Gå til innhold

Fått egning regning for vannforbruk på 18000 - mistenker feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts har aldri sagt at en vifteovn varmer opp hele leiligheten. 

Hun har sagt at en viftekonvektorovn, altså en radiator med vifte står for oppvarming,  og det sammen med gulvvarme, er ikke unormalt i en leilighet av den størrelsen. 

Anonymkode: 94828...bf0

Men hun sier jo at de ikke har gulvvarme? Altså de har muligheten på badet, men den funker ikke, så den er uansett avslått.

 

Anonymkode: c49a5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hun sier jo at de ikke har gulvvarme? Altså de har muligheten på badet, men den funker ikke, så den er uansett avslått.

 

Anonymkode: c49a5...97e

Vi har ikke gulvvarme, nei, annet enn den på badet. Det er også det som står oppført under «vannbåren varme»: tur/retur: 1. Gulvvarme bad. 2. Viftekonvektor. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan ser regningen ut ts, hva heter leverandørene?

Anonymkode: c31be...502

Overså visst denne. BATE er leverandør for fakturaen. 

F7AA076E-0E86-48A2-9C05-3F3B6CBD9950.thumb.jpeg.e23e1575cd643255da54aac6891b1839.jpeg

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Samboeren min sa han leste av tre ulike målere, men det er jo kun den ene målingen (varmt vann kwt) vi stusser på. Det må vel være mulig å få vite hva den aktuelle måleren faktisk omfatter?   Kanskje ikke en runde med rørlegger hadde vært en så dum ide

Tenker at det er her dere skal begynne - få på det ren hvilke målere dere lesere av og hva de faktisk måler. Det må jo være et utgangspunkt. 

Så ville jeg bedt om å få se systemet styreledere legger deres målinger inn i, så kanskje dere får et innsyn i hvordan beregningen faktisk gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken skrev (Akkurat nå):

Tenker at det er her dere skal begynne - få på det ren hvilke målere dere lesere av og hva de faktisk måler. Det må jo være et utgangspunkt. 

Så ville jeg bedt om å få se systemet styreledere legger deres målinger inn i, så kanskje dere får et innsyn i hvordan beregningen faktisk gjøres!

Ja, eller altså han vet hva han har lest av, jeg husker bare detaljene i det han gjenfortalte meg (heldigvis litt mer teknisk enn hva jeg er)😅

Styreleder har kun videresendt tallene til BATE (snakket med han tidligere), så han har det ikke vært så mye hjelp i så langt. Skal sende en e-post til han senere:) 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hun sier jo at de ikke har gulvvarme? Altså de har muligheten på badet, men den funker ikke, så den er uansett avslått.

 

Anonymkode: c49a5...97e

Jeg kommenterte at du gjentakende ganger gjennom tråden har påstått at ts bare har en vifteovn til oppvarming,  noe som ikke stemmer. 

  At ts ikke bruker gulvvarmen betyr ikke at den ikke var ment til å brukes, den er like fullt en del av grunnoppvarmingen (når den virker).

Anonymkode: 94828...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med slik avregning for et boligbyggelag. Vi får oppgitt sntak kWh eller antall m3 etter hva osm skal avregnes. Dette borettslaget har nok både måler på vannforbruk og oppvarming. 

Jeg anbefaler at du sjekker at det er avlest og innrapportert korrekt til boligbyggelaget. Hvis dette stemmer, så må du be boligbyggelaget sjekke om forrige eier bel avregnet veg overdragelse til dere. Evt hva vedkommende hadde lest av på flyttetidspunktet og hva h*n  fikk i faktura. Sannsynligvis er det blitt en feil i forbindelse med en avlesing her, noe som er meget fort gjort, siden tallene skal gjennom flere ledd før de kommer til deg.

I tillegg ville jeg bedt styreleder om å komme og vise dere og forklare oppvarming og vannforbruk som beregnes over felles måler. 

Lykke til

Anonymkode: 1d6c3...695

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men brukes ikke viftekonvektorer til å fordele varmen fra vannbåren varme i rommet? https://www.varmepumpeinfo.no/sporsmal-og-svar-om-varmepumper/hva-er-viftekonvektor
Dere har jo da vannbåren varme, TS. Satte du deg overhode ikke inn i dette da du kjøpte leiligheten? Hvis summen dekker både vann, varmtvann og oppvarming, er det absolutt ikke dyrt. Men du burde øke den månedlige innbetalingen, slik at du slipper en kjempesmell hver januar. 

Anonymkode: 1d052...24f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter med slik avregning for et boligbyggelag. Vi får oppgitt sntak kWh eller antall m3 etter hva osm skal avregnes. Dette borettslaget har nok både måler på vannforbruk og oppvarming. 

Jeg anbefaler at du sjekker at det er avlest og innrapportert korrekt til boligbyggelaget. Hvis dette stemmer, så må du be boligbyggelaget sjekke om forrige eier bel avregnet veg overdragelse til dere. Evt hva vedkommende hadde lest av på flyttetidspunktet og hva h*n  fikk i faktura. Sannsynligvis er det blitt en feil i forbindelse med en avlesing her, noe som er meget fort gjort, siden tallene skal gjennom flere ledd før de kommer til deg.

I tillegg ville jeg bedt styreleder om å komme og vise dere og forklare oppvarming og vannforbruk som beregnes over felles måler. 

Lykke til

Anonymkode: 1d6c3...695

Hei, og mange takk for svar!:) (virker som om jeg har sittet her i hele dag, men jeg gikk tilfeldigvis inn på tråden igjen akkurat i du postet, haha). Angående tidligere eiers avlesninger vet jeg at dette ble gjort før vi flyttet inn.

Vi har nettopp snakket med naboene våre, som også er et enslig voksent par (de har like stor leilighet som oss). De var også sjokkert over sin egen regning for i år, da denne var doblet for i fjor. Deres regning var på ca. 10 000,- mindre enn vår (akonto hensyntatt), altså på ca. 8000. I fjor hadde de fått en regning på rundt 4000,-. Vi har ca samme forbruk som våre naboer, og bruker ca. samme kubikkmengde vann som dem.

Etter å sjekket våre målere på varmtvann, kaldtvann og energi, virker disse å stemme greit. Avregningen her virker korrekt. Det er disse tre avregningene som ble lest opp og sendt inn til styreleder i høst. Avregningen for "varmtvann kwt" inngikk ikke avregningen som ble gjort, og var ikke del av tallene som skulle sendes inn. Venter på svar fra styreleder angående hvordan denne avregningen er foretatt. Vet han bruker maler for å plotte inn tallene.

 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er oppført i regningen: 


Forbrukt energi: 5351,0 kwh = 5000kr

Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr

Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr 

Forbrukt kaldtvann m3: 58,95 = 2486 kr

Ganske sikker på at det stemmer, men skal helt klart dobbeltsjekke!

Anonymkode: 454f3...455

Virker som dere bruker mye varmtvann.

Dusjer dere mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men brukes ikke viftekonvektorer til å fordele varmen fra vannbåren varme i rommet? https://www.varmepumpeinfo.no/sporsmal-og-svar-om-varmepumper/hva-er-viftekonvektor
Dere har jo da vannbåren varme, TS. Satte du deg overhode ikke inn i dette da du kjøpte leiligheten? Hvis summen dekker både vann, varmtvann og oppvarming, er det absolutt ikke dyrt. Men du burde øke den månedlige innbetalingen, slik at du slipper en kjempesmell hver januar. 

Anonymkode: 1d052...24f

Jo, det stemmer, jeg skriver vel dette senere i tråden. Vi har vannbåren varme på badet. 

Problemet er for øvrig ikke at beløpet kommer på en gang (det må det gjerne gjøre), men at vi ikke får tallet til å stemme med tanke på vårt faktiske forbruk. Det gir heller ikke mening at en småbarnsfamilie på 5, med samme varmesystem som oss, får totalt 14000 kr (inkludert akonto) på vann/strøm, mens vi - et nøkternt par på 2 voksne - får over 22 000 kr (inkludert akonto) for samme periode. 

Det hadde kanskje ikke vært dyrt dersom man har en godt oppvarmet leilighet, høyt forbruk av varmtvann osv, men som nevnt tidligere er dette absolutt ikke tilfellet for oss. Kostnadene knyttet til vannbåren varme skal heller ikke inngå under oppvarming av vann, men ligge under "energi", om jeg har forstått det riktig. 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Virker som dere bruker mye varmtvann.

Dusjer dere mye?

På ingen måte. Vi har sparedusj som bruker ca 8 liter vann per minutt. Vi dusjer totalt kanskje 5 min dagen til sammen (det dusjes ofte heller på trening), og jeg har en lenger dusj (ca. 15 min) for å vaske håret en gang i uka. Vannet renner heller aldri mens vi pusser tenner eller vasker opp gryter o.l. 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det stemmer, jeg skriver vel dette senere i tråden. Vi har vannbåren varme på badet. 

Problemet er for øvrig ikke at beløpet kommer på en gang (det må det gjerne gjøre), men at vi ikke får tallet til å stemme med tanke på vårt faktiske forbruk. Det gir heller ikke mening at en småbarnsfamilie på 5, med samme varmesystem som oss, får totalt 14000 kr (inkludert akonto) på vann/strøm, mens vi - et nøkternt par på 2 voksne - får over 22 000 kr (inkludert akonto) for samme periode. 

Det hadde kanskje ikke vært dyrt dersom man har en godt oppvarmet leilighet, høyt forbruk av varmtvann osv, men som nevnt tidligere er dette absolutt ikke tilfellet for oss. Kostnadene knyttet til vannbåren varme skal heller ikke inngå under oppvarming av vann, men ligge under "energi", om jeg har forstått det riktig. 

Anonymkode: 454f3...455

Forskjellen mellom de to leilighetene ka. Ligge i hvordan beliggenhet er. En leilighet med naboer på alle sider bruker mindre på oppvarming enn en leilighet i bunnen eller toppen med en yttervegg. 

Anonymkode: 1d6c3...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forskjellen mellom de to leilighetene ka. Ligge i hvordan beliggenhet er. En leilighet med naboer på alle sider bruker mindre på oppvarming enn en leilighet i bunnen eller toppen med en yttervegg. 

Anonymkode: 1d6c3...695

Og da burde dette kommet i vår favør, som har en ca. 20 m2 mindre leilighet enn denne leiligheten. De har endeleilighet, det har ikke vi😅 Samme etasje. 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei, og mange takk for svar!:) (virker som om jeg har sittet her i hele dag, men jeg gikk tilfeldigvis inn på tråden igjen akkurat i du postet, haha). Angående tidligere eiers avlesninger vet jeg at dette ble gjort før vi flyttet inn.

Vi har nettopp snakket med naboene våre, som også er et enslig voksent par (de har like stor leilighet som oss). De var også sjokkert over sin egen regning for i år, da denne var doblet for i fjor. Deres regning var på ca. 10 000,- mindre enn vår (akonto hensyntatt), altså på ca. 8000. I fjor hadde de fått en regning på rundt 4000,-. Vi har ca samme forbruk som våre naboer, og bruker ca. samme kubikkmengde vann som dem.

Etter å sjekket våre målere på varmtvann, kaldtvann og energi, virker disse å stemme greit. Avregningen her virker korrekt. Det er disse tre avregningene som ble lest opp og sendt inn til styreleder i høst. Avregningen for "varmtvann kwt" inngikk ikke avregningen som ble gjort, og var ikke del av tallene som skulle sendes inn. Venter på svar fra styreleder angående hvordan denne avregningen er foretatt. Vet han bruker maler for å plotte inn tallene.

 

Anonymkode: 454f3...455

Høres ut som om du begynner å forstå systemet for avregning og at du er på riktig spor angående feil for kWh varmtvann. Er spent på oppdatering. Lykke til. 

Anonymkode: f68c5...277

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville startet med å spørre et par av naboene om å få se deres regninger, og se om du klarer å finne noe mønster der. Hvis det er til oppvarming av fellesvann (og ikke beregnes på hver leilighet) blir dette normalt fordelt på leilighetene etter størrelse, slik at store leiligheter betaler mest. Eller kan det være en mulighet for at dere har lest av feil?

 

image.png

Endret av Nasse Nøff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere bare kjører oppvaskmaskinen en gang i uken, betyr det at dere vasker opp mye for hånd? 

Å varme opp leiligheten med stekeovn er enorm brannfarlig og ekstremt energikrevende, anbefaler å sjekke opp hvordan oppvarmingeb fungere i huset deres. Selv har vi varmepumpe og det er mye billigere for oss å la den varme jevnt opp en å heve og senke den. Vil tro det samme gjelder hos dere med oppvarmingen som dere har. 

Anonymkode: 61f96...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som om du begynner å forstå systemet for avregning og at du er på riktig spor angående feil for kWh varmtvann. Er spent på oppdatering. Lykke til. 

Anonymkode: f68c5...277

Føler absolutt dette har vært en veldig lærerik dag! Takk for det - jeg skal oppdatere her inne når vi (forhåpentligvis) får noen svar😊 

Nasse Nøff skrev (11 minutter siden):

Jeg tror jeg ville startet med å spørre et par av naboene om å få se deres regninger, og se om du klarer å finne noe mønster der. Hvis det er til oppvarming av fellesvann (og ikke beregnes på hver leilighet) blir dette normalt fordelt på leilighetene etter størrelse, slik at store leiligheter betaler mest. Eller kan det være en mulighet for at dere har lest av feil?

 

image.png

Vi er i dialog med de andre leilighetene nå, og det er veldig interessant å se deres avregninger! Vår faktura er den høyeste med en margin på ca. 8000kr av samtlige 16 leiligheter (vi har blant de største leilighetene, men ikke den største) og det er faktisk sykt å sammenligne med enkelte andre. Gjør oss bare mer sikre på at det er en feilkilde et sted. 

Avregningen består av fire ulike målepunkter. Tre av disse har vi regnet av selv og sendt inn til styreleder. Disse fremstår som riktige. Den siste avregningen (varmtvann kwh) er det ikke vi som har regnet av, og vi vet heller ikke hvor vi finner denne informasjonen (venter på svar fra styreleder). Det er denne "posten" vi stusser på. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når dere bare kjører oppvaskmaskinen en gang i uken, betyr det at dere vasker opp mye for hånd? 

Å varme opp leiligheten med stekeovn er enorm brannfarlig og ekstremt energikrevende, anbefaler å sjekke opp hvordan oppvarmingeb fungere i huset deres. Selv har vi varmepumpe og det er mye billigere for oss å la den varme jevnt opp en å heve og senke den. Vil tro det samme gjelder hos dere med oppvarmingen som dere har. 

Anonymkode: 61f96...d2c

Nja, vi vasker jo opp gryter, stekepanner og kjøkkenredskaper osv. for hånd (men er påpasselige med å ikke la varmtvannet rennet). 

Det hørtes veldig brannfarlig ut ja, hehe!😄 Vi har en panelovn inne på et rom, men den har aldri vært skrudd på. Vi har en vifteovn som har blitt brukt rett foran oss på de aller kaldeste dagene (lenge siden nå), men da kun når vi har sittet rett foran den.

Vi har viftekonvektor som hovedoppvarming i leiligheten, men den fungerer veldig dårlig for oss. Tror det hovedsakelig har med plasseringen dens å gjøre. Vi har også vurdert varmepumpe, men er usikker på å om det vil lønne seg ettersom vi ikke skal bo her i så veldig mange år. 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36m3 varmt vann på ett år, det blir da 3 m3 i måneden. 3000 liter fordelt for 30 dager gir 100 l varmt vann om dagen. 99l om dagen gjennom året)

Er det så mye da? Jeg må spørre for her jeg bor har vi ikke vannavlesning i det hele tatt. 

Anonymkode: 5ce39...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

36m3 varmt vann på ett år, det blir da 3 m3 i måneden. 3000 liter fordelt for 30 dager gir 100 l varmt vann om dagen. 99l om dagen gjennom året)

Er det så mye da? Jeg må spørre for her jeg bor har vi ikke vannavlesning i det hele tatt. 

Anonymkode: 5ce39...b38

Antall kubikk brukt vann er visst helt normalt (eller i nedre sjiktet?) for to voksne, så avregningen som går på antall kubikk brukt vann er i grunnen grei. Det er avregningen som går på "varmt vann kwt" (ikke regnet av selv) som fremstår som unormalt høy og som vi stiller spørsmål ved😊

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når dere kjøpte leiligheten, fikk dere ikke med en boligmappe? Hvis bygget er fra 2016 skal det være laget en FDV (forvaltning, drift og vedlikehold) perm for leiligheten. Der skal det også stå om alle installasjoner.

Når det gjelder varmen på badet er det dessverre en helt vanlig feil at termostaten ikke virker. Eller at dere må inn i vannskapet på badet (ofte en luke over det vegghengte toalettet) og stille inn mengden varmtvann. 

Jeg skjønner godt at det er mye å sette seg inn i TS, men nå vet du at:

  • En radiator på veggen forbruker varmt vann
  • Det oppvarmede vannet du dusjer og tapper fra kjøkken kran og baderomskraner også forbruker varmt vann
  • Gulv på bad bruker varmt vann
  • Alt dette varmt vannet kommer fra et felles anlegg koblet til fjernvarme

Du må også sørge for - etter at du har fått sjekket gulvvarmen på badet - øke det månedlige beløpet du betaler inn slik at du slipper en baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...