Gå til innhold

Leveringstid pass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

ID.kort får man etter ca 7-10dager. Mitt kom på 7dager denne uken.

Så det er godt tips.

Anonymkode: 31316...cf1

Ikke gyldig i alle land, dessverre, men bedre enn ingenting. Bestilte du ID og pass samtidig?

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke gyldig i alle land, dessverre, men bedre enn ingenting. Bestilte du ID og pass samtidig?

Anonymkode: a2c5a...ee0

Ja. Id-kort med rødmerket er gyldig innen eu/eøs. Så det dekker nok opp for mange da.

Anonymkode: 31316...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Id-kort med rødmerket er gyldig innen eu/eøs. Så det dekker nok opp for mange da.

Anonymkode: 31316...cf1

Hva er rødmerket? Ser bare en type ID-kort man kan bestille. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gjør ting i siste liten så blir det slik.

Hadde dere gjort det i god tid før, så ville dere fått pass i tide.

 

Ingen sympati fra meg.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er rødmerket? Ser bare en type ID-kort man kan bestille. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Det får du beskjed om når du møter opp til timen din :) Rødmerket betyr at den erstatter pass innen eu/eøs, gyldig 5år.

Anonymkode: 31316...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det får du beskjed om når du møter opp til timen din :) Rødmerket betyr at den erstatter pass innen eu/eøs, gyldig 5år.

Anonymkode: 31316...cf1

Det skal vel alle ID-kortene gjøre? Sjekket med venner som var på passkontoret for noen dager siden, de fikk ingen spørsmål om det.

Anonymkode: a2c5a...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Gereon Rath said:

Når man gjør ting i siste liten så blir det slik.

Hadde dere gjort det i god tid før, så ville dere fått pass i tide.

 

Ingen sympati fra meg.

Mange måneder i forkant er ikke i siste liten. De som bestiller time nå får beskjed om å vente til høsten hvis det ikke haster, så det nytter ikke å være for tidlig ute heller. Og situasjonen at det kan ta flere uker å få passet på toppen av flere måneders venting på time er noe som har kommet nå helt nylig. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, C8H10N4O2 said:

Det var meget spesielt at de ikke opplyser om, men jeg går ut fra at man får det med reiserett om man kan få det? Siden det står at man kan få et uten reiserett om man ønsker det eller ikke kan få med reiserett (hva skal til for å ikke ha reiserett?)

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var meget spesielt at de ikke opplyser om, men jeg går ut fra at man får det med reiserett om man kan få det? Siden det står at man kan få et uten reiserett om man ønsker det eller ikke kan få med reiserett (hva skal til for å ikke ha reiserett?)

Anonymkode: a2c5a...ee0

Uten reiserett er det vel bare de som ikke har reiserett som bestiller tenker jeg 

Anonymkode: 3b540...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var meget spesielt at de ikke opplyser om, men jeg går ut fra at man får det med reiserett om man kan få det? Siden det står at man kan få et uten reiserett om man ønsker det eller ikke kan få med reiserett (hva skal til for å ikke ha reiserett?)

Anonymkode: a2c5a...ee0

Jeg husker ikke helt hvordan de gjorde det da vi skaffa kort, men tror de spurte om vi skulle ha med eller uten reiserett. Vi var uansett klar over at det var to forskjellige varianter.

Aner ikke hva som utløser "ikke reiserett" 🤷🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som ID-kort med reiserett hjelper så mye uansett, hvis ingen i utlandet gjenkjenner kortet. Blir nok aldri til at jeg reiser utenlands uten pass, bortsett fra Harrytur til Sverige. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker ikke som ID-kort med reiserett hjelper så mye uansett, hvis ingen i utlandet gjenkjenner kortet. Blir nok aldri til at jeg reiser utenlands uten pass, bortsett fra Harrytur til Sverige. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Alle Eu/EØS land, samt sveits,  godkjenner id kortet. Vet ikke hvor du har fått for deg at ingen gjenkjenner kortet?

Anonymkode: ae437...ae7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle Eu/EØS land, samt sveits,  godkjenner id kortet. Vet ikke hvor du har fått for deg at ingen gjenkjenner kortet?

Anonymkode: ae437...ae7

Fra folk som har prøvd å bruke det i ulike land, også fra tråder her på kg.

Anonymkode: a2c5a...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte pass til barna for to dager siden. Fikk vite i luka at siden noe av materialet til passene er fra Russland eller Ukraina (husker ikke), så er produksjonen av pass kraftig forsinket. Det var snakk om noe som brukes til den røde utsiden på passet. Fikk også vite at vi kanskje ikke får passene før sommerferien. Går greit for oss, da vi ikke ser på utenlandsferie som livsnødvendig 😜

Anonymkode: 2d410...fc2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bestilte pass til barna for to dager siden. Fikk vite i luka at siden noe av materialet til passene er fra Russland eller Ukraina (husker ikke), så er produksjonen av pass kraftig forsinket. Det var snakk om noe som brukes til den røde utsiden på passet. Fikk også vite at vi kanskje ikke får passene før sommerferien. Går greit for oss, da vi ikke ser på utenlandsferie som livsnødvendig 😜

Anonymkode: 2d410...fc2

Oj, ikke før sommerferien, faktisk. Det var jo absolutt noe de burde opplyse alle om før de makulerer de gamle passene :) men får ikke tro det blir fullt så ille, når man fortsatt hører folk her får dem etter et par uker. 

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvis det er rødfargen det står på får de jamen hastebestemme å endre passene til grønt 😄 har lagt merke til at de nye passene har en blassere farge, da.

Anonymkode: a2c5a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (4 timer siden):

Jeg husker ikke helt hvordan de gjorde det da vi skaffa kort, men tror de spurte om vi skulle ha med eller uten reiserett. Vi var uansett klar over at det var to forskjellige varianter.

Aner ikke hva som utløser "ikke reiserett" 🤷🏽‍♀️

Grunnen til at det er kommet id-kort uten reiserett er at det har vært utrolig vanskelig å nekte folk pass før, da det er det eneste godkjente legitimasjonen bortsett fra førerkort og man derfor "måtte" gi - mens det finnes en del folk man egentlig vil nekte reiseretten og det er nå enklere. Gjelder f.eks dersom noen som er dømt for overgrep av barn er hyppe på å stadig reise til Thailand, da kan det nektes reiserett men gis uten for at de skal ha gyldig id. De er også ekstremt nyttige for ungdommer som har èn forelder som har foreldreansvar men nekter å samarbeide/samtykke til pass (og de finnes de dessverre mange av), for id-kort uten reiserett kan man søke om uten samtykke når man er over 13 år. 

Anonymkode: 405c8...36b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bestilte pass til barna for to dager siden. Fikk vite i luka at siden noe av materialet til passene er fra Russland eller Ukraina (husker ikke), så er produksjonen av pass kraftig forsinket. Det var snakk om noe som brukes til den røde utsiden på passet. Fikk også vite at vi kanskje ikke får passene før sommerferien. Går greit for oss, da vi ikke ser på utenlandsferie som livsnødvendig 😜

Anonymkode: 2d410...fc2

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvis det er rødfargen det står på får de jamen hastebestemme å endre passene til grønt 😄 har lagt merke til at de nye passene har en blassere farge, da.

Anonymkode: a2c5a...ee0

Ja, de nye passene vi fikk for et par uker siden har en helt annen rødfarge, ikke mørk rød som før men nesten på grensa til ferskenfarget 😅 Tok forresten bare halvannen uke å få de i posten. 

Anonymkode: 3b9b8...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Grunnen til at det er kommet id-kort uten reiserett er at det har vært utrolig vanskelig å nekte folk pass før, da det er det eneste godkjente legitimasjonen bortsett fra førerkort og man derfor "måtte" gi - mens det finnes en del folk man egentlig vil nekte reiseretten og det er nå enklere. Gjelder f.eks dersom noen som er dømt for overgrep av barn er hyppe på å stadig reise til Thailand, da kan det nektes reiserett men gis uten for at de skal ha gyldig id. De er også ekstremt nyttige for ungdommer som har èn forelder som har foreldreansvar men nekter å samarbeide/samtykke til pass (og de finnes de dessverre mange av), for id-kort uten reiserett kan man søke om uten samtykke når man er over 13 år. 

Anonymkode: 405c8...36b

Ah, takk for info 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...