Gå til innhold

Leveringstid pass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere skal holde dere innenfor EU/Schengen, trenger dere bare ID-kort, de kommer mye raskere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 22.40):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fikk med meg dette rådet i høst, men først ved juletider. Men om alle hadde bestilt i høst ville det jo blitt lange ventetider da også på å få time...så jeg tror ikke vi hadde kommet utenom vansker med time til pass uansett akkurat nå etter coronasituasjonen....Det nytter ikke å skylde på alle sim liksom har vært trege, de som var gidlig ute kan også få problemer! Så klart man betaler det nødpasset koster. Det er uansett dyrt.

Anonymkode: 8bd0f...589

Det er klart det hadde hjulpet mye. Vi hadde pass-time så sent som i januar, da var det masse timer å velge mellom, og ingen råvaremangel. Vi fikk både pass og ID-kort etter ca en ukes tid. Hvis bare halvparten av dem som nå er desperate i pass-kø hadde ordnet seg pass i fjor høst, hadde det lettet mye. 

Anonymkode: 238d0...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er klart det hadde hjulpet mye. Vi hadde pass-time så sent som i januar, da var det masse timer å velge mellom, og ingen råvaremangel. Vi fikk både pass og ID-kort etter ca en ukes tid. Hvis bare halvparten av dem som nå er desperate i pass-kø hadde ordnet seg pass i fjor høst, hadde det lettet mye. 

Anonymkode: 238d0...c23

Dette!

Anonymkode: b7ab8...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så sommerferien ble spontant planlagt for noen måneder siden?Og jeg håper virkelig ikke at de som har somlet med å bestille pass time skal gå foran i køen. Det skal alltid lønne seg å ta ansvar.

Anonymkode: b7ab8...bd3

Sydenturen ble endelig bestemt i starten av februar, ja. Først da var det tydelig nok for oss at eventuelle tiltak ville være såpass lave at det ville være hyggelig å reise. Vi har ingen interesse av å sitte på ei strand i syden med munnbind. Interessant at du prøver å gi meg "spontan"-stempelet ut fra det. Spontant er det nettopp ikke.

Anonymkode: 54914...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt på nødpass for ordinære feriereiser.

https://dinside.dagbladet.no/reise/tetter-smutthull/76085318

Nå får man ikke lenger nødpass uten å bevise at behovet er stort, altså faktiske nødsituasjoner. På en måte greit når det gjelder de som roter bort passene eller glemmer at det har utløpt, men synes synd på de som ble lovet passene sine i god tid da de hadde time og likevel ikke rakk å få dem. Men logisk nok at de ikke kan risikere å gå tom for nødpass til de som må avgårde i forbindelse med dødsfall o.l. Synes likevel synd på de som hadde time for lenge siden og får turen sin ødelagt nå. Vi får håpe dette løser seg til høsten, og at ikke alt blir stengt ned igjen til den tid.

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det folk her i tråden som har søkt pass og blitt lovet at de skulle komme, men så har de likevel ikke kommet tidsnok? Jeg er spent på hvordan dette vil utvikle seg utover i juni.

Anonymkode: 54914...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/11/2022 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Vi booket for lenge siden. I likhet med alle andre i denne tråden. For Lenge siden!  Problemet er ikke at "nesten alle er som dere", men råvaremangelen i kombinasjon med myndighetenes fullstendig fraværende evne til å finne en løsning som kompenserer for råvareproblemet. 

Anonymkode: 54914...a34

Hadde du bestilt før jul som anbefalt hadde du sluppet unna før krig og råvaremangel 

Anonymkode: 2e5bb...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2022 at 8:45 PM, AnonymBruker said:

Sydenturen ble endelig bestemt i starten av februar, ja. Først da var det tydelig nok for oss at eventuelle tiltak ville være såpass lave at det ville være hyggelig å reise. Vi har ingen interesse av å sitte på ei strand i syden med munnbind. Interessant at du prøver å gi meg "spontan"-stempelet ut fra det. Spontant er det nettopp ikke.

Anonymkode: 54914...a34

Men om dere vurderte det hadde det vel vært like greit å sørge for at alle hadde reisepapirer slik at man kan dra. Det er vel ingen som er overasket over at det er kaos nå rett før ferien...

Anonymkode: 2e5bb...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2022 at 10:24 PM, AnonymBruker said:

I november var det fortsatt fullt covidhelvete med delta og omikron, og på det tidspunktet visste INGEN at omikron så ut til å redde rævva vår. Ei heller visste NOEN at det skulle bli råvaremangel pga satans Putin sånn at produksjonstid skulle øke så de sedvanlige ti dagene skulle eksplodere til 7 uker and counting. I starten av februar bestilte vi time til pass for barna, samtidig med en reise i juni. Fant time i april i en annen by. Fortsatt to måneder før avreise, altså. Så kom det nye, ledige timer i hjembyen i mai, så vi avbooket apriltimene og gikk for hjembyentimene i stedet. Greit å ikke bruke en feriedag og ta barna ut av skolen for å kjøre til Lillehammer,  liksom. For dette var før råvaremangelvitsen og hvordan i heite skulle  i kunne vite at de ville trenge mer enn 5 uker på å produsere passet _etter_ at man har fått audiens på passkontoret?????

Så virkelig,  hva skulle vi gjort annerledes? Bestille pass til barna i høst på et tidspunkt vi hadde null planer om å bruke passene? Forutsett råvaremangel? Forutsatt at ikke staten Norge skulle klare å lage pass til oss i løpet av 5 måneder?? (tida fra da vi satte oss ned for å bestille time). Det er en vits. Og ja, jeg håper inderlig "sånne som oss" prioriteres i produksjonskøen. For ellers må vi møte opp for å få nødpass, og da må alle bare vente enda lengre.

Anonymkode: 54914...a34

Men 2 mnd før avreise er ikke god tid.  I november ble vi anbefalt å bestille om man hadde tenkt seg på ferie i sesongen 2022. Vi tenker ferie våren 2023 og tenker vel å bestille i august.

Anonymkode: 2e5bb...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det folk her i tråden som har søkt pass og blitt lovet at de skulle komme, men så har de likevel ikke kommet tidsnok? Jeg er spent på hvordan dette vil utvikle seg utover i juni.

Anonymkode: 54914...a34

Lovet og lovet, bru Blom, det ble sagt 2 uker ved  timen og endte på 5 uker. Så når de nå sier 7 uker ville jeg beregnet en god del mer. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lovet og lovet, bru Blom, det ble sagt 2 uker ved  timen og endte på 5 uker. Så når de nå sier 7 uker ville jeg beregnet en god del mer. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Når bestilte dere da?

Anonymkode: 8bd0f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Når bestilte dere da?

Anonymkode: 8bd0f...589

Bestilte time i januar, og fikk timen tre måneder etterpå. Var inne i begynnelsen av april. Vi fikk ikke lov å dra og hente som ville forkortet ventetiden noe, men rakk det likevel til slutt. Kom aldri noe sms.

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 20.45):

Sydenturen ble endelig bestemt i starten av februar, ja. Først da var det tydelig nok for oss at eventuelle tiltak ville være såpass lave at det ville være hyggelig å reise. Vi har ingen interesse av å sitte på ei strand i syden med munnbind. Interessant at du prøver å gi meg "spontan"-stempelet ut fra det. Spontant er det nettopp ikke.

Anonymkode: 54914...a34

Endelig bestemt ja,men dere hadde det i tankene på meg så dere må nok bare innse at dere var sent ute.

Anonymkode: b7ab8...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Endelig bestemt ja,men dere hadde det i tankene på meg så dere må nok bare innse at dere var sent ute.

Anonymkode: b7ab8...bd3

På ingen måte.

Anonymkode: 54914...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men 2 mnd før avreise er ikke god tid.  I november ble vi anbefalt å bestille om man hadde tenkt seg på ferie i sesongen 2022. Vi tenker ferie våren 2023 og tenker vel å bestille i august.

Anonymkode: 2e5bb...315

Hva da to måneder? Det var nærmere fem.

Anonymkode: 54914...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men om dere vurderte det hadde det vel vært like greit å sørge for at alle hadde reisepapirer slik at man kan dra. Det er vel ingen som er overasket over at det er kaos nå rett før ferien...

Anonymkode: 2e5bb...315

Nei, det er slettes ingen som er overraska over at Putin faktisk invaderte og råvaremangel 🙄 Gratulerer,  du har en lysende framtid som spådame. Vi booka time for måneder siden. Under normale situasjoner, selv med covid, ville de nye passa ligget hjemme i skuffen for måneder siden.

Anonymkode: 54914...a34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er slettes ingen som er overraska over at Putin faktisk invaderte og råvaremangel 🙄 Gratulerer,  du har en lysende framtid som spådame. Vi booka time for måneder siden. Under normale situasjoner, selv med covid, ville de nye passa ligget hjemme i skuffen for måneder siden.

Anonymkode: 54914...a34

Jepp, det var først og fremst lang tid for å få time det ble advart mot. At det skulle ta så mange uker å produsere passene i tillegg hadde heller ikke politiet forutsett. De som hadde time i april/mai hadde god grunn til å tro at det skulle holde i massevis for sommerferien. På toppen kommer nå at det ikke lenger blir mulig å få nødpass til fritidsreiser. Så skulle noe skje med passet er man like fast i Norge som man var under den verste nedstengningen. Håper man får lov å ha passet i lommen gjennom sikkerhetskontrollen, for jeg er lite lysten på å slippe det av syne igjen.

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg ikke enda har bestilt tur, aner ikke om når man har passene. Passtime 3. juni… 

Anonymkode: 729b8...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er grunnen til at jeg ikke enda har bestilt tur, aner ikke om når man har passene. Passtime 3. juni… 

Anonymkode: 729b8...9d2

Når går det gamle passet ut? Kan brukes i mellomtiden hvis du tar det med hjem og henter det nye når det er klart. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var tidlig ute. Bestilte time i begynnelsen av januar, og fikk time 20. april. Blir spennende å se når passet kommer.

Anonymkode: ee795...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...