Gå til innhold

Leveringstid pass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når jeg går inn på pass-timebestillingen nå går det kun an å velge "Kun ID-kort" eller "Kun pass", tidligere kunne man velge "Pass og ID-kort".   Jeg sjekket mange ulike oppmøtesteder/politistasjoner, så det ser ut som det er slik overalt nå. Jeg vet ikke om det tar lengre tid å ordne både ID-kort og pass, slik at denne "dobbeltimen" er fjernet for at flest mulig skal kunne få tak i legitimasjon (enten pass eller ID-kort), eller om det skyldes råvaremangel/produksjonsproblemer?

Anonymkode: f2d22...232

Det er et ganske merkelig grep, for nå må folk bestille to timer hvis de trenger begge deler. Og hvis man bare får en av delene blir det et skikkelig dilemma hva man skal velge. Få ID-kort raskt, og i hvert fall kunne reise innenfor EU, eller bestille pass med lang ventetid og kanskje ikke få reist noen steder på lenge. Men hvis man sjanser på å ha bare ID, kan det jo fortsatt skje at man trenger pass i tillegg, og da må man bestille en ny time. Som om det ikke er vanskelig nok å få time allerede. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 18.38):

Når jeg går inn på pass-timebestillingen nå går det kun an å velge "Kun ID-kort" eller "Kun pass", tidligere kunne man velge "Pass og ID-kort".   Jeg sjekket mange ulike oppmøtesteder/politistasjoner, så det ser ut som det er slik overalt nå. Jeg vet ikke om det tar lengre tid å ordne både ID-kort og pass, slik at denne "dobbeltimen" er fjernet for at flest mulig skal kunne få tak i legitimasjon (enten pass eller ID-kort), eller om det skyldes råvaremangel/produksjonsproblemer?

 

Anonymkode: f2d22...232

Jeg var på politistasjonen for å få pass denne uka. Hadde bestilt time til både pass og ID-kort, men måtte velge en. Hun jeg snakket med sa at det var fordi det var leveringsproblemer hos produsent og at dette ble gjort for å gi flere mulighet til å få pass eller ID-kort i tide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye rutiner for pass trer i kraft nå. Nå får man som sagt ovenfor kun velge mellom pass eller id kort, ikke begge deler. Samt de som ikke skal ut å reise med første, bes om å ikke okkupere timene, slik at de som trenger pass nå faktisk får tak i time.

https://dinside.dagbladet.no/reise/innforer-krisetiltak/75949836

Anonymkode: 21aa5...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste, kommer de til å avlyse timene til folk som har vært ute i for god tid? At de som skal bestille nå venter til høsten hjelper vel ikke så mye, siden de fleste timene alt er bortbestilt frem til høsten. Hvis man venter til oktober så får man kanskje ikke time før april neste år?

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva blir det neste, kommer de til å avlyse timene til folk som har vært ute i for god tid? At de som skal bestille nå venter til høsten hjelper vel ikke så mye, siden de fleste timene alt er bortbestilt frem til høsten. Hvis man venter til oktober så får man kanskje ikke time før april neste år?

Anonymkode: bbc24...8e6

Jeg tror de kan bestille nå, men ikke velge time før til høsten.

Jeg hørte nå at leveringstiden er på 26 virkedager på pass, noe kortere på id-kort.

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror de kan bestille nå, men ikke velge time før til høsten.

Jeg hørte nå at leveringstiden er på 26 virkedager på pass, noe kortere på id-kort.

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Fra 5 uker til 26 dager, det kryper oppover flere ganger om dagen. Hører vi 27 i morgen? 😏

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt sikkert heldig, men det er mulig for dem å prioritere passet i køen. Vi skal til USA, som ikke aksepterer nødpass, så selv om jeg var ute i god tid (2 mnd før) fikk jeg prioritert passet. Fint gjort av damen bak disken, og jeg ble positivt overrasket da jeg kunne hente passet under 1 uke senere. 

Tror 5 uker vil gå fint, men om det er i Europa ville jeg helt klart bestilt ID-kort og ikke pass. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Aviale said:

Jeg var helt sikkert heldig, men det er mulig for dem å prioritere passet i køen. Vi skal til USA, som ikke aksepterer nødpass, så selv om jeg var ute i god tid (2 mnd før) fikk jeg prioritert passet. Fint gjort av damen bak disken, og jeg ble positivt overrasket da jeg kunne hente passet under 1 uke senere. 

 

Oj, når var dette? Vi fikk ikke den muligheten, og fikk heller ikke komme og hente. Men hvis noen klarer å bli prioritert så forklarer det jo hvorfor vi andre stadig faller bakover i køen 😕 

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må legge til at det i hvert fall er fint å høre fra noen som faktisk har fått pass da 😅 synes vi bare venter og venter de fleste av oss. Har ikke hørt noe mer fra de som hadde ventet i fem uker uten et pip. Men det er jo mulig at de som faktisk får passene bare rusler ut av tråden og drar på ferie 😄

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spammer jeg litt her, (er snart verre enn folka i skattepengetråden 😅), men det slo meg at det måtte vært bedre om man la frem dokumentasjon på når man skal reise og hvor, og så kunne de prioritert ut fra det. Som det er nå skriver de jo ut en hel masse nødpass grunnet lang ventetid, mens det også står folk i køen som ikke har reiser bestilt. Og hvis det er folk som har en reise, men at det gamle passet fortsatt er gyldig under reisen, kunne de fått passet med hjem. Det gjaldt blant annet oss, vi kunne reist på det gamle passet. Men fikk beskjed om at det var mer enn god nok tid. Noe det nå dessverre ikke ser ut til å bli, med mindre de nye passene dukker opp i neste uke. Da må vi enten se om vi kan booke om igjen, ellers må det bli nødpass. Og det er jo en utrolig sløsing å bruke ressurser på nødpass nå.

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aviale skrev (9 timer siden):

Jeg var helt sikkert heldig, men det er mulig for dem å prioritere passet i køen. Vi skal til USA, som ikke aksepterer nødpass, så selv om jeg var ute i god tid (2 mnd før) fikk jeg prioritert passet. Fint gjort av damen bak disken, og jeg ble positivt overrasket da jeg kunne hente passet under 1 uke senere. 

Tror 5 uker vil gå fint, men om det er i Europa ville jeg helt klart bestilt ID-kort og ikke pass. 

To måneder før er ikke å regne som en god tid midt i passrushet

Anonymkode: b7ab8...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å lage reglene helt like over alt, merker jeg, når noen får beskjed at de kan prioriteres, og hente på under en uke. Mens andre får beskjed om at de får det i post fordi det er så lang tid til avgang, og mange uker senere ikke har fått passet og må betale for nødpass for å komme avgårde. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra at de som skal ut og reise snart, og som har ventet lenge på time, blir prioritert. De burde prioritere de som skal dra innen kort tid, der dette kan dokumenteres. Her må vi reise over to timer for å komme til nærmeste politistasjon som utsteder nødpass, det er ganske tungvint. 

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er bra at de som skal ut og reise snart, og som har ventet lenge på time, blir prioritert. De burde prioritere de som skal dra innen kort tid, der dette kan dokumenteres. Her må vi reise over to timer for å komme til nærmeste politistasjon som utsteder nødpass, det er ganske tungvint. 

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Men skjer det, da? Vi fikk beskjed om at eneste mulighet er nødpass, og det koster 1000 per pers. I tillegg til at det passet vi allerede har betalt for da blir ugyldig før vi rekker å få det en gang. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde time på passkontoret 1 april og fikk passene nå den 26 april. Så ikke verre enn forventet her på vestlandet.

Anonymkode: b5c5c...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har time om en une, skal reise i begynnelsen av juli, stresset litt 🤯🤪

Anonymkode: 7c411...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde time på passkontoret 1 april og fikk passene nå den 26 april. Så ikke verre enn forventet her på vestlandet.

Anonymkode: b5c5c...d4c

Det er også rart, for vi hadde også time tidlig i april, og fikk beskjed om at vi har veldig god tid siden ventetiden da var to uker. Denne uken fikk vi beskjed om at det fort tar 2-3 uker til. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bra å se at folk som har hatt time i april begynner å få passene i hvert fall! 🙂 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har time om en une, skal reise i begynnelsen av juli, stresset litt 🤯🤪

Anonymkode: 7c411...c5d

Kanskje du burde har tenkt på å bestille time for å fornye passet ditt i fjor.

Anonymkode: b7ab8...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...