Gå til innhold

Hjemmelagede spiselige julegaver


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal man se slik på det så ville jeg vel ha vært mer bekymret over hva bakeren/konditoren hadde gjort før han laget kaker/godter enn hva f.eks. min søster hadde gjort. Bakeren er som oftest en ukjent person og jeg vet ikke om han har nyst oppi deigen eller hatt sneipen i kjeften mens han bakte. Søster, venner og slektninger vet du litt mer om og har en viss anelse om hva slags hygiene de fører. Er ikke så veldig mange år siden en kjenning av meg fisket fram en skitten plasterlapp fra kaka som var kjøpt på det lokale bakeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig mange år siden en kjenning av meg fisket fram en skitten plasterlapp fra kaka som var kjøpt på det lokale bakeriet.

Og hvor mange ganger før og etter den hendelsen har folk du kjenner spist kake som andre har laget?

........

Jeg lurer på jeg...hvilken hygiene man har...når man mistenker andre for å være så uhygeniske. Mistanken må jo grunne i noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om broren din eller tante Olga hadde lagd den, så ville det være greit.

Beklager, Evelina, men nå møter du deg sjøl i døra så grundig, at jeg melder meg ut av diskusjonen. Du tuller jo bare!  :roll:

(Ja, jeg vet at jeg har bedt om at denne :roll:  blir fjerna, men nå passer den faktisk.)

Såpass må man tåle, driver vi ikke og diskuterer frem en større takhøyde ;)

Ja, jeg hadde muligens spist det hvis jeg hadde hatt en bror som bakte. Og kanskje tante Olgas kake. Men svært svært få andres kaker blir spist. Du syns kanskje det er pussig. Men sånn er det bare for meg. Som jeg har sagt før, vi har alle vårt. å kalle det nevroser er bare fjollete. Jeg har en venninde som absolutt ikke spiser kjøttdeig. Men pølser stapper hun innpå. Noen spiser ikke karamellpudding eller sjokoladepudding pga at de ikke liker konsistensen. Andre igjen spiser ikke mat som er rød (paprika, tomatsuppe osv)

Det hører jo som tidligere nevnt til i denne diskusjonen at jeg ikke er spesiellt glad i kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med bryllupet ditt; åt du kaker der? lagde du alle sjøl?

Jeg lagde fem seks kaker til vårt bryllup. Jeg spiste bare en eneste liten bit den kvelden, og det var den obligatoriske bryllupskaken. Som jeg laget selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor mange ganger før og etter den hendelsen har folk du kjenner spist kake som andre har laget?

........

Jeg lurer på jeg...hvilken hygiene man har...når man mistenker andre for å være så uhygeniske.  Mistanken må jo grunne i noe. ;)

Jeg har ike sagt noen som helst om at folk eventuellt er uhygieniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bittelitt over normaltstreken, Evelina. Pass på så du ikke trekker nevrosen-to-be lenger!

Du trenger ikke være ufin Lois. Men jeg kjenner deg jo, og kjenner din skrivestil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har falt litt av denne diskusjonen jeg - ble litt mye fram og tilbake her.

Det jeg lurer på er hvorfor du ikke spiser noe andre har lagd?

Det vil jo si at du aldri kan gå ut på restaurant å spise? At du aldri kan kose deg med mat uten at du har lagd den selv?

Er det fordi du ikke liker andres mat/godterier?

Eller er det noe med hygiene å gjøre?

Kan ikke tenke på andre grunner iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ike sagt noen som helst om at folk eventuellt er uhygieniske.

Nei, men du har sagt at du selvfølgelig spiser din egen mat, at du spiser din mors mat og din søsters mat..og at du nok hadde spist maten til tante Olga og broren din også...men ingen andres.

Du gjorde et poeng av at det var greit for deg å spise et lite kakestykke av bryllupskaken din fordi du hadde lagd den selv.

...............

Det er vel ingen grunn til å anta at du er noe særlig flinkere enn de fleste andre til å lage mat....så da gjenstår kun spørsmålet om hygiene.

.............

Kan jeg få svar på spørsmålet jeg har stilt deg lenger opp her?:

Evelina.

Hvis du hadde fått ventet besøk og hadde stelt i stand kaker...hvordan hadde du opplevd det hvis vedkommende sa nei takk til absolutt alt du hadde lagd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri spist hjemmelagede spiselige julegaver. Marsipankuler, småkaker, knekk, sukkertøy, uansett, jeg hadde ikke fiksa det. Mulig jeg er sær. Men er det bare meg? Hadde du spist dem, hvis noen ga deg en krukke hjemmefargede marsipankuler dyppet i sjokolade?

Ja, det hadde jeg spist, såsant det er noe jeg liker.

Minner meg forresten om da min lillebror lagde figurer i trolldeig i julepresang til en gammel tante og onkel. De trodde det var julekaker, og ymtet forsiktig frampå om det var noen galt med kaken :ler: . Joda, vi spiser ALT vi får!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange ganger før og etter den hendelsen har folk du kjenner spist kake som andre har laget?

........

Jeg lurer på jeg...hvilken hygiene man har...når man mistenker andre for å være så uhygeniske.  Mistanken må jo grunne i noe. ;)

Man spiser jo mat som andre har laget hele tiden. Det er vel vanskelig å unngå noe slikt. Og hvorfor skulle man det? Får nå være grenser for hvor paranoid man skal bli og da.

Det dukker jo opp skrekkhistorier fra restauranter fra tid til annen hvor man ser folk pilke seg i nesen, spytte i maten osv. Folk slutter jo ikke å gå på restaurant av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninde som absolutt ikke spiser kjøttdeig. Men pølser stapper hun innpå. Noen spiser ikke karamellpudding eller sjokoladepudding pga at de ikke liker konsistensen. Andre igjen spiser ikke mat som er rød (paprika, tomatsuppe osv)

Det var nå en snodig sammenligning og da. Liker man ikke pølser, karamellpudding eller hva det nå måtte være, så liker man det ikke. Da er det ikke slik at man spiser søsters karamellpudding, men ikke naboens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir jo bare tull. Først er problemet at det er andre som har tilbredt det...så vris det til at problemet er at man ikke liker produktet...uansett hvem som har lagd det, men kan til nød spise det hvis man selv, mamma'n, søster'n, broren eller tante Olga har lagd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo bare tull.  Først er problemet at det er andre som har tilbredt det...så vris det til at problemet er at man ikke liker produktet...uansett hvem som har lagd det, men kan til nød spise det hvis man selv, mamma'n, søster'n, broren eller tante Olga har lagd det.

Og i utgangspunktet var det helt greit å spise broderens eller tante Olga's mat, men siden trådstarter ikke husker fra innlegg til innlegg hva h*n liker eller ikke liker, hvilke argument som ble brukt sist osv, så ender det hele ut i en ganske sær saus.

Jeg tror kort og godt ikke på trådstarter. Til det har h*n motsagt seg sjøl alt for mange ganger allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tro hva dere vil. Men jeg spiser ikke kaker hos folk. Om jeg blir invitert et sted og får servert kaker spiser jeg det ikke. Middag går som regel greit. Men ikke kaker. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hva dere vil. Men jeg spiser ikke kaker hos folk. Om jeg blir invitert et sted og får servert kaker spiser jeg det ikke. Middag går som regel greit. Men ikke kaker. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

Det er vanskelig å forstå om problemet er at det er kaker/godterier eller om problemet er at noen andre har laget det. Om du ikke liker kaker eller godterier så er jo det greit nok, men da er det vel uavhengig av hvem som har laget det, og om det eventuelt gis som gave eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...