AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #101 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er det så vanskelig for deg å skjønne dette? Hun er en kvinne, opprinnelig født som en kvinne, er en kvinne på alle mulige måter i den NORMALE betydningen av ordet. Det er bare alle disse andre -filene som har et behov for å kalle det normale kjønnet kvinne eller mann for «cis». Anonymkode: f4f84...20f OK, så hun er en ciskjønnet kvinne. Det er mye lettere og forstå hva du mener hvis du bruker den rette betegnelsen. Fra nå av bør du bruke ciskjønnet kvinne/mann sånn at det er lettere for alle og forstå. Anonymkode: 0b2ef...c5a 1
Gjest Villfisker Skrevet 10. februar 2022 #102 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): OK, så hun er en ciskjønnet kvinne. Det er mye lettere og forstå hva du mener hvis du bruker den rette betegnelsen. Fra nå av bør du bruke ciskjønnet kvinne/mann sånn at det er lettere for alle og forstå. Anonymkode: 0b2ef...c5a Nei, hun er kvinne. Hun er født som kvinne, identifiserer seg som kvinne, og er kvinne. Det må du forholde deg til, og slutte å late som du er så mye mer opplyst enn andre.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #103 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): OK, så hun er en ciskjønnet kvinne. Det er mye lettere og forstå hva du mener hvis du bruker den rette betegnelsen. Fra nå av bør du bruke ciskjønnet kvinne/mann sånn at det er lettere for alle og forstå. Anonymkode: 0b2ef...c5a Nei. Det er mye lettere dersom de FÅ avvikerne bruker sine egne greier, så kan alle andre være helt vanlige kvinner som alltid har vært hunkjønn og som ikke identifiserer seg som flytende eller katter eller whatnot. Fuck off med cis og faenskap! Orker ikke!!! Anonymkode: c0c7a...2e1 6 3
sjonkelrolf Skrevet 10. februar 2022 #104 Skrevet 10. februar 2022 Villfisker skrev (5 minutter siden): Nei, hun er kvinne. Hun er født som kvinne, identifiserer seg som kvinne, og er kvinne. Det må du forholde deg til, og slutte å late som du er så mye mer opplyst enn andre. Men hva da hvis man kjenner en, enten gjennom jobb, familie eller sosial omgangskrets osv som er født mann, men som endrer juridisk kjønn til kvinne, og i samme prosess tar et kvinnenavn?
Gjest Villfisker Skrevet 10. februar 2022 #105 Skrevet 10. februar 2022 sjonkelrolf skrev (2 minutter siden): Men hva da hvis man kjenner en, enten gjennom jobb, familie eller sosial omgangskrets osv som er født mann, men som endrer juridisk kjønn til kvinne, og i samme prosess tar et kvinnenavn? Det er heldigvis ikke mitt problem.
sjonkelrolf Skrevet 10. februar 2022 #106 Skrevet 10. februar 2022 Villfisker skrev (54 minutter siden): Det er heldigvis ikke mitt problem. Det er nå så, likevel er det andre som står i den problemstillingen. Uansett, det som diskuteres her, med at TS vil bli tiltalt med "they" eller "them" med en ganske sviktende begrunnelse, det blir så drøyt, så... oppkonstruert. Og TS har ikke vært innom og svart på en god stund, så skal ikke se bort ifra at dette kan være en ren trolletråd.
Hatsumomo Skrevet 10. februar 2022 #107 Skrevet 10. februar 2022 (endret) . Endret 10. februar 2022 av Hatsumomo
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #108 Skrevet 10. februar 2022 sjonkelrolf skrev (1 time siden): Men hva da hvis man kjenner en, enten gjennom jobb, familie eller sosial omgangskrets osv som er født mann, men som endrer juridisk kjønn til kvinne, og i samme prosess tar et kvinnenavn? Transkvinne. Anonymkode: f4f84...20f 1
Gjest Villfisker Skrevet 11. februar 2022 #109 Skrevet 11. februar 2022 (endret) sjonkelrolf skrev (13 timer siden): Det er nå så, likevel er det andre som står i den problemstillingen. Uansett, det som diskuteres her, med at TS vil bli tiltalt med "they" eller "them" med en ganske sviktende begrunnelse, det blir så drøyt, så... oppkonstruert. Og TS har ikke vært innom og svart på en god stund, så skal ikke se bort ifra at dette kan være en ren trolletråd. Håper du har rett i det. Endret 11. februar 2022 av Villfisker
sjonkelrolf Skrevet 11. februar 2022 #110 Skrevet 11. februar 2022 Villfisker skrev (4 minutter siden): Håper du har rett i det. Men etter å ha lest artikkelen i Aftenposten jeg linker til under (egentlig bak betalingsmur, så kanskje den ikke er lesbar uten abonnement), så ble jeg jaggu usikker. For uansett hvor drøyt dette høres ut, det TS babler om, så ER det faktisk en greie, og ikke bare vill trolling, som i hvert fall jeg hittil har antatt. Synes Sanna Sarromaa, norsklærer og forfatter sier det ganske bra, og jeg støtter meg helt bak henne her: Sitat – Jeg har full respekt for folks seksualitet og kjønn. Alle kan være akkurat hva de vil. Men toleransen slutter når folk skal lage sin egen grammatikk. Det er snakk om en liten, marginal gruppe som krever at alle andre skal legge om hele språket på grunn av dem. Det er faktisk både frekt og helt urimelig. https://www.aftenposten.no/kultur/i/G3XgmB/kjoennsnoeytrale-pronomen-skaper-debatt-toleransen-min-slutter-naar-fo 1 1
Gjest Villfisker Skrevet 11. februar 2022 #111 Skrevet 11. februar 2022 sjonkelrolf skrev (8 minutter siden): Men etter å ha lest artikkelen i Aftenposten jeg linker til under (egentlig bak betalingsmur, så kanskje den ikke er lesbar uten abonnement), så ble jeg jaggu usikker. For uansett hvor drøyt dette høres ut, det TS babler om, så ER det faktisk en greie, og ikke bare vill trolling, som i hvert fall jeg hittil har antatt. Synes Sanna Sarromaa, norsklærer og forfatter sier det ganske bra, og jeg støtter meg helt bak henne her: https://www.aftenposten.no/kultur/i/G3XgmB/kjoennsnoeytrale-pronomen-skaper-debatt-toleransen-min-slutter-naar-fo Ja, hun viser jo at dette er et problem. Det er faktisk frekt å komme med slike krav.
Bacteria Skrevet 11. februar 2022 #112 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 10.43): Åpenbart ment å si besteforeldre eller jeg. Hun tok ikke seg selv så høytidelig å omtale seg selv i flertall, så det har vært et glipp. Anonymkode: d280c...d6d Hun var kanskje begynnende dement? Likte Margareth jeg, på sitt vid var hun en fascinerende personlighet. Se «the crown», litt karikert fremstilling men ikke for ingenting hun ble kalt Jernkvinnen…
sjonkelrolf Skrevet 11. februar 2022 #113 Skrevet 11. februar 2022 Villfisker skrev (3 minutter siden): Ja, hun viser jo at dette er et problem. Det er faktisk frekt å komme med slike krav. Det blir så oppkonstruert. Og hvis de som holder på sånn er så opptatt av å bli tatt på alvor, behandlet med respekt, så kan jeg tenke meg at å fremsette sånne krav, ha en slik holdning heller fører til at andre kan reagere med avsky, mindre toleranse osv. Og det slår bare tilbake på dem selv. Bacteria skrev (5 minutter siden): Likte Margareth jeg, på sitt vid var hun en fascinerende personlighet. Se «the crown», litt karikert fremstilling men ikke for ingenting hun ble kalt Jernkvinnen… Hehe, ja, tipper de gamle Tory-fossilene fikk kjørt seg da hun overtok. Det var forresten en James Bond-film fra starten av hennes regjeringsperiode der en minister sa noe i retning "Hun vil rive ut innvollene våre" da de diskuterte et oppdrag som ikke gikk slik det skulle 😛 1
Bacteria Skrevet 11. februar 2022 #114 Skrevet 11. februar 2022 sjonkelrolf skrev (1 minutt siden): Det blir så oppkonstruert. Og hvis de som holder på sånn er så opptatt av å bli tatt på alvor, behandlet med respekt, så kan jeg tenke meg at å fremsette sånne krav, ha en slik holdning heller fører til at andre kan reagere med avsky, mindre toleranse osv. Og det slår bare tilbake på dem selv. Hehe, ja, tipper de gamle Tory-fossilene fikk kjørt seg da hun overtok. Det var forresten en James Bond-film fra starten av hennes regjeringsperiode der en minister sa noe i retning "Hun vil rive ut innvollene våre" da de diskuterte et oppdrag som ikke gikk slik det skulle 😛 Hehe… ja det gjorde de nok. Savner litt den tida, Maggie, Reagan, Gorbatsjov. Ikke enig i alt de sto for politisk men de hadde noen menneskelige trekk vi ikke finner i dagens toppolitikere. Til saken: enig i det du sier om å bli tatt på alvor. Jeg har ikke hørt noen her til lands ønske at they/them brukes (bortsett fra ts da) men det var nylig sak om en ungdom som ville omtalers med de/dem. I likhet med en annen bruker venter jeg også på forklaringen på hvorfor det skal brukes 3. person flertall. Vi har jo allerede HEN, som etter mitt syn dekker behovet til de som ikke identifiserer seg som enten hun eller han. Kan sikkert bøyes hen/hem… For oss litt eldre, som husker tiden du kunne bli bitt hodet av for å si du i stedet for De til en eldre, erverdig person, blir dette dobbelt vanskelig å forholde seg til. De/dem var jo høflige tiltaleformer langt ut på syttitallet.
sjonkelrolf Skrevet 11. februar 2022 #115 Skrevet 11. februar 2022 Tror dere ikke at dette ble diskutert på dax18 i kveld, da? https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202202/NNFA56021122/avspiller
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #116 Skrevet 11. februar 2022 sjonkelrolf skrev (På 10.2.2022 den 20.00): Men hva da hvis man kjenner en, enten gjennom jobb, familie eller sosial omgangskrets osv som er født mann, men som endrer juridisk kjønn til kvinne, og i samme prosess tar et kvinnenavn? Da går personen fra å være mann til kvinne. Jeg har en bekjent som gikk fra Eivind til Elin, han ble til hun. For oss andre ble jo ikke det noe stress -hun ble til den kvinnen hun alltid hadde ønsket å være. Det føles bare litt annerledes med de som "hopper" frem og tilbake, som ikke ønsker å bytte kjønn, men som bevisst mener at de skifter følelsen av hvilket kjønn de er, flere ganger per uke. Eller de som ikke føler seg som hverken eller og som ikke ønsker å bli tiltalt som det kjønnet de ble født med. Det er de som gjerne vil bli snakket om som de/dem. Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med det heller, jeg selv føler meg slik, men på vår tid sa vi bare "jeg føler meg som et menneske, en person" og så måtte vi likevel goddta å bli behandlet som det kjønnet vi ser ut som. Men fair enough tenkte vi, det fantes ingen andre muligheter. Jeg er for at de unge i dag tester ut og baner nye veier, men de må gi oss eldre litt rom for å henge med. Og det blir litt vel forvirrende om det i tillegg skal skiftes språk -akkurat dette synes jeg er mest rart av alle ting, det blir feil å pålegge folk å "huske" å skifte språk i eget land. Da jeg skrev "hum hum" på et svar lengre bak i tråden, så var det fordi "hum" er de/dem på arabisk. Vet ikke hva jeg vil si jeg, jeg følger med på hva de unge går igjennom, men klarer nok ikke helt å henge fullstendig med. Anonymkode: 5a4e6...314
Gjest someone_here Skrevet 12. februar 2022 #117 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.2.2022 den 19.42): OK, så hun er en ciskjønnet kvinne. Det er mye lettere og forstå hva du mener hvis du bruker den rette betegnelsen. Fra nå av bør du bruke ciskjønnet kvinne/mann sånn at det er lettere for alle og forstå. Anonymkode: 0b2ef...c5a Hva er cis? 🤯 Crime scene investigation kvinner? Hva går den serien ut på?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #118 Skrevet 12. februar 2022 Kunne aldri datet noen som trodde at de er de eneste som ikke er 100% feminin eller 100% maskulin. Det er alle mennesker. Vitner om narsissisme. Det orker jeg ikke. Anonymkode: 1b7df...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #119 Skrevet 12. februar 2022 Det er ekstremt merkelig og ikke minst SÆRT å bruke they/them i NORGE. De/dem heter det. On 2/6/2022 at 5:35 PM, AnonymBruker said: Jeg er ikke her for å lære deg norsk, du får ta det opp med din norsklærer 🙄 Anonymkode: d686f...5b4 Det er det jo du som må lære deg 🙄 Anonymkode: 485cf...175
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #120 Skrevet 12. februar 2022 On 2/6/2022 at 6:08 PM, AnonymBruker said: Ja vell? Det lukter kjønnsdiskriminering av måten du skriver på. Kanskje ta de fordommene du har for meg å andre i samme situasjon og dra tilbake til 50 tallet for det er der de hører hjemme! Trist å se at folk deler de samme meningene som deg nå i 2022, trodde virkelig vi hadde kommet lenger 😔 Anonymkode: d686f...5b4 Du ødelegger ikke bare for deg selv slik du selv svarer, men du ødelegger for en hel gruppe. Dette går på deg. Anonymkode: 485cf...175
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå