AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #81 Skrevet 29. april 2022 Jeg hadde ikke tatt imot sextips fra en jomfru, så tips om god helse fra en smellfeit lege er vel verdt cirka like mye. Anonymkode: ffa75...c78 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #82 Skrevet 29. april 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Hadde ikke brydd meg. Var mer skeptisk til medisinstudenten i kollektivet som levde på grillpølser. Anonymkode: 16239...7e9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #83 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer egentlig an på hvor overvektig det er snakk om. Men hadde nok tenkt det samme som jeg tenker om leger som røyker. For meg svekker det deres troverdighet. Anonymkode: c6c40...266 Min fastlege røyker! Og er samtidig den mest fantastiske legen jeg noen gang har hatt befatning med. Faglig dyktig, ekstremt god på pasientbehandling, bryr seg genuint om pasientene sine, har humor og glimt i øyet, er forståelsesfull og samtidig direkte. Helt enestående er han. At han tar seg en røyk, kunne ikke brydd meg mindre. Mine barn gikk til en barnelege som var temmelig overvektig, men for en varm, omsorgsfull og dyktig lege han er. Hva legen veier er virkelig ikke noen som helst pekepinn på hvor dyktig den er innen faget sitt. Anonymkode: 599bb...6ad
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #84 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men, jeg hadde hatt problemer med å tatt opp utfordringer med spising «andre veien», altså underspising. Eller å snakke om en ellers vellykket (på sett og vis) livsstilsendring. Da hadde jeg brukt mye energi på hvordan du hadde «tatt det», om du tålte det liksom..når du tydelig strever med vekta selv. Kan jeg spørre deg om det i retur? Hvordan hadde du takla det? (Trenger ikke svare om du ikke vil! Jeg er bare veldig nysgjerrig!) 😅 Anonymkode: 4d163...67e Jeg opplevde noe som ligner situasjonen. Ble henvist til DPS for store kroppskomplekser og fikk en behandler som definitivt hadde noe lignende selv. Det var fryktelig ubehagelig å dele negative tanker rundt mitt utseende samtidig som jeg tenkte at hun antagelig hadde lignende tanker. Anonymkode: c64b2...9c1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #85 Skrevet 29. april 2022 Takker for alle tilbakemeldinger. Vi er jo alle forskjellige, så vi har jo også forskjellige meninger om andre også. Jeg er forberedt på en sommer med tøffe utfordringer, og kanskje jeg selv klarer å finne min egen vei oppi alt sammen. TS Anonymkode: ed460...b5c
Purple_Pixiedust Skrevet 29. april 2022 #86 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Egenvilje? Dummeste jeg ser, er feite utdannet folk. De skal nå kunne telle til 2000 kal. +- forbrenning. Zznork. Over 50 prosent av Norges befolkning var overvektige for 10 år siden.. Anonymkode: f3df2...701 Eh, ja. Men det er da langt mer komplisert enn å bare telle til 2000! Når det er sagt så kommer det for meg litt an på hvor legen jobber og om det er snakk om alvorlig fedme eller "bare" overvekt. Hvis jeg skulle gå i behandling for spiseforstyrrelsen så ville det vært problematisk med en lege som ikke selv finner veien ut av spiseproblemer. Det gjelder om det hadde vært alvorlig undervekt også det altså. På samme måte som at en lege som jobber med rusmisbruk ikke kan misbruke rusmidler. Hvis jeg som sykepleier skal klare å komme meg tilbake til jobb og begynne i rus-sektoren så har de fleste steder krav om at en tidligere rusmisbruker må ha vært rusfri x antall år før den får lov til å jobbe med denne gruppen. Det handler om å være en troverdig rollemodell.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #87 Skrevet 29. april 2022 Jeg ville ikke brydd meg. Så lenge du er faglig dyktig og en god lytter så er jeg fornøyd. Skulle min vekt være et tema i timen så tror jeg det ville være lettere å snakket med deg om det. Jeg ville vist at du ikke tenker at det er «bare» å spise sunt og trene mer. Anonymkode: 450bc...a63
