Gå til innhold

Fastlegen min er smellfeit

Fremhevede innlegg

Gjest Boetica
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det.

Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt.

Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? 

Anonymkode: ed460...b5c

Jeg hadde ikke brydd meg. Jeg skjønner at overspising kan skyldes psyken, og det er ok at fastlegen har en psyke som alle oss andre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det.

Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt.

Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? 

Så lenge du gjør jobben din, følger meg opp, er empatisk, profesjonell, innehar fagkunnskap, har gode holdninger og har et helhetlig menneskesyn er jeg fornøyd.  Jeg bryr meg ikke om hvordan du ser ut. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 1
Gjest Skogen4
Skrevet

Den beste kjemien jeg noen gang har hatt med en lege var med en kvinnelig nevrolog som var ganske fyldig. Hun var en utrolig likandes dame og veldig enkel å snakke med, samt at hun forklarte seg godt og på en måte som fikk meg til å forstå 😊 det viktigste for meg er at legen lytter til meg, formidler slik at jeg forstår og at vi kommuniserer godt sammen, samt at legen ser på meg under konsultasjonen, jeg bryr meg nix og nada om hverken kroppsfasong, kjønn eller hudfarge for den del 😊

AnonymBruker
Skrevet

en lege som ikke passer på sin egen helse, ender bare med å være en hykler ovenfor andre. 

Anonymkode: c1046...778

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting! 
Synes ellers måten du satte opp tråden på var genial 😂👏🏼😊

Anonymkode: ec8c9...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Soooo? 

Anonymkode: b2fe7...20b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tenkt noen verdens ting 😊

Anonymkode: be554...f30

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Så lenge han/hun kan jobben sin, er det godt nok for meg. :) 

Anonymkode: 2fed6...259

AnonymBruker
Skrevet

Kommer egentlig an på hvor overvektig det er snakk om.

Men hadde nok tenkt det samme som jeg tenker om leger som røyker. For meg svekker det deres troverdighet.

Anonymkode: c6c40...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

en lege som ikke passer på sin egen helse, ender bare med å være en hykler ovenfor andre. 

Anonymkode: c1046...778

En lege som selv har helseproblemer forstår gjerne pasientene bedre?!? Hjelpes for en holdning. Du vet at overvekt ikke bare er en «kalorier inn og kalorier ut»-greie, sant? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kommer egentlig an på hvor overvektig det er snakk om.

Men hadde nok tenkt det samme som jeg tenker om leger som røyker. For meg svekker det deres troverdighet.

Anonymkode: c6c40...266

Legene skal vite hvordan man behandler sykdommer…. Ellers er leger helt vanlige dødelige mennesker med samme behov som oss andre. Blir rett og slett skremt av folks holdninger jeg… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke. tror jeg kanskje hadde lurt litt. Hva om du skal hjelpe noen med overvekt da, hvordan blir det for deg, emosjonelle sett, om de spør deg ut om vekta?

Det jeg verdsetter mest hos en lege er at de lytter og prøver å forstå, og ikke dømmer og setter meg i boks, men respekterer min erfaring med min kropp og helse.  

jeg lurer, tror faktisk du vet dette bedre enn oss;

siden du spør, Er det slik at leger og helsepersonell ofte er treningsentusiaster? Er det slik på studiet ditt at "alle" trener ?  

Anonymkode: d46e1...144

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke forstår at leger også er mennesker, og at man ikke blir helsefreak bare fordi man kan ting og har en utdannelse innenfor helse; hva hvis en lege får depresjoner?? Burde legen da mistet autorisasjon? Hva hvis legen får hudkreft for legen har solt seg for mye, bør legen miste autorisasjonen? Hva med en lege som behandler alkoholikere, burde ikke denne legen få lov å ta en fest?!    Bak hele helsevesenet står helt vanlige personer som deg og meg. Noen forstår det bare ikke! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legen min har tydelig noen kilo ekstra eller for mye som noen vil si. Men hun er utrolig dyktig og lyttende😄💗

K27

Anonymkode: 16eea...a11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker egentlig snarere tvert imot. Hvis jeg dro til en overvektig lege fordi jeg hadde overvektsproblemer, så tenker jeg at legen faktisk vet hvordan jeg har det. 

Anonymkode: e3572...967

Det handler da ikke om at legen skal ha sympati med hvordan du har det.

Så misforstått, så misforstått at jeg ikke har ord. 

Og folk lurer på hvorfor enkelte pasienter aldri blir friske, når legen viser slik sympati og forståelse men glemmer helt at deres jobber er å få folk friske.. 

Jeg hadde aldri søkt råd om røykeslutt av en lege som røyker, ei heller en overvektig lege om å gå ned i vekt.  

Anonymkode: e0385...d5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reagert i det hele tatt. Jeg vet om mange leger som er overvektige. Slik resten av Norges befolkning er. Og kanskje ville det gjort deg mer menneskelig og troverdig også.  Så ser jeg jo for meg at det kan være rimelig hard arbeid å være lege. Dere slipper ikke akkurat unna stress, stillesitting og tidsklemma dere heller.

Anonymkode: a5a81...d99

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt noe råd fra en som er usunn og feit.

Anonymkode: f7c85...d05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og folk lurer på hvorfor enkelte pasienter aldri blir friske, når legen viser slik sympati og forståelse men glemmer helt at deres jobber er å få folk friske.. 

Jeg hadde aldri søkt råd om røykeslutt av en lege som røyker, ei heller en overvektig lege om å gå ned i vekt.  

Man kan altså ikke ha kunnskaper eller innsikt i noe man selv ikke har stålkontroll på? Overvektige, røykende leger kan ingenting om god helse? De ble kanskje ekskludert fra den delen av læringsplanen på studiet de da? Leger er mennesker av kjøtt og blod som alle oss andre, de har også svakheter. 

Logikken hos enkelte altså.. 

Anonymkode: 6dbf1...539

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Den du siterer skriver heller ingenting om sympati, men at legen har forståelse for hvordan det kan være. En overvektig lege kan altså ha erfaringer og kunnskaper om vektnedgang som en slank lege ikke har. Det kan jo være kjempenyttig!

Anonymkode: 6dbf1...539

AnonymBruker
Skrevet

Egenvilje? 

Dummeste jeg ser, er feite utdannet folk. De skal nå kunne telle til 2000 kal. +- forbrenning. 

Zznork.

Over 50 prosent av Norges befolkning var overvektige for 10 år siden.. 

Anonymkode: f3df2...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...