Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, det er sant. Men dette gjelder jo ikke alle. Jeg vet mange som bestilte etter jul og fikk time nå rundt disse tider. De burde til normalt fått passet i god tid før sommeren. 

Anonymkode: 8bd0f...589

Dette. Til og med politiet sa vi hadde kommet i god tid. Men kg vet selvsagt bedre, og forutså leveringsproblemene lenge før politiet. To uker var forventet leveringstid både i fjor høst, og nesten helt frem til påske. Så alle vi som har bestilt på nyåret og hadde time i april var ute i mer enn god nok tid i forhold til det man innen rimelighetens grenser kunne forvente. Kg forutså sikkert krig og råvaremangel også. Så selvsagt burde vi visst at vi måtte bestille i fjor høst selv om det var halvannet år igjen på passet. 🙄 Selv om man på den tiden ble rådet til å holde seg hjemme og unna kollektivtransport og folkemengder og whatnot. Noen som husker det?

Anonymkode: bbc24...8e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk passene i dag, tok akkurat en måned.

Anonymkode: 2b115...772

Det var gode nyheter, kanskje det er håp for "timeførpåsken-folket" fortsatt. Tenk at det har gått så langt at man nesten må gratulere noen som har fått pass på bare en måned 😄 Hvor i landet bestilte dere? Bestilte dere samlet og fikk samlet, i en konvolutt? Eller risikerer man også at den ene på en bestilling får passet og ikke resten.

AnonymBruker
Skrevet

6 uker levering fikk jeg info om i dag, valgte å bestille meg ID-kort. Det kommer på en 1 uke, og holder for meg i år.

Anonymkode: 1ced3...44e

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

6 uker levering fikk jeg info om i dag, valgte å bestille meg ID-kort. Det kommer på en 1 uke, og holder for meg i år.

Anonymkode: 1ced3...44e

På sidene står det tre uker for ID, så jeg ville ikke stolt på det. Generelt har det vært sånn at ventetiden blir mye lengre enn man får beskjed om i luken. I hvert fall for pass. Men kan jo hende de har fått inn ekstra plast og ikke rukket å oppdatere siden :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde passtime 04/04.  ID kortet ble sendt 11/04 og var hos meg onsdag 13/04.  Totalt 9 dager. 

Passet ble sendt 26/04 og var her 02/05.   Så cirka 4 uker.   Dette var rett utenfor Oslo.

Anonymkode: 78b11...5d9

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde passtime 04/04.  ID kortet ble sendt 11/04 og var hos meg onsdag 13/04.  Totalt 9 dager. 

Passet ble sendt 26/04 og var her 02/05.   Så cirka 4 uker.   Dette var rett utenfor Oslo.

Anonymkode: 78b11...5d9

Da går det tydeligvis mye raskere utenfor Oslo enn i. Jeg trodde de produserte dem på samme sted, men tydeligvis ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Når på dagen har dere fått sms, sånn cirka? Er løpet kjørt for i dag? Spør fordi da blir det i hvert fall ikke noe pass før tirsdag og vi kan begynne  å tenke på nødpassene. 

AnonymBruker
Skrevet

Skyld på Høyre og Frps 'Nærpoliti'-reform! Før kunne vi stikke inn på drop-time på lensmannskontoret og få ut pass på dagen. Nå er lensmannskontoret nedlagt og hele fylket må reise inn til et passkontor med alt for lite bemanning til å ta unna pass-behovene.

Anonymkode: d8d61...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skyld på Høyre og Frps 'Nærpoliti'-reform! Før kunne vi stikke inn på drop-time på lensmannskontoret og få ut pass på dagen. Nå er lensmannskontoret nedlagt og hele fylket må reise inn til et passkontor med alt for lite bemanning til å ta unna pass-behovene.

Anonymkode: d8d61...463

Du har jo virkelig ikke snøring 🥴

Passene blir produsert i Italia.

Anonymkode: 21aa5...6f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

"Produksjon
Norske pass og ID-kort produseres av vinneren av en anbudskonkurranse.

I 2016 gikk kontrakten til firmaet Gemalto Oy. Firmaet er nå en del av Thales Group.

Ferdigstillelse av passene med personinformasjon skjer i Oslo. "

Har du en bedre kilde enn wikipedia? Jeg synes egentlig det virker rart at passene ferdigstilles i Oslo, siden folks erfaringer her tilsier at man får passene raskere utenbys. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 9.29):

Dette. Til og med politiet sa vi hadde kommet i god tid. Men kg vet selvsagt bedre, og forutså leveringsproblemene lenge før politiet. To uker var forventet leveringstid både i fjor høst, og nesten helt frem til påske. Så alle vi som har bestilt på nyåret og hadde time i april var ute i mer enn god nok tid i forhold til det man innen rimelighetens grenser kunne forvente. Kg forutså sikkert krig og råvaremangel også. Så selvsagt burde vi visst at vi måtte bestille i fjor høst selv om det var halvannet år igjen på passet. 🙄 Selv om man på den tiden ble rådet til å holde seg hjemme og unna kollektivtransport og folkemengder og whatnot. Noen som husker det?

Bra skrevet👏🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Før kunne vi faktisk dra til vårt lokale lensmannskontoret eller politiet og få ut nødpass på dagen i allefall. Nå må mange av oss reise flere timer for å komme til nærmeste kontor som utsteder nødpass, selvom vi nå også får det på dagen. Men jeg skjønner ikke hvorfor de har laget det så tungvint. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Før kunne vi faktisk dra til vårt lokale lensmannskontoret eller politiet og få ut nødpass på dagen i allefall. Nå må mange av oss reise flere timer for å komme til nærmeste kontor som utsteder nødpass, selvom vi nå også får det på dagen. Men jeg skjønner ikke hvorfor de har laget det så tungvint. 

Ts

Helt enig i at det var mye enklere før, men da var også passene mye enklere å lage. Dagens pass med biometri krever mer av produksjonen og blir produsert hos enkelte fabrikker i utlandet som er spesialisert på dette.

Nødpass blir vel forsatt produsert lokalt så vidt jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i at det var mye enklere før, men da var også passene mye enklere å lage. Dagens pass med biometri krever mer av produksjonen og blir produsert hos enkelte fabrikker i utlandet som er spesialisert på dette.

Nødpass blir vel forsatt produsert lokalt så vidt jeg vet.

Nei ikke her...Vi må reise nesten 2 timer for å komme til nærmeste kontor som utsteder nødpass.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei ikke her...Vi må reise nesten 2 timer for å komme til nærmeste kontor som utsteder nødpass.

Ts

Logikken deres er sikkert at hvis man trenger pass skal man uansett reise minst to timer vekk 😅

Hele dette passopplegget er en eneste stor skandale. Pass er noe man fortsatt burde kunne få mer eller mindre på dagen, mener nå jeg. Så bortkastet å måtte bruke ressurser på nødpass fordi man ikke klarer å få ordinære pass klare innen rimelig tid. Hadde det enda vært mer forutsigbart, at man visste det tar x antall måneder å få time og x uker å få pass. Men når leveringstiden øker dag for dag blir det håpløst å planlegge noe som helst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har ventet så lenge at de har måttet søke nødpass enda? Hva skjedde da med passene som var underveis? Jeg vet at vanligvis blir tidligere pass ugyldige når man får nødpass. Men det stiller seg kanskjer annerledes nå som det ikke skyldes at folk somler bort passene, men at det tar mye lengre tid enn opplyst å få produsert de nye? Vanligvis kan man også bare få to nødpass i en periode på fem år. Men hvordan gjør man dette nå med de som reiser ofte i forbindelse med jobb eller annet? Kan vel ikke ha nødpass hver gang, men vil jo aldri få nytt pass heller på denne måten. Så hvis det er noe fornuft regner jeg vel med at man kan få det passet man har bestilt selv om man har måttet ty til nødpass i mellomtiden. Noen erfaringer? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 12.00):

Du får garantert passet i tide. Og skulle det være at det ikke dukker opp, så får du nødpass. Det ordner seg 👍

Anonymkode: ae437...ae7

Bare at en må betale kr 1000 pr nødpass, pluss bilder kr 300. Om enn har bestilt pass som er sendt fra produsent , men ikke mottatt, blir dette ugyldiggjort når en bestiller nødpass . Så da må en bestille ny time og kjøpe nytt pass. Nødpasset gjelder bare for en reise . Har brukt 2400 på pass( kr 570, kr 1000, kr 300 og kr 570)

Endret av Nor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nor said:

Bare at en må betale kr 1000 pr nødpass, pluss bilder kr 300. Om enn har bestilt pass som er sendt fra produsent , men ikke mottatt, blir dette ugyldiggjort når en bestiller nødpass . Så da må en bestille ny time og kjøpe nytt pass. Nødpasset gjelder bare for en reise . Har brukt 2400 på pass( kr 570, kr 1000, kr 300 og kr 570)

Det er helt for gæli. Så må man vente nye måneder på time og nå sju (!) uker på å få nytt pass levert. Mens det passet du nesten rakk å motta i tide må du bare hive. Er det rart det blir mangel på råvarer? Og hvis du får behov for å reise igjen før du har fått ditt neste pass, må du ha nytt nødpass. Og dermed blir du svartelistet og får kanskje ikke pass igjen på fem år. Dette burde det finnes bedre løsninger på. Jeg tror vi har sett bare begynnelsen, det blir nok adskillig mer bråk i juli når alle barnefamiliene skal på ferie og leveringstiden kanskje har blitt flere måneder innen den tid. Barn rekker jo knapt å få pass før de er utgått på dato. Vi som venter nå om dagen begynte planleggingen for lenge siden, men tenk når alle de som alltid pleier å være ute i siste liten oppdager hvordan det har blitt! 

Det må finnes løsninger på dette, spesielt det at pass som allerede er på vei i posten blir ugyldige når du søker nødpass. Det er forskjell på når folk har rotet vekk passene sine, og når du har ventet seks måneder pluss sju uker og vet at et nytt pass ble sendt dagen før. Da er det aldeles meningsløst at det passet du har ventet så lenge på skal bli ugyldig. Og dette vil gjelde stadig flere, for en sløsing med råvarer!

Anonymkode: a2c5a...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min  fikk beskjed om. 5-8 leveringstid på pass nå, men at de ikke kunne bekrefte det heller.

Anonymkode: 3b540...f35

AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2022 at 10:32 AM, AnonymBruker said:

Men noen har jo bestilt reise for lenge siden. De kunne ikke vite at det skulle bli så vanskelig med pass/id-kort. Så den gangen reisen ble bestilt, var kanskje ikke leveringstiden et problem, slik det er blitt nå. Mange har fått time til fornyelse en stund før reisen, og i utgangspunktet skulle det gå greit å få passet i tide. Disse anbefalingene du nevner har jo kommet i det siste....Og dessuten er det mange som ikke skal reise enda, som det ikke haster for, som har time, kanskje de har booket flere timer også for å se hvem som passer best, jeg leser om de som gjør det...Da synes jeg de det haster med skal få gå først i køen. Hvorfor skal de ikke det, fremfor de som ikke skal reise eller som skal reise først på sensommeren....

Ts

Vi ble anbefalt allerede i oktober/november å bestille pass til sommerferien 

Anonymkode: 2e5bb...315

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...