Gå til innhold

Leveringstid pass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 12.06):

Mange måneder i forkant er ikke i siste liten. De som bestiller time nå får beskjed om å vente til høsten hvis det ikke haster, så det nytter ikke å være for tidlig ute heller. Og situasjonen at det kan ta flere uker å få passet på toppen av flere måneders venting på time er noe som har kommet nå helt nylig. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Jo det er i siste liten når den gikk ut i november og rådet folk som skulle på ferie sommeren til å bestille pass.

Anonymkode: b547e...a68

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 17.18):

Bare å si til de på politikontoret at det haster pga reise? Gjorde det selv sist jeg måtte fornye det. Tok 6 dager før passet lå i postkassa.

Anonymkode: ce3bd...0c5

Det er lureri. Hvorfor skal vi andre vente i flere uker? 

Anonymkode: c9f22...2e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 14.37):

Jeg bestilte pass til barna for to dager siden. Fikk vite i luka at siden noe av materialet til passene er fra Russland eller Ukraina (husker ikke), så er produksjonen av pass kraftig forsinket. Det var snakk om noe som brukes til den røde utsiden på passet. Fikk også vite at vi kanskje ikke får passene før sommerferien. Går greit for oss, da vi ikke ser på utenlandsferie som livsnødvendig 😜

Anonymkode: 2d410...fc2

Mens noen i den andre tråden fikk passet etter 5 dager...

Anonymkode: c9f22...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Produksjon og levering

Per 8. april er leveringstiden på ca. 3 uker fra den dagen du møtte på pass– og ID-kontoret. Informasjon om leveringstid vil oppdateres ukentlig på denne siden.»

 

Det blir spennende å se om det øker ytterligere, og hvor lang tid det eventuelt kommer opp i 🤔😅 På min nærmeste politistasjon er det heller ingen ledige passtimer før etter sommeren. Om jeg er villig til å kjøre 6 timer tur/retur kan jeg få time i mai.

Anonymkode: 6fa49...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

«Produksjon og levering

Per 8. april er leveringstiden på ca. 3 uker fra den dagen du møtte på pass– og ID-kontoret. Informasjon om leveringstid vil oppdateres ukentlig på denne siden.»

 

Det blir spennende å se om det øker ytterligere, og hvor lang tid det eventuelt kommer opp i 🤔😅 På min nærmeste politistasjon er det heller ingen ledige passtimer før etter sommeren. Om jeg er villig til å kjøre 6 timer tur/retur kan jeg få time i mai.

Anonymkode: 6fa49...9f8

Så hvorfor...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mens noen i den andre tråden fikk passet etter 5 dager...

Anonymkode: c9f22...2e1

 

Anonymkode: c9f22...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo det er i siste liten når den gikk ut i november og rådet folk som skulle på ferie sommeren til å bestille pass.

Anonymkode: b547e...a68

Husk at de som har timer nå stort sett bestilte for flere måneder siden. Og dette med at leveringstiden skulle bli så lang i tillegg grunnet mangel på råvarer er noe som først har kommet opp i det helt siste. Synes det er en uting hvis folk nå kommer seg foran i køen hvis de sier at det haster, sånn at vi som har vært ute i god tid plutselig får dårlig tid også.

Anonymkode: a2c5a...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvorfor...

 

Anonymkode: c9f22...2e1

Det aner selvfølgelig ikke jeg, jeg bare refererer til det som politiet selv skriver om leveringstid på pass på sine nettsider. 🙄

Vi vet jo heller ikke sannhetsgehalten i påstanden om at noen har fått passet etter kun fem dager, og jeg tipper at det i alle fall ikke har skjedd den siste uken/de siste ukene eller månedene......

Anonymkode: 6fa49...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det aner selvfølgelig ikke jeg, jeg bare refererer til det som politiet selv skriver om leveringstid på pass på sine nettsider. 🙄

Vi vet jo heller ikke sannhetsgehalten i påstanden om at noen har fått passet etter kun fem dager, og jeg tipper at det i alle fall ikke har skjedd den siste uken/de siste ukene eller månedene......

Anonymkode: 6fa49...9f8

Les tråden selv da vel. Flere som sier at de fikk pass etter 5 dager, noen etter 8 dager, nå i mars/april. 

Anonymkode: c9f22...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så hvorfor...

 

Anonymkode: c9f22...2e1

På grunn av påskeferien vel. Må legge på en ekstra uke som går bort da. (i stedet for 10 virkedager (= 2 uker) så blir det nå 15 virkedager (= 3 uker). merk at dette bare gjelder fra 8. april. Etter påske antar jeg det settes ned igjen.

Anonymkode: 8ea3d...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På grunn av påskeferien vel. Må legge på en ekstra uke som går bort da. (i stedet for 10 virkedager (= 2 uker) så blir det nå 15 virkedager (= 3 uker). merk at dette bare gjelder fra 8. april. Etter påske antar jeg det settes ned igjen.

Anonymkode: 8ea3d...78f

Jeg spør hvorfor noen får pass så fort 

Anonymkode: c9f22...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spør hvorfor noen får pass så fort 

Anonymkode: c9f22...2e1

Antakeligvis fordi de var og tok bilde og det der FØR det ble mangel av produksjonsmateriale, eller at det var få i kø for pass da.

Anonymkode: cfad2...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

På grunn av påskeferien vel. Må legge på en ekstra uke som går bort da. (i stedet for 10 virkedager (= 2 uker) så blir det nå 15 virkedager (= 3 uker). merk at dette bare gjelder fra 8. april. Etter påske antar jeg det settes ned igjen.

Anonymkode: 8ea3d...78f

Ville ikke tro det, de har derimot varslet at det blir lengre ventetid fremover. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Er der noen her som nylig har bestilt og mottatt pass? Hvor lang tid tok det?

Jeg leser at det er produksjonsproblemer og at leveringstiden derfor kan bli lang. Vi har time til fornyelse av pass i mai og skal reise 5 uker senere. Er derfor spent på om vi får passene i tide. Eller om vi kan få nødpass hvis ikke.

Anonymkode: 8bd0f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Er der noen her som nylig har bestilt og mottatt pass? Hvor lang tid tok det?

Jeg leser at det er produksjonsproblemer og at leveringstiden derfor kan bli lang. Vi har time til fornyelse av pass i mai og skal reise 5 uker senere. Er derfor spent på om vi får passene i tide. Eller om vi kan få nødpass hvis ikke.

Anonymkode: 8bd0f...589

Det finnes X antall tråder om akkurat det samme.

Anonymkode: b7ab8...bd3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få beholde det gamle passet til dere kan hente det nye. Siste jeg så er at det kan ta en måned å få pass nå. Vi har ventet i tre uker så langt. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 2 uker levering.

Id-kortet har samme funksjon på passet når det er rødmerket, dette får du etter ca 1 uke.

Anonymkode: 17451...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Minst 2 uker levering.

Id-kortet har samme funksjon på passet når det er rødmerket, dette får du etter ca 1 uke.

Anonymkode: 17451...e16

Id-kortet går vel bare i EU/EØS land og Sveits...

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Id-kortet går vel bare i EU/EØS land og Sveits...

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Ja, pluss at jeg leste i en annen tråd de har sluttet med å gi ut begge delene grunnet råvaremangelen. Vet ikke om det stemmer, står ikke noe på passkontorets sider. Men vil ikke tro de løy de som nevnte det. Det virker som retten til legitimasjon ikke er noe vi kan ta for gitt lenger. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 13.13):

Ja, pluss at jeg leste i en annen tråd de har sluttet med å gi ut begge delene grunnet råvaremangelen. Vet ikke om det stemmer, står ikke noe på passkontorets sider. Men vil ikke tro de løy de som nevnte det. Det virker som retten til legitimasjon ikke er noe vi kan ta for gitt lenger. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Når jeg går inn på pass-timebestillingen nå går det kun an å velge "Kun ID-kort" eller "Kun pass", tidligere kunne man velge "Pass og ID-kort".   Jeg sjekket mange ulike oppmøtesteder/politistasjoner, så det ser ut som det er slik overalt nå. Jeg vet ikke om det tar lengre tid å ordne både ID-kort og pass, slik at denne "dobbeltimen" er fjernet for at flest mulig skal kunne få tak i legitimasjon (enten pass eller ID-kort), eller om det skyldes råvaremangel/produksjonsproblemer?

 

Jeg har ingen konkrete planer om utenlandstur med behov for pass i sommer eller senere i år, men når det tar bortimot et halvt år å få tak i pass, så begynner jeg å lure på om jeg også burde følge med og prøve å kapre en av de få ledige (avbestilte?) timene som legges ut nå og da, slik at jeg er sikret?! Om ikke koronaen returnerer med full kraft, så kan det jo hende jeg får lyst til å ta en storby-tur eller kanskje til og med en sydentur i høst, og det gamle passet mitt har gått ut. Politistasjonene nærmest meg har knapt ledige timer før i månedsskiftet august/september, og hvis det i tillegg tar flere uker (/måneder nå?) å få tilsendt passet kan jeg jo plutselig ende opp med å ikke kunne dra ut av landet på hele høsten også, pga. passmangel.

Anonymkode: f2d22...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg går inn på pass-timebestillingen nå går det kun an å velge "Kun ID-kort" eller "Kun pass", tidligere kunne man velge "Pass og ID-kort".   Jeg sjekket mange ulike oppmøtesteder/politistasjoner, så det ser ut som det er slik overalt nå. Jeg vet ikke om det tar lengre tid å ordne både ID-kort og pass, slik at denne "dobbeltimen" er fjernet for at flest mulig skal kunne få tak i legitimasjon (enten pass eller ID-kort), eller om det skyldes råvaremangel/produksjonsproblemer?

 

Jeg har ingen konkrete planer om utenlandstur med behov for pass i sommer eller senere i år, men når det tar bortimot et halvt år å få tak i pass, så begynner jeg å lure på om jeg også burde følge med og prøve å kapre en av de få ledige (avbestilte?) timene som legges ut nå og da, slik at jeg er sikret?! Om ikke koronaen returnerer med full kraft, så kan det jo hende jeg får lyst til å ta en storby-tur eller kanskje til og med en sydentur i høst, og det gamle passet mitt har gått ut. Politistasjonene nærmest meg har knapt ledige timer før i månedsskiftet august/september, og hvis det i tillegg tar flere uker (/måneder nå?) å få tilsendt passet kan jeg jo plutselig ende opp med å ikke kunne dra ut av landet på hele høsten også, pga. passmangel.

Anonymkode: f2d22...232

Ja jeg tror jeg bare hadde bestilt time for å være på den sikre siden. Forhåpentligvis finner de løsninger om ikke lenge, men man vet jo aldri...

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...