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. april 2022 #88 Skrevet 29. april 2022 For meg som ikke har noen vektproblemer selv, ville det ikke hatt noen betydning. Men jeg tror råd om vekt/kosthold/trening etc. fra en som selv har fedme, ikke fremstår som veldig troverdige. Blir litt som å få råd om å slutte å drikke fra en alkoholiker.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #89 Skrevet 29. april 2022 Jeg ER smellfeit og hadde nok helst ikke villet hatt en såpass stor fastlege. Hadde slitt med å ta legen seriøst ved livstilsspørsmål og vektnedgang. En som er flink til å gi andre råd, men ikke ta de selv. Hadde det riktignok vært kirurg, gynekolog osv hadde jeg ikke hatt problemer med. Anonymkode: 45c59...bbe
Gjest Lunaris Skrevet 29. april 2022 #90 Skrevet 29. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg hadde ikke tenkt over det. Hvordan fastlegen er fysisk, er ikke noe jeg legger særlig merke til. Viktigste er at han er dyktig faglig, har respekt for pasientene sine og har empati og forståelse og klarer å se kropp , fysikk og sykdommer hos pasienten sin i helhet. Endret 29. april 2022 av Lunaris
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #91 Skrevet 29. april 2022 Min lege er ganske overvektig og rund, og jeg liker henne veeeldig godt.. har aldri tenkt over vekten før jeg ble oppmerksom på det nå.. personligheten og kunnskap er viktigst ❤️ Anonymkode: 287f6...c65
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #92 Skrevet 29. april 2022 Hadde ikke tenkt noe mer over det at legen min var tjukk enn at hvem som helst andre var tjukk, hadde bare «registrert» det slik man registrerer høyden, hårfargen osv til andre. Anonymkode: 22eaf...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #93 Skrevet 29. april 2022 Jeg gikk en gang på et kostholdskurs hvor lederen var veldig stor, og jeg (og helt sikkert andre) tenkte sikkert sitt de første timene før vi ble kjent med henne og visste hvordan hun sleit med sykdom og avhengighet (mat/sukker). Hun fikk hjelp av sykehuset for sine egne plager, og jobbet selv hardt med å foholde seg til sin kropp (smerter og sykdom), vekten og sine egne hverdagslige mønster under de forutsetningene hun hadde. Men på tross av sine plager, og på tross av sin store vekt, så var hun var en veldig god instruktør som hjalp veldig mange til et bedre kosthold. Hun hadde utrolig mye kunnskap om tema, og effekten så vi jo på oss alle etter å ha gått til henne. Det var suksesshistorie etter suksesshistorie. Og så var det noen som henne, som slet med et mer sammensatt bilde, og de møttes over flere år på "loftstua" for å støtte hverandre over lengre tid. Fikk inntrykk av at de var mer "hennes" støttegruppe, selv om hun ledet den og. Historien om henne viser jo at en stor person til og med kan lede et slankekurs/kostholdskurs, jeg husker folk hadde stor respekt for henne, alltid fulle kurs -så god var hun til å lære bort og lede folk. Hva så om hun også slet, ja mer enn mange av oss andre? Vi er forskjellige, vi har forskjellig utgangspunkt -og selv om det alltid finnes noen tullinger som dømmer for mye, så vil de fleste skjønne at du er god i jobben din når de opplever deg som lege, når de får god hjelp, og gode svar, og føler seg ivaretatt! Vær god i jobben din, det er det som teller! Tenker jeg Anonymkode: 9ddb2...a70 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #94 Skrevet 30. april 2022 Jeg vil gjerne bare anerkjenne at lærebøkene deres er søppel, og det er også sånn at fysiske og psykiske ting i moderne medisin har blitt veldig separert, som også er utrolig teit. Før i tiden så så man faktisk hele mennesket, men nå deler man opp kroppen i forskjellige grupper og sånt som om alt er separat. 🙄 Anonymkode: a9863...b26
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #95 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vil gjerne bare anerkjenne at lærebøkene deres er søppel, og det er også sånn at fysiske og psykiske ting i moderne medisin har blitt veldig separert, som også er utrolig teit. Før i tiden så så man faktisk hele mennesket, men nå deler man opp kroppen i forskjellige grupper og sånt som om alt er separat. 🙄 Anonymkode: a9863...b26 Godt skrevet,og som pasient føler jeg det ofte slik hos leger(få unntak) samtidig er mange leger overbelastet.Ang fedme,så er den største legen den jeg likte best🌺 Anonymkode: 20ce8...23f
Purple_Pixiedust Skrevet 30. april 2022 #96 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vil gjerne bare anerkjenne at lærebøkene deres er søppel, og det er også sånn at fysiske og psykiske ting i moderne medisin har blitt veldig separert, som også er utrolig teit. Før i tiden så så man faktisk hele mennesket, men nå deler man opp kroppen i forskjellige grupper og sånt som om alt er separat. 🙄 Anonymkode: a9863...b26 Da jeg gikk på sykepleien var det omvendt. De fortalte om før hvor det var oppdelte emner, men så ble vi opplært til å se hele mennesket i ett. Er det ikke likt på legestudiet da?
Million Skrevet 30. april 2022 #97 Skrevet 30. april 2022 (endret) Jeg har hatt en fastlege som var veldig, veldig overvektig. Hun var kulerund. Så rund at jeg ikke så det da hun ble gravid og var gravid i åttende måned en gang jeg var der på time. All overvekten skjulte babymagen, det så bare ut som det vanlige fettet hennes. Hadde hun ikke fortalt at hun var gravid, hadde jeg ikke visst det. Jeg tenkte vel egentlig aldri noe over det med vekten hennes, fordi hun var et sånt fantastisk godt menneske og god lege. Sympatisk, flink, nøye, undersøkte alt og bagatelliserte aldri problemet man kom med osv. Hun var i det store og hele den beste fastlegen jeg har hatt, fordi hun var så ålreit som menneske og flink samtidig. Dessverre sluttet hun som fastlege for å flytte hjem til sitt hjemland med mann og barn. Endret 30. april 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #98 Skrevet 30. april 2022 Det er faktisk ikke din sak. Så lenge fastlegen utfører jobben sin på en tilfredsstillende måte så har ikke du,eller noen andre, noe rett til å å mene noe om hvor mye vedkommende veier. Man kan både være smart, kunnskapsrik og ha en høy stilling selv om man veier mer enn gjennomsnittet, og man kan være et godt menneske og flink til det man jobber med, enten man er vaskehjelp, lege eller sitter i regjeringen. Anonymkode: d5bf3...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #99 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk ikke din sak. Så lenge fastlegen utfører jobben sin på en tilfredsstillende måte så har ikke du,eller noen andre, noe rett til å å mene noe om hvor mye vedkommende veier. Man kan både være smart, kunnskapsrik og ha en høy stilling selv om man veier mer enn gjennomsnittet, og man kan være et godt menneske og flink til det man jobber med, enten man er vaskehjelp, lege eller sitter i regjeringen. Anonymkode: d5bf3...ef1 Leste visst litt for fort, så jeg trodde det var fastlegen din du snakket om. Men uansett, vekt betyr ingenting for hvordan jeg oppfatter en person. Faktisk synes jeg ofte de som er overvektige er mye hyggeligere og mer sympatiske enn folk flest. Anonymkode: d5bf3...ef1 1
Hoppetaujenta Skrevet 30. april 2022 #100 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg hadde vært der for å få medisinsk hjelp med mitt problem. Så lenge personen som er lege er en god lege for meg og gjør sin jobb, så er det alt jeg tenker på. Jeg setter pris på alle varianter av mennesker og overvekt er ikke negativt i det hele tatt. Fint at fagfolk også er "bare mennesker" og at de kommer i alle varianter. 🌈
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå