Gå til innhold

Hjemmelagede spiselige julegaver


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri spist hjemmelagede spiselige julegaver. Marsipankuler, småkaker, knekk, sukkertøy, uansett, jeg hadde ikke fiksa det. Mulig jeg er sær. Men er det bare meg? Hadde du spist dem, hvis noen ga deg en krukke hjemmefargede marsipankuler dyppet i sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss si at du har en bror som er konditor. Han lager konfekt (hjemme) som har gir bort til deg til jul. Spiser du den?

La oss si at du sjøl lager marsipankuler med sjokolade. Spiser du dem?

La oss si at du er på besøk hos tante Olga. Hun serverer sjokoladekake. Spiser du den?

Jeg velger aldri hjemmebakte kaker som gevinst om jeg vinner på kakelotteri, fordi jeg ikke aner hvor de kommer fra. Om jeg får spiselige gaver fra noen som har normalt renslige forhold på kjøkkenet er det ikke noe problem. Liker jeg det, så spiser jeg det.

Men kommer godisen fra grisebingen, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist og vil spise igjen! ;)

Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke? Jeg får iallefall ikke julegaver fra folk jeg ikke kjenner, og jeg ser ikke forskjell på å spise julegave-godter og feks julekaker når man er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte kakelodd, men tar aldri med meg en kake hvis jeg vinner. Jeg spiser så klart mat jeg har laget selv. Tante Olgas kake og brors marsipan ville jeg sannsynligvis spist. Men ikke andres, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte kakelodd, men tar aldri med meg en kake hvis jeg vinner. Jeg spiser så klart mat jeg har laget selv. Tante Olgas kake og brors marsipan ville jeg sannsynligvis spist. Men ikke andres, tror jeg.

Enig.

Jeg tar alltid en blomst eller konfekt, hvis jeg vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Hva er det som gjør at du velger å spise matvarer/ godis fra det ene stedet, men ikke fra det andre?

Hvilke mekanismer er det som utløses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg er i bryllup og andre festligheter, så spiser jeg kakene som serveres. selv om det er familie og venner som har bakt, og det betyr at det er bakt av mennesker jeg ikke kjenner.

har aldri engang tenkt tanken på at det skulle være en grunn til å la være.

hva er dere redd disse menneskene gjør med maten da?

marsipankuler kan jeg på en måte skjønne, da man må jobbe med hendene direkte på marsipanen om man ikke bruker handsker.

men kaker?

jeg baker ikke mye altså, men det lille jeg baker, så bruker jeg da ikke hendene?

ikke spytter jeg i deigen eller bruker uvaskede sleiver eller lignende heller.

jeg spiser også kaker og slikt når jeg er i f.eks 17.mai feiringer med venner eller barnehagen til niesa mi eller annet, selv om jeg ikke aner hvem som har bakt.

og alle andre jeg ser der, spiser også disse kakene.

er det ikke litt overhysterisk å ikke tørre spise kaker og slikt bare fordi de har blitt bakt av noen dere ikke kjenner?

(og hjemmelagede, spiselige julegaver er da vel i tillegg laget av folk dere kjenner, ergo vet dere vel litt om hygienen til den gaven kommer fra?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også kaker som jeg ikke kjenner "opphavet" til i selskaper etc. men når det gjelder kakelotterier velger jeg noe annet som premie...

I forhold til venner, gir jeg ofte hjemmebakte tørre kaker i pent pyntet boks som førjulspresang. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Hva er det som gjør at du velger å spise matvarer/ godis fra det ene stedet, men ikke fra det andre?

Hvilke mekanismer er det som utløses?

Jeg blir kvalm rett og slett. Jeg kan ikke forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg er i bryllup og andre festligheter, så spiser jeg kakene som serveres. selv om det er familie og venner som har bakt, og det betyr at det er bakt av mennesker jeg ikke kjenner.

Jeg spiser også kaker og slikt når jeg er i f.eks 17.mai feiringer med venner eller barnehagen til niesa mi eller annet, selv om jeg ikke aner hvem som har bakt.

Jeg spiser dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg spist. Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg regner med at folk har god hygiene og at de som velger å gi bort spiselige gaver gjør det fordi dette er noe de kan og liker å gjøre. Jeg spiser jo mat hos andre enn meg selv også, hva er forskjellen på om maten blir servert på fat eller kommer i en pyntet krukke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser det jeg blir servert....det skulle også bare mangle. Hva er det som får noen til å tro at andre er mer uhygenisk i sitt matstell enn en selv?

Ei jeg kjenner spiser ikke bær som er plukket av andre (fordi hun ikke vet om plukkerne har vært rene på hendene), men hun kan godt spise syltetøy fra Nora (hva vet hun om at polakken ikke pissa på bæra før han plukket dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da høflig og spiser det som står fremme/som man får. Til nød, dersom en unge sitter og snørrer i pepperkakedeigen, da kan det hende at jeg velger å spise andre ting enn akkurat det, men stort sett gjør man slik man bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser du ikke hjemmelagde godterier hjemme hos andre heller?

Noe av det beste med jula er mintsjokoladene og romkulene til svigermor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du rett og slett spiser alt du får bare fordi det er en gave? Hva om du fikk en eske med Kong Haakon, og du ikke kunne fordra det? Ville du spise det da? Eller du fikk hjemmelagede konjakk-kuler, og ikke likte det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...