Gå til innhold

Søvnproblemer knuser meg.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søvnproblemene tar kontroll over livet mitt. Har ingen kontroll når de er der. De styrer alt. Og det gjør meg maktesløs og redd. TS

Anonymkode: d5a77...9e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde også søvnproblemer og fikk store psykiske problemer av det. Dro til legen og fikk antidepressiva. Det kurerte alt. Nå tar jeg en halv eller kvart Remeron (7,5 mg) hver kveld og jeg føler meg normal og får sove godt. Har også sluttet med de uten store problemer, men trivdes bedre med å ta en bitteliten dose hver dag. Jeg har ikke lagt på meg eller fått noen andre bivirkninger av disse.

Gå til legen og få hjelp!

Anonymkode: 22faf...897

takk for svar :) TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og i tillegg, om du blir redd og slikt som du sier av dette her (som er forståelig), så bør du kanskje ha noen å snakke med? Psykolog?

Og kan du f.eks være et sted der du ikke er alene? Hos moren din?

Anonymkode: 458d0...ca6

Kan høre om jeg får starte til psykolog , det har kanskje vært lurt. Kan dessverre ikke være til henne, har ingen å være til :( bare der jeg bor. Men er konstant redd når søvnproblemene er der, de får meg til å føle meg helt annerledes. Vil være glad som før. TS

• Hjerte 1
Skrevet
Ghostface skrev (30 minutter siden):

Beklager å høre det. Høres ut som det er søvnparalyse eller hva det heter. Har aldri opplevd det selv. Jeg bare sliter med å sove.

Søvnparalyse har ingenting med å gjøre med å ikke få sove. Jeg sover godt, men har til tider hatt søvnparalyse. Det er mange år siden sist nå.

• Liker 4
Gjest Ghostface
Skrevet
Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Søvnparalyse har ingenting med å gjøre med å ikke få sove. Jeg sover godt, men har til tider hatt søvnparalyse. Det er mange år siden sist nå.

Jeg vet at det ikke har noe med søvnproblemer å gjøre. Har ikke sagt noe om det. Jeg sa bare at jeg har søvnproblemer. Men aldri hatt søvnparalyse.

Skrevet
Ghostface skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at det ikke har noe med søvnproblemer å gjøre. Har ikke sagt noe om det. Jeg sa bare at jeg har søvnproblemer. Men aldri hatt søvnparalyse.

Hvor mange timer sover du og går du på sovemedisiner? TS

Skrevet

Ikke gi opp, TS. Du kommer til å komme ut av det, selv om det ser veldig mørkt ut nå. Ta det opp med legen på mandag når du skal på eeg. Sjekk også om kommunen din har et tilbud som heter rask psykisk helsehjelp. Da får du samtale med helsepersonell raskt og de kan hjelpe deg videre. Søk hjelp! 

Anonymkode: 2bce7...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke gi opp, TS. Du kommer til å komme ut av det, selv om det ser veldig mørkt ut nå. Ta det opp med legen på mandag når du skal på eeg. Sjekk også om kommunen din har et tilbud som heter rask psykisk helsehjelp. Da får du samtale med helsepersonell raskt og de kan hjelpe deg videre. Søk hjelp! 

Tusen takk :( er bare så skremt pga søvnproblemene. de ødela meg i flere mnd, redd de knuser meg igjen :( TS

Skrevet
Ghostface skrev (31 minutter siden):

Beklager. Da misforsto jeg.

Gjest Ghostface
Skrevet
Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

Beklager. Da misforsto jeg.

Den er grei. Slike ting skjer. :) Det hender meg også. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tusen takk :( er bare så skremt pga søvnproblemene. de ødela meg i flere mnd, redd de knuser meg igjen :( TS

Jeg skjønner at du er redd. Det kommer nok av at du føler du har mistet deg selv og ikke kjenner den gode gamle deg igjen lenger. Men dette er den manglende søvnen sin skyld, DU er fortsatt den samme, og du vil bli deg selv igjen og legge disse tunge periodene bak deg. 

Jeg vet ikke om du er i jobb, men hvis du er det anbefaler jeg sykemelding 100%. Nå er det viktig at du tar vare på deg selv og ikke sliter deg fullstendig ut. Få i deg næringsrik mat, tren hvis du greier, gå rolige turer. Gjør det som gir deg og kroppen din godt, gjør ting som kan gi deg en pause fra de vonde tankene. Snakka med mamman din og fortell hvordan du har det. Jeg flytta inn til mine foreldre da jeg hadde det som verst med mine søvnproblemer, jeg følte meg tryggere der og hadde alltid noen å snakke med når det ble tungt og trist. Kanskje du kan gjøre det? 

Ta vare på deg selv nå, TS ❤ Jeg føler virkelig med deg! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som om det eneste som kan funke er opiater?!

Anonymkode: 5949a...c24

Hvorfor i alle dager anbefaler du opiater mot søvnløshet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner at du er redd. Det kommer nok av at du føler du har mistet deg selv og ikke kjenner den gode gamle deg igjen lenger. Men dette er den manglende søvnen sin skyld, DU er fortsatt den samme, og du vil bli deg selv igjen og legge disse tunge periodene bak deg. 

Jeg vet ikke om du er i jobb, men hvis du er det anbefaler jeg sykemelding 100%. Nå er det viktig at du tar vare på deg selv og ikke sliter deg fullstendig ut. Få i deg næringsrik mat, tren hvis du greier, gå rolige turer. Gjør det som gir deg og kroppen din godt, gjør ting som kan gi deg en pause fra de vonde tankene. Snakka med mamman din og fortell hvordan du har det. Jeg flytta inn til mine foreldre da jeg hadde det som verst med mine søvnproblemer, jeg følte meg tryggere der og hadde alltid noen å snakke med når det ble tungt og trist. Kanskje du kan gjøre det? 

Ta vare på deg selv nå, TS ❤ Jeg føler virkelig med deg! 

Tusen takk for fint svar❤️ Kan dessverre ikke flytte til noen :( Blir så frustrert fordi jeg ikke klarer å trene når jeg sliter med søvn, har prøvd på det og har ikke klart det. Må tvinge meg selv til å prøve å gå turer, men har konstant hodepine og svimmel pga dette :( hvordan finner jeg tilbake til meg selv igjen? Blir ikke den jeg var uten at søvnen er på plass. TS

Skrevet

Har du prøvd vektdyne?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for fint svar❤️ Kan dessverre ikke flytte til noen :( Blir så frustrert fordi jeg ikke klarer å trene når jeg sliter med søvn, har prøvd på det og har ikke klart det. Må tvinge meg selv til å prøve å gå turer, men har konstant hodepine og svimmel pga dette :( hvordan finner jeg tilbake til meg selv igjen? Blir ikke den jeg var uten at søvnen er på plass. TS

Ikke blir frustrert over det du ikke klarer. Du må ikke sammenligne den slitne, uopplagte deg som ikke har sovet på lang tid med den opplagte deg. Sett deg noen mål for dagene, f.eks at du skal gå en tur på butikken, går en tur i marka, kjøpe deg en kaffe og rusle i byen. Det handler om at du må gjøre noe annet enn å være hjemme og tenke på hvor dårlig du har det ❤ Jeg vil også gjerne at du forteller noen du stoler på om dette; mamma, søsken, venner, kollega. Alle vil hjelpe deg, ingen ønsker at du skal ha det slik. I min verste søvnpetipde var jeg så langt nede at jeg ikke greide å se hvordan det noensinne skulle bli bedre. Jeg var heldigvis åpen om det til min nærmeste venninnegjeng. Det endte med at de ringte til rask psykisk helsehjelp for meg og fikk meg inn der til en samtale. Jeg hadde nok ikke greid å ringe dit selv, jeg var altfor langt nede og uten håp om at noen kunne hjelpe meg. 

Hvis du vil si hvilken kommune du bor i så kan jeg sjekke ut hvilke lavterskel-tilbud de har ❤

Du får det bedre ved å søke hjelp, det finnes mange der ute som vil hjelpe deg ❤

Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd vektdyne?

Det har jeg ikke prøvd. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke blir frustrert over det du ikke klarer. Du må ikke sammenligne den slitne, uopplagte deg som ikke har sovet på lang tid med den opplagte deg. Sett deg noen mål for dagene, f.eks at du skal gå en tur på butikken, går en tur i marka, kjøpe deg en kaffe og rusle i byen. Det handler om at du må gjøre noe annet enn å være hjemme og tenke på hvor dårlig du har det ❤ Jeg vil også gjerne at du forteller noen du stoler på om dette; mamma, søsken, venner, kollega. Alle vil hjelpe deg, ingen ønsker at du skal ha det slik. I min verste søvnpetipde var jeg så langt nede at jeg ikke greide å se hvordan det noensinne skulle bli bedre. Jeg var heldigvis åpen om det til min nærmeste venninnegjeng. Det endte med at de ringte til rask psykisk helsehjelp for meg og fikk meg inn der til en samtale. Jeg hadde nok ikke greid å ringe dit selv, jeg var altfor langt nede og uten håp om at noen kunne hjelpe meg. 

Hvis du vil si hvilken kommune du bor i så kan jeg sjekke ut hvilke lavterskel-tilbud de har ❤

Du får det bedre ved å søke hjelp, det finnes mange der ute som vil hjelpe deg ❤

Hvilken hjelp fikk du for søvnproblemene dine? Er bare det at det går utover venner og familie at jeg ikke sover, blir da frekk sur og irritert fordi jeg er så sliten :( og hater at det går utover dem og får så dårlig samvittighet, og hater meg selv og tror det har vært best hvis jeg har forsvunnet istedenfor å såre mine nærmeste. ❤️ TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg ikke prøvd. TS

Da syns jeg du skal prøve det. Det er anbefalt at vektdynen skal veie 10-15 prosent av vekten din. Men min erfaring er at det blir for tungt, så en litt lettere dyne er bedre. Jeg veier 63 kg, så jeg kjøpte en vektdyne til 7 kg. Jeg sov bedre, men følte meg fanget. Så jeg byttet til en vektdyne på 5 kg. Den fungerer fint, og jeg sover i gjennomsnitt 2 timer mer med vektdyne enn uten. 

Skrevet

Rart livet kan snu så fort. At ting kan bli helt ødelagt. Jeg sov, hadde det bra. Nå har jeg sluttet å sove, og ting er helt annerledes nå og helt mørkt. TS

Skrevet

Du gir jo opp medisiner så fort du får bivirkninger da. Alle medisiner har bivirkninger, så får du veie det opp mot å ikke få sove.

Anonymkode: 84bdb...e60

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...