Gå til innhold

Kompani Lauritzen 2022 - TV2 - Ingen spoiling

Ctrl

Anbefalte innlegg

gotthard skrev (13 minutter siden):

Kalles natoplanker, vet ikke om de brukes enda men når jeg var inne brukte vi slike. Om du går i snø er det lett for å tråkke gjenom og da skade seg pluss at du da blir mye mer sliten, de må og bruke ski for å¨lære mestre det.

Takk for svar! 😊 Men hva med truger da? Kunne man brukt truger i stedet for slike ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janzypants skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! 😊 Men hva med truger da? Kunne man brukt truger i stedet for slike ski?

Du kan men det taper du veldig på når du er på flatmark eller nedover, truger er ment i dyp snø, de er tunge og gå med. Ski er faktisk det beste på snø, selv de plankene de brukte. og hva gjør du da med skiene nå du bruker truger og omvendt? bære de sammen med 30-40 kg oppakning? Nei, ski er det beste på snø og hadde de hvert mer erfarene i og gå på ski ville du sett at det ikke var så ille som det så ut som på KL 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som at deltakerne hadde sett mye på KL før de gikk inn siden de ikke visste at det gikk an å forhandle om mat og drikke ved den kidnappingen, særlig siden et par ikke tok innpå noe som helst.

Tøff natt etterfulgt av knalltøff dag. Skjønner at det handler om å pushe grenser og få deltakerne til å gå i kjelleren etter viljestyrke, men tror samtidig at produksjonen glemmer at de fleste er svært utrente og inaktive mennesker som ikke er i nærheten av kjent med slike påkjenninger, og som gjerne har mentale bagasjer som stress og angst fra før av som tærer på bare det. Noen har nok bare ved "å være"/delta, og når du da pushes knallhard fysisk utenifra over kort tid så blir det for mye.

Jeg synes ikke noe om at deltakerne svimer av pga totalbelastningen. Hagle gikk i bakken, men flere nevnte at de var på vippen til det samme før hun gjorde det. Det synes jeg er urovekkende, faktisk. Da handler ikke ting om viljestyrke eller ikke lenger, men om total utmattelse som gjør at man kollapser. Og dit bør man unngå å komme, for den ukontrollerte og skremmende følelsen er alt annet enn positiv. Særlig om man er sårbar fra før av, som disse er. En slik opplevelse kan fremme angst for nettopp å pushe seg i fremtiden, fordi man ikke vil oppleve det igjen. I verste tilfeller kan man bli redd for å anstrenge seg hardt alene. 
Man kan fremme viljestyrke og "kjellerfølelsen" på andre og mer humane måter, spør du meg. Og dette bør de tilpasse deltakermassen bedre.

Tror faktisk Dag Otto og co overvurderer vanlige menneskers fysiske grenser, siden de selv er så "fit, aktiv og stram" og et "levende bevis på at alt går an". Dette har jeg tenkt om Dag Otto ved flere anledninger tidligere basert på hans uttalelser om aktivitet. Det virker på han som om at det meste sitter i hodet, og at kroppen bare er hodets slave. Det blir feil om sårbare og inaktive mennesker med bagasje fra før av.

Blir spennende å se hvordan dette utspiller seg. Hvem som kommer i mål og hvem som ikke gjør det. 

Endret av Ctrl
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om øvelsene ( spes overnatting alene og gissel-situasjonen) er øvelser rekrutter utsettes for i det normale liv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Dagens episode var skikkelig tåredryppende for min del. Herregud, så flink de er. Har bare lyst å gi de alle en skikkelig god klem.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (18 timer siden):

Virker ikke som at deltakerne hadde sett mye på KL før de gikk inn siden de ikke visste at det gikk an å forhandle om mat og drikke ved den kidnappingen, særlig siden et par ikke tok innpå noe som helst.

Tøff natt etterfulgt av knalltøff dag. Skjønner at det handler om å pushe grenser og få deltakerne til å gå i kjelleren etter viljestyrke, men tror samtidig at produksjonen glemmer at de fleste er svært utrente og inaktive mennesker som ikke er i nærheten av kjent med slike påkjenninger, og som gjerne har mentale bagasjer som stress og angst fra før av som tærer på bare det. Noen har nok bare ved "å være"/delta, og når du da pushes knallhard fysisk utenifra over kort tid så blir det for mye.

Jeg synes ikke noe om at deltakerne svimer av pga totalbelastningen. Hagle gikk i bakken, men flere nevnte at de var på vippen til det samme før hun gjorde det. Det synes jeg er urovekkende, faktisk. Da handler ikke ting om viljestyrke eller ikke lenger, men om total utmattelse som gjør at man kollapser. Og dit bør man unngå å komme, for den ukontrollerte og skremmende følelsen er alt annet enn positiv. Særlig om man er sårbar fra før av, som disse er. En slik opplevelse kan fremme angst for nettopp å pushe seg i fremtiden, fordi man ikke vil oppleve det igjen. I verste tilfeller kan man bli redd for å anstrenge seg hardt alene. 
Man kan fremme viljestyrke og "kjellerfølelsen" på andre og mer humane måter, spør du meg. Og dette bør de tilpasse deltakermassen bedre.

Tror faktisk Dag Otto og co overvurderer vanlige menneskers fysiske grenser, siden de selv er så "fit, aktiv og stram" og et "levende bevis på at alt går an". Dette har jeg tenkt om Dag Otto ved flere anledninger tidligere basert på hans uttalelser om aktivitet. Det virker på han som om at det meste sitter i hodet, og at kroppen bare er hodets slave. Det blir feil om sårbare og inaktive mennesker med bagasje fra før av.

Blir spennende å se hvordan dette utspiller seg. Hvem som kommer i mål og hvem som ikke gjør det. 

Jeg er helt enig med deg, og det jeg kanskje reagerte aller mest på, var at etter de hadde gitt Vagle litt vann og sjokolade, så var det liksom bare å fortsette.. Jeg tenkte på det under øvelse "istapp" også, da Umaguruparan svimte av i vannet. Jeg har lite kunnskap og erfaring angående besvimelse (kun besvimt én gang i livet selv), men er kroppen i stand til å bare fortsette "som vanlig" da?? Nå er jo ikke det å gå opp en fjelltopp på ski "vanlig" akkurat, men jeg la jo merke til at befalet kjeftet på han for at han var dårlig oppover der.  Men mulig jeg selv er "pinglete" 😅 Men når man besvimer, så er vel det et symptom på noe?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janzypants skrev (20 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, og det jeg kanskje reagerte aller mest på, var at etter de hadde gitt Vagle litt vann og sjokolade, så var det liksom bare å fortsette.. Jeg tenkte på det under øvelse "istapp" også, da Umaguruparan svimte av i vannet. Jeg har lite kunnskap og erfaring angående besvimelse (kun besvimt én gang i livet selv), men er kroppen i stand til å bare fortsette "som vanlig" da?? Nå er jo ikke det å gå opp en fjelltopp på ski "vanlig" akkurat, men jeg la jo merke til at befalet kjeftet på han for at han var dårlig oppover der.  Men mulig jeg selv er "pinglete" 😅 Men når man besvimer, så er vel det et symptom på noe?

Befalet kjeftet ikke på han når han var dårlig men når han begynte å synes syndt på seg selv og la damene gjøre all jobben sa de i fra at han måtte ta seg sammen. Han var først utti vannet og det vil si han hadde to timer å komme seg på før de begynte og gå. han fikk og kjeksen til de to på gruppen hans før de begynte gå og jeg trur vel legen hadde sakt stopp om dette var uforsvarlig 🙂 Hele dette spillet er å simulere en krig og jeg kan love deg at dette er ikke like hardt som det de som er i førstegangstjenesten opplever. Når jeg var ute fikk vi en høne og beskjed om å gå en strekning å ikke komme tilbake før etter tre dager, ikke lov å prate med noen om du så noen siden alle kunne være Fi. Vi var i et område og befalet sjekket oss opp hele tiden men det var tre dager men kunn en høne (som levde) å spise, sove ute uten telt og bli vekket hele tiden av angrep på stilling, befal som ba deg gjøre pushupps og lignende. etter tre dager kom du på kaserna og tok en veldig rask dusj, spise litt for mye mat og la deg til og sove for å bli vekket 3 timer etterpå for eksersis trening. Så det de går igjenom er ikke så tøfft men klart at vi hadde da hatt to mnd på rekrutten først så vi var lit bedre trent på det livet .

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gotthard skrev (15 minutter siden):

Befalet kjeftet ikke på han når han var dårlig men når han begynte å synes syndt på seg selv og la damene gjøre all jobben sa de i fra at han måtte ta seg sammen. Han var først utti vannet og det vil si han hadde to timer å komme seg på før de begynte og gå. han fikk og kjeksen til de to på gruppen hans før de begynte gå og jeg trur vel legen hadde sakt stopp om dette var uforsvarlig 🙂 Hele dette spillet er å simulere en krig og jeg kan love deg at dette er ikke like hardt som det de som er i førstegangstjenesten opplever. Når jeg var ute fikk vi en høne og beskjed om å gå en strekning å ikke komme tilbake før etter tre dager, ikke lov å prate med noen om du så noen siden alle kunne være Fi. Vi var i et område og befalet sjekket oss opp hele tiden men det var tre dager men kunn en høne (som levde) å spise, sove ute uten telt og bli vekket hele tiden av angrep på stilling, befal som ba deg gjøre pushupps og lignende. etter tre dager kom du på kaserna og tok en veldig rask dusj, spise litt for mye mat og la deg til og sove for å bli vekket 3 timer etterpå for eksersis trening. Så det de går igjenom er ikke så tøfft men klart at vi hadde da hatt to mnd på rekrutten først så vi var lit bedre trent på det livet .

Da misforsto jeg nok😊 Ved ettertanke, så burde vel egentlig Umaguruparan  ha sagt "no play" dersom han ikke følte seg bra nok etter illebefinnende, i stedet for å la jentene ta hele byrden (mens han spiste  kjeksen til flere). 

Jeg har bare syns at det til tider virker litt vel hardt, men igjen, dette er et liv jeg har null peiling på. Eneste bekjentskap jeg har med dette, er nettopp via tv-skjermen! 😅  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Zenhouse said:

Noen som vet om øvelsene ( spes overnatting alene og gissel-situasjonen) er øvelser rekrutter utsettes for i det normale liv? 

Nei, det er ikke vanlig i de fleste rekruttskoler. Vinterøvelser er vanlige i hæren, men man sover i telt med andre. Gisseltrening er vanlig i forskjellige jegerutdanninger, befalsutdanninger etc.

Litt av bakgrunnen for Kompani Lauritzen er at Dag Otto Lauritzen selv var fallskjermjeger. Det deltakerne blir utsatt for er selvsagt milevis unna en fallskjermjegerutdanning, men skal være en slags light-utgave av dette. Derfor er øvelser som tårnhopp, isbading, gisseltrening etc. med.

Kompani Lauritzen er etter min mening det beste reality-programmet på TV. Særlig denne sesongen.

Dette er ett av svært få programmer som faktisk er oppbyggende.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett dagens episode, så dette gjelder gårdagen:

Wow, måten Vagle bare tok seg sammen etter at hun svimte av var imponerende. Og stor kontrast sammenlignet med Umaguruparan som virket å være handlingslammet i et halvt døgn etterpå. 

Veldig fint at alle fikk bereten. Det har vel aldri skjedd at noen som har kommet i mål ikke har fått bereten, har det? Så den seansen der de diskuterer om deltakerne fortjener bereten eller ikke virker å være bortkastet. 

Det som er interessant med KL er at deltakere trekker seg av redsel ved tårnhopp, ved isbading og midt i skogen om natta, men at det aldri er noen som har trekt seg når bereten kommer på og fallskjermhopp gjenstår. Altså, fallskjermhopp fra et fly liksom. Det er jo ikke småtterier. Jeg vet at dèt hadde definitivt vært min "no-play". Hadde ikke vurdert det ett sekund engang, omså jeg måtte ta av meg bereten og levere den inn igjen.

Jeg antar at samtlige i kjent stil fullfører siste øvelse, men skulle noen droppe ut så forstår jeg definitivt det. Vi får se :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 time siden):

Wow, måten Vagle bare tok seg sammen etter at hun svimte av var imponerende. Og stor kontrast sammenlignet med Umaguruparan som virket å være handlingslammet i et halvt døgn etterpå. 

Veldig fint at alle fikk bereten. Det har vel aldri skjedd at noen som har kommet i mål ikke har fått bereten, har det? Så den seansen der de diskuterer om deltakerne fortjener bereten eller ikke virker å være bortkastet. 

Det som er interessant med KL er at deltakere trekker seg av redsel ved tårnhopp, ved isbading og midt i skogen om natta, men at det aldri er noen som har trekt seg når bereten kommer på og fallskjermhopp gjenstår. Altså, fallskjermhopp fra et fly liksom. Det er jo ikke småtterier. Jeg vet at dèt hadde definitivt vært min "no-play". Hadde ikke vurdert det ett sekund engang, omså jeg måtte ta av meg bereten og levere den inn igjen.

Jeg antar at samtlige i kjent stil fullfører siste øvelse, men skulle noen droppe ut så forstår jeg definitivt det. Vi får se :) 

Du sier noe ja, ene bruker dagen på å komme seg og utnytter det til det fulleste, andre tørker en tåre, drikker lit vann og forsetter. Hatten av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (2 timer siden):

Her hadde det blitt "no play" i alt, bortsett fra 3000 meteren. Der hadde jeg slått dem alle😄

Eller; jeg burde kunne klart tårnhopp og det å overleve ute i skogen et døgn. Og turene. Jeg tåler nok fysisk utmattelse, så lange turer burde gått fint. Men klarer ikke å overkomme frykter som vann, så isbading og baklengs militærstup hadde jeg aldri kunne gjort. Fallskjermhopp- meget tvilsomt. Men tenk så kult det hadde vært etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fader altså, blir jo helt sippa av dette programmet. :D KL er det tv-programmet jeg griner mest til. Alltid. Og kanskje det eneste, når jeg tenker meg om...

Å hoppe i fallskjerm tar alle, som vanlig, på strak arm. Ikke nok med det, de får det til å se så enkelt og idyllisk ut. Hatten av for deltakerne. 

Synes de virket veldig solid i dag. Ja, bortsett fra Reinertsen på ski da :D Men ellers leverte de meget godt. Skulle ikke tro det var samme gjengen som kom inn på kompaniet som nå fullførte oppdraget i dag. Og jeg kan ikke ane meg hvilket utbytte de har hatt. De kommer vel hjem som nye mennesker.

Vel blåst for en fantastisk sesong av KL. Ser allerede fram til Tropp 2! Imellomtiden kommer vel KL Kjendis til våren igjen, antar jeg.. Det blir bra det òg. :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (På 15.11.2022 den 10.34):

Fra gårdagens epsiode, da jeg ikke har sett dagens episode enda:

Kjedelig at dette er siste uke. Trodde ikke programmet denne gang var så kort. 

Synes Pawa var veldig snar med å gi opp. Det var midt på fine og lyse dagen, han hadde akkurat rigget seg til i leiren og hadde slitt med bålet egentlig i veldig kort tid, og fikk sådan aldri testet ut sin viljestyrke, før han valgte å gi seg. Skjønner ikke dette stresset med å gi seg. Han kunne gitt det en time eller fem eller åtte til, og sett det an. Kanskje kunne han mestret det. For valget om å gi seg hadde han jo uansett med seg videre.

Rassat ga seg ca kl 3 på natta. Han klarte ikke holde liv i bålet, han var våt og kald, og følte situasjonen var bokstavelig talt bekmørk. Det valget skjønner jeg mer. Men han ga det tross alt en sjanse og fikk satt viljestyrken på prøve. 

Ellers ser det ut som om at deltakerne skal tynes videre i uka, så blir spennende å se hvem som overlever dette :) 

Lurer på hvor lang innspillingstiden egentlig er. Det føles kanskje kortere, men i motsetning til tidligere har det jo gått 4 kvelder i uka. Kjendisversjonene har som regel kun vært lørdager, kanskje bortsett fra forrige sesong som gikk 2 dager i uka? Men mulig at tropp 1 er noe kortere enn sesongene med kjendiser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (4 minutter siden):

Lurer på hvor lang innspillingstiden egentlig er. Det føles kanskje kortere, men i motsetning til tidligere har det jo gått 4 kvelder i uka. Kjendisversjonene har som regel kun vært lørdager, kanskje bortsett fra forrige sesong som gikk 2 dager i uka? Men mulig at tropp 1 er noe kortere enn sesongene med kjendiser.

Du sier noe der. Kanskje det bare virker kort siden det strekker seg etter så få uker. 

Men jeg innbiller at kjendisversjonen innehar flere momenter ved seg. Mulig jeg blir lurt av antall episoder og at det er fordi kjendisversjonen går over høstlige forhold uten snø. 

Aner ikke, er svaret på det du spør om. :D Men for min del kunne det gått hver dag i et halvt år fremover 😜 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ctrl skrev (47 minutter siden):

Deltakere Kompani Lauritzen Kjendis, som sendes til våren:

https://www.tv2.no/underholdning/kompanilauritzen/dette-er-de-nye-kompani-lauritzen-deltakerne/15275595/

Flere der jeg aldri hadde hørt om, men det kan bli artig det også. 

Nei takk, er noe lei såkalte kjendiser og tanketomme influensere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 time siden):

Deltakere Kompani Lauritzen Kjendis, som sendes til våren:

https://www.tv2.no/underholdning/kompanilauritzen/dette-er-de-nye-kompani-lauritzen-deltakerne/15275595/

Flere der jeg aldri hadde hørt om, men det kan bli artig det også. 

Himmel og hav, nå har de gravd langt ned i "kjendis"- skuffen altså. Kjedelig at det er så mange man ikke vet hvem er, eller "influensere" og "shendiser" som kun er kjent for å være med på søplete programmer osv..🙈 Agnete er unntaket på influensere, hun er det skikkelig tak i! Blir gøy å se Didrik også, og Robin. Resten, not so much😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humleguri skrev (2 timer siden):

Himmel og hav, nå har de gravd langt ned i "kjendis"- skuffen altså. Kjedelig at det er så mange man ikke vet hvem er, eller "influensere" og "shendiser" som kun er kjent for å være med på søplete programmer osv..🙈 Agnete er unntaket på influensere, hun er det skikkelig tak i! Blir gøy å se Didrik også, og Robin. Resten, not so much😊

Kjenner til så og si alle, jeg. :) Synes det er noe av sjarmen med KL at de ikke bruker de mest oppbrukte kjendisene, men at man blir kjent med litt nye fjes. :)  Var vel ikke så mange influensene blant disse? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...