AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #41 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det kunne vært en fordel. Mange leger virker så arrogante og skinnhellige, sånn «jamen det er jo bare å»… hadde legen hatt utfordringer med vekt så hadde jeg følt meg tryggere på vedkommende. Anonymkode: 7ef43...5dd Dette, jeg hadde syntes det var positivt. Anonymkode: 11fc6...11a 1
Tuvas Skrevet 29. april 2022 #42 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kunne vært en fordel. Mange leger virker så arrogante og skinnhellige, sånn «jamen det er jo bare å»… hadde legen hatt utfordringer med vekt så hadde jeg følt meg tryggere på vedkommende. Anonymkode: 7ef43...5dd Enig! 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #43 Skrevet 29. april 2022 Det er da ingen automatikk i at det kun er slanke leger 🙂 Vil tro fordommene ligger mest latent hos generasjonen over oss. Der blir stor/tykk ofte knyttet opp mot lat/uintelligent. Ville brydd meg mest om kjemi. Den kan en ikke lese seg til Anonymkode: 21c78...abe
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #44 Skrevet 29. april 2022 Takk dere for alle tilbakemeldinger. Anonymkode: ed460...b5c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #45 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mister legitimitet med tanke på rådgivning for overvekt og livsstil synes jeg. Så jeg hadde hatt mindre tillit til legen på dette punktet. Blir jo litt som å bli trent av en tjukk PT. Man velger en annen PT da. Anonymkode: cf460...19c Jeg tenker egentlig snarere tvert imot. Hvis jeg dro til en overvektig lege fordi jeg hadde overvektsproblemer, så tenker jeg at legen faktisk vet hvordan jeg har det. Anonymkode: e3572...967 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #46 Skrevet 29. april 2022 Jeg hadde ikke reagert på om fastlegen var feit. Så lenge legen gjør jobben sin. Jeg hadde også tatt i mot råd for vektnedgang av en feit lege, fordi legen kan ha sykdommer som pasientene ikke vet om som påvirker vekt og vektreduksjon. Anonymkode: b9563...fed 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #47 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Men alle sliter jo med slikt, ts. Hvorfor har vi som samfunn skapt denne myten om at «man er tjukk fordi man ikke kan for det» eller at det skal være vanskeligere for tykke å moderere adferd hver dag enn for andre? Tror du, som lege, at det er mentalt tyngre for deg å hver dag overvåke og moderere eget matinntak enn det er for min venninne, som fikk diabetes på barneskolen? At hennes fande på ryggen er hyggeligere enn deg, bare fordi hun risikerer føling og amputasjon og du risikerer hjertesykdom? Sånn helt oppriktig?! Og likevel forventer både legen hennes og hun selv at hun mestrer fanden. Hvorfor forventer du det ikke av deg selv? Er det vanskeligere for deg å mestre matinntak enn for min venn med ibd? Fordi han risikerer sprukket tarm og du kneproblemer? Er hans fande lettere å mestre fordi han tross alt ikke har diagnosen «fedme» men diagnosen «alvorlig, potensielt dødelig sykdom»? Hvorfor - som medisiner - forventer du at nesten alle dine pasienter med diagnoser knyttet til blodtrykk, diabetes, fordøyelse etc mestrer mat, men ikke at du med diagnosen «litt tjukk» tar samme grepet? Dersom hypotesen din var sann, ts, at kosthold er vrient, ville nok folk flest med sykdommene over spist seg til døde. Men de gjør ikke det. Fedme er den eneste diagnosen vi godtar at spiser seg inn i døden. Anonymkode: f3ffa...0f4 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #48 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke litt rart å ha en overvektig lege? Hva om den vil gi pasienter tips om å slanke seg, være sunn.. Det vil jo se litt merkelig ut, når legen selv er svær? Anonymkode: 7a594...4cd Det er forskjell på å sitte inne med god faglig kompetanse, og være i stand til å selve sette den ut i praksis. Legen kan dele av sin fagkunnskap, kan jo være du er flinkere til å gjennomføre enn legen er selv? Anonymkode: 7c97d...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #49 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men alle sliter jo med slikt, ts. Hvorfor har vi som samfunn skapt denne myten om at «man er tjukk fordi man ikke kan for det» eller at det skal være vanskeligere for tykke å moderere adferd hver dag enn for andre? Tror du, som lege, at det er mentalt tyngre for deg å hver dag overvåke og moderere eget matinntak enn det er for min venninne, som fikk diabetes på barneskolen? At hennes fande på ryggen er hyggeligere enn deg, bare fordi hun risikerer føling og amputasjon og du risikerer hjertesykdom? Sånn helt oppriktig?! Og likevel forventer både legen hennes og hun selv at hun mestrer fanden. Hvorfor forventer du det ikke av deg selv? Er det vanskeligere for deg å mestre matinntak enn for min venn med ibd? Fordi han risikerer sprukket tarm og du kneproblemer? Er hans fande lettere å mestre fordi han tross alt ikke har diagnosen «fedme» men diagnosen «alvorlig, potensielt dødelig sykdom»? Hvorfor - som medisiner - forventer du at nesten alle dine pasienter med diagnoser knyttet til blodtrykk, diabetes, fordøyelse etc mestrer mat, men ikke at du med diagnosen «litt tjukk» tar samme grepet? Dersom hypotesen din var sann, ts, at kosthold er vrient, ville nok folk flest med sykdommene over spist seg til døde. Men de gjør ikke det. Fedme er den eneste diagnosen vi godtar at spiser seg inn i døden. Anonymkode: f3ffa...0f4 Slapp nå helt av da. Det er mange som sliter med mat, både den ene og andre veien. Det betyr vel ikke at andre folk ikke sliter med sine ting. Alle har vi noe å slite med. For TS er det vekt. Anonymkode: e3572...967 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #50 Skrevet 29. april 2022 Kompenserer du med empati og forståelse, samt lytter, er høflig og er faglig sterk, så har ikke fastlegens vekt noe å si. Men klart, med en gang en tjukk lege begynner å hakke på andres vekt ved den minste ting (som dem ofte gjør), viser arroganse (som mange gjør), ikke lytter til pasientene (som 75% av legene gjør) og psykologiserer pasientene (som 99% av legene gjør), da sitter du igjen med null troverdighet hos pasienten, og ender opp som en "tjukk" fastlege som ikke kan noe, ettersom du er tjukk. Anonymkode: e80b9...beb 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #51 Skrevet 29. april 2022 Jeg ville foretrukket en tykk lege. Fint å se at ikke en gang en lege har alt på stell. Fastlegen min er en overfladisk fyr, som jeg aller helst unngår. Jeg lider heller i stillhet. Anonymkode: 3259d...474 1
Vetikka Skrevet 29. april 2022 #52 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Jeg fikk en gang time til en vikarlege. Hen var alvorlig overvektig. Jeg har aldri fått så god hjelp før! Lyttet, så meg som menneske, tok seg god tid. Tenker fortsatt tilbake på den legetimen etter flere år, for maken til kompetent, omsorgsfull og dyktig lege skal man lete lenge etter. Hvordan legen ser ut/evt. selv sliter med er helt irrelevant, så lenge legen er lege for de riktige grunnene og kan hjelpe andre. Det er det som betyr noe! 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #53 Skrevet 29. april 2022 Jeg får oppfølging hos to spesialister og begge to er ganske runde. Det har ikke noe å si for meg. Det hører privatlivet til og er ikke min sak. Om noe så tenker jeg kanskje at de fremstår mer menneskelige. Anonymkode: 8c165...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #54 Skrevet 29. april 2022 Haddr kanskje tenkt at dette var en lege som har jobbet hardt på studier osv og jobber mye generelt og derfor ikke har tid til å leve sunt. Har sett mange feite toppadvokater feks. Men jeg ser ironien i at du skal veilede folk med vektproblemer. Vil du jobbe som allmennlege? Kan jo evt spesialisere deg innenfor et medisinsk område hvor man ikke kommer i en slik livsstilveiledningsposisjon. Anonymkode: 57b46...d31
Blueberrymuffin Skrevet 29. april 2022 #55 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for din oppmerksomhet. Det er jo tittelen som fenger og tenkte å skrive fra en pasients ståsted så flere ser det. Jeg er medisinstudent og skal jobbe som fastlegevikar denne sommeren. Selv med all min faglige og teoretiske kunnskap, så er jeg fortsatt tykk. Ikke fordi jeg vil, men fordi fagbøkene ikke forteller om den enorme psykiske belastningen med å være overvektig, og hvor store kampene daglig er mellom å ville gå ned i vekt til "det er ikke vits uansett". Nytter lite at man vet faren om hjerte- og karsykdommer når fanden på ryggen er der hvert andre minutt. Så spørsmålet mitt er: hva hadde du tenkt om din fastlege var kraftig overvektig? Anonymkode: ed460...b5c Hadde ikke tenkt noe spesielt over det, folk kommer i ulike former, også leger. Det kan være mange grunnen til overvekt. Bestevennen min trener fast, er flink med kosthold men likevell overvektig pga kronisk sykdom. Jeg har aldri sett på denne personen som usunn eller som en person som ikke bryr seg om helsen sin. Det samme ville jeg tenkt om en lege. Man er ikke nødvendigvis superfrisk, uten sykdommer, med perfekt helse, kun fordi man er lege. Man kan jo bli lege selv om man har sykdommer eller plager. Så jeg ville ikke noe galt om å ha en overvektig lege. Er legen overvektig, så tenker jeg at det privat, og ikke min sak. Det gjør ingen verdens ting, så lenge legen er faglig, kan det den skal, og kan hjelpe meg
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #56 Skrevet 29. april 2022 1 hour ago, FrøkenMånestråle said: Hadde ikke hatt problemer med en feit lege, men nå er jeg jo feit selv da. Er jo massevis av tjukkaser i helsevesenet, alt fra helsearbeidere til leger så dette ser jeg ikke på som et problem. Det er jo ikke kunnskapen det skorter på som gjør at man er feit, det er mange ting som påvirker, alt i fra underliggende tilstander til mat og gener. Dette! Folk i helsevesenet kommer i alle fasonger som folk i andre sektorer:) Anonymkode: a91d2...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #57 Skrevet 29. april 2022 Hadde ikke brydd meg. Folk er forskjellig. Så lenge jeg har god kjemi med legen og får den hjelper jeg trenger er det irrelevant for meg hvordan vekta til legen er Anonymkode: bd689...7fe
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #58 Skrevet 29. april 2022 For å være ærlig hadde jeg tenkt stakkars hun og lurt på hva som feiler hun. Anonymkode: 3ebcd...842
Gjest theTitanic Skrevet 29. april 2022 #59 Skrevet 29. april 2022 Jeg kjenner en som fikk råd av legen om å gå ned i vekt fordi han hadde usunn fedme. Det rådet bare lo han av for legen var jo svært tykk selv. Det er noe i det som er nevnt over: legens faglige råd angående andre helseutfordringer hadde jeg tatt til etteretning, men råd om kosthold, trening og vekt hadde vært verdiløse. Det blir på en måte en slags elefant i rommet om man vil ha råd til hvordan man skal gå ned i vekt når legen helt klart ikke har gjennomføringsevnen som trengs på tross av all kunnskapen om hvor ugunstig fedme er for helsen og han vet om alle mulighetene for å nå mål men enda ikke klarer det. Er det da håp for hvermansen liksom? Dessuten viser han med dette at han ikke tar helse seriøst. Ærlig svar, men ikke svaret du ønsker deg desverre.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #60 Skrevet 29. april 2022 Det er for enkelte lettere å være fornuftig og flink på andres vegne enn på sine egne. Teori og praksis er ikke det samme. Det blir som med Erna, som åpenbart ikke tar gode valg på det private plan, men likevel har vært statsminister i åtte år. Anonymkode: c1f4f...9e0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå