AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #21 Skrevet 29. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Det hadde ikke jeg gjort! Omvendt! Anonymkode: 7ef43...5dd Hadde du valgt en tykk PT? Anonymkode: 14042...814
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #22 Skrevet 29. april 2022 Sånn egentlig bør en jo si at det bryr en seg ingen ting om. Og tross alt så hadde jo ikke jeg visst noe om hvorfor legen var overvektig. Det hadde også kommet an på hvordan vedkommende hadde lagt det frem, med veiledning om kosthold til meg. Blir litt som går jeg til en frisør og jeg synest frisøren sitt hår virker ustelt så kunne jeg valgt en annen. Anonymkode: 4a104...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #23 Skrevet 29. april 2022 Er det ikke litt rart å ha en overvektig lege? Hva om den vil gi pasienter tips om å slanke seg, være sunn.. Det vil jo se litt merkelig ut, når legen selv er svær? Anonymkode: 7a594...4cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #24 Skrevet 29. april 2022 Hm. Jeg hadde sånn generelt ikke hatt noen verdens problem med det. Har mesteparten av livet mitt hatt fedme selv, og sånn sett hadde jeg gått ut fra at dette er noe du strever med på et eller annet nivå - noe som gjør deg litt mer menneskelig. Hadde nok også kunnet snakke med deg om overvekt (mer enn med min jevngamle tilsynelatende superspreke ganske kjekke fastlege 😳), fordi jeg tror du kunne ha hjulpet selv om du ikke får til å hjelpe deg selv. Du kan ha kunnskap og du kan ha forståelse! En helt annen forståelse faktisk. Hadde vært mindre flaut! Men, jeg hadde hatt problemer med å tatt opp utfordringer med spising «andre veien», altså underspising. Eller å snakke om en ellers vellykket (på sett og vis) livsstilsendring. Da hadde jeg brukt mye energi på hvordan du hadde «tatt det», om du tålte det liksom..når du tydelig strever med vekta selv. Kan jeg spørre deg om det i retur? Hvordan hadde du takla det? (Trenger ikke svare om du ikke vil! Jeg er bare veldig nysgjerrig!) 😅 Anonymkode: 4d163...67e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #25 Skrevet 29. april 2022 Hadde ikke tenkt over det engang. MEN da jeg var innlagt for anoreksi var legen som fulgte meg opp angående kostplanen kraftig overvektig. Og det husker jeg at var vanskelig fordi jeg tenkte at jeg ikke kunne stole på at hun visste hva jeg trengte. Men det var jo min psyke hjerne den gangen. Anonymkode: a4942...27f 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #26 Skrevet 29. april 2022 Har du store pupper ts? Hvis du har det er det greit om du er overvektig som lege. Anonymkode: 12653...17e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #27 Skrevet 29. april 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg hadde likt det. Har samme problemer selv, og hadde likt å ha en fastlege som forstod hvordan det er ❤️ Anonymkode: 37348...022 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #28 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hm. Jeg hadde sånn generelt ikke hatt noen verdens problem med det. Har mesteparten av livet mitt hatt fedme selv, og sånn sett hadde jeg gått ut fra at dette er noe du strever med på et eller annet nivå - noe som gjør deg litt mer menneskelig. Hadde nok også kunnet snakke med deg om overvekt (mer enn med min jevngamle tilsynelatende superspreke ganske kjekke fastlege 😳), fordi jeg tror du kunne ha hjulpet selv om du ikke får til å hjelpe deg selv. Du kan ha kunnskap og du kan ha forståelse! En helt annen forståelse faktisk. Hadde vært mindre flaut! Men, jeg hadde hatt problemer med å tatt opp utfordringer med spising «andre veien», altså underspising. Eller å snakke om en ellers vellykket (på sett og vis) livsstilsendring. Da hadde jeg brukt mye energi på hvordan du hadde «tatt det», om du tålte det liksom..når du tydelig strever med vekta selv. Kan jeg spørre deg om det i retur? Hvordan hadde du takla det? (Trenger ikke svare om du ikke vil! Jeg er bare veldig nysgjerrig!) 😅 Anonymkode: 4d163...67e Folk sliter med hver sin greie. Jeg har selv venninner som sliter med å legge på seg, og selv om jeg noen ganger kan tenke at det hadde vært bedre med den problemstillingen enn min egen når jeg har dårlige dager, så må man ikke glemme at det både er fysiske og psykiske belastninger ved å være undervektig og ikke kunne legge på seg. Jeg har aldri uttrykket det til dem, på samme som de heller ikke har uttrykket det til meg når de har dårlige dager. Får du til å legge på deg/ta av vekt så er det en seier som skal feires uavhengig av min progress - så lenge det er noe du ønsker. Anonymkode: ed460...b5c
MissIndependent45 Skrevet 29. april 2022 #29 Skrevet 29. april 2022 Det hadde ikke brydd meg. Det er så mange ting som kan forårsake overvekt, så hadde ikke tenkt noe over det. Men her på KG er det nok av de som tror at den eneste grunnen til at folk (damer, helst) er overvektige, er fordi de er late og stapper i seg sjokolade hver kveld. Vi som er oppegående dømmer ikke folk på denne måten, så hold hodet høyt. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #30 Skrevet 29. april 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ikke gått til deg for hjelp til vektnedgang, i alle fall. Og jeg syns du ironisk nok mister litt «tyngde» som lege ved å være ordentlig tjukk. Anonymkode: 92ddb...e06 Jeg synes dette er fordomsfullt. At en menneske selv er slankt, betyr ikke at det automatisk har noen kompetanse om sunt kosthold og vektnedgang. Om det var så enkelt at folk var overvektige på grunn av mangel på kunnskap, hadde jo dette vært lett å fikse. En overvektig lege kan ha like god eller like dårlig kunnskap om dette som en radmager eller normalvektig. Anonymkode: 37348...022 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #31 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mister legitimitet med tanke på rådgivning for overvekt og livsstil synes jeg. Så jeg hadde hatt mindre tillit til legen på dette punktet. Blir jo litt som å bli trent av en tjukk PT. Man velger en annen PT da. Anonymkode: cf460...19c For meg er ikke det av relevans når man jo trenger de teoretiske verktøyene. Om noe så kan TS alt om hvor tøft det kan være, og jeg tror at mange pasienter som selv er tjukke kan oppleve seg forhåpentligvis mindre diskriminert. Man vet jo at mange overvektige/tjukke pasienter avvises blankt for reell sykdom og utredning også når vekt er helt irrelevant for hvorfor de er der. Jeg var innom en lege som var lett overvektig - bare litt smått lubben og ikke mer. Og det er vel eneste gangen jeg ikke har vært direkte ukomfortabel med å kle av meg for undersøkelse. Jeg var på det tidspunktet normalvektig, men bare vegret meg fordi ting som sitter i hodet. TS er tjukk, ikke dum. Faktisk er hun rimelig oppegående rent faglig om hun er lege. Vi trenger leger som har levd et liv, opplevd nederlag - og gjerne uhelse hos seg selv eller pårørende. Anonymkode: b1daf...69a 3 1
GammelKaktus Skrevet 29. april 2022 #32 Skrevet 29. april 2022 Hadde ikke hatt problemer med en feit lege, men nå er jeg jo feit selv da. Er jo massevis av tjukkaser i helsevesenet, alt fra helsearbeidere til leger så dette ser jeg ikke på som et problem. Det er jo ikke kunnskapen det skorter på som gjør at man er feit, det er mange ting som påvirker, alt i fra underliggende tilstander til mat og gener. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #33 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Skjønner ikke hvor du vil. Du nevner at det ikke er fagliteratur på den psykiske belastningen det er å være overvektig og det å ønske å gå ned i vekt til det ikke nytter.. Hva har det å si om din overvekt, og hvordan vi tenker om det? Virker på meg at du leter etter en vinkling for bortforklare problemet. Du er overvektig, du vet da hba det skyldes og hva som må til for å gå ned i vekt. Minner meg forøvrig om en bekjent av meg, kvinnelig lege som hadde anoreksia. Hun hadde også 99 forklaringer på hvorfor, men holdt den 100. forklaringen for seg selv, den sanne og reelle årsaken til problemet. Det kom først opp etter innleggelse nr 30+ og behandling nr. 500. Anonymkode: e0385...d5a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #34 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hadde du valgt en tykk PT? Anonymkode: 14042...814 Ja! De som er PT virker ofte usympatiske og skjønner ikke hvor vanskelig det med vekt kan være, hadde jeg kunnet velge hadde jeg valgt en overvektig en! Anonymkode: 7ef43...5dd 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #35 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja! De som er PT virker ofte usympatiske og skjønner ikke hvor vanskelig det med vekt kan være, hadde jeg kunnet velge hadde jeg valgt en overvektig en! Anonymkode: 7ef43...5dd Må legge til at jeg synes trening skal være for alle, ikke kun de som ser ut som playboymodeller. Trening for å ha det bra i kroppen sin, ikke for at andre skal synes at kroppen ser bra ut. Anonymkode: 7ef43...5dd 1 1
PITTY Skrevet 29. april 2022 #36 Skrevet 29. april 2022 Kanskje at du bare var en omskolert trailersjåfør. Er vel greit det ?🚛
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #37 Skrevet 29. april 2022 Jeg hadde nok valgt en annen fastlege, da jeg jobber veldig hardt for å holde vekta. Jeg opplevde en svært overvektig legespesialist en gang, og i alle andre konsultasjoner om problemet mitt ble vekta nevnt, unntatt av denne legen. Anonymkode: 3b46e...803 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #38 Skrevet 29. april 2022 Man kan ha underliggende årsaker til fedme, og det er ikke noe jeg ville satt spørsmål ved. Det er kompetansen til legen jeg bryr meg om. Akkurat som at det finner PT-er på treningssentre som ikke har masse muskler osv, men de er likevel dyktige til å veilede og gjøre jobben sin. Anonymkode: b8391...2fb
Blåjojo Skrevet 29. april 2022 #39 Skrevet 29. april 2022 Hadde ikke hatt noen problemer med å stole på deg. Er vel få som har så mye kunnskap om ernæring som tjukke folk som jobber innen helse. De vet nemlig at slanking ikke er noe quick-fix, og at man skal ha mange ting "på plass" for at det skal lykkes. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå