Gå til innhold

Fått egning regning for vannforbruk på 18000 - mistenker feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er en rund sak man vrir på, som har tall fra 1 til 4.

Anonymkode: 454f3...455

Det er en termostat 🙂

Anonymkode: c49a5...97e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en termostat 🙂

Anonymkode: c49a5...97e

Nettop, termostat/regulator på hvor mye varmtvann som skal sirkulere i gulvet, tipper det er mer varmtvann i gulvene ellers også, regningen sier jo det😀

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en termostat 🙂

Anonymkode: c49a5...97e

Ok, da har vi termostat (men ikke i den forstand at det viser temperatur)😄

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Nettop, termostat/regulator på hvor mye varmtvann som skal sirkulere i gulvet, tipper det er mer varmtvann i gulvene ellers også, regningen sier jo det😀

Som nevnt, da betaler vi i hvert fall mer enn hva vi får igjen, for det er ikke varme i gulvene her! 😅Men skal vel uansett kun inngå under posten "energi" og ikke i oppvarming av varmtvann? 

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er oppført i regningen: 


Forbrukt energi: 5351,0 kwh = 5000kr

Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr

Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr 

Forbrukt kaldtvann m3: 58,95 = 2486 kr

Ganske sikker på at det stemmer, men skal helt klart dobbeltsjekke!

Anonymkode: 454f3...455

I følge regningen så bruker jo dere da 284kwh for å varme opp 1m3 vann, normalen er 64kwh pr m3 (i hvertfall det jeg finner ut når jeg googler)

Så enten må de ha beregnet feil kwh forbruk eller så må noe være alvorlig galt med varmtvannstanken i deres leilighet. Eller du/dere har fått regningen på kwh for flere brukere enn kun deres egen leilighet. 

Vannforbruket på en leilighet ligger på 80-125m3 så der ligger dere jo i nederste skikte.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Som nevnt, da betaler vi i hvert fall mer enn hva vi får igjen, for det er ikke varme i gulvene her! 😅Men skal vel uansett kun inngå under posten "energi" og ikke i oppvarming av varmtvann? 

Anonymkode: 454f3...455

Nei, hvis det er varmvann som brukes til oppbevaring, vil det fremgå slik det er på din regning, oppgitt i kwh:

"Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr "

Varmvann som brukes til dusj og i kraner, oppgis vanligvis i kubikk, slik det også er på din regning:

"Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr  "

Anonymkode: c49a5...97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt du er forvirra ts, det er jo de som svarer også. 😅 Noen hevder det må være oppvarming, andre at det ikke er oppvarminga men bruk av rennende varmt vann... 🤨

Ikke føl deg kunnskapsløs overfor BATE, du ser jo her at dette er vanskelig. BATE må forklare deg hvordan det henger sammen, evnt hvordan styret skal gå frem for å få svar på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente seff ikke oppbevaring i innlegget over, men OPPVARMING 🙂

Anonymkode: c49a5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser regningen ut ts, hva heter leverandørene?

Anonymkode: c31be...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt du er forvirra ts, det er jo de som svarer også. 😅 Noen hevder det må være oppvarming, andre at det ikke er oppvarminga men bruk av rennende varmt vann... 🤨

Ikke føl deg kunnskapsløs overfor BATE, du ser jo her at dette er vanskelig. BATE må forklare deg hvordan det henger sammen, evnt hvordan styret skal gå frem for å få svar på dette. 

Haha, ja det er ikke helt lett å bli klok på! 😅 Det verste var at jeg fikk tak i saksbehandleren hos BATE, superhyggelig dame, men som hun "jeg har kunnskap om faktureringsprogrammet vårt, ikke selve avregningen" så jeg ble ikke noe klokere. Da får vi høre med styrelederen igjen...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hvis det er varmvann som brukes til oppbevaring, vil det fremgå slik det er på din regning, oppgitt i kwh:

"Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr "

Varmvann som brukes til dusj og i kraner, oppgis vanligvis i kubikk, slik det også er på din regning:

"Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr  "

Anonymkode: c49a5...97e

Ah, ok! Men da er det jo rart at prisen for varmtvann og kaldtvann per kubikk er den samme?🤔

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskin og oppvaskmaskin varmer opp vannet den bruker selv. Så der bruker maskinen strøm på å varme opp og går på strømregning.

 

Jeg har tidligere år brukt 800-1200kr i mnd på varmtvann/radiatorer. Med utviklingen i strømprisen kan vel den summen dobles for de siste mnd. 
 

Syns ikke totalsummen deres høres horribel ut. Summen dere har forhåndsbetalt høres uansett alt for lite ut, og man kan mistenke at den er satt kunstig lav siden dette er noe som innberettes i salgsoppgaven. Ikke at det er noe dere kan ta noen for.

Anonymkode: dda7d...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper tilbake til dette, selv om det har vært en del dialog i mellom: 

Sitat

 

Men hvorfor kommer strømmen på vinregningen (er det strøm som går til oppvarmin av vannet?)? Denne regningen skal jo utgangspunktet kun gjelde for vannforbruket? Vi betaler jo strøm per måned i tillegg🤔

Det stemmer at forbruket av vann/strøm gjelder for et år. Pris per kubikk varmtvann er satt til gjennomsnittlige 42,1874. Pris per kubikk kaldt vann er også satt til 42,1874. 

Jeg reagerte i utgangspunktet på totalsummen i regningen, da informasjonen i regningen ved første øyekast ikke ga mening for meg (måtte google for å finne ut hva som var vanlig vannforbruk for to personer osv.) - dette er første vannregningen jeg er borti i mitt liv, heh. Nå reagerer jeg ikke på selve vannregningen (da jeg forstår det slik at vannforbruket er innenfor normalen), men strømmen som er oppført på denne regningen.

 

Hvorfor de samler vann og strøm i samme regning, det kan jeg ikke svare på, det bør jo styreleder eller BATE kunne fortelle (det må jo ligge en avtale i bunnen hvor oppsettet på faktureringen er spesifisert?)

Du må skille gjennom forbruk av vann (varmt og kaldt) som oppgis i m3 og strøm som oppgis i kWh (herunder da strøm som går med til å varme opp det varmtvannet dere bruker). 

Det er tydelig at den gir deg en spesifikk avregning for oppvarming av varmtvannet dere forbruker, og det er jo den delen av regningsoppsettet som jeg forstår virker urimelig. Så jeg ville gått etter dette og forsøkt å forstå hvordan man måler oppvarming av varmtvann til de ulike enhetene. Det må jo logges på et vis siden det tas ut på denne måten i din regning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ah, ok! Men da er det jo rart at prisen for varmtvann og kaldtvann per kubikk er den samme?

Vannet koster det samme uansett hva du bruker det til - du betaler for m3 forbrukt vann! Hvis du leser gebyroppsettet i din kommune så er det angitt en m3-pris på forbrukt vann (og den inkluderer normalt da kostnaden til forsyning av drikkevann og bortledning og behandling av avløpsvann). 

Jeg antar at oppdelingen av fakturaen skyldes at dere måler mengden varmtvann som går ut av fjernvarmesystemet og at dere da betaler for dennne oppvarmingen spesifikt. Det må jo ha en bakgrunn i hvorledes systemet er bygget opp og hvordan man måler forbruk (av strøm og vann). 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart at det ikke er fungerende gulvvarme i et bad fra 2016.. Ville fått noen til å ta en sjekk av de tekniske anleggene i denne leiligheten.. 

Anonymkode: f1dc3...232

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marikken said:

 

Jeg antar at oppdelingen av fakturaen skyldes at dere måler mengden varmtvann som går ut av fjernvarmesystemet og at dere da betaler for dennne oppvarmingen spesifikt. Det må jo ha en bakgrunn i hvorledes systemet er bygget opp og hvordan man måler forbruk (av strøm og vann). 

Ja, det antar vi andre også - men TS påstår hardnakket at de ikke har noe fellesoppvarming i bygget. Hele deres 80 kvm leilighet varmes opp av én vifteovn.

Anonymkode: c49a5...97e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdatering: 
Det er et annet par i leilighetsblokken som er 5 personer (altså 3 små barn og 2 voksne), som har litt større leilighet enn oss (rett over 100kvm). I følge dem kjøres vaskemaskin og oppvaskmaskin nonstop daglig, og det dusjes mye osv. De fikk regning på 14 000, som jo er 4000 mindre enn oss🙃 

Anonymkode: 454f3...455

Kan du ikke spørre om du kan få lov til å sammenligne tallgrunnlaget på deres regning med tallgrunnlaget på din? Kanskje du kan oppdage hva som kan være feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat

Ja, det antar vi andre også - men TS påstår hardnakket at de ikke har noe fellesoppvarming i bygget. Hele deres 80 kvm leilighet varmes opp av én vifteovn.

Ja, men de varmer jo opp vann til dusjing etc og det forbruker de jo. Det må jo være koblet til dette på et vis? Akkurat hvordan er jo ikke så lett å forstå må jeg innrømme. 

Kan det være egen vannmåler på varmtvannet som forbrukes og en slags avregningsnøkkel for dette ift strømkostnaden som skal til for å varme opp dette vannet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det antar vi andre også - men TS påstår hardnakket at de ikke har noe fellesoppvarming i bygget. Hele deres 80 kvm leilighet varmes opp av én vifteovn.

Anonymkode: c49a5...97e

Jeg mener ikke å påstå noe som helst, jeg svarer kun på spørsmålene som blir stilt så godt jeg kan og har for lengst innrømmet min kunnskapsløshet og forvirring om temaet. Jeg er ung og bor i min første egne leilighet, og kunne (burde!) garantert satt meg mer inn i varme- og regningssystemene her før leilighetskjøpet. Man lærer dog så lenge man lever, og jeg føler jeg har blitt veldig mye klokere (om enn noe forvirret haha) av svarene jeg har fått her inne😊 

Så... Vi har en gulvmontert vitekonvektor (de skal jo fungere noenlunde som en varmepumpe, som jo er manges eneste varmekilde) og mulighet for gulvvarme på badet. Dette er det eneste som er drevet på vann i leiligheten. Ellers har vi en panelovn og en vifteov (som begge går på vanlig strøm) etter behov. 

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det antar vi andre også - men TS påstår hardnakket at de ikke har noe fellesoppvarming i bygget. Hele deres 80 kvm leilighet varmes opp av én vifteovn.

Anonymkode: c49a5...97e

Ts har aldri sagt at en vifteovn varmer opp hele leiligheten. 

Hun har sagt at en viftekonvektorovn, altså en radiator med vifte står for oppvarming,  og det sammen med gulvvarme, er ikke unormalt i en leilighet av den størrelsen. 

Anonymkode: 94828...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken skrev (23 minutter siden):

Jeg hopper tilbake til dette, selv om det har vært en del dialog i mellom: 

Hvorfor de samler vann og strøm i samme regning, det kan jeg ikke svare på, det bør jo styreleder eller BATE kunne fortelle (det må jo ligge en avtale i bunnen hvor oppsettet på faktureringen er spesifisert?)

Du må skille gjennom forbruk av vann (varmt og kaldt) som oppgis i m3 og strøm som oppgis i kWh (herunder da strøm som går med til å varme opp det varmtvannet dere bruker). 

Det er tydelig at den gir deg en spesifikk avregning for oppvarming av varmtvannet dere forbruker, og det er jo den delen av regningsoppsettet som jeg forstår virker urimelig. Så jeg ville gått etter dette og forsøkt å forstå hvordan man måler oppvarming av varmtvann til de ulike enhetene. Det må jo logges på et vis siden det tas ut på denne måten i din regning? 

Nei, jeg lurer litt på hvordan de skiller mellom strøm som går til oppvarming av vann (ref. regningen vi har fått nå) og strøm til annet forbruk (strømregningen vi får til vanlig). Det kan jo hende det er en feil der et sted. BATE kunne dessverre ikke fortelle meg noe annet enn det styrelederen også sa: Jeg forholder meg kun til tallene jeg har fått fra dere. 

Samboeren min sa han leste av tre ulike målere, men det er jo kun den ene målingen (varmt vann kwt) vi stusser på. Det må vel være mulig å få vite hva den aktuelle måleren faktisk omfatter?   Kanskje ikke en runde med rørlegger hadde vært en så dum ide😅

Marikken skrev (21 minutter siden):

Vannet koster det samme uansett hva du bruker det til - du betaler for m3 forbrukt vann! Hvis du leser gebyroppsettet i din kommune så er det angitt en m3-pris på forbrukt vann (og den inkluderer normalt da kostnaden til forsyning av drikkevann og bortledning og behandling av avløpsvann). 

Jeg antar at oppdelingen av fakturaen skyldes at dere måler mengden varmtvann som går ut av fjernvarmesystemet og at dere da betaler for dennne oppvarmingen spesifikt. Det må jo ha en bakgrunn i hvorledes systemet er bygget opp og hvordan man måler forbruk (av strøm og vann). 

Takk for oppklaringen:)

Mt3 skrev (17 minutter siden):

Kan du ikke spørre om du kan få lov til å sammenligne tallgrunnlaget på deres regning med tallgrunnlaget på din? Kanskje du kan oppdage hva som kan være feil.

Jo! Tenkte å spørre om det var mulig å få se på. Da vil jo eventuelle avvik komme tydeligere frem! Synes det er så rart at vi har fått den høyeste regningen av alle 16 leilighetene i bygget (i følge styreleder).

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...