten igjen, og legen bare sier: "men du er overvektig da" "Ja, skal jeg ikke få hjelp med potensiell brukket fot på trening fordi jeg er overvektig?" Eller da jeg hadde en kraftig allergisk reaksjon i ansiktet og hele ansiktet blåste seg opp og var rødglødende og legen bare sier: "men du er overvektig da" Det endte med at rådet hans var at hvis JEG trodde at det kunne hjelpe, så kunne jeg prøve reseptfri allergimedisin. Jeg går ikke til den legen igjen! Jeg viste bilde av hvordan jeg så ut til sykepleierne i blodbanken da jeg ga blod en stund etterpå og de ble helt sjokkert. De ville egentlig fjerne meg fra donor-lista med en så kraftig allergisk reaksjon. Jeg opplever at jeg blir tatt mye mer på alvor av legen som normalvektig enn som feit. Det er søren meg ikke lett å gå til legen som feit. De prøvde til og med å prakke på meg fedmeoperasjon fordi BMIen var høy nok. Uten å snakke om kosthold en gang. Og uten at jeg var der for noe som var relatert til vekta. Anonymkode: 9f0dd...58c 3 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #107 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ville ikke tatt noe råd fra en som er usunn og feit. Anonymkode: f7c85...d05 Grattulerer med dagens mest kunnskapsløse kommentar så langt. Anonymkode: 2fed6...259 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #108 Skrevet 30. april 2022 jabx skrev (1 time siden): Men du vet vel at overvekt kommer av et kaloriunderskudd, og at for å gå ned i vekt må du inn i et kaloriunderskudd? Dvs. du må innta færre kalorier enn du forbrenner. Og akkurat sånne som deg vil jeg ikke ha som lege. Det er så enkelt, men likevel LANGT fra så enkelt. Det er ikke bare mengden som har noe å si. 2000 kcal fra sukker er ikke det samme som 2000 kcal fra proteiner og fett. Hvis du bare skal brenne noe i en forbrenningsovn så blir det det sammen, men kroppen er en avansert maskin med hormoner og sånt som påvirker det meste i kroppen. Og så er det individuelle forskjeller. De har hatt overforings-studier på fanger og noen folk går ikke opp i vekt selv om de spiser flere tusen ekstra kcal hver dag. Anonymkode: 9f0dd...58c 4
Oppland Skrevet 30. april 2022 #109 Skrevet 30. april 2022 Min fastlege er normalvektig og flink, hadde hun vært overvektig og flink hadde det også vært helt greit.
Oppland Skrevet 30. april 2022 #110 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grattulerer med dagens mest kunnskapsløse kommentar så langt. Anonymkode: 2fed6...259 Den kan jeg også underskrive på!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #111 Skrevet 30. april 2022 Jeg hadde likt deg enda bedre. For jeg som overvektig vet da at du vet hvordan det er og hva som kan ligge bak en slik situasjon. Og du ville mest sannsynlig ikke brukt overvekten som grunn til alle plager og sykdommer. Jeg tenker at du da også vet hvor vanskelig det er å gå ned i vekt og vil være litt mer ydmyk i forhold til det. Så jeg tror kanskje du ville ha vært til enda bedre hjelp til vektnedgang enn om du var normalvektig. Anonymkode: 3a660...2d6
Blåjojo Skrevet 30. april 2022 #112 Skrevet 30. april 2022 theTitanic skrev (20 timer siden): Jeg kjenner en som fikk råd av legen om å gå ned i vekt fordi han hadde usunn fedme. Det rådet bare lo han av for legen var jo svært tykk selv. Det er noe i det som er nevnt over: legens faglige råd angående andre helseutfordringer hadde jeg tatt til etteretning, men råd om kosthold, trening og vekt hadde vært verdiløse. Det blir på en måte en slags elefant i rommet om man vil ha råd til hvordan man skal gå ned i vekt når legen helt klart ikke har gjennomføringsevnen som trengs på tross av all kunnskapen om hvor ugunstig fedme er for helsen og han vet om alle mulighetene for å nå mål men enda ikke klarer det. Er det da håp for hvermansen liksom? Dessuten viser han med dette at han ikke tar helse seriøst. Ærlig svar, men ikke svaret du ønsker deg desverre. Du vet at en lege har plikt til å opplyse om helsefarene ved å være tykk, samt gi råd og evt. henvise videre dersom det er nødvendig? 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #113 Skrevet 30. april 2022 Jeg hadde overhodet ikke brydd meg. Er selv overvektig, har hatt en mager lege som var helt grusom, og en sterkt overvektig lege som ikke var særlig bedre. (Min fastlege i dag er slank og meget god, bare så det er sagt). Har selvfølgelig opplevd og ikke bli tatt på alvor på grunn av vekta. Det går begge veier. Mannen min er ekstremt godt trent, men har det til tider fælt psykisk. På en del leger virker det som om så lenge man er slank og veltrent, er alt i orden. Han blir blant annet ikke trodd på at han sover dårlig, eller at han er sterkt deprimert. Anonymkode: bbde5...f29
jabx Skrevet 30. april 2022 #114 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Svaret på spørsmålet ditt står jo i innlegget du siterer? Det er psykiske årsaker til at TS ikke greier å gjennomføre kaloriunderskudd. Anonymkode: 8c165...ef6 Nei, det står ikke det. Det står at han sliter med å ikke klare å gå ned i vekt og synes ikke det er noen vits likevel. Da er det på tide å justere ned kaloriinntaket. Kalorier inn/ut fungerer 100%.
jabx Skrevet 30. april 2022 #115 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og akkurat sånne som deg vil jeg ikke ha som lege. Det er så enkelt, men likevel LANGT fra så enkelt. Det er ikke bare mengden som har noe å si. 2000 kcal fra sukker er ikke det samme som 2000 kcal fra proteiner og fett. Hvis du bare skal brenne noe i en forbrenningsovn så blir det det sammen, men kroppen er en avansert maskin med hormoner og sånt som påvirker det meste i kroppen. Og så er det individuelle forskjeller. De har hatt overforings-studier på fanger og noen folk går ikke opp i vekt selv om de spiser flere tusen ekstra kcal hver dag. Anonymkode: 9f0dd...58c Du kan helt fint gå ned i vekt ved å bare spise sukker, så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner. Sunt er det ikke, men det er ikke noe problem i seg selv å gå ned i vekt hvis man gjennomfører det. Hvilke "overforings-studier" tenker du på? Faktum er: Kalorier inn/ut er det som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #116 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 14.41): Hadde ikke tenkt noe mer enn jeg hadde gjort om kassadama var kraftig overvektig. Altså svært lite. Men dersom jeg hadde trengt legehjelp i forbindelse med vektnedgang hadde jeg nok valgt en annen lege. Anonymkode: 14042...814 Vekten til legen har ingenting å si og går ikke utover kunnskapen og graden legen har 🙄 Anonymkode: 30a60...232
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #117 Skrevet 30. april 2022 jabx skrev (47 minutter siden): Nei, det står ikke det. Det står at han sliter med å ikke klare å gå ned i vekt og synes ikke det er noen vits likevel. Da er det på tide å justere ned kaloriinntaket. Kalorier inn/ut fungerer 100%. Jo, det står det. Det er som sagt ikke kunnskapen som hindrer meg, men psyken som ikke spiller på lag. TS Anonymkode: ed460...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #118 Skrevet 30. april 2022 40 minutter siden, jabx said: Nei, det står ikke det. Det står at han sliter med å ikke klare å gå ned i vekt og synes ikke det er noen vits likevel. Da er det på tide å justere ned kaloriinntaket. Kalorier inn/ut fungerer 100%. Det er jo ikke slik for de fleste at man kan justere ned kaloriinntaket som ved å skru på en knapp. Det er vane, tradisjon og masse følelser forbundet med mat. I og med at hen er utdannet lege, så må vi nesten kunne anta at personen forstår hvordan vektnedgang kan gjennomføres rent praktisk. Det handler om motivasjon og mental styrke. Anonymkode: 8c165...ef6 1
Gjest theTitanic Skrevet 30. april 2022 #119 Skrevet 30. april 2022 Blåjojo skrev (5 timer siden): Du vet at en lege har plikt til å opplyse om helsefarene ved å være tykk, samt gi råd og evt. henvise videre dersom det er nødvendig? Jo. Men hvor stor tiltro får en som ikke tar egne råd og opplysninger seriøst? Om en tykk lege ber deg å slanke deg for å ta helsen din seriøst, hvor viktig føler du at det er å legge i en innsats når vedkommende åpenbart ikke følger egne råd? Hvor mange kurs hadde Grethe Roede solgt om hun var tykk?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #120 Skrevet 30. april 2022 Min fastlege er litt rund, men utrolig pen for det om! Har alltid vært fornøyd med henne, veldig omsorgsfull og dyktig! Som overvektig kvinne synes jeg faktisk det er litt enklere å gå til en lege som også har litt ekstra kilo på kroppen. Mest sannsynlig vil legen selv ha erfart hvor vanskelig det kan være å kvitte seg med kilo. Og at mye handler om gener. Anonymkode: 5aea2...7bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå