Gå til innhold

Fått egning regning for vannforbruk på 18000 - mistenker feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

På ingen måte. Vi har sparedusj som bruker ca 8 liter vann per minutt. Vi dusjer totalt kanskje 5 min dagen til sammen (det dusjes ofte heller på trening), og jeg har en lenger dusj (ca. 15 min) for å vaske håret en gang i uka. Vannet renner heller aldri mens vi pusser tenner eller vasker opp gryter o.l. 

Anonymkode: 454f3...455

Synes dere har høyt varmtvanns forbruk vs  kaldt vann. Å det vannet må forbrukes for å telle. 

Skjønner heller ikke at dere har 2 vannmålere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smeltemann skrev (8 timer siden):

Synes dere har høyt varmtvanns forbruk vs  kaldt vann. Å det vannet må forbrukes for å telle. 

Skjønner heller ikke at dere har 2 vannmålere. 

Helt normalt med 2 vannmålere i leiligheter hvor varmtvann kommer fra felles varmtvannstank varmet opp av eks. fjernvarme.

Anonymkode: 8d55b...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig forstått at det er dere som leser av vannet på en måler, melder inn til styret, styret videreformidler tallet til de som fakturerer, og så får dere faktura basert på egenoppgitt forbruk for et gitt tidsrom?

I så fall ville jeg kanskje prøvd å finne ut om dette kan skyldes at de som bodde der før har rapportert inn for lave tall, slik at når dere da gav det riktige tallet på måleren denne gangen, så ble dere i realiteten fakturert for deler av tidligere eiers forbruk også. Når dere kjøpte på tvangssalg, så tilsier det jo at forrige eier kanskje ikke hadde helt stålkontroll på alt…

Anonymkode: 458c6...874

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar i fra styreleder nå, men ble på ingen måte noe ikke noe klokere. Han skriver bare at hans forbruk stemmer ganske greit, så han ser ikke hvordan det kan være feil noe sted.

- Han har brukt 20 m3 varmtvann i året, mens vi har brukt 36 m3 på varmtvann i samme periode.

- Han har brukt 2220 kwh på oppvarming av varmtvann (tilsvarende 111 kwh per m3), mens vi har brukt 10 344 kwh på oppvarming av varmtvann (tilsvarende 287 kwh per m3).

Som svar på spørsmål om hvor avregningen for "forbruk varmtvann kwh" kommer ifra, svarer han "prisen for energi skulle nok vært høyere, mens prisen på varmtvann skulle vært lavere. Vi har brukt tall fra naboene som har målinger og samme anlegg som oss (det beste vi har)" Altså, hæ??

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir jo ingen mening at det varmtvannet dere ar brukt har krevd over 2 1/2 gang så mye energi å varme opp enn det han har brukt. Dette ville jeg ikke gitt meg på - og jeg kan vanskelig forstå at noen kan komme med en logisk forklaring på det?

Anonymkode: fb693...a5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Spør om du kan få se tallene forrige beboer leverte inn. Og så ber du om et møte med styreleder der du forklarer at så lenge styreleder står som kontaktperson forventer du fornuftige svar.

Utover det blir det å sammenligne en regning med en annen uten å vite noe om størrelsene på boligene og hvor mange som bor der omtrent som å sammenligne dieselforbruket på en personbil og en rutebuss. Ikke aner du om personbilen kjører kun til butikken på lørdager eller om rutebussen kjører daglige ruter 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det gir jo ingen mening at det varmtvannet dere ar brukt har krevd over 2 1/2 gang så mye energi å varme opp enn det han har brukt. Dette ville jeg ikke gitt meg på - og jeg kan vanskelig forstå at noen kan komme med en logisk forklaring på det?

Anonymkode: fb693...a5c

Det kan godt hende det er en logisk forklaring på det, men da vil vi i så fall vite hva denne årsaken er slik at vi kan gjøre noe med det som må være problemet😅

Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Spør om du kan få se tallene forrige beboer leverte inn. Og så ber du om et møte med styreleder der du forklarer at så lenge styreleder står som kontaktperson forventer du fornuftige svar.

Utover det blir det å sammenligne en regning med en annen uten å vite noe om størrelsene på boligene og hvor mange som bor der omtrent som å sammenligne dieselforbruket på en personbil og en rutebuss. Ikke aner du om personbilen kjører kun til butikken på lørdager eller om rutebussen kjører daglige ruter 24 timer i døgnet.

Takk for tips, det skal jeg gjøre😊 

Vi vet hvor store de ulike leilighetene er (styreleder bor alene og har samme leiligehetsstørrelse som oss), hvordan leilighetene er plassert og hvor mange som bor i dem (og nå vet vi til og med hvor ofte ofte folk vasker klær og dusjer!😂), og vet at det så klart blir feil å sammenligne regninger på denne måten. Det gir oss likevel en veldig grei indikasjon på at noe ikke er helt som det burde for enkelte av oss.

Noen eksempler (alle har samme oppvarmingssystem og utforming på leilighetene, akonto er hensyntatt i beløpet):

- Enslig mann, nesten aldri hjemme, bor på 40 m2, leilighet midt i bygget. Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 15 000,-

- Familie på fem (3 barn, 2 voksne), hjemme hele tiden (permisjon), bor på over 100 m2, endeleilighet. Tenker ikke på forbruk (sagt selv). Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 14 000,-. 

- Par på to voksne, en del borte, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget. Tenker mye på forbruk. Faktura på over 22 000,-

- Enslig dame, bor på 60 m2, leilighet midt i bygget. Sagt hun ikke tenker på forbruk. Faktura på 5000,- 

- Par på to voksne, ene jobber hjemmefra, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget, tenker en del på forbruk. Faktura på ca. 8000. 

Altså er det ganske store sprik mellom de ulike leilighetene (selv på samme størrelse/plassering/antall personer), og det er flere som har reagert på regningene sine sammenlignet med tidligere år. Så klart er det store forskjeller i hva folk forbruker i vann og oppvarming av vann, og større forskjeller må så klart påregnes. Antall kubikk brukt vann samsvarer likevel greit for de fleste, det er selve "varmtvann kwh" som spriker veldig og som utgjør de største forskjellene. 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ta en ordentlig prat med styreleder, ansikt til ansikt, og si at dette må han gi en forklaring. Be om dokumentasjon på hvor målingene er tatt ut, og hva tidigere målinger for din leilighet har vært.

Kan han ikke svare må du bare kontakte Bate igjen og si at styreleder ikke har kompetanse til å svare og at de må bistå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret fra styrelederen gir jo virkelig ingen mening. Og med eksemplene dine høres det hele stadig  rarere ut. 
Jeg tror det er slik at sameiet får regning fra to ulike leverandører, en fra kommunen på vannet og en fra kraftselskapet på energien/fjernvarmen. Du ser at prisen for kaldtvann og varmtvann er lik, så det er sikkert den kommunale avgiften. 
Jeg tror at det du egentlig lurer på er hvordan regningen for oppvarmingen av vannet i de tre varmtvannsberederne som står i kjelleren blir fordelt på de ulike leilighetene, for der ser det ut som om dere har fått mer enn deres del. 
Det mest naturlige hadde kanskje vært om man tok (totalt beløp for oppvarming av vann/antall liter varmtvann forbrukt i sameiet)*antall liter varmt vann forbrukt i den enkelte leilighet. Men basert på det du sier om styrelederens regning er det ikke det som er gjort. 
En annen mulighet kan være at de fordeler det ut fra antall kvadratmeter i leiligheten (det kan være fornuftig hvis det også er til oppvarming), men det ser jo heller ikke riktig ut basert på eksemplene dine. 
Kan det være at styrelederen mener at de har brukt samme fordelingsnøkkel som nabobygget, men at det er skjedd noe feil her? Som for eksempel at det er beregnet etter antall kvadratmeter, men nabobygget er speilvendt, slik at leilighet 1 hos dem er liten, og leilighet 2 er stor, og at det er motsatt hos dere? 
 

Endret av Nasse Nøff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

- Han har brukt 2220 kwh på oppvarming av varmtvann (tilsvarende 111 kwh per m3), mens vi har brukt 10 344 kwh på oppvarming av varmtvann (tilsvarende 287 kwh per m3).

Helt enig i hva de andre skriver ovenfor her, dette hegner jo ikke på greip! Antall kW for oppvarming av en m3 varmtvann skal jo være den samme og det er det jo ikke her. 

Her er det noe rot i systemet, jeg ville krevd å få vite hvordan antall kWh brukt for oppvarming av varmtvann beregnes. Det må ligge en fordelingsnøkkel etellerannet sted som gir basis for denne beregningen. Dette bør også kanskje være en gjennomgang på en generalforsamling? Det nærmer seg vel nå etterhvert? 

Registrerte dere målerstand ved overtagelse av leiligheten? Hvis ikke kan det, slik andre påpeker, være mangelfull avlesning før overtagelse som gjør at dere i realiteten betaler for et forbruk som er gjort før deres overtagelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, du nevner andre boenheter, kan du ta en dialog med dem og få de faktiske tallene på forbruk (m3 vann og kWh til oppvarming varmtvann etc) fra dem også? Da kan dere lage en liten oversiktstabell så ser dere kanskje enda lettere uoverensstemmelser? 

Sitat

 

Enslig mann, nesten aldri hjemme, bor på 40 m2, leilighet midt i bygget. Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 15 000,-

- Familie på fem (3 barn, 2 voksne), hjemme hele tiden (permisjon), bor på over 100 m2, endeleilighet. Tenker ikke på forbruk (sagt selv). Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 14 000,-. 

- Par på to voksne, en del borte, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget. Tenker mye på forbruk. Faktura på over 22 000,-

- Enslig dame, bor på 60 m2, leilighet midt i bygget. Sagt hun ikke tenker på forbruk. Faktura på 5000,- 

- Par på to voksne, ene jobber hjemmefra, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget, tenker en del på forbruk. Faktura på ca. 8000. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt normalt med 2 vannmålere i leiligheter hvor varmtvann kommer fra felles varmtvannstank varmet opp av eks. fjernvarme.

Anonymkode: 8d55b...4a8

Ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 14.03):

Vi har ikke gulvvarme, nei, annet enn den på badet. Det er også det som står oppført under «vannbåren varme»: tur/retur: 1. Gulvvarme bad. 2. Viftekonvektor. 

Overså visst denne. BATE er leverandør for fakturaen. 

F7AA076E-0E86-48A2-9C05-3F3B6CBD9950.thumb.jpeg.e23e1575cd643255da54aac6891b1839.jpeg

Anonymkode: 454f3...455

Er det bare jeg som lurer på hvorfor snittprisen på kWh til varmtvann (1,2545 kr) er så mye høyere enn på posten som kalles "energi" (0,9409 kr) for samme periode? Er det flere (dårlige) strømavtaler i omløp her, i tillegg til at TS tydeligvis har "magisk" vann som krever mye mer energi å varme opp enn styrelederen sitt? 

Anonymkode: cad73...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hele borettslaget burde søke hjelp fra tv2 hjelper deg, det var veldig variable summer på fakturaene. Og det gir null mening at familier og personer som er mye hjemme og ikke tenker på forbruk har lavere faktura enn enslige eller par som prøver å minimere forbruket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! 😊

@Nasse Nøff Det stemmer at sameiet  får regning fra strømleverandør og fra kommunen. Og du har helt rett - jeg lurer blant annet på hvordan vannet fordeles fra de ulike berederene. Jeg sjekket de forresten ut i dag (sa meg absolutt ingenting😅), og de var alle fra samme produksjonsår (2016). To av tankene var like (høye, smale og hvite) mens en av tankene var lavere, kraftig og mørk grå (dette har sikkert ingenting å si, men ja). 

Angående fordelingsnøkkel: Naboleilighetene er et helt annet type bygg enn vårt bygg, så det skal i hvert fall ikke kunne sammenlignes på den måten🤔 Dette bygget er fra 2012 og har leiligheter på 120-140 m2. Jeg spurte styreleder om dette igjen, men har ikke fått et konkret svar…

@MarikkenStyreleder har fått flere e-poster som spør etter dette. Han mener feilen i så fall ligger hos Bate, eller at det er noe feil med målerne, så han kan ikke gi så mange svar selv. Generalforsamlingen er rett rundt hjørnet ja, og da blir dette helt klart et stort tema ja (samboeren min og naboene våre - som også fikk en regning de mener skurrer- sitter også i styret). Flere ønsker å få et annet avregningssystem enn det vi har i dag. 

Målerstand ble registrert før overtakelse av leiligheten, men vi bør nok dobbeltsjekke at dette ble gjort korrekt:) 

Kjapp oppdatering fra meg før jeg legger meg:

Jeg fikk svar fra styreleder tidligere i kveld hvor han skriver at vårt varmtvannsforbruk (36 kubikk) skal ganges med 111kwh og Ikke 287 kwh, så han er i det minste enig i at det høres feil ut. Akkurat det var litt deilig å få høre. Han skriver videre at BATE gjorde en feil i utregningene sine i fjor og at de derfor måtte sende ut ny faktura til beboerne, og at det derfor kan ha blitt gjort en feil i år også. Han skal undersøke dette nærmere👏🏻

 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for tips, det skal jeg gjøre😊 

Vi vet hvor store de ulike leilighetene er (styreleder bor alene og har samme leiligehetsstørrelse som oss), hvordan leilighetene er plassert og hvor mange som bor i dem (og nå vet vi til og med hvor ofte ofte folk vasker klær og dusjer!😂), og vet at det så klart blir feil å sammenligne regninger på denne måten. Det gir oss likevel en veldig grei indikasjon på at noe ikke er helt som det burde for enkelte av oss.

Noen eksempler (alle har samme oppvarmingssystem og utforming på leilighetene, akonto er hensyntatt i beløpet):

- Enslig mann, nesten aldri hjemme, bor på 40 m2, leilighet midt i bygget. Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 15 000,-

- Familie på fem (3 barn, 2 voksne), hjemme hele tiden (permisjon), bor på over 100 m2, endeleilighet. Tenker ikke på forbruk (sagt selv). Faktura for vann og oppvarming av vann: ca. 14 000,-. 

- Par på to voksne, en del borte, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget. Tenker mye på forbruk. Faktura på over 22 000,-

- Enslig dame, bor på 60 m2, leilighet midt i bygget. Sagt hun ikke tenker på forbruk. Faktura på 5000,- 

- Par på to voksne, ene jobber hjemmefra, bor på 84 m2, leilighet midt i bygget, tenker en del på forbruk. Faktura på ca. 8000. 

Altså er det ganske store sprik mellom de ulike leilighetene (selv på samme størrelse/plassering/antall personer), og det er flere som har reagert på regningene sine sammenlignet med tidligere år. Så klart er det store forskjeller i hva folk forbruker i vann og oppvarming av vann, og større forskjeller må så klart påregnes. Antall kubikk brukt vann samsvarer likevel greit for de fleste, det er selve "varmtvann kwh" som spriker veldig og som utgjør de største forskjellene. 

Anonymkode: 454f3...455

De beløpene du oppgir her er det etterfakturering eller er det totalregning inkludert deres månedlige beløp akonto? 

Det blir helt meningsløst å sammenligne hva den ene leiligheten har fått av etterfakturering uten å vite hva de betaler hver måned - ref. mitt eksempel angående der jeg var styreleder tidligere der det var klager på avregningen / etterfaktureringen og så viste det seg at de som klaget høyest hadde svært lave akontobeløp.

Det andre er at også fjernvarme blir påvirket av strømprisen så at kW prisen er høy sammenlignet med tidligere er ingen nyhet.  Så når du snakker med de andre må dere se på:

  • har FORBRUKET av vann økt - det er et tegn på at målerne har gått beserk
  • har de som får større eller mindre regning enn tidligere 
    • tatt høyde for økte energipriser
    • endret sin innbetaling av akontobeløp
    • gjort andre endringer som påvirker akonto og avregningsbeløp

Hvis dere ikke gjør disse undersøkelsene blir sammenligningene deres like meningsløse som å omtale jordbær pr meter eller epler i km i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blondie65 skrev (12 minutter siden):

De beløpene du oppgir her er det etterfakturering eller er det totalregning inkludert deres månedlige beløp akonto? 

Det blir helt meningsløst å sammenligne hva den ene leiligheten har fått av etterfakturering uten å vite hva de betaler hver måned - ref. mitt eksempel angående der jeg var styreleder tidligere der det var klager på avregningen / etterfaktureringen og så viste det seg at de som klaget høyest hadde svært lave akontobeløp.

Det andre er at også fjernvarme blir påvirket av strømprisen så at kW prisen er høy sammenlignet med tidligere er ingen nyhet.  Så når du snakker med de andre må dere se på:

  • har FORBRUKET av vann økt - det er et tegn på at målerne har gått beserk
  • har de som får større eller mindre regning enn tidligere 
    • tatt høyde for økte energipriser
    • endret sin innbetaling av akontobeløp
    • gjort andre endringer som påvirker akonto og avregningsbeløp

Hvis dere ikke gjør disse undersøkelsene blir sammenligningene deres like meningsløse som å omtale jordbær pr meter eller epler i km i timen.

Jeg skriver jo gjentatte ganger at akonto (selvfølgelig) er hensyntatt i beløpene! :) Det beløpet er dessuten likt for samtlige av leilighetene (det er kun en boenhet som har endret dette) og beløpet trekkes kun ifra helt nederst i regningen (se regningen min tidligere i tråden).

Akontobeløpet har jo heller ingenting å si på totalprisen, som jo er den vi reagerer på og som er den jeg forholder meg til etter hvert gjennom hele tråden. 

Nei, at strømprisene øker er så klart ingen nyhet og heller ikke noe vi reagerer på (som nevn - første regningen vi får). Vi har som nevnt sett de andres regninger og ser at forbruket av vann (kubikk) stemmer greit overens med tanke på antall beboere per leilighet og størrelse per leilighet osv., det er «varmtvann kwt» som varier ekstremt fra noe het til boenhet og som ikke gir (eller, vi har i hvert fall ikke funnet) noen mening. 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mysteriet løst: Noe så enkelt som en feil i et excel-ark…🙃 Veldig godt å få dette avklart, samtidig utrolig skremmende hvor lett det tydeligvis er at slike feil oppstår. Det finnes sikkert de som ikke hadde reagert på beløpet og bare hadde betalt fakturaen uten å stille spørsmål. 


8010BCE6-D504-4DE5-A3DE-A50548BAFA13.thumb.jpeg.59c7bfeedea1b4abcd4d6f1abbef61dc.jpeg

 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...