Gå til innhold

Leveringstid pass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mer - lang ventetid.  Tok fem uker, men dette er 2 måneder siden, og ventetiden er blitt lenger siden da.  

Anonymkode: d5f90...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og da mener jeg fra jeg var hos politiet til jeg fikk passet i posten. 

Anonymkode: d5f90...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

 

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle hente den der, for det gikk litt fortere. Var hos politiet 14.05

Anonymkode: 49240...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte i begynnelsen av april og fikk det etter fire uker i posten. Nå er ventetiden sju uker ifølge politiet, men enkelte har opplevd å få det etter et par dager. Uvisst hvordan de får det til. Stol i hvert fall ikke på posten, for det tar fort en uke eller mer der også.

Anonymkode: 6048d...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene har rotet bort i forbindelse med covid19 og de klarer ikke ta ansvar nå, så enklere å skylde på folk flest. Mangel på råvare materialet pga krigen i Ukraina kan jeg forstå, men at folk bestiller mye pass pga covid19?? Ta ansvar sier jeg. 

Anonymkode: b5dcd...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Myndighetene har rotet bort i forbindelse med covid19 og de klarer ikke ta ansvar nå, så enklere å skylde på folk flest. Mangel på råvare materialet pga krigen i Ukraina kan jeg forstå, men at folk bestiller mye pass pga covid19?? Ta ansvar sier jeg. 

Anonymkode: b5dcd...062

Folk bestiller ikke pass pga covid19, men fordi man ikke kunne reise da det sto på som verst, da var det heller ikke nødvendig å fornye passene. Så det har da ikke noe med ansvar å gjøre, ærlig talt. Hvorfor skal noen være så bedrevitere?

Anonymkode: 8bd0f...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat kommet hjem fra passkontoret. Bestilte tur og pass i mars, første ledige var i dag i nabokommunen. Viste frem billettene og ble prioritert i køen. Fikk beskjed om å ta direkte kontakt med dem hvis jeg ikke hadde fått sms innen to uker om at passet var på vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde time på passkontoret i går. Hun i skranken sa at det er minst 7 uker ventetid og hun ikke kunne garantere nødpass til reisen om 5 uker. Vi viste så frem en side fra passforskriften hvor det står at man kan bestille ekspresslevering på pass mot betaling, og at ikke politikamrene alltid nevner dette. Da sa hun at vi kunne gjøre det dersom vi hadde dokumentasjon på reisen. Så vi måtte selv vise til dette, det ble ikke opplyst.

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man hente passet hos politiet istedet for å vente på posten og spare tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Kan man hente passet hos politiet istedet for å vente på posten og spare tid? 

Ja, men tror de bare tilbyr det i enkelte tilfeller, eller når de kan gi det som en ekstra service. Jeg fikk tilbud om det på min timei slutten av april, fordi vi skal til USA i midten av juni. USA godtar ikke nødpass, så det var derfor. Kunne hente passet 3 virkedager senere. 

For øvrig skjønner jeg meg ikke på alle dem som skal reise innenfor EU/Schengen i sommer og bare MÅ ha pass, det er jo bedre om disse bare velger id-kort, så blir køene kortere. 

Anonymkode: 2a99a...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sophie-Ann said:

Akkurat kommet hjem fra passkontoret. Bestilte tur og pass i mars, første ledige var i dag i nabokommunen. Viste frem billettene og ble prioritert i køen. Fikk beskjed om å ta direkte kontakt med dem hvis jeg ikke hadde fått sms innen to uker om at passet var på vei. 

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi hadde time på passkontoret i går. Hun i skranken sa at det er minst 7 uker ventetid og hun ikke kunne garantere nødpass til reisen om 5 uker. Vi viste så frem en side fra passforskriften hvor det står at man kan bestille ekspresslevering på pass mot betaling, og at ikke politikamrene alltid nevner dette. Da sa hun at vi kunne gjøre det dersom vi hadde dokumentasjon på reisen. Så vi måtte selv vise til dette, det ble ikke opplyst.

Ts

Anonymkode: 8bd0f...589

Virker som de opererer med helt forskjellige regler her, mye kommer visst an på hvem man snakker med. Nå endte det uansett godt i vårt tilfelle, men synes synd på de som har ventet i mange uker og ikke fått noen mulighet til å bli prioritert. Og de kan jo ikke prioritere alle heller. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Virker som de opererer med helt forskjellige regler her, mye kommer visst an på hvem man snakker med. Nå endte det uansett godt i vårt tilfelle, men synes synd på de som har ventet i mange uker og ikke fått noen mulighet til å bli prioritert. Og de kan jo ikke prioritere alle heller. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Hun vi snakket med sa at det kommer nye retningslinjer neste uke. Da skal man visstnok få en prioriteringsmåte. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sophie-Ann said:

Hun vi snakket med sa at det kommer nye retningslinjer neste uke. Da skal man visstnok få en prioriteringsmåte. 

Ja, det er jo på høy tid egentlig. Og da bør de som har ventet lenge også få muligheten. Men nå sa de vel for en stund siden at de som ikke trenger passene før høsten må vente med å bestille, så det nærmer seg vel det punktet at det snart haster for alle. Glad vi ikke skal gjennom det styret på 10 år igjen. Eller, når jeg tenker etter så bør man vel nesten bestille time til det allerede nå, med tanke på at alle som står i kø nå skal i kø igjen om 10 år 😄 Vi får håpe pandemier og kriger er en saga blott til den tid, eller at de har funnet en mye bedre måte å legitimere seg på enn en papirblekke.

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det er jo på høy tid egentlig. Og da bør de som har ventet lenge også få muligheten. Men nå sa de vel for en stund siden at de som ikke trenger passene før høsten må vente med å bestille, så det nærmer seg vel det punktet at det snart haster for alle. Glad vi ikke skal gjennom det styret på 10 år igjen. Eller, når jeg tenker etter så bør man vel nesten bestille time til det allerede nå, med tanke på at alle som står i kø nå skal i kø igjen om 10 år 😄 Vi får håpe pandemier og kriger er en saga blott til den tid, eller at de har funnet en mye bedre måte å legitimere seg på enn en papirblekke.

Anonymkode: bbc24...8e6

Vi skal reise utenfor Schengen og vi planla reisen vår allerede i mars, så derfor ble vi prioritert. Jeg kunne selvsagt dokumentere dette. Vi skal reise i juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sophie-Ann said:

Vi skal reise utenfor Schengen og vi planla reisen vår allerede i mars, så derfor ble vi prioritert. Jeg kunne selvsagt dokumentere dette. Vi skal reise i juli. 

Ok vi planla reisen i fjor (måtte booke om fra året før) og skulle reise i slutten av mai. Så da kunne kanskje vi også blitt prioritert hvis de hadde spurt. Men virket som det kom bardus på dem også at ventetiden plutselig skulle gå fra to til sju uker i løpet av kort tid. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok vi planla reisen i fjor (måtte booke om fra året før) og skulle reise i slutten av mai. Så da kunne kanskje vi også blitt prioritert hvis de hadde spurt. Men virket som det kom bardus på dem også at ventetiden plutselig skulle gå fra to til sju uker i løpet av kort tid. 

Anonymkode: bbc24...8e6

Det hadde dere nok. Eller be om å betale ekstra som en bruker over meg skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Sophie-Ann said:

Det hadde dere nok. Eller be om å betale ekstra som en bruker over meg skriver. 

Det hadde vi glatt gjort om vi visste om muligheten. Men vi fikk faktisk ikke lov å bestille henting en gang, fordi vi hadde så "god" tid. Så det ble litt mer spennende enn vi satte pris på.  Håper de får på plass et rettferdig system så det ikke blir bingo frem mot sommeren hvem som får reist og ikke.

Anonymkode: bbc24...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vi glatt gjort om vi visste om muligheten. Men vi fikk faktisk ikke lov å bestille henting en gang, fordi vi hadde så "god" tid. Så det ble litt mer spennende enn vi satte pris på.  Håper de får på plass et rettferdig system så det ikke blir bingo frem mot sommeren hvem som får reist og ikke.

Anonymkode: bbc24...8e6

Jeg også…..jeg håpet at hun ville vise forståelse hvis jeg forklarte situasjonen. Ante ikke at vi kom til å bli prioritert…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen her i tråden fikk jo passet etter tre dager fordi de skulle reise om fem uker, da har de jo ikke dårlig tid. Så det blir rart overfor de som har ventet i ukevis og har kortere tid på seg. Så får håpe de kommer opp med et bedre opplegg. Prioritering etter når man skal dra er greit, med mindre man bestiller seg tur på kort varsel bare for å komme foran i køen, da. 

Anonymkode: bbc24...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Kan man hente passet hos politiet istedet for å vente på posten og spare tid? 

Jeg fikk tilbud om det, men hun i skranken sa at forskjellen på å hente det hos politiet eller å få det sendt hjem er at de får post hver dag mens privatpersoner får post i postkassen annenhver dag. Jeg valgte å få det hjemsendt, og når jeg nå uansett skal nedprioriteres inn i evigheten er det ikke den ene dagen som betyr noe... 🤬

Hadde gjerne betalt 240 kroner for å sikre årets sommerferie, men det fikk jeg jo ingen informasjon eller tilbud om. 

Anonymkode: f2d22...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...