Gå til innhold

Fastlegen min er smellfeit

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det.

Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt.

Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? 

Anonymkode: ed460...b5c

• Liker 4
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det.

Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt.

Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? 

Tannlegen min er skinnmager...tenker det samme om han som om legen din..

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tenkt noe mer enn jeg hadde gjort om kassadama var kraftig overvektig. Altså svært lite. Men dersom jeg hadde trengt legehjelp i forbindelse med vektnedgang hadde jeg nok valgt en annen lege. 

Anonymkode: 14042...814

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke gjort meg noen verdens ting. Hvordan han/hun behandlet meg som person er det som teller. Og at legen kan faget sitt selvsagt. 

Anonymkode: 3c9b5...e7e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne vært en fordel. Mange leger virker så arrogante og skinnhellige, sånn «jamen det er jo bare å»… hadde legen hatt utfordringer med vekt så hadde jeg følt meg tryggere på vedkommende. 

Anonymkode: 7ef43...5dd

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg så lenge jeg fikk hjelp for mine problemer. 

Anonymkode: 4446b...c43

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke hatt betydning. Det viktigste er at du vet hva du gjør. Ikke hvor mye du veier. Selv om du er lege er du fremdeles et vanlig menneske. 

Anonymkode: beb5e...040

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg føler at legen tar meg seriøs og er dyktig i jobben sin så bryr ikke kroppen en dritt 

Anonymkode: 5c1c4...7cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to leger som har vært overvektige. Kunne ikke brydd meg mindre om det. Han ene av dem er en av de flinkeste legene jeg har hatt. 

Anonymkode: 6d2c6...495

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er riktignok noen år tilbake, kanskje 6-7. 

Jeg lå på sykehuset etter en operasjon og da jeg skulle reise hjem, kom det en kjekkas av en lege innom for å gi meg den siste informasjonen jeg skulle ha.

Han spurte om jeg røyket og jeg sa ja, av og til. Det måtte jeg slutte med, sa han. (Har sluttet nå). 

Da kunne jeg ikke dy meg og lurte på om det faktisk var greit at han gikk rundt på visitten med en diger snus under leppa. Han ble drit forbanna på meg og nærmest kastet meg ut av sykehuset 😂 

Anonymkode: 433a9...cb0

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mister legitimitet med tanke på rådgivning for overvekt og livsstil synes jeg. Så jeg hadde hatt mindre tillit til legen på dette punktet. Blir jo litt som å bli trent av en tjukk PT. Man velger en annen PT da.

Anonymkode: cf460...19c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke om hvordan legen ser ut. Vil bare at legen skal ta meg på alvor, og faktisk lytte til det jeg sier. 

Anonymkode: e8ed9...16d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege ER smellfeit. Det har aldri vært noe problem for meg. Jeg har mange sykelig overvektige i slekten, inkludert min egen søster, så jeg vet at det ikke betyr at det er noe galt med henne. 

Hun er en knakende dyktig lege, den beste jeg noen gang har hatt. 

Anonymkode: 5438f...77b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er riktignok noen år tilbake, kanskje 6-7. 

Jeg lå på sykehuset etter en operasjon og da jeg skulle reise hjem, kom det en kjekkas av en lege innom for å gi meg den siste informasjonen jeg skulle ha.

Han spurte om jeg røyket og jeg sa ja, av og til. Det måtte jeg slutte med, sa han. (Har sluttet nå). 

Da kunne jeg ikke dy meg og lurte på om det faktisk var greit at han gikk rundt på visitten med en diger snus under leppa. Han ble drit forbanna på meg og nærmest kastet meg ut av sykehuset 😂 

Anonymkode: 433a9...cb0

Hva er morsomt med det? Bare fordi du skulle opponere så fikk sikkert alle resten av pasientene den dagen dårlig behandling … Hallo, du får GRATIS behandling og er utakknemlig. Det oppholdet kostet sikkert minst 500.000 kr. 

Anonymkode: ed44d...19f

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det i mange tilfeller kan være en fordel med en fastlege med perspektiv som overvektig. Hører alt for ofte om fastleger som ikke tar pasientene sine på alvor, pga de bare ser overvekten. Mange psykiske og fysiske plager blir lagt på overvekt av mange fastleger. I tillegg kan det være en fordel med en som vet hvor vanskelig det kan være å gå ned i vekt.

Anonymkode: c1acc...4bb

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville valgt deg som fastlege!! Nettopp fordi du ant. kunne se forbi min overvekt og behandle meg som ett menneske!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde ikke gått til deg for hjelp til vektnedgang, i alle fall. Og jeg syns du ironisk nok mister litt «tyngde» som lege ved å være ordentlig tjukk.

Anonymkode: 92ddb...e06

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stolt 100% på legen ang diagnoser osv, men hun/han hadde ikke hatt troverdighet (for meg) når det var snakk om generell helse. Men jeg bruker ikke legen min til det, så sånn sett har det ingen betydning. 

Anonymkode: b239c...32a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde ikke tenkt noe mer enn jeg hadde gjort om kassadama var kraftig overvektig. Altså svært lite. Men dersom jeg hadde trengt legehjelp i forbindelse med vektnedgang hadde jeg nok valgt en annen lege. 

Anonymkode: 14042...814

Min fastlege er ganske tykk, og han ba meg om å gå ned i vekt, så han har jo forståelsen om hvor viktig det er å slanke seg. 

Anonymkode: 87192...b37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mister legitimitet med tanke på rådgivning for overvekt og livsstil synes jeg. Så jeg hadde hatt mindre tillit til legen på dette punktet. Blir jo litt som å bli trent av en tjukk PT. Man velger en annen PT da.

Anonymkode: cf460...19c

Det hadde ikke jeg gjort! Omvendt! 

Anonymkode: 7ef43...5dd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